Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Gemeentelijke monumentenlijst

Over de rijke historie van de stad.
Martin

Bericht door Martin »

Ik zag wel iedere keer steigers staan aan de rechterkant. Maar echt verder erop gelet? Nee..
Robert

Bericht door Robert »

Stoelen verbonden met raadzaal

Ik protesteer tegen het verwijderen van het meubilair uit de raadzaal. De architect Friedhoff heeft het stadhuis ontworpen en ingericht en dit zou onverbrekelijk met elkaar verbonden moeten blijven. In die staat werd het ook een Rijksmonument. Veel belangstellenden hebben door de jaren heen het stadhuis bezocht. De raadzaal met name, werd geroemd om zijn inrichting. Nu wil de gemeente de stoelen uit de raadzaal verwijderen ‘omdat ze niet lekker zitten’. Eénmaal in de maand wordt in de raadzaal vergaderd. Eénmaal in de maand kunnen verwende lichamen van de raadsleden niet onderuitgezakt in de stoel vergaderen (de slechte ruggen niet te na gesproken, maar daar zet de bode vast een aangepaste stoel voor neer). Het zegt alles over de mentaliteit van onze bestuurders. Totaal geen gevoel voor ons cultureel erfgoed. Alles wat mooi en van waarde is, wordt al jarenlang óf met de grond gelijk gemaakt óf ergens achteraf in het gebouw weggemoffeld. Onze gemeente is niet alleen financieel de armste gemeente van Nederland, maar in cultureel opzicht denk ik ook nog. Dat rijksmonumenten akkoord is gegaan met het verwijderen van de stoelen heeft mij totaal verbijsterd. Zij is toch het orgaan dat het cultureel erfgoed moet beschermen? En nu helpt ze mee met de afbraak. Weet u wat ik nog het ergste vind? Menig burger heeft actie gevoerd tegen de verwijdering van het meubilair (o.a. de stadsgidsen). Nu blijkt dat alles al in kannen en kruiken is (terwijl je officieel nog kunt protesteren). Het gevolg is dat de burger nu helemaal geen vertrouwen meer heeft in de overheid. De burger denkt, dat hij met goede argumenten de overheid kan doen terugkomen op dit verwerpelijke besluit. En ontdekt dan dat er totaal niet naar hem geluisterd wordt. De burger wordt er cynisch van. De volgende keer denkt hij: ‘Ze doen maar, mijn protest doet er toch niet toe.’ Over normen en waarden gesproken. Ik hoop dat de column van Jan Ankoné uitkomt. En dat er niet alleen bij de burgemeester, maar bij allen die dit op hun geweten hebben, menig nachtje gespookt wordt.

Anneke Stenvers Lonneker
TCT

:okay: :okay: :okay:
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik word ook bijzonder sjacherijnig van deze verbouwing. Dat gezeik over die stoelen. Eén keer per maand is er vergadering. Het troon in de Ridderzaal wordt toch ook niet gesloopt omdat de koningin één keer per jaar een stijve rug krijgt? :-x
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Patjakkers die raadsleden, en dat moet dan het goede voorbeeld geven. :ohno:
de kloomp'maj anhoalen
mekanik

Bericht door mekanik »

Voor straf houten bankjes 8)
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

