Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Archeologische vondsten

Over de rijke historie van de stad.
ESG

Bericht door ESG »

Ik vroeg me dat ook ten dele af omdat de buurtschap Deldeneres om een groot deel van Delden heen loopt. In ieder geval is het deel "Deldeneres" in de richting van Bentelo (waar o.a. de joodse begraafplaats zich bevind) landschappelijk van een heel ander karakter dan het gebied "achter" de watertoren wat in Delden door iedereen als "de es" wordt betitelt.
André

Bericht door André »

8)  de buurschap (zonder t!) Deldeneres is ook wel wat groter dan de es zelf; het deel ten zuiden van het Twentekanaal is een landschap dat ontstaan is na de markeverdeling van de Grote Boerenmarke (waartoe Deldeneres behoorde) in 1845, vandaar de vele kaarsrechte wegen en houtwallen.
Overigens zijn er tegenwoordig veel mensen die alles tot het Twentekanaal Bentelo noemen  :x
ESG

Bericht door ESG »

Kijk dat wist ik niet. Weet jij toevallig of ik online nog ergens een overzicht kan vinden van hoe de oude grenzen liepen in de gemeente Ambt Delden? Vroeger had je tenminste overal nog bordjes staan en wist je of je in Bentelo, Wiene of de Deldeneres was. Sinds de oprichting van de Hof van Twente is dat allemaal weg.


Ten slotte: volgens Wikipedia zijn 'buurschap' en 'buurtschap' synoniemen van elkaar (http://nl.wikipedia.org/wiki/Buurschap).
André

Bericht door André »

André

Bericht door André »

overigens zijn hierop de markengrenzen aangegeven (de blauwe lijnen), niet de buurschapsgrenzen (wat in Ambt Delden nogal een verschil maakt....)

buurTschap is etymologisch dom: het is een gemeenschap van de buren en niet van de buurten, daarom is het in het Twents ook boerschop en niet buurtschop  ;)
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Dat hangt af van de betekenis van het woord. Een buurschap is een gemeenschap van buren of boeren. Zoiets als een marke dus. Een buurschap of buurtschap is een groep huizen dat niet voor dorp kan doorgaan. Zoals gehuchten soms nog steeds buurt genoemd worden, denk aan Marken bijvoorbeeld met de Kerkbuurt en de Nieuwe Buurt.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
André

Bericht door André »

wij hadden t hier toch over Twente, Errik?

En een marke is in Twente wel degelijk wat anders dan een buurschap, wat Theo Spek ook mag beweren voor Drente...
Als ik het even bondig mag zeggen: een marke gaat uit van bezit, een buurschap gaat uit van mensen.
ESG

Bericht door ESG »

Oh ja. Die kaart ken ik wel. Die heeft mijn pa ook prominent in zijn werkkamertje hangen.
Mijn basisschool lerares wist overigens ooit te vertellen dat de kleine 'uitstulping' aan de rechterkant van de kaart bij de tekst ''t Flier' een lap grond was van een burgermeester die dat door een grenscorrectie bij de gemeente had getrokken. Lijkt me een broodje aap maar is wel een leuk verhaal.

PS: moet dit Delden / Ambt Delden-deel niet een keer worden afgesplitst ofzo? Het gaat inmiddels redelijk oftopic  8)
André

Bericht door André »

eigenlijk wel, he? naar "Twente" dan maar?

ik denk dat de Fliermeenen onder (Ambt) Delden zijn gaan horen omdat hoewel ze onder Oele vielen het kadastraal en belastingtechnisch veel handiger was als ze onder Delden hoorden, vrijwel alle eigenaren woonden nl in Delden (toen Ambt en Stad samen).
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

André schreef:wij hadden t hier toch over Twente, Errik?

En een marke is in Twente wel degelijk wat anders dan een buurschap, wat Theo Spek ook mag beweren voor Drente...
Als ik het even bondig mag zeggen: een marke gaat uit van bezit, een buurschap gaat uit van mensen.
Maar we schrijven hier in de Nederlandse taal. Een buurschap is inderdaad geen marke, maar ze zijn wel beiden ontstaan vanuit de noodzaak tot samenwerking en zijn dus zowel een organisatie als een geografische realiteit. Een buurtschap is echter puur een geografische term en die wordt ook in Twente gebruikt om gehuchten aan te duiden.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
André

Bericht door André »

ik beken, ik ben een taalpurist  8)
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Niks mis mee.  :)
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
eazy

Re: Archeologische vondsten

Bericht door eazy »

Wigbold Poälkes

Afbeelding
Vlak bij mijn voordeur ligt een zg Wigboldpaaltje. De, in totaal 6 poälkes markeren de voormalige gemeentegrens tussen Enschede en Lonneker, vandaar de E en L op de paaltjes. Bij de paaltjes ligt een veldkei die de werkelijke grens aangeeft. Boven poälke 4 aan de Beukinkstraat.

