Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Gemeentelijke monumentenlijst

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Monumentenbord nr. 24 van de lijst. Het vroegere woonhuis vanG.J. van Heek Jr. aan de Hengelosestraat 50. Dit pand is een gemeentelijk monument en is nu een onderkomen voor een softwarebedrijf. zie ook mijn bericht van 19-2-2018 op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=170548&hilit= ... 50#p170548

Het gemeentelijk monument werd in 1884 op een roggeland gebouwd voor de heer W.L. Romsee naar een ontwerp van de architect G.D. Niermans. In 1898 is de kap ‘gelift’ en is er een verdieping opgebouwd. In 1915 vond een verbouwing plaats voor de heer G.J. van Heek jr., zoon van vooraanstaand textielfabrikant G.J. van Heek.
In het jaar dat B-ware Business Software 25 jaar bestaat, is het historische pand aan de Hengelosestraat 50 gekozen als nieuw onderkomen m.i.v. 1-6-2015. bron: https://www.docufacts.nl/26058/b-ware-i ... has-moved/
Bijlagen
Hengelosestraat 50 vroeger woonhuis G.J. van Heek Jr. monumentenbord nr. 24.JPG
Hengelosestraat 50 vroeger woonhuis G.J. van Heek Jr..JPG
Hengelosestraat 50 kantoor-B-ware-Business-Software. gemeentelijk monument.jpg
Hengelosestraat 50 gemeentelijk monument.jpg
Hengelosestraat 50 gemeentelijk monument vroeger woonhuis G.J. van Heek Jr..jpg
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2290
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Hendrik »

Is die architect Niermans de man die zoveel furore maakte in Parijs en Nice?
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Hendrik schreef: do nov 22, 2018 4:39 pm Is die architect Niermans de man die zoveel furore maakte in Parijs en Nice?
zie: https://www.tubantia.nl/home/wereldbero ... ~ad16eb19/
Wereldberoemd in Parijs, maar in Enschede kent niemand architect Eduard Niermans
In zijn geboortestad herinnert slechts een onbeduidend straatje aan de naam van zijn familie. Eduard Niermans (1859-1928) uit Enschede ontwierp de Moulin Rouge in Parijs, maar is in Nederland onbekend. Oud-journalist Jan Kees Kokke ontrukt hem aan de vergetelheid.


De Niermansgang is echter wel vernoemd naar de oude Enschedesche familie Niermans.
Beschrijving
Lopend van de Molenstraat in noordelijke richting tot de Oltmansstraat, met een zijtak in oostelijke richting tot de Visserijstraat.
Geschiedenis
Naar de oude Enschedese familie "Niermans" waarvan de in 1807 te Amsterdam geboren en in 1871 te Lonneker overleden Gerrit Doorwaard Niermans respectievelijk hoofd van de eerste door Thomas Ainsworth opgerichte weefschool te Goor en van de eerste snelspoelmakerij te Goor is geweest. Hij en zijn zoon Gerrit Johan zijn ook als stadsarchitect werkzaam geweest (27 april 1899 voormalig Enschede, gewijzigd 23 april 1979). Oude benaming: "Achter Niermans". bron: https://straatnamen.enschede.nl/straten/00712/?char=N
Bijlagen
Niermansgang straatnaambord (2).JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Monumentenbord nr. 25 van de lijst. De fabrikantenvilla Selker vroeger bewoond door katoenagent Jan Stroink aan de Hengelosestraat 46. Dit pand is een gemeentelijk gemeentelijk monument. zie voor een beschrijving hiervan mijn bericht van 20-5-2018 op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=171923&hilit= ... er#p171923
Bijlagen
Hengelosestraat 46 vm woonhuis Fam Stroink monumentenbord nr. 25.JPG
Hengelosestraat 46 vm woonhuis Fam Stroink.JPG
Hengelosestraat 46 villa Selker..jpg
Hengelosestraat 46 villa Selker.jpg
Hengelosestraat 46 gemeentelijk monument.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Monumentenbord nr. 37 van de lijst. Het pand aan de Hengelosestraat 42 is de vroegere doktersvilla van de arts J.B. van Delden, Thans zit in dit pand het kantoor van Notaris Hofsteenge.
Het pand is nu een rijksmonument. Zie voor een beschrijving hiervan mijn bericht van 19-7-2018 op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=172681&hilit= ... en#p172681

