Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Oude foto's van Enscheders

Over de rijke historie van de stad.
Robert

Bericht door Robert »

@Errik, je snapt 't! Boer zoekt vrouw! ;)

Over 'n paar dagen heb ik 'm echt, dit is nog 'n scan die ik van de verkoper kreeg. Eens kijken of de TCT (topkrant!  :okay: ) 'm wil plaatsen.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik ben benieuwd of je de identiteit kan achterhalen. De foto zal zo rond 1900 gemaakt zijn, toch?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Ook jij leest m'n posts al niet...  :shake:  :down:
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Dan moet je maar eens iets interessants schrijven hoor...  8)
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Waarom bel je niet gewoon P. Wiese of zoiets op? :D
de kloomp'maj anhoalen
Martin

Bericht door Martin »

Aan het kapsel te zien, zou het zomaar de vrouw van Geert Wilders kunnen zijn.  :D
Robert

Bericht door Robert »

P. Weisse... cultuurbaarbaar!  :D
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Ach die is toch al dood.
de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding

During one of his stays in the province of Twente in the early years of the 20th century, Bart van der Leck must have painted 'Portrait of a girl with rosary'. Up until recently the painting has never left Twente. His subjects during this period where close to home and were largely based on political and social themes: Factory workers returning home, people in a bar or at the market. He was almost always depicting the working class. Portraits from this period have the same aim, showing life as it is, not idealising it. Bart van der Leck painted and sketched several young schoolgirls. It seems likely that these girls were students in the school were Bertha, Bart van der Leck's wife, was teaching. (See for a comparable work Het zieke meisje, from 1907, sold in these rooms on 10 June 1999, lot no. 304). These portraits all have the same character: the paintings are deprived from all distracting details, the sitter is staring, looking at nothing, seemingly in contemplation; all elements seem to be in function of the main character of this work: Melancholy.

Op 29 november aanstaande wordt bovenstaand schilderijtje geveild voor zo'n 8 tot 12.000 euro bij Christies te Amsterdam. Meer informatie hier

Helaas ben ik niet kapitaalkrachtig genoeg maar 'k hoop dat 't in Twentse handen blijft. Ik vind 't in ieder geval prachtig.

Later begon Van der Leck in de Stijl-stijl zichzelf toe te leggen op kunst-voor-dementen, m.a.h.w. het plakken van plaatjes. Een opject als dit  is hij uiteindelijk bekend mee geworden.

Afbeelding
eazy

Bericht door eazy »

Later begon Van der Leck in de Stijl-stijl zichzelf toe te leggen op kunst-voor-dementen, m.a.h.w. het plakken van plaatjes.
Cultuurbarbaar :)
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding
Bron: eigen collectie

Afbeelding
Bron: http://www.iisg.nl

Over Engels 1
Over Engels 2

Een interessante man waar ik nog nooit van gehoord had, was 't bidprentje toch nog ergens goed voor.
Brinker

Bericht door Brinker »

Toch maar eens bij mijn opoe lopen ,gaddern , dan;nu kan het nog? :oops:
Robert

Bericht door Robert »

Als de Dag van Gisteren donderdag 27 april
levensverhalen
Donderdag 27 april 2006 om 18:39 uur, TV Oost.

Dorothy Oosting praat met mensen over gebeurtenissen die van grote invloed zijn geweest op hun leven. Goderd van Heek is één van de weinige nog levende nazaten van de roemruchte Twentse textielfamilie Van Heek. Is hij opgegroeid in luxe of was er ook sprake van Twentse nuchterheid? Goderd bleek in elk geval niet geschikt te zijn voor de textiel. Hij heeft daarentegen wel carrière gemaakt in het bankwezen. Zijn vader blijft tot op de dag van vandaag zijn grote voorbeeld.

Herhalingen: 20.39, 22.39, etc.

Ben benieuwd, schijnt leuk te worden. :)
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Zijn er echt zo weinig nazaten?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Jan Herman van Heek had 3 zonen, waarvan twee nog in leven waaronder Goderd. Aureel, Anneke (ongehuwd) en Jan zijn al overleden.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Maar er zijn toch wel meer takken?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Het is niet mijn zaak om alle huidige Van Heeks hier te gaan opsommen, maar ze zijn - die de naam Van Heek dragen en laat ik zeggen, de oude tijd hebben gekend - op enkele handen te tellen.

Denk in ieder geval aan J.B. van Heek en J.A. van Heek die voorzitters zijn (geweest) van de Stichting Edwina van Heek en Helmich van Heek van de Volksparkcommissie.
Plaats reactie