Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Het mysterie van het Sterrebos

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Peter.h »

Waar liggen die graven van Heek dan?
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Ostar
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr aug 21, 2009 9:23 am
Locatie: Enschede

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Ostar »

Peter.h schreef:Waar liggen die graven van Heek dan?
Dat heb ik een paar berichten geleden omschreven!
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Peter.h »

Gevonden,had er overheen gelezen.
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Arie »

Themamiddag 'Sporen van WOII'


Vanuit de lucht zijn ze niet te zien, maar wie over het landgoed wandelt krijgt ze al gauw in het oog; hoefijzervormige wallen. Wat hebben deze manshoge muren van aarde met de Tweede Wereldoorlog te maken? Kom het ontdekken!

Op zondag 6 mei organiseert Landschap Overijssel een speciale themamiddag rondom de Tweede Wereldoorlog. Op het landgoed Hof Espelo, tussen Enschede en Hengelo, kun je namelijk tussen de bomen door nog veel sporen terugvinden van WOII. Het bezoekerscentrum aan de Weerseloseweg is ingericht met een interessante expositie, maquettes en modellen van oude vliegtuigen. Om 13.30 uur start een excursie waarbij een gids deelnemers langs de historische plekken op het landgoed rondleidt. De kosten bedragen €3,- per persoon (€1,50 voor kinderen). Beschermers van Landschap Overijssel kunnen op vertoon van hun beschermerspas gratis deelnemen.

Excursie ‘WOII’

Vanuit de lucht zijn ze niet te zien, maar wie over het landgoed wandelt krijgt ze al gauw in het oog; grote hoefijzervormige wallen. Wat hebben deze manshoge muren van aarde met de Tweede Wereldoorlog te maken? Tijdens deze bijzondere excursie neemt een gids u mee langs plekken waar de geschiedenis nog zichtbaar is. De nabijheid van de vliegbasis Twente heeft grote invloed gehad op het landgoed Hof Espelo tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Maquettes en modelvliegtuigen

In het Koetshuis is een speciale expositie ingericht. De Twentse Radio Modelvliegtuig Club laat met modellen zien welke vliegtuigen er destijds in het bos werden verstopt. Ook zijn er maquettes en oude foto’s te bekijken waarop o.a. de rolbanen en bomkraters nog te zien zijn. Voor kinderen ligt er naast het Koetshuis een speelbos waar ze vrij kunnen spelen.

Bezoekerscentrum Hof Espelo

Bezoekers kunnen iedere zondag terecht in het Bezoekerscentrum Koetshuis Hof Espelo (Weerseloseweg 259, 7522 PS Enschede) voor informatie over natuur&landschap uit de omgeving, maar ook voor bijvoorbeeld wandelroutes en een kopje koffie. Kinderen vermaken zich uitstekend in speelbos ’t Klauterwoud, waar ze spelenderwijs het bos leren kennen. Regelmatig organiseert het vrijwilligersteam leuke activiteiten voor jong en oud. Deze activiteiten worden mede mogelijk gemaakt door de provincie Overijssel en de Nationale Postcode Loterij.
zie: http://www.uitinenschede.nl/agenda/kind ... n_van_WOII'/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Arie »

Hof Espelo mooiste wandelgebied van Nederland

Gepubliceerd op: 06/02/2015

Hof Espelo mooiste wandelgebied van Nederland
Landgoed Hof Espelo bij Enschede is het mooiste wandelgebied van Nederland. Dat blijkt uit een verkiezing van Wandelzoekpagina.nl.

