Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Historische navigatie

Over de rijke historie van de stad.
Plaats reactie
Ostar
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr aug 21, 2009 9:23 am
Locatie: Enschede

Historische navigatie

Bericht door Ostar »

Als liefhebber van de plaatselijke historie en ook van GPS-navigatie leek het me een leuk idee om deze hobbies eens te combineren. Nu ik daar de eerste (bescheiden) successen mee heb geboekt leek het me leuk deze ervaring te delen en misschien zijn er wel meer mensen die hiermee geëxperimenteerd hebben.

Ik heb van de site watwaswaar.nl enkele historische kaarten gedownload, om precies te zijn topografische kaarten 34F (1:25000) van 1955 en 1965. Vervolgens heb ik deze kaarten gecalibreerd met de OZI Explorer software met een reeds gecalibreerde moderne 34F kaart (van 2002).

Met deze kaarten kan je vervolgens op stap gaan. Gebruik makend van de mobile versie van OZI Explorer op een mobiele telefoon of PDA met GPS, kan je een tochtje maken door de omgeving, waarbij je op het toestel precies kan zien waar je je bevindt in de historische kaart.

Op deze manier wordt er een historisch besef toegevoegd aan je waarnemingen: je kan precies ontdekken welke kenmerken in de omgeving een historische achtergrond hebben die stamt van ver vóór de huidige inrichting van het landschap. Een rij bomen die vroeger langs een weg liepen; een groep oude bomen midden in de wijk waar vroeger een boerderij heeft gestaan; een oud gebouw dat eerder een heel andere functie gehad moet hebben; en zo valt er vast nog veel meer te ontdekken, maar ik heb er nog slechts 2 tochtjes op zitten!

De kaarten vanaf 1955 zijn goed te gebruiken. Een experiment met een kaart uit 1928 werkte iets minder goed omdat de nauwkeurigheid een stuk minder was. Maar misschien kan de calibratie nog wat beter.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Historische navigatie

Bericht door enschedeinansichten »

Erg interessant vooral het kalibreren is mooi als je oude kaarten
met nieuwe wilt vergelijken. Zie er wel mogelijkheden in.
Ik heb wel een digitale kaart van 1923 van Enschede in groot formaat.
Als je daar een huidige overheen legt is dat wel grappig.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Ostar
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr aug 21, 2009 9:23 am
Locatie: Enschede

Re: Historische navigatie

Bericht door Ostar »

Ik wil wel een poging doen je kaart van 1923 te calibreren. Het zal een lastige opgave zijn.

Nog een stapje verder gaat het op de site van watwaswaar zelf, waar ze een poging hebben gedaan de verkaveling van rond 1830 over de huidige kaart te leggen. Op sommige referentiepunten klopt het aardig, bijvoorbeeld het centrum van Enschede. Maar de hoofdwegen rond Enschede, die er toen ook waren, liggen er soms behoorlijk naast.

Ook op achteruitkijkspiegel.nl is het mogelijk oude kaarten/luchtfoto's op de huidige kaart te leggen.

Om dan in de omgeving ook daadwerkelijk op deze kaarten rond te wandelen, geeft de beleving een extra dimensie!
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Historische navigatie

Bericht door enschedeinansichten »

"Ik wil wel een poging doen je kaart van 1923 te calibreren. Het zal een lastige opgave zijn."

Het is een poging waard. Zie persoonlijke berichten.

"Ook op achteruitkijkspiegel.nl is het mogelijk oude kaarten/luchtfoto's op de huidige kaart te leggen."

Ik heb op terugkijkspiegel die functie niet kunnen vinden.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Ostar
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr aug 21, 2009 9:23 am
Locatie: Enschede

Re: Historische navigatie

Bericht door Ostar »

enschedeinansichten schreef:Ik heb op terugkijkspiegel die functie niet kunnen vinden.
Inderdaad, ik zie het ook niet meer. Ben er toch van overtuigd dat het er was, een half jaartje geleden. Zou het zijn weggehaald?

Dank voor het bericht, ik ga binnenkort met de kaart aan de slag.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Historische navigatie

Bericht door enschedeinansichten »

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Plaats reactie