Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door enschedeinansichten »

Heeft iemand een idee waar deze plakkette aan de buitenkant van een gebouw is ingemetseld, Enschede of omgeving.
Herschaalde kopie van Opening gebouw onbekend.jpg
Herschaalde kopie van Opening gebouw onbekend 2.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Spruwel »

Kijk die man achter het gordijn. Prachtig! :)
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Peter.h »

Heeft het niets te maken met de brand van Enschede,het lijkt me op de voorgrond er mensen met een slang bezig zijn.
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door enschedeinansichten »

Het lijkt dat er 3 poorten zijn en dan zou het niet Enschede kunnen zijn.
Ook is het een soort muur en die heeft Enschede ook niet gehad.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
frank n

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door frank n »

geen burgermeester ook geen herkenbare wethouders van die tijd volgens mij ook geen enschede en ook die raamluiken geprobeerd te herkennen op oude foto,s
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Winus »

Weet iemand waar het digitale gemeentearchief is gebleven? Ik bedoel dus de website met de oude foto's. Deze link geeft namelijk een 404-error: http://www.enschede.nl/gemeente/gemeent ... otoarchief
de kloomp'maj anhoalen
Perceptor

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Perceptor »

Is dat wat anders dan het stadsarchief? http://www.enschede.nl/gemeente/organis ... dsarchief/
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Winus »

Ja die zocht ik, dank je wel. Fijn als ze 'gemeente' ineens in 'stad' veranderen.
de kloomp'maj anhoalen
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Spruwel »

Volgens mij is aan de linkerzijde van die afbeelding een rivier te zien die naar de gracht toe loopt.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door enschedeinansichten »

enschedeinansichten schreef:Robert bedankt.
Ik heb het gevonden.
Iemand vroeg om een kaartje en ik wist dat ik het gezien had.
Waarschijnlijk is er ook nog een ander kaartje wat wat duidelijker is.
Dit is het andere kaartje wat ik bedoelde hoort bij de schoolplaat Industriestad Enschede.
Herschaalde kopie van plattegrond enschede schoolplaat 2.jpg
Herschaalde kopie van plattegrond enschede schoolplaat 2.jpg (317.24 KiB) 10846 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door enschedeinansichten »

Vandaag hebben ze checkpoint Charlie op de UT afgebroken. Vanmorgen om 9 uur stond het er nog en nu is het weg.
http://wiki.student.utwente.nl/nl/wiki.php/Charlie
http://forum.fok.nl/topic/1654241
http://wikimapia.org/16946845/nl/Charlie-Gebouw-1 FOTO.
ut charlie.jpg
ut charlie.jpg (72.8 KiB) 10746 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door enschedeinansichten »

Bij opgravingen in de Russische bodem tot op een diepte van 100 meter hebben Russische wetenschappers resten gevonden van koperdraden, met een geschatte leeftijd van 1000 jaar. De Russen trokken hieruit de conclusie dat hun voorouders reeds 1000 jaar geleden beschikten over een koperen communicatienetwerk!

Om niet achter te blijven zijn Amerikaanse wetenschappers ook hun bodem gaan afgraven waarbij ze op een diepte van 200 meter resten van glasvezels aantroffen. Deze vezels bleken na onderzoek zo’n 2000 jaar oud te zijn, waaruit de Amerikanen concludeerden dat hun voorouders reeds 2000 jaar geleden al een zeer geavanceerd digitaal glasvezel netwerk in gebruik hadden. En dat zo’n 1000 jaar voor de Russen...

Ėne wek later hebt leu uut Twente ’t volgende rapport publiseert. Bie opgravingen in de Twentse bodem, tot op een deepte van 500 meter, hebt wetenschappers totaal helemoal niks veunden. De leu uut Twente concludeert hieruut dat 5000 joar geleen de oale Tukkers reeds beschikten over n’n DROADLOOS netwerk !
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Winus »

:lol:
de kloomp'maj anhoalen
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Rene »

Nu vond ik vandaag toch iets terug.
Een sieradendoosje met inhoud in de vorm van een witte schelp.
Ooit een geschenk van mijn vader aan mijn moeder.
Binnen in staat de naam van juwelier Woltink aan de Oldenzaalstestraat 35 gedrukt.
Iemand iets over bekend? Beune ken ik wel en vroeger zat Gruyters volgens mij ook aan de Heurne/Oldenzaalstetraat.
Echter Woltink, totaal onbekend.
frank n

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door frank n »

Het enige dat ik kon vinden is een zekere F Woltink horlogemaker te enschede
Gronausestraat 78 bedrijf opgericht in 1919-?
Misschien gerelateerd aan de juwelier die jij zoekt verder weinig over bekend inderdaad.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Rene »

frank n schreef:Het enige dat ik kon vinden is een zekere F Woltink horlogemaker te enschede
Gronausestraat 78 bedrijf opgericht in 1919-?
Misschien gerelateerd aan de juwelier die jij zoekt verder weinig over bekend inderdaad.
Goh nog een, en ik denk niet ver vsn de Oldenzaalstraat zo te zien.
Trouwens als ik nog eens wat beter kijk (de letters zijn al wat vervaagd) staat er de naam Wolterink.
En daar wonen er nog meer van in Enschede, ook in het zakenleven. De appel valt denk ik dan ook niet ver van de boom.
Een juwelier echter, onvindbaar.

