Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Oude foto's van Enschedese gebouwen

Over de rijke historie van de stad.
Tenshi
Member
Member
Berichten: 10
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 2:22 pm
Locatie: Enschede, duh! ;-)
Contacteer:

Bericht door Tenshi »

Wow, heel mooi om al die foto's van oud Enschede te zien. Vooral foto's waar met 'levende' objecten als auto's en mensen geven echt dat nostalgische gevoel.

Ik mis inderdaad foto's van de Boulevard. Ben heel benieuwd of mensen daar nog foto's en dergelijke van hebben, aangezien ik daar 'vroeger' (van '92 tot '98) elke schooldag twee keer overheen fietste.
Heb het gevoel alsof het allemaal nog vers in me geheugen zit. De Dagmarkt, het grote Grolsch bord, de parallelweg bij het Postkantoor etc. :)
marijke4

Bericht door marijke4 »

Afbeelding
Robert

Bericht door Robert »

Ah. 't Wageler. Ik zal ook nog 's wat nieuwe ansichten inscannen. Erg leuk spul. :)
marijke4

Bericht door marijke4 »

Robert schreef:Ah. 't Wageler. Ik zal ook nog 's wat nieuwe ansichten inscannen. Erg leuk spul. :)
Robert, kun jij mij meer over de geschiedenis van dit huis vertellen?
Robert

Bericht door Robert »

@Marijke4: eigenlijk niet, geen flauw idee welke (textiel)familie het bewoonde. Hoezo?
Robert

Bericht door Robert »

Grote update Enschede-Stad Fotodatabase

De Enschede-Stad Fotodatabase is uitgebreid met ongeveer 90 ansichten uit de periode 1900-1990. Hiervan zijn 58 stuks afgedrukt in Enschede zoals het was, uitgegeven door de Europese Bibliotheek te Zaltbommel en samengesteld door Dick Taat.

De nieuwste uploads zijn hier te zien.

Afbeelding
marijke4

Bericht door marijke4 »

Robert schreef:@Marijke4: eigenlijk niet, geen flauw idee welke (textiel)familie het bewoonde. Hoezo?
Als ik het goed heb stond t'wageler , het huis wat je ziet op de ansichtkaart, op het lederboerpark. En is na de oorlog in 1956 afgebroken. Ik las ook ergens dat A.Ledeboer naar een concentratiekamp is afgevoerd. Hij was mede eigenaar van spinnerij Het Oosterveld.
marijke4

Bericht door marijke4 »

Het Oosterveld ( van Heek ) in Deurningen
Moderne architectuur Amsterdamse school 1951

Afbeelding
Adagio

Bericht door Adagio »

Ik lurk hier al een jaar of wat met veel plezier, maar nu heb ik me dan ook maar eens aangemeld. Wie kan me wat meer vertellen over de gebouwen hier die er niet meer staan op de oude kruising Zuiderval-Haaksbergerstraat en met name over de overkapping aan de zijkant van de Veldkampflat. Wat was dit, een tankstation of wasplaats oid?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tony S.
Member
Member
Berichten: 432
Lid geworden op: wo jun 07, 2006 8:23 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Tony S. »

Volgens mij was dat een tankstation vroeger.Heb daar ooit nog eens op een kameel gezeten bij de één of andere actie :D
Een lang wief is een ladder in huus!
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Tony S. schreef:Volgens mij was dat een tankstation vroeger.Heb daar ooit nog eens op een kameel gezeten bij de één of andere actie :D
Ik weet niet waarom, maar dat past gewoon bij jouw :D
Gebruikersavatar
Tony S.
Member
Member
Berichten: 432
Lid geworden op: wo jun 07, 2006 8:23 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Tony S. »

:lol:
Een lang wief is een ladder in huus!
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Van dat tankstation heb ik ook wel eens wat gezien. Leuk om te zien dat op de foto de Zuiderspoorflat nog in aanbouw is. :) Uit welk jaar stamt deze foto?
de kloomp'maj anhoalen
Adagio

Bericht door Adagio »

Winus schreef:Van dat tankstation heb ik ook wel eens wat gezien. Leuk om te zien dat op de foto de Zuiderspoorflat nog in aanbouw is. :) Uit welk jaar stamt deze foto?
klik ;)

Overigens dacht ik altijd dat de foto uit het begin van de jaren '80 was, maar dat weet ik niet zeker. Zou wel logisch zijn als de aangegeven bouwdatum van de Zuiderspoorflat (1979) klopt.

Als je terugkijkt is dit deel van de stad in grote lijnen gelijk gebleven, maar toch erg veranderd in 40 jaar. De komst van die twee lelijke flats, het verval en de wederopbouw van Jannink, het verlies van het Zuiderspoor, de komst van de Zuiderval als verkeersader...
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Ah interessant, binnenkort de hoogbouwlijst maar weer eens verder uitwerken. ;)
de kloomp'maj anhoalen
Amrezzz

Bericht door Amrezzz »

Prachtig :o
Op die foto is heel goed te zien hoe erg groen de Zuiderval vroeger was.

Ik ben daar opgegroeid en ging altijd met mn bmx daar van de heuvels af.
Ik heb ook gezien hoe ze die eiken van meer dan honderd jaar oud hebben omgezaagd.
Wel heel erg zonde, maar ja wil je verder groeien dan moet je sommige dingen opgeven.

Heeft er iemand trouwens nog oude foto's van het janninkscomplex?
ik zou ze echt heel graag willen zien,
en dan vooral hoe de schoorsteen vast zat aan het complex.

Afbeelding

Afbeelding
Robert

Bericht door Robert »

De meeste foto's van Jannink zijn vanaf de Haaksbergerstraat genomen, met het Janninkcomplex aan de rechterzijde. 'k Zal 's kijken of 'k wat kan vinden.
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding

Waar in 't Zwik is dit?
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Denk in de buurt van de Thorbeckelaan, de weg richting Woonboulevard Schuttersveld lijkt er ook wel wat op .
Aan die laatste straat staan overigens prachtige Villa's, ook is er nog een kollosale Plantaan te vinden ( Geweldig, doet me denken aan de "Ramblas" in Barcelona )

Overigens is in dat deel van het Rigtersbleek, net zoals in vele andere delen van de stad Enschede, een aardig stukje stadswijk terug te vinden uit de "Textieltijd" van de stad.
Kijk eens rond bij de Goolkatenweg, en of het plein West-Indie, je zou verrast zijn door het aantal prachtige huizen welke daar aan te treffen zijn .
Beter gezegd ik denk dat vele Enschedeers niet eens weten dat er zulke fraaie straten in dat gebied liggen en of in de stad ( zoals op wel meerdere plaatsen het geval is ;) ) .
Ook de "Sahara" vind ik een erg fraai stukje Enschede !!

PS : de Goolkatenweg word compleet nieuw aangelegd en ondergaat een grote herstructuering :) .
Heb nog wel een fotootje van 1 van deze prachtige rijen met woningen aan deze straat .

Goolkatenweg
Afbeelding
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Bericht door Hendrik »

Robert schreef:Afbeelding

Waar in 't Zwik is dit?
Dit is de Minister Loudonlaan genomen in de richting van de Goolkatenweg.
De school rechts is in de oorlog door bommen verwoest. In de jaren '50 is daar de school voor detailhandel gebouwd. Die is ook al weer weg. Nu staan er nieuwe woningen
Plaats reactie