Afbeelding

Gezien in het blad De Sliepsteen. Wigboldpoälkes markeren de oude stadgrens tussen Enschede en Lonneker. Op de achterflap van het blad, te koop voor €3,- bij Broekhuis, staat hoe u uw eigen poälke kunt vouwen.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Archeologische vondsten

Bericht door Errik »

Super. :D
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Archeologische vondsten

Bericht door Winus »

Die wil ik ook wel in mijn tuin.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Archeologische vondsten

Bericht door enschedeinansichten »

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Ostar
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr aug 21, 2009 9:23 am
Locatie: Enschede

Re: Archeologische vondsten

Bericht door Ostar »

In de archeologische verwachtingskaart van de gemeente Enschede zijn onder meer vondsten gemarkeerd. Een heel interessante kaart en de bijhorende documentatie leest voor de liefhebber als een spannende roman :)

http://cms3.enschede.nl/loketten/lokett ... skaart.pdf
http://cms3.enschede.nl/loketten/lokett ... schede.pdf
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Archeologische vondsten

Bericht door enschedeinansichten »

Op dit moment worden er op de Usseleres terplaatse van de toekomstige gastransportleiding opgravingen gedaan.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Archeologische vondsten

Bericht door Arie »

Eén van Oldenzaals oudste waterputten blootgelegd bij opgravingen
dinsdag 25 oktober 2011

OLDENZAAL - Bij de opgravingen rond de Plechelmusbasiliek in Oldenzaal hebben archeologen een eeuwenoude waterput blootgelegd. Hij werd aangetroffen pal voor de drukwerkwinkel van Wim Brummelhuis op de hoek van de Kerkstraat en de Vinkenstraat.

Vrijwel zeker gaat het hier om één van de oudste waterputten van Oldenzaal. Tot het begin van de vorige eeuw was de put als openbare waterpomp in gebruik.

De put is opvallend gaaf. Hij is tot diep in de grond opgebouwd van ronde Bentheimer zandstenen. Daar bovenop is in de loop van de 19e eeuw een constructie opgemetseld van bakstenen waar de gietijzeren waterpomp op rustte.

In de TCTubantia van morgen een uitgebreid verhaal over de opmerkelijke vondst van de historische waterput c.q. -pomp.
zie: http://www.tctubantia.nl/regio/noordoos ... vingen.ece
Bijlagen
put1_2172971h.jpg
put1_2172971h.jpg (19.98 KiB) 11393 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Archeologische vondsten

Bericht door Arie »

‘Bewoning Enschede zeker zo oud als in Oldenzaal’

donderdag 03 mei 2012

ENSCHEDE - Bij archeologische opgravingen op Het Kotman zijn sporen gevonden van bewoning, die Enschede zeker zo oud maken als Oldenzaal.

Vondsten die aantonen dat er al in de latere Middeleeuwen rond Enschede boerderijen hebben gestaan, zijn niet verrassend. Groot enthousiasme bij de archeologen van de Grondmij, die onderzoek doen op de plek langs de Zuiderval waar Van der Valk dit najaar begint met de bouwvan een hotel en congrescentrum, is er wel over aanwijzingen naar nog vroegere bewoning in het Kotman.

Archeologe Paula Fijma wijst op enkele potscherven. Sommige laten een duidelijke potrand zien, wat dateert op zijn vroegst uit de elfde of twaalfde eeuw. Die potscherven treft Fijma veel vaker in Twentse plaatsen aan. De potscherven waar geen rand is te zien maar soms wel vingerafdrukken, zorgen voor nog groter enthousiasme. „Die dateren uit de zevende of achtste eeuw. We hebben altijd gedacht dat alleen in deze regio Oldenzaal zo’n vroege bewoning heeft gekend. Dit geeft aan dat ook rond Enschede al dertien eeuwen wordt gewoond.”

Meer over de opgravingen in de krant van vrijdag
zie: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... quo%3B.ece
Bijlagen
kotmanopgraving2_2382584a.jpg
kotmanopgraving2_2382584a.jpg (104.14 KiB) 10910 keer bekeken
Plaats reactie