Verder vroeg ik mij af of iemand zich de lijstenmakerij van Hefti aan de Haverstraat nog herinnert.
Kinderen hiervan zijn Greet en Richard. De laatste is kunstschilder al heel lang in A'dam als ik het wel heb.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Hendrik »

Rene schreef:
frank n schreef:Het enige dat ik kon vinden is een zekere F Woltink horlogemaker te enschede
Gronausestraat 78 bedrijf opgericht in 1919-?
Misschien gerelateerd aan de juwelier die jij zoekt verder weinig over bekend inderdaad.
Goh nog een, en ik denk niet ver vsn de Oldenzaalstraat zo te zien.
Trouwens als ik nog eens wat beter kijk (de letters zijn al wat vervaagd) staat er de naam Wolterink.
En daar wonen er nog meer van in Enschede, ook in het zakenleven. De appel valt denk ik dan ook niet ver van de boom.
Een juwelier echter, onvindbaar.

Verder vroeg ik mij af of iemand zich de lijstenmakerij van Hefti aan de Haverstraat nog herinnert.
Kinderen hiervan zijn Greet en Richard. De laatste is kunstschilder al heel lang in A'dam als ik het wel heb.
Aan de Oldenzaalsestraat tot aan de Wilhelminastraat zaten ooit 2 juweliers/horlogezaken. Vlak bij de Wilhelminastraat de winkel van Sipkes en ongeveer naast Hensen nog één waarvan ik de naam niet meer weet. Gruyters zat ooit aan de Haaksbergerstraat en moest wijken voor de ITC flat/Dish hotel. Ze gingen toen naar een van de ITC torens waar nu Twentec staat. Nu Hofpassage.
De Lijstenmakerij van Hefti kan ik mij nog goed herinneren. Als kind ben ik daar ooit met mijn ouders geweest om een reproductie van van Gogh te kopen. In de jaren 50/60 moest alle oude troep opgeruimd worden. Achteraf gezien vond ik de oude prent veel mooier. Als je in je herinnering graaft blijkt dat de binnenstad vroeger veel meer speciaalzaken en diverse kleine /aparte winkels had dan de eenheidsworst van tegenwoordig.
Wat sas as dós was kaans.
frank n

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door frank n »

HOMEKUNST LENENEXPOSITIESVIRTUELE KUNSTUITLEENBEDRIJVENVESTIGINGENNIEUWS/INFOVRAGEN

S t i c h t i n g B e e l d e n d e K u n s t A m s t e r d a m
Kunst lenen Tarieven Kunstbon
Expositie overzicht Expositie archief
Uitgelicht Uitleenzalen Expozalen Virtuele stock
Kunst voor bedrijven Tarieven Collectieonderhoud Contact SBK voor bedrijven
Amsterdam KNSM - Noord - Osdorp - Zuid
Breda Den Helder Helmond Oosterhout Tilburg Veendam
Nieuws Kunstmagazine Kunstenaarsinformatie Openingstijden Kunstlinks
Veelgestelde vragen E-mail naar SBK




SBK Helmond



De expositie was te zien van 2 - 30 december 2006
Richard Hefti
Rust in mijn kop


Een meer dan getekend leven, zo zou dat van kunstenaar Richard Hefti (Enschede, 1936) bijna letterlijk kunnen worden omschreven. Toen hij in 1993 onverwacht overleed, liet hij een omvangrijk en indrukwekkend oeuvre na van vele honderden tekeningen. Ze bevatten de sporen van het bewogen bestaan van zowel de kunstenaar als de mens Hefti.

Publicist Rob Perrée omschrijft in het boek 'Rust in mijn kop. De tekeningen van Richard Hefti' de nalatenschap van deze kunstenaar als een wonderlijk, moeilijk te doorgronden maar uitermate fascinerende verzameling. Behalve tekeningen, bestaat deze uit schilderijen, installaties, foto's en verschillende video's. Alle tekeningen van Hefti zijn gedateerd op dag en maand. Daardoor wordt duidelijk dat tekenen voor hem een dagelijkse bezigheid was. De meeste van zijn tekeningen zijn 50 x 65 cm of 100 x 130 cm, waarbij zwart-wit overheerst. Qua beeldtaal en inhoud getuigen ze echter van een grote variëteit.