Het pand is gebouwd op de
fundamenten van de eerste door stoom aangedreven fabriek van de Enschedese Katoenspinnerij in Enschede. 'n Grooten Stoom, die in 1890 door brand was verwoest. zie meer hierover op: http://cultureelerfgoedenschede.nl/word ... straat-42/
Zie meer over de historie van Stoomkatoenspinnerij de “Grooten Stoom", periode 1833-1890, het artikel in de achteruitkijkspiegel op: https://www.achteruitkijkspiegel.nl/fot ... 890-0nS8Q/
Bijlagen
Hengelosestraat 42 hoek Raiffeisenstraat (vroeger Hengelosedwarsstraat)  Doktershuis monumentenbord nr. 37.jpg
Hengelosestraat 42-44 villa van Dokter Delden nu Notariskantoor Hofsteenge.JPG
Hengelosestraat 42-44 Notariskantoor Hofsteenge vroeger villa dokter van Delden.JPG
Hengelosestraat 42 villa van Delden.jpg
De Groote Stoom gezien vanaf de Hengelose kant met kerktoren op achtergrond. ( schilderij van Bruna).jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Monumentenbord nr. 36 van de lijst. Het pand Hengelosestraat 40 waarin vroeger Ludwig H. van Heek heeft gewoond. De villa is gebouwd in een eclectische neoclassicistische stijl, geïnspireerd op Italiaanse villa’s. De villa was tussen 1921 en 1934 in gebruik als dependance van het gemeentehuis van Lonneker.
Het pand is nu een rijksmonument. Zie voor een uitgebreide beschrijving hiervan en ook meerdere foto's mijn bericht van 18-7-2018 in deze topic op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=172648&hilit= ... ek#p172648
N.B. De tekst op het bordje is nu slecht leesbaar en ligt dit keer dus niet aan mijn camera. Ik heb deze week op een bijeenkomst van de Stichting Historische Societeit Enschede Lonneker (SHSEL) gehoord dat dit bordje t.z.t. zal worden vervangen.
Bijlagen
Hengelosestraat 40 vroeger fabrikantenvilla L.H. van Heek monumentenbord nr. 36.JPG
Hengelosestraat 40 vroeger fabrikantenvilla L.H. van Heek .JPG
Hengelosestraat 40 villa van Heek 1950.jpg
Hengelosestraat 40 Afscheid van Onderwijsinspecteur T. van de Blink 1930.jpg
Hengelosestraat 40 1938 Personeel van de gemeentelijke Centrale Administratie.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Veteraan »

Met al die mensen op de trappen (bordes) oogt het gebouw veel imposanter en groter, dan wanneer er alleen een auto voor staat - of helemaal niks.

Wie weet namen van de (sommige) mensen op die foto van 1930? Die kunnen toch niet allemaal onbekend zijn? Ik veronderstel dat de burgemeester Edo Bergsma was. Rechts van hem onderwijsinspecteur T. van de Blink met baard en met zijn vrouw, achter de mand met bloemen.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Veteraan »

Hoewel...misschien zijn de heer en mevrouw van de Blink juist de mensen écht aan de rechterhand van de burgemeester. Dus voor ons links van hem. Die dame heeft een tuiltje bloemen in een tasje/mandje in haar hand en een corsage op haar bontkraagje. En het lijkt of de burgemeester enigszins naar hen is toegedraaid.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: zo nov 25, 2018 1:13 pm Met al die mensen op de trappen (bordes) oogt het gebouw veel imposanter en groter, dan wanneer er alleen een auto voor staat - of helemaal niks.