Wandelaars kozen Hof Espelo als beste onder meer vanwege het sterrenbos dat onderdeel uitmaakt van de wandelroute van 17 kilometer over het landgoed Espelo en het Lonnekermeer. Er waren veertien wandelroutes genomineerd, waaronder ook routes bij Borne en Wezep.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/hof-espelo-m ... tem?176634
Bijlagen
Hof Espelo mooiste wandelgebied van Nederland.jpg
Hof Espelo mooiste wandelgebied van Nederland.jpg (244.04 KiB) 11966 keer bekeken
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Acidor »

Nadat ik gisteren dit topic had gelezen was ik erg nieuwsgierig geworden. 's Middags met de kids er heen geweest. Zowel de bult als de graven van Van Heek gezien. Erg interessant.
Ostar schreef:Zo ongeveer tegenover het weggetje dat naar "De Badhut" gaat (ook al weer zo'n leuk mysterie).
Is er iemand die meer over De Badhut kan vertellen? Wat is er dan mysterieus?
Ooh noh
Ostar
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr aug 21, 2009 9:23 am
Locatie: Enschede

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Ostar »

Acidor schreef:Nadat ik gisteren dit topic had gelezen was ik erg nieuwsgierig geworden. 's Middags met de kids er heen geweest. Zowel de bult als de graven van Van Heek gezien. Erg interessant.
Ostar schreef:Zo ongeveer tegenover het weggetje dat naar "De Badhut" gaat (ook al weer zo'n leuk mysterie).
Is er iemand die meer over De Badhut kan vertellen? Wat is er dan mysterieus?
Het is een mooie open plek in het bos. Je kan er helemaal omheen wandelen. Alleen de weg naar de badhut zelf is afgesloten. Lang geleden ben ik er wel eens in gelopen. Ik vroeg me af van wie het was en of het nog gebruikt werd. En waarvoor het vroeger gebruikt is. Er is daar achter ook een verhoging met een soort viaduct. Geen idee waar dat voor was. Misschien kunnen andere lezers van dit topic hier licht op schijnen...
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Acidor »

Aah die viaduct. Daar had ik al wat over gelezen op deze website. Eerder gepost door Spruwel.

Dacht dat dit ergens in het sterrebos lag, maar dit ligt dus aan de andere kant van de Haverrietweg. Interessant. Binnenkort maar eens een keer kijken.
Ooh noh
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Veteraan »

Omdat ik in Zeist heb gewoond, heb ik regelmatig in de bossen van landgoed "Heidestein" gelopen. Daar is een zelfde soort tunnel (en ook een langere tunnel met bocht erin waardoor je de uitgang niet ziet).
Op hele oude foto's blijkt dat het hele gebied heidevelden bevatte met waterpartijen. Vandaar de naam... Echter, nu bestaat het bijna geheel uit bos, slechts op een klein stukje lopen schapen waardoor er een stukje heide te vinden is.
De waterstand is ook erg veranderd. De foto's van vroeger tonen een soort gondels en punters met dames met parasols. Ze konden toen door de tunnels varen naar de andere plassen.
Nu moet je bukkend door de tunnels lopen van zandpad naar zandpad.

Zou het bij De Badhut en omgeving ook zo anders zijn geweest vroeger?
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Acidor »

Ik denk dat ik het gevonden heb. Op een kaart uit 1928 staat een brug getekend.
Ik heb ff een uitsnede gemaakt.

Het lijkt erop, dat de weg achter het hek waar badhut op staat, vroeger doorliep tot over dit bruggetje en er ooit water onderdoor liep tot het vennetje.

Ook op de kaart van 1995 staat het bruggetje nog.
Ooh noh
Ostar
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr aug 21, 2009 9:23 am
Locatie: Enschede

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Ostar »

Acidor schreef:Ik denk dat ik het gevonden heb. Op een kaart uit 1928 staat een brug getekend.
Ik heb ff een uitsnede gemaakt.

Het lijkt erop, dat de weg achter het hek waar badhut op staat, vroeger doorliep tot over dit bruggetje en er ooit water onderdoor liep tot het vennetje.

