Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Veteraan »

Waar zouden we zijn zonder streetview?
Het pand op de hoek Toekomststraat en J.W. Swierstraat is herkenbaar.
Bijlagen
Toekomststraat 2016.JPG
Toekomststraat hoek J.W. Swierstraat 2016.JPG
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door enschedeinansichten »

Ja soms kun je het niet meer scherp krijgen. Veteraan daar is Alie geboren, dus dit plaatje is waarschijnlijk uniek. Komt nu dus uit Zuid Afrika.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Veteraan »

enschedeinansichten schreef:Ja soms kun je het niet meer scherp krijgen. Veteraan daar is Alie geboren, dus dit plaatje is waarschijnlijk uniek. Komt nu dus uit Zuid Afrika.
Dat is helemaal bijzonder! Het lijkt een krantenartikel. Heeft Alie de rest van de krant ook nog? Op de voorgrond staat iets op het hek, het lijkt op Woningbouwvereniging. En op de muur staat De Toekomst. Weer een stukje geschiedenis.

Wie weet hoeveel oude foto's nog in het buitenland liggen. Al de emigranten hebben foto's en ansichtkaarten gestuurd naar achterblijvende familie en vrienden en al die correspondentie trouw bewaard.

In het klein (geen buitenland): ik heb diverse oude ansichtenkaarten van Kampen. Voor de één gaat het om de tekst, voor de ander om de voorzijde en weer een ander heeft belangstelling bij de postzegel.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Arie »

Veteraan schreef:
enschedeinansichten schreef:Ja soms kun je het niet meer scherp krijgen. Veteraan daar is Alie geboren, dus dit plaatje is waarschijnlijk uniek. Komt nu dus uit Zuid Afrika.
Dat is helemaal bijzonder! Het lijkt een krantenartikel. Heeft Alie de rest van de krant ook nog? Op de voorgrond staat iets op het hek, het lijkt op Woningbouwvereniging. En op de muur staat De Toekomst. Weer een stukje geschiedenis.

Wie weet hoeveel oude foto's nog in het buitenland liggen. Al de emigranten hebben foto's en ansichtkaarten gestuurd naar achterblijvende familie en vrienden en al die correspondentie trouw bewaard.

In het klein (geen buitenland): ik heb diverse oude ansichtenkaarten van Kampen. Voor de één gaat het om de tekst, voor de ander om de voorzijde en weer een ander heeft belangstelling bij de postzegel.
Ik had die foto ook al eens opgeslagen. Het is een foto van 1969. Op het hek staat: woning (l)anientiang of zo iets.
Bijlagen
Toekomststraat sept. 1969.JPG
Toekomststraat sept. 1969.JPG (57.22 KiB) 10253 keer bekeken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Veteraan »

Volgens mij staat er:
Woning Inrichting
Misschien was het een modelwoning?
Bijlagen
De Toekomst.JPG
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Veteraan »

Villa Selker, Hengelosestraat 46 in Enschede.
Gezien op: http://www.zoekplaatjes.nl/index_home.h ... brief.html
Bijlagen
Villa Selker, Hengelosestraat 46 in Enschede..jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Veteraan »

Deze ook: 1923. Soendastraat: Feestpoort ter ere van het 25-jarig regeringsjubileum van koningin Wilhