Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Archeologische vondsten

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Dat is het gasthuis aan de Walstraat.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Over de weg Goor-Enschede kunnen we het hebben in het topic "ontstaansgeschiedenis van Enschede".
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
André

Bericht door André »

ik zag het...
;)
Robert

Bericht door Robert »

Errik schreef:Keine blasse Ahnung... Heb het boek niet hier staan.
Heeft Robert 'em niet in de kast?
Ik moet bekennen van niet.  :oops: De originele druk uit '44 is nogal aan de prijs.
André

Bericht door André »

bizar eigenlijk dat men ooit dacht dat de Tubanti in Twente woonden
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

Uit latere berichten, van Tacitus en Plinius, kennen wij de namen van verschillende Germaanse stammen: de Chamaven, die aan de Ysel woonden (Hama-land bij Deventer), en de Tubanten, waarvan de woonplaats moeielijk te bepalen is: vermoedelijk hebben ze nog een half nomaden-leven  geleid. Soms werden ze uit het Oosten opgedrongen door andere stammen; mogelijk losten ze zich daarin op, gingen te gronde, of wisselden van naam.
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
André

Bericht door André »

Uit Ptolemaeus (tweede eeuw na Christus) blijkt toch vrij duidelijk dat de Camavi, de Chattae en de Tubantes rond de Melibocus (Harz) woonden...
voor Twente komen vooral de Bructeri minores, de Sygambri of wellicht de Chaemae in aanmerking (dit sluit de Hamalandtheorie dus niet uit...)
André

Bericht door André »

er zijn nu geloof ik mensen afgehaakt..... :cry:
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ga vooral door, ik vind dit soort gissingen hartstikke interessant. Heb er zelf helaas de ballen verstand van.  ;)
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

André schreef:voor Twente komen vooral de Bructeri minores, de Sygambri of wellicht de Chaemae in aanmerking
The Bructeri were defeated and almost annihilated by a coalition of neighbouring tribes. Perhaps they were hated for their domineering pride.
Gezien de gevoelens van velen op deze site ligt een Bructeri-afstamming mogelijk wel voor de hand.  :D
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Robert

Bericht door Robert »

André schreef:er zijn nu geloof ik mensen afgehaakt..... :cry:
Is er eigenlijk een fatsoenlijk standaardwerk over dit tijd van Oost-Nederland (en ruime omgeving) aanwezig? Ik kan me zo niets voorstellen.
André

Bericht door André »

voor Drente is eind 2004 Het Drentse esdorpenlandschap verschenen, een proefschrift van Theo Spek (uitgeverij Matrijs, ISBN 905345 2540)

De nadruk ligt op de landbouw en het landschap, maar er komen een heleboel zaken aan bod. Natuurlijk kan niet alles zomaar naar Twente worden ge-extrapoleerd.

Het is wel een heel DIK boek! Twee delen en een kaart.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Het boek dat het denken over het zandlandschap op z'n kop zette.  :okay:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
André

Bericht door André »

een prachtige ondertitel....  8)
André

Bericht door André »

bij de Deldener es heeft eigenlijk maar een klein deel van alle percelen de typische bloksgewijze strokenverkaveling.

Groot verschil met de Drentse situatie is ook dat de buurschap Deldener es een kransesdorp is. Hoe zit dat eigenlijk met Enschede?
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Enschede was een duidelijk geconcentreerd dorp. Maar langs de essen op de stuwwal was schijnbaar wel een soort kransdorp patroon.
De "Gewannen" kunnen natuurlijk bij ruilverkavelingen al verdwenen zijn.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
ESG

Bericht door ESG »

Groot verschil met de Drentse situatie is ook dat de buurschap Deldener es een kransesdorp is. Hoe zit dat eigenlijk met Enschede?
Ben geen expert maar wat is het dorp in de Deldener Es? Delden?

Of bedoel je bebouwing elders in de es?
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Nee, de boerderijen die een soort krans aan de voet van de es vormen. Niet een 'echt' dorp dus, meer een rij boerderijen.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
André

Bericht door André »

ik dacht dat ik verwarring zou voorkomen door "BUURSCHAP Deldeneres " te zeggen... niet dus....

ik bedoelde inderdaad de bebouwing van de boerenerven rond de es en niet de huizen in het dorp, later het stadje, Delden. Geen van de huizen binnen de stadsomwalling heeft voorzover na te gaan ooit substantieel bezit op de es gehad met een daar gekoppelde waar (er lagen overigens wel verscheidene (minstens 8 of 9) erven binnen het wigbold van de stad).
een rij boerderijen noemt men ook dorp... (hoewel nederzetting misschien duidelijker is...)

Ruilverkavelingen kwamen in Delden eigenlijk niet voor voor het midden van de negentiende eeuw. Er zijn wel Gewannen op de centrale delen van de es, maar deze vormen procentueel maar een klein deel van de oppervlakten van de erven.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Komisch, maar de gewannen zijn ook wel heel erg Drents toch? In Twente voldoen de essen minder aan het standaard model, zeg maar.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Plaats reactie