Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Ontstaansgeschiedenis Enschede

Over de rijke historie van de stad.
André

Bericht door André »

ps
m.b.t. Van Heek

over adellijk geslacht heb IK niets gezegd.
ook sprak ik van de stedelijke elite te DELDEN.
wanneer leden van een familie in de zeventiende eeuw hun eigen begraafplaats IN de kerk hebben en zitting hebben in het stadsbestuur kun je denk ik toch zeker wel spreken van plaatselijke elite
Robert

Bericht door Robert »

Als stadsboerderij lijkt me een zinnige definitie te hanteren dat de bewoners ervan als hoofdberoep de landbouw bedreven.
Laat mij voor de aardigheid een stadsboerderij eens definiëren als een locatie waar, al dan niet als belangrijkste kostwinning, het boerenbedrijf werd uitgeoefend. M.a.h.w. is in mijn ogen een stadsboerderij elk bouwwerk - in welke bouwstijl dan ook, een driebeukig hallenhuis is geen voorwaarde voor mij - waar het boerenbedrijf in een bepaalde mate aanwezig is.

Over de geschiedenis van Delden kan je me vast meer vertellen, maar ik denk niet dat het aannemelijk is dat de Van Heeks vanaf hun neerstrijken in Delden zijn begonnen met hun herbergiersactiviteiten. Ook dit zal pas later van aard zijn en het gold in ieder geval voor één van de takken van de familie.
André

Bericht door André »

hoezo niet aannemelijk? wat noem je later?
Robert

Bericht door Robert »

André schreef:ps m.b.t. Van Heek over adellijk geslacht heb IK niets gezegd.  ook sprak ik van de stedelijke elite te DELDEN.
wanneer leden van een familie in de zeventiende eeuw hun eigen begraafplaats IN de kerk hebben en zitting hebben in het stadsbestuur kun je denk ik toch zeker wel spreken van plaatselijke elite
Je post
zeg Robert, de Van Heeks bewoonden in Delden echt geen boerderij hoor, ze hoorden vanaf het begin al bij de stedelijke 'elite'. Zoals de naam al zegt betreft het een importfamilie.
vatte ik overigens op als "De van Heeks woonden niet in Delden (in een boederij), - want - ze behoorden vanaf het begin al bij de (Enschedese) stedelijke elite". Dat het een importfamilie is deel ik natuurlijk, 'k vatte de rest echter anders op.
André

Bericht door André »

kan gebeuren.

tja ik heb niet alle gegevens helemaal paraat, maar weet wel dat in het vuurstedenregister van 1675 Harmen Laurens een brouwketel had.
Harmen woonde op de plaats van de Engel, welke naam in die tijd ook in de lidmatenregisters voorkomt.

overigens denk ik zelf dat de eerste van heek d.m.v. een huwelijk delden binnengekomen is, zoals een kleine eeuw later de gewins zouden doen
André

Bericht door André »

gaat er volgende week iemand misschien toevallig (ook) naar het hco?
Robert

Bericht door Robert »

Kan ik iets voor je doen?
André

Bericht door André »

ik dacht er meer over om er eventueel een ontmoet-en-groet van te maken....
Robert

Bericht door Robert »

Morgenmiddag krijg ik m'n werkschema voor volgende week. Heb je nog voorkeuren / wanneer wilde je er zelf heen? Wat Errik wil, of kan, weet 'k niet. @Errik, combi met 't bezoek aan Lutjebroek misschien? Van uitstel komt afstel.
André

Bericht door André »

liever niet donderdag, dan ga ik naar twickel...
Robert

Bericht door Robert »

Eerst Erriks opinion even afwachten denk 'k, dan zien we wel verder.
Verder contact hierover liever per pb.
André

Bericht door André »

ehm als ik naar zwolle ga, dan toch wel de hele dag... (hoeft elkaar natuurlijk niet uit te sluiten)
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik kom Enschede of Amsterdam niet uit.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
André

Bericht door André »

@Errik:

ik geloof niet dat ik je opmerking over bastidemodel m.b.t. delden snap. wil je dat eens toelichten?
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Dat slaat op de stadsplattegrond. Het raster van straten binnen de cirkelvormige omwalling. Dat verraad dat Delden een geplande nederzetting is. In Enschede is juist de organisch gegroeide dorpskern nog te herkennen, net als in Rijssen en Ootmarsum.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
André

Bericht door André »

zo regelmatig is het stratenpatroon van delden anders ook weer niet, ik vermoed dat er juist aardig wat prestedelijke elementen in zijn opgenomen
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Dat kan. Maar een gepland raster uit de Middeleeuwen is meestal niet zo regelmatig. Herkenbaar is het wel.

Afbeelding

Heel anders dan:

Afbeelding
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
André

Bericht door André »

heb je die afbeelding van DeWoonOmgeving gehaald?

weet je misschien literatuur over hoe het indertijd ging qua onteigening van (landbouw)gronden?
Robert

Bericht door Robert »

Errik schreef:Ik kom Enschede of Amsterdam niet uit.
Pffff... stedeliing.  ;)
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

@André: wat bedoel je met destijds?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Plaats reactie