Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Oude foto's van Enscheders

Over de rijke historie van de stad.
Robert

Oude foto's van Enschedeërs

Bericht door Robert »

Landgoed De Horstkamp in Enschede-Zuid staat (zoals bekend denk ik) te koop á € 1,8 mln.... Nu zag ik deze schilderijen hangen in het huis op een fototje. Iemand een idee wie het zijn of welke familie er nu nog woont?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Geen idee... Zouden dat foto's zijn van voorvaderen? De man heeft wel iets van Van Deinse, met die snor.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Als we 't toch over van Deinse hebben, ff geduld. Over 10 minuten een hele mooie foto die ik kocht een paar dagen geleden.
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding

J.J. van Deinse - G. J. van Heek - P. Visser - L. A. Stroink - J. Jans - mw wed Jungé-van Heek, zij is de jongste zuster van J. H. van Heek. (volgens 't Van Deinse Instituut)

De dame bij de waterput is de dochter van de toenmalige conciërge in Twentse klederdracht. De naam van deze dame kan ik nu niet achterhalen. Dat wordt na 't weekend.

Bij de opening van het Los Hoes Groot Bavel in het voorjaar van 1937
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Leuk! Zo zie je hoe klein dat wereldje destijds (en nu ook?) was. Bijna iedereen die in die tijd met streekhistorie te maken had staat op de foto.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Helaas is het mij tot nu toe niet gelukt om de naam van het meisje te achterhalen... de archieven van het Rijksmuseum geven er geen informatie over. :x

Dan de rijks-overheidsarchieven maar, maar dat gaat nog hééééél lang duren...
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Je bijt je er wel in vast hè?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding

Edo Bergsma
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ah! De opsteller van het AUP van 1903. Bergsma vond destijds al dat er langs de uitvalswegen hogere bebouwing moest komen. Helaas kwam daar weinig van terecht. Dat was deels wel het gevolg van zijn eigen beleid ten aanzien van het voorkomen van huurkazernes. Ik ben benieuwd of er in Enschede zonder die restricties wel hogere woningcomplexen waren gebouwd. Misschien in de jaren '20 en '30.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Errik schreef:Naast het pand rechts stond het woonhuis van Helmich van Heek, de eerste Enschedeër met een auto.
Afbeelding

Helmich van Heek is geboren op donderdag 15 mei 1845 in Enschede, zoon van Herman van Heek en Catharina Maria Blijdenstein. Helmich is overleden op maandag 11 augustus 1902 in Lonneker, 57 jaar oud.
Beroep:
vanaf 1883 tot 1902 Fabrikeur en lid van de firma van Heek & Co te Enschede
Helmich trouwde, 25 jaar oud, in 1870 met Willlemina Margaretha Jannink, 28 jaar oud. Willlemina Margaretha is geboren op zondag 3 april 1842, dochter van Gerhard Jannink en Aleida Engelbarta van Heek. Willlemina Margaretha is overleden op maandag 23 januari 1899, 56 jaar oud.

Helmich August van Heek is geboren op zondag 16 februari 1840, zoon van Gerrit Jan van Heek en Margaretha Hermina ter Kuile. Helmich August is overleden op woensdag 31 oktober 1917, 77 jaar oud.
Beroep:
vanaf 1859 Lid en firmant van de Gebroeders van Heek (Schuttersveld)
Helmich August trouwde, 25 jaar oud, in 1865 met Judith Geertruid ter Kuile, 22 jaar oud. Judith Geertruid is geboren op woensdag 15 februari 1843, dochter van Nicolaus Gijsbertus ter Kuile en Maria Geertruid Blijdenstein. Judith Geertruid is overleden op donderdag 19 maart 1885, 42 jaar oud.

Helmich van Heek of Helmich August van Heek? Volgens mij Helmich van Heek himself... Ik heb nog wel ergens een foto dat hij op z'n auto zit maar ik heb die ergens ver weg liggen op zolder.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Die Ledeboer is ook geen knapperd hè? En echt gezellig kijken doet 'ie ook niet... :)
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Je moet eens kijken op de begraafplaats Errik, ken je de familiegraven Ter Kuile, Van Heek en Ledeboer? Van de meesten heb ik wel foto's, maar van Ledeboer net niet :oops: . Zijn 'grafsteen' bestaat uit een kolom, met daarop een zuil die halverwege 'afgebroken' is; dit vanwege het abrupt einde aan zijn leven. De speciale beheerder voor de 'textielgraven' kon mij nog veel meer informatie vertellen. Erg interessant allemaal (zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen). Vooral Gerit Jan van Heek, Christine Frederike Meier, Edwina Burr Ewing en Jan Bernard van Heek hebben een aardige rustplaats.
Robert

Bericht door Robert »

http://www.wieiswieinoverijssel.nl/

Een nieuwe website, niet erg gebruiksvriendelijk en de lay-out vind ik ook nog niet echt geweldig. Maar toch, een goed idee. Dit kan wel uitgroeien tot iets moois. Jammergenoeg komt er geen enkele Van Heek in voor.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Jij bent wel gefascineerd door die textielfamilies hè?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Ja, maar de arbeider mag er ook best (even) zijn hoor:

Afbeelding

Misschien loopt je grootvader er wel tussen.

Demonstratie v.d. uitgesloten textielarbeiders uit Twente en de Geldersche Achterhoek te Enschede, op Maandag 4 Maart 1924
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik denk eerder mijn overgrootvader. Die zat in het bestuur van De Eendracht.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding

Afbeelding

De andere levenswijze van rond 1910

Edwina van Heek (van de Stichting) en haar man Jan Bernard (stichter RMT)

Jan Bernard was een fervent fotograaf, waardoor er honderden foto's van de Van Heeks zijn. De oudste foto's der Van Heeks dateren van ca. 1875... Jan Bernard zelf begon rond zijn 20ste te fotograferen.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Robert, heb je nog meer foto's van die staking online?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Deze foto wordt geveild op internet op 't moment, zaterdagmorgen 9.36 loopt de veiling af. De prijs is nu al € 14,-- Ik bied niet mee.

Verdere foto's van die staking worden niet aangeboden.

Ik zal eens kijken in "Het Twentse Model", die ligt 5 meter verderop ;) of daar nog interessante foto's instaan.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Die heb ik hier ook naast me liggen. :)
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Plaats reactie