En spijkerbedden.
de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

Herstel toren Grote Kerk kost 1,1 miljoen

ENSCHEDE - De toren van de Grote Kerk op de Oude Markt staat vanaf half maart tot eind dit jaar in de steigers. De toren wordt van top tot teen grondig onder handen genomen. De opknapbeurt kost ruim 1,1 miljoen euro. Zodra de vergunningen binnen zijn, begint de omvangrijke restauratieklus. Projectleider Arie Schuilenborg van architectenbureau De Witte Van der Heijden mikt op 1 april als startdatum. Dat betekent dat de steigers half maart worden opgebouwd. Schuilenborg deed samen met deskundigen van de Rijksgebouwendienst en Monumentenwacht de bouwkundige inspectie van de binnen en buitenkant van de toren. Het onderzoek toonde aan dat een grondige opknapbeurt geen overbodige luxe is. Er zitten veel scheuren in de toren en stenen brokkelen af. Het herstel van de natuurstenen is volgens Schuilenborg een hele klus. De toren - zelf 28 meter hoog, inclusief spits ongeveer veertig meter - is opgetrokken uit twee soorten natuursteen: Bentheimer en Baumberger zandsteen. Die laatste steensoort is wat zachter en geler van kleur. 'Tijdens het herstel van de toren in 1928 is cementspecie gebruikt. Dat zorgt ervoor dat met name het Baumberger zandsteen afbrokkelt', weet Schuilenborg. 'Die cementspecie halen we er uit. Verder worden in de kapotte hoeken en de gescheurde delen nieuwe stukken natuursteen geplaatst. Dat gebeurt tevens in de galmgaten. De stenen worden op maat gezaagd en gehakt.' Schuilenborg denkt dat er een flinke hoeveelheid nieuwe stenen nodig is, al vlot vier tot vijf ton. Achter de natuurstenen wanden zitten staalconstructies, schotels met een doorsnee van dertig centimeter. Die worden beter verankerd of vervangen. In de torenspits zijn delen van de klokkenstoel aan vervanging toe. 'We halen de rotte stukken hout er uit en herstellen dat met kunsthars.' De binnenkant van de toren wordt eveneens meegenomen. Zo wordt de staalconstructie waar de spits op rust helemaal bloot gelegd. De constructie wordt verzwaard door er stukken op en aan te lassen. De spits zelf wordt gestut en de vier wijzerplaten worden eveneens opgeknapt. De platen en klokken worden er uit gehaald en opnieuw beschilderd en gebrand bij Koninklijke Eijsbouts, de klokkengieterij en fabriek van torenuurwerken in Asten. Na de restauratie is er nog een grote wens: op de eerste verdieping van de kerktoren moet een ruimte komen voor een permanente expositie over de boeiende historie van toren en kerk.

Goed nieuws. :okay: 't Wordt wel wat met 't karkje.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Nu dat rijtje huizen aan de Noorderhagen nog op die lijst, zodat het onzalige plan van De Wonne niet zo maar doorgang kan vinden.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
mekanik

Bericht door mekanik »

Na de restauratie is er nog een grote wens: op de eerste verdieping van de kerktoren moet een ruimte komen voor een permanente expositie over de boeiende historie van toren en kerk.
Goed plan!
Robert

Bericht door Robert »

De kerk moet gewoon open voor bezoekers! Niet altijd dat kunst & cultuur gedoe, laat ook de gewone man en toerist er 's van genieten.
mekanik

Bericht door mekanik »

Ook mee eens. Maar als de 'gewone bezoeker' eenmaal binnen is, kan er best een tentoonstelling over de historie staan.
Robert

Bericht door Robert »

Ik doelde meer op de huidige activiteiten die er georganiseerd worden door bijvoorbeeld de schouwburg, waardoor de kerk een gesloten karakter krijgt. Een tentoonstelling over de kerk en de directe omgeving daarvan juich ik van harte toe.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Een mooie site van alle rijksmonumenten, w.o. Enschede te vinden op: http://rijksmonumenten.nl/monumenten/al ... /enschede/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Nieuwe rijksmonumenten

Patiostudentenwoningen Technische Hogeschool Twente en
Purfina-tankstation in Enschede zijn aangewezen als nieuwe rijksmonumenten.
zie verder: http://nos.nl/artikel/485816-nieuwe-rij ... ekend.html
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door enschedeinansichten »

Een aantal keren heb ik al gevraagd om de ingang van Rijksmuseum weer in oude staat terug te brengen.
Nu lijkt het te gaan gebeuren met steen en al. Ik ben er blij mee. Weg met die roestvrijstalen glijbaan.
Foto uit eigen archief.
Steen rijksmuseum.jpeg
Steen rijksmuseum.jpeg (74.36 KiB) 14310 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door hans »

top ! :okay:
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Veteraan »

Je hebt invloed in dit starre Enschede, Willem. Petje af! :okay:
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Neckar »

Terug met die Kei en rap een beetje en graag op exact de zelfde plaats zodat we dat stomme edelstahl snel kunnen vergeten.
Groet Neckar..
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door enschedeinansichten »

Nee ik heb echt niet de illusie dat dit door mij komt maar als je maar vaak genoeg iets roept wordt het wel eens opgepikt.
Ik heb onder anderen bij de aanstelling van de nieuwe directrice (die al weer weg is) gereageerd met "het eerste wat ze moet doen is de ingang weer in ere herstellen" als ik er aan mee geholpen heb dan ben alleen daarop al trots. Denk het niet.
rijksmuseum 1925.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Peter.h »

Arie schreef:Nieuwe rijksmonumenten

Patiostudentenwoningen Technische Hogeschool Twente en
Purfina-tankstation in Enschede zijn aangewezen als nieuwe rijksmonumenten.
zie verder: http://nos.nl/artikel/485816-nieuwe-rij ... ekend.html
De Purfina-tankstation is dat die in Glanerbrug?
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Plaats reactie