Wie weet namen van de (sommige) mensen op die foto van 1930? Die kunnen toch niet allemaal onbekend zijn? Ik veronderstel dat de burgemeester Edo Bergsma was. Rechts van hem onderwijsinspecteur T. van de Blink met baard en met zijn vrouw, achter de mand met bloemen.
Ja is o.m. burgemeester Bergsma met onderwijsinspecteur T. van de Blink. De rest weet ik niet. Toch wel mooi zo'n bordes. Mooi te gebruiken als ontvangstplek. Vroeger nog omgeven met coniferen.
Bijlagen
hengelosestraat 40 villa van Heek.jpg
Hengelosestraat 40 1930 Villa L.van Heek. Later gemeentehuis Lonneker. Later centrale administratie en later RONO..jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Veteraan »

Achter dit gebouw stond een soort noodgebouw/barak waarin het consultatiebureau voor TBC zat. Dat was waar ik mijn werkzame leven startte. Vaarwel school!...dacht ik, maar daarna bleek het verstand een beetje te groeien en er volgden nogal wat studieuurtjes. Maar gelukkig zonder die gruwelijke leraar Frans. Die ik overigens weer tegenkwam bij het Consultatiebureau voor TBC. Bij het lerarenspreekuur met de letter J was ik zover dat ik de Mantoux mocht zetten. :D
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2290
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Hendrik »

