Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Het mysterie van het Sterrebos

Over de rijke historie van de stad.
Ostar
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr aug 21, 2009 9:23 am
Locatie: Enschede

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Ostar »

Veteraan schreef:Ik ben erg benieuwd.
Dank je wel!
Laat maar weten of het is gelukt. Ik heb inmiddels nog een paar andere kaarten in bewerking. Dat zijn de topografische militaire kaarten van begin vorige eeuw die de ontwikkeling van Enschede Oost en Zuid mooi laten zien. Ze moeten nog gecalibreerd worden.
pcb_nl
Member
Member
Berichten: 3
Lid geworden op: di feb 17, 2015 12:19 pm

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door pcb_nl »

Acidor schreef:Ik denk dat ik het gevonden heb. Op een kaart uit 1928 staat een brug getekend.
Ik heb ff een uitsnede gemaakt.

Het lijkt erop, dat de weg achter het hek waar badhut op staat, vroeger doorliep tot over dit bruggetje en er ooit water onderdoor liep tot het vennetje.

Ook op de kaart van 1995 staat het bruggetje nog.
Dat water waar het bruggetje over heen ging is het beekje wat uit hof Espelo komt stromen. Dat zal de Eschbeek wel zijn. Die stroomt bij de Wiedicksbeekweg in de Wiedicksbeek.

Op het kaartje zie je ook bovenaan het kleine plasje met een vierkantje er naast. Dat is die bult grond uit het begin van deze listing.

Ik loop hier veel door de bossen en ik kan aan zo'n kaart zien dat er ontzettend veel is veranderd en ook weer niet want sommige oude wegen en paden zijn ogenschijnlijk verborgen voor de wandelaar maar toch nog goed te vinden achter een paar struiken; Als je ze weet. :)

Leuke site btw.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door enschedeinansichten »

Kan dat ook op een Iphone ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Ostar
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr aug 21, 2009 9:23 am
Locatie: Enschede

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Ostar »

enschedeinansichten schreef:Kan dat ook op een Iphone ?
Je hebt een navigatie-app nodig die .ozf / .ozfx3 bestanden ondersteunt.
Ostar
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr aug 21, 2009 9:23 am
Locatie: Enschede

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Ostar »

enschedeinansichten schreef:Kan dat ook op een Iphone ?
Ik heb het nog even nagezocht, het zou met "Maps N Trax" (http://rallyto.com/maps-n-trax/) moeten werken. Er staat dan wel "not supported" maar ze bedoelen dat ze er geen garantie op geven. Ik weet echter vrij zeker dat het wel zal werken omdat ook Androzic daar een disclaimer over heeft. Bij mij werkt die wel, omdat ik een bewust een iets oudere versie van het .ozfx3 bestand gebruik.
pcb_nl
Member
Member
Berichten: 3
Lid geworden op: di feb 17, 2015 12:19 pm

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door pcb_nl »

Androzic is een erg leuke app.
Loop ik door Groot Driene en dan kan ik zeggen dat ik op een oude weg loop en hier of daar stond een boerderij.
Historie is zo dichtbij gekomen.

Is OziExplorer het enige programma die ozfx3 kan maken? Ziet er complex uit.
Piet

ps archeologische_verwachtingskaart_enschede_2 werkt niet en de app blokkeert hier op.
Na verwijdering kom ik ook bij de andere kaarten.
Ostar
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr aug 21, 2009 9:23 am
Locatie: Enschede

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Ostar »

pcb_nl schreef:Androzic is een erg leuke app.
Loop ik door Groot Driene en dan kan ik zeggen dat ik op een oude weg loop en hier of daar stond een boerderij.
Historie is zo dichtbij gekomen.

Is OziExplorer het enige programma die ozfx3 kan maken? Ziet er complex uit.
Piet

ps archeologische_verwachtingskaart_enschede_2 werkt niet en de app blokkeert hier op.
Na verwijdering kom ik ook bij de andere kaarten.
Hoi Piet, leuk om te horen! Dat vind ik ook. Het heden zo duidelijk in de context van de geschiedenis te zien is erg interessant.

Die archeologische verwachtingskaart heb je gelijk in, maar ik heb er wel een update van die werkt. Zal binnenkort een nieuwe set ter download aanbieden.

Oziexplorer is een erg complex en vrij duur programma. Ik heb er een licentie van gekocht en gebruik dat inderdaad om de kaarten mee te calibreren. Als je eenmaal een calibratiebestand hebt (.map file) dan kan je met een goedkoper tooltje die omzetten naar ozfx3.

Bij de pc-versie van oziexplorer hoort ook een (eveneens prijzige) android app, die ik ook gebruik (en die werkt toevallig wel met de archeologische kaart die jij hebt moeten weggooien). Maar om eerlijk te zijn vind ik Androzic qua bediening een stuk plezieriger.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Arie »

Voor wandelen o.m. in het Sterrenbos, zie: http://www.telegraaf.nl/reiskrant/beste ... ede__.html
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Arie »

In het gemeentearchief is deze plattegrond te vinden: Kaart van Hof Espelo getekend door D.G.B. Dalhoff met opschrift Caert van den Hof Espelo opgenomen en getekent door D.G.B. Dalhoff 1729. Schale van 40 Roeden Rijnlands.
Bijlagen
Kaart van Hof Espelo getekend door D.G.B. Dalhoff met opschrift Caert van den Hof Espelo opgenomen en getekent door D.G.B. Dalhoff 1729. Schale van 40 Roeden Rijnlands.jpeg
Kaart van Hof Espelo getekend door D.G.B. Dalhoff met opschrift Caert van den Hof Espelo opgenomen en getekent door D.G.B. Dalhoff 1729. Schale van 40 Roeden Rijnlands.jpeg (225.63 KiB) 2184 keer bekeken
pcb_nl
Member
Member
Berichten: 3
Lid geworden op: di feb 17, 2015 12:19 pm

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door pcb_nl »

Afbeelding is een beetje klein. Kan het allemaal net niet lezen.
Maar viagoogle: https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... &milang=nl
Bedankt voor de tip! :)

En hier een uitgebreide uitleg van wat er te zien is: http://www.wsv-ewb.nl/espelo/
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door enschedeinansichten »

hof Espelo 2.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Plaats reactie