Ook op de kaart van 1995 staat het bruggetje nog.
Voor degenen die geinteresseerd zijn: Een boel van die historische kaarten van watwaswaar.nl (i.i.g. Enschede en omstreken) heb ik geschikt gemaakt voor "navigatie" op de smartphone (Android). Je kan dan terwijl je ter plekke bent zien waar dat is op een historische kaart. Dat maakt zo'n wandeling extra spannend en kan je een boel dingen uitvinden over de geschiedenis van het landschap om je heen.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Veteraan »

En organiseer je ook wandelingen waarbij de omgeving op die manier in kaart is gebracht? Dat lijkt me heel boeiend. Er is al zolang sprake van, maar een eigen ervaring heeft er nog niet ingezeten.
Ostar
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr aug 21, 2009 9:23 am
Locatie: Enschede

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Ostar »

Veteraan schreef:En organiseer je ook wandelingen waarbij de omgeving op die manier in kaart is gebracht? Dat lijkt me heel boeiend. Er is al zolang sprake van, maar een eigen ervaring heeft er nog niet ingezeten.
Hoi Veteraan, ik ben bang dat het daarvoor mij een beetje aan tijd ontbreekt. Maar ik wil met alle plezier wel iemand helpen dit aan het werk te krijgen op zijn/haar telefoon of tablet.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Veteraan »

Ostar schreef:
Veteraan schreef:En organiseer je ook wandelingen waarbij de omgeving op die manier in kaart is gebracht? Dat lijkt me heel boeiend. Er is al zolang sprake van, maar een eigen ervaring heeft er nog niet ingezeten.
Hoi Veteraan, ik ben bang dat het daarvoor mij een beetje aan tijd ontbreekt. Maar ik wil met alle plezier wel iemand helpen dit aan het werk te krijgen op zijn/haar telefoon of tablet.
Dat zou geweldig zijn. Ik zou met de tablet met enkele anderen rond kunnen lopen en in het verleden kijken .....
Kan ik zelf iets doen? Downloaden? Of is dat echt iets voor de professional?
Ostar
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr aug 21, 2009 9:23 am
Locatie: Enschede

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Ostar »

Veteraan schreef: Dat zou geweldig zijn. Ik zou met de tablet met enkele anderen rond kunnen lopen en in het verleden kijken .....
Kan ik zelf iets doen? Downloaden? Of is dat echt iets voor de professional?
Om te beginnen open je de Play Store en zoek en installeer de app genaamd "Androzic". Die is gelukkig gratis. Daarna moet je mijn kaarten copieren op je tablet. Vervolgens Androzic instellen zodat hij die kaarten kan vinden.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Veteraan »

Androzic is geïnstalleerd. Kan ik jouw kaarten online vinden? Of is dit het moment dat ik op de fiets stap en jouw kaarten kan ophalen :) ?
Ostar
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr aug 21, 2009 9:23 am
Locatie: Enschede

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Ostar »

Veteraan schreef:Androzic is geïnstalleerd. Kan ik jouw kaarten online vinden? Of is dit het moment dat ik op de fiets stap en jouw kaarten kan ophalen :) ?
Je zou alvast kunnen controleren of Androzic werkt op je tablet. De standaard kaart (OpenStreetMap) zou meteen moeten werken, maar je moet hiervoor wel verbinding met internet hebben.

Vanavond zal ik mijn kaarten online zetten, zodat je ze kan downloaden.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Veteraan »

Ja het werkt, hij heeft mijn locatie gevonden en hij volgt me bij het rondlopen.
Ostar
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr aug 21, 2009 9:23 am
Locatie: Enschede

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Ostar »

Ostar schreef:Vanavond zal ik mijn kaarten online zetten, zodat je ze kan downloaden.
Voor de stoutmoedigen onder ons, de kaarten zijn tijdelijk te downloaden via URL http://www.dnd.utwente.nl/~schol/maps/H ... _ozfx3.zip

Uitgepakte bestanden op het androidapparaat zetten en androzic maps locatie hiernaar laten verwijzen. Let op de omvang, totale grootte ongeveer 225 MB.

Bevat:
Stafkaart 28H (1954, 1965, 1976, 1988, 1995, 2005)
Stafkaart 34E (1955, 1965, 1977, 1989, 1995, 2002)
Stafkaart 34F (1955, 1965, 1977, 1989, 1995, 2002)
Topografisch Militaire Kaart 219 (1934)
Topografisch Militaire Kaart 399 (1898, 1928, 1936)
Archeologische Verwachtingskaart Enschede
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Het mysterie van het Sterrebos

Bericht door Veteraan »

Ik ben erg benieuwd.
Dank je wel!
Plaats reactie