De man met de ambtsketen is naar mijn bescheiden mening niet Edo Bergsma. Die was burgervader van Enschede. Dit was zo te zien een aangelegenheid van Lonneker. Van de Blink was ook iemand van Lonneker, vandaar de van de Blinkschool aan de Olieslagweg....in Lonneker.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Hendrik schreef: zo nov 25, 2018 8:33 pm De man met de ambtsketen is naar mijn bescheiden mening niet Edo Bergsma. Die was burgervader van Enschede. Dit was zo te zien een aangelegenheid van Lonneker. Van de Blink was ook iemand van Lonneker, vandaar de van de Blinkschool aan de Olieslagweg....in Lonneker.
Je hebt gelijk Hendrik. Ik heb te snel geconcludeerd dat het de burgemeester Edo Bergsma moet zijn geweest. De foto is van 1930 en toen maakte de Gemeente Lonneker nog gebruik van dit pand aan de Hengelosestraat 40. De burgemeester is dan M.A.M.H Stroink die van 1906 tot 1931 Burgemeester van Lonneker is geweest. Hieronder een afbeelding van burgemeester Stroink.
Bijlagen
M.A.M.H Stroink Burgemeester van Lonneker van 1906 tot 1931.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Op de lijst monumentenbordjes van de SHSEL staat als nr. 34 de woonhuizen aan de Hengelosestraat 36-38, ook wel villa de Pilla genoemd. Deze panden zijn een gemeentelijk monument. Zie meer hierover mijn bericht van 17-7-2018 op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=172646&hilit=pilla#p172646
Villa de Pilla is gehuisvest in een sfeervol 18de eeuws pand met prachtige oorspronkelijke details. Verder beschikt Villa de Pilla over een diepe achtertuin die de landelijke uitstraling van de Bed & Breakfast verstrekt.
Bewoners van Villa de Pilla zijn kunstenaars, zie meer hierover op: https://www.uitinenschede.nl/locaties/villa-de-pilla
Ik heb echter bij deze panden geen monumentenbordje aangetroffen. Uit navraag bij de SHSEL blijkt dat het bordje nog niet is aangebracht omdat er te veel bossage bij het hek in de tuin staan, zodat de panden vanaf de straat bijna niet zijn te zien. Zodra e.e.a. is opgeruimd, wil men het bordje alsnog plaatsen.
Bijlagen
Hengelosestraat 36-38 woonhuizen nu villa de Pilla (2).JPG
Hengelosestraat 36-38 woonhuizen nu villa de Pilla.JPG
Hengelosestraat 36-38 Villa de Pilla.JPG
Hengelosestraat 36-38 villa de Pilla vroeger.jpg
Hengelosestraat 36-38 villa de Pilla vroeger.jpg (56.84 KiB) 9548 keer bekeken
Hengeloseweg nu Hengelosestraat 36-38 villa de Pilla.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Aan de gevel van het ITC gebouw aan de Hengelosestraat 99 is ook een (monumenten)bordje van de SHSEL bevestigd. Ik heb dit bordje echter niet op de lijst monumentenbordjes van de SHSEL kunnen vinden. Ik heb dit ITC gebouw ook niet op de lijst van Enschedese gemeentelijke- en rijksmonumenten kunnen terugvinden.
Het ITC-gebouw aan de Hengelosestraat 99 is gebouwd in 1996 in antroposofische stijl naar een ontwerp van architectenbureau Alberts & Van Huut.
zie verder over de architectuur van dit gebouw op: http://www.architectuur.org/bouwwerk/47 ... t_ITC.html
Bijlagen
Hengelosestraat 99 informatiebord ITC gebouw.JPG
Hengelosestraat 99 monument bij ITC gebouw.JPG
Hengelosestraat 99 ITC gebouw.JPG
Hengelosestraat ITC gebouw.JPG
Hengelosestraat 99 ITC gebouw achtergevel.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Aan de gevel van de voormalige tuinsmanswoning in het Van Lochemsbleekpark, nu theeschenkerij Wattez aan de Roessinghsbleekweg 20, is ook een monumentenbordje van de SHSEL bevestigd. Dit bordje wordt echter niet genoemd in de lijst nummering monumentenbordjes van de SHSEL.
Dit pand aan de Roessinghsbleekweg 20 is wel een gemeentelijk monument.
Zie meer hierover mijn bericht van 7-7-2018 op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=172556&hilit=wattez#p172556
Bijlagen
Roessinghsbleekweg 20 Wattez Theeschenkerij informatiebord voormalige tuinmanswoning.JPG
Roessinghsbleekweg 20 Van Heekpark Schenkerij Wattez vroeger en nu.jpg
Roessinghsbleekweg 20 Van Heekpark Schenkerij Wattez vroeger en nu.jpg (189.92 KiB) 9556 keer bekeken
Roessinghsbleekweg 20 Wattez.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Monumentenbord nr. 31 van de lijst SHSEL. Het voormalig woonhuis, genaamd 't Saethuys, van J.J. van Deinse aan de Noorderhagen 48d. Dit trapgevelpand is een gemeentelijk monument. zie meer hierover mijn bericht van 11-2-2018 op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=170401&hilit= ... se#p170401
Bijlagen
Noorderhagen 48d  vroeger woonhuis J.J. van Deinse monumentenbord nr. 31.JPG
Noorderhagen gevel huis J,J, van Deinse.JPG
Noorderhagen 48d vroeger woonhuis J.J. van Deinse.JPG
Noorderhagen huis J.J. van Deinse 1975.jpg
Noorderhagen vroeger woonhuis J.J. van Deinse.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Monumentenbord nr. 40 van de lijst. Het Rijksmuseum aan de Lasondersingel 129. Het Rijksmuseum Twenthe aan de Lasondersingel 129 is ook een rijksmonument. Zie meer hierover met foto's mijn bericht van 6-3-2018 op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=170927&hilit= ... nt#p170927
Bijlagen
Lasondersingel 129 Rijksmuseum monumentenbord nr. 40.JPG
Lasondersingel 129 Rijksmuseum.JPG
Lasondersingel 129 Rijksmuseum (3).JPG
Lasondersingel 129 Rijksmuseum (2).JPG
Lasondersingel 102 Rijksmuseum en Lasonderkerk.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Monumentyenbord nr. 39 van de lijst. De Lasonderkerk aan de Lasondersingel 102. Deze kerk is een rijksmonument. zie meer hierover mijn bericht van 16-7-2018 op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=172630&hilit= ... nt#p172630
Bijlagen
Lasondersingel 102 Lasonderkerk monumentenbord nr. 39.JPG
Lasondersingel 102 Lasonderkerk.JPG
Lasondersingel 102 Lasonderkerk  met op de voorgrond de dikke steen voor het Rijksmuseum Twenthe 1955.jpg
Lasondersingel 102 - Lasonderkerk zuidgevel.jpg
Lasondersingel 102 - Lasonderkerk 1990.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Monumentenbord nr. 32 van de lijst. De Fabrieksschool aan de Noorderhagen 13. Dit pand is een rijksmonument. Zie de informatie hierover in mijn bericht van 19-8-2018 op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=173172&hilit= ... nt#p173172
Bijlagen
Noorderhagen fabrieksschool monumentenbord nr. 32.JPG
Noorderhagen fabrieksschool (4).JPG
Noorderhagen fabrieksschool (2).JPG
Noorderhagen  Een kijkje bij de Fabrieksschool.jpg
Kloosterstraat Fabrieksschool In 1907 kwam Koningin Wilhelmina op bezoek..jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Op de lijst monumentenbordjes van de SHSEL staat op nr. 41 de theekopel aan de Staringstraat 33. Dit is echter komen te vervallen zodat het bordje niet op dit pand is aangebracht. Wel wordt de theekoepel genoemd op het monumentenbordje nr. 42 van de lijst waarbij de villa H. van Heek ofwel het Witte Huis aan de Oldenzaalsestraat 125 wordt genoemd. zie volgend bericht.

Het Theehuis
Het theehuisl is gebouwd in 1913 en geïnspireerd naar het paviljoen van de Trinkhalle in Vivary, Tsjechie. Een plaats waar mevrouw Bertina van Heek Jannink regelmatig ging kuren. Op een steen in de noordgevel is vermeld de datum 28 september 1913 en de initialen H.v.H., A.v.H. en E.v.H. verwijzingen dus naar de familie van Heek voor de eerste steenlegging. Aangezien de heer van Heek en Bertina van Heek - Jannink op 6 juni 1913 gehuwd zijn is het zeer aannemelijk dat het theehuis een huwelijksgeschenk betreft. In 1967 is door de toenmalige eigenaars de villa met grond verkocht aan het bouwbedrijf van Egteren. In de na-oorlogse perceelscheiding is het theehuis gescheiden van de villa en is dus geen onderdeel meer uit van de villa. In 2011 heeft aannemersbedrijf gebr. Meijerink B.V. uit Lonneker een ingrijpende renovatie doorgevoerd. Het koperen dak is vervangen en constructieve delen van het theehuis zijn hersteld.
De Korintische zuilen zijn in het oog -springende elementen. De blinde noordgevel is met schijnvoegen gepleisterd. De lichte kleur is geheel in overeenstemming met de gevelkleuren van de Villa die in de zichtlijn nog waarneembaar is.
Het theehuis wordt door de huidige eigenaar gekoesterd en met enige regelmaat wordt er gebridged. Over een bijpassende inrichting voor wat betreft meubilair en dergelijke is de eigenaar nog in overleg. Door de ruimtelijke indeling van de tuin komt de theekoepel goed tot zijn recht maar de oorspronkelijke tuinindeling met het theehuis maken het geheel tot een fraai landgoed. Eeuwenoude eikenbomen achter het theehuis vormen een fraai decor van dit bijzondere Enschedese monument. Bouwkundige omschrijving; Wit gepleisterde theekoepel op vierkant grondslag met aan drie zijden een identieke composietorde met fronton bekroning. De blinde noordgevel is met schijnvoegen gepleisterd. De zuilen staan op eenvoudige natuurstenen basementen en zijn voorzien van composiet kapitelen. De kroonlijsten van het hoofdgestel en het fronton zijn uitgevoerd met een tandlijst en rusten op medaillon. bron:
http://cultureelerfgoedenschede.nl/word ... itte-huis/
Het theehuis is dus een rijksmonument. zie ook mijn bericht van 4-4-2018 op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=171398&hilit= ... is#p171398
Bijlagen
Staringstraat 33 theekoepel.JPG
Staringstraat theekoepel bij Witte Huis aan de Oldenzaalsestraat 125.jpg
Staringstraat gevel theehuis bij het Witte Huis Oldenzaalsestraat 125.jpg
Staringstraat theehuis bij villa Het Witte Huis aan de Oldenzaalsestraat 125. Rijksmonument.jpg
Plaats reactie