Dat tekenen deed Hefti oorspronkelijk als binnenhuisarchitect. Hij volgde daartoe een opleiding aan de AKI in Enschede. Daar kwam hij in contact met mensen als Aldo van Eyck. In 1964 koos hij definitief voor het vrije kunstenaarschap. Tot begin jaren tachtig werkte Hefti in een stijl die veel verwantschap vertoonde met de conceptuele kunst. Gezien de grote mate van afwisseling in stijlen -sommige werken grenzen aan het realisme- lijkt zijn conceptuele manier van werken niet te berusten op een afgewogen ideologie. "Hefti werd gedreven door een koortsachtige drang om datgene wat ontbrak in zijn persoonlijke leven te compenseren met het maken van kunst", zo vertelt de Duitse kunstenaar en goede vriend Dieter Hiesserer over de periode waarin deze 'conceptuele' werken tot stand kwamen. "Het zichtbare resultaat was daarbij totaal onbelangrijk."

In zijn kunstwerken probeerde Richard Hefti, nieuwsgierig als hij was, als het ware zijn fascinatie voor (met name) natuurverschijnselen te verklaren. Op sommige momenten vertaalde dat verklaren zich in een fanatiek vastbijten. Het is een vorm van verbetenheid die voortkomt uit zijn privéleven van dat moment (zijn kinderen, relaties, verlatingsangst, onzekerheid en zijn overmatig alcoholgebruik). Hefti moest zichzelf dwingen zijn hoofd erbij te houden, om rust te krijgen. De thema's waarmee Hefti zich bezighield (tijd, licht, beweging, balans, maar ook dood en relaties tussen mensen) komen in veel uitingsvormen in zijn werk terug.

Aan het begin van de jaren tachtig veranderen Hefti's tekeningen plotseling drastisch van stijl. Ze worden figuratief. 'Alsof Schiele, Grosz en Cocteau een verbond zijn aangegaan', schrijft Perrée. In dunne lijnen opgetrokken wezens, geplaatst tegen een kale, witte achtergrond, of wit uitgespaarde figuren die zich bewegen tegen een druk betekende of zwarte achtergrond. Hefti heeft met opzet de normale proporties verminkt. Het levert karikaturen, maar ook kwetsbare wezens op. In al deze werken draait het om de relaties die de figuren met elkaar hebben. Erotiek en passie, maar ook woede, eenzaamheid en onmacht worden door Hefti tot uiting gebracht.
In een deel van de werken lijken de figuren in een ruimte te staan, zonder dat duidelijk is waar die ruimte voor staat. De verklaring lijkt te liggen in de persoonlijke sfeer: Hefti's onvermogen om een goede vader te zijn, om een toegewijde geliefde te zijn en om deel uit maken van een gezin en lid te zijn van een familie. Daarnaast werd hij ook nog eens geconfronteerd met het tragische overlijden van zijn twintigjarige zoon. Het leek alsof het onderzoeken waarmee hij op dat moment bezig was, de artistieke ideeën die om uitwerking vroegen en zijn gevecht met vorm en inhoud er 'even' niet toe deden. Het leven werd te groot en eiste verbeelding, direct communicerende verbeelding. De dood van zijn zoon zette Hefti aan tot het maken van 'Project '85', een installatie met levensgrote tekeningen, neerkijkend op spiegelvloeren en gecombineerd met doordringende geluiden.

Hoewel de meeste van zijn tekeningen zijn atelier niet verlieten, bleef zijn talent niet onopgemerkt. Zo maakte hij in 1979 in opdracht van Wim Beeren een installatie voor het museum Boijmans van Beuningen. Diezelfde Wim Beeren stelde na Hefti's dood de tentoonstelling 'Equilibrium' samen, in Arti et Amicitiae in Amsterdam. Hefti vond het belangrijk dat zijn werk gepresenteerd werd, maar hij had weinig op met de codes en ongeschreven wetten van de kunstwereld. Daarvoor had hij geen interesse en miste hij het karakter.
Tekst: Rob Perrée

SBK Helmond























© 2011 SBK Kunstuitleen Amsterdam http://www.sbk.nl
bruintje beer

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door bruintje beer »

Vraagje.
Ik kom veel foto's van oud Enschede tegen, en die wil ik graag in de tijd kunnen plaatsen. Een luchtfoto bijvoorbeeld waarop wel het kantoor van de belastingdienst maar nog niet de brandweerkazerne aan het Fortuinplein staat.
Is er ergens een website waarop van al dat soort gebouwen de bouwdata staan?
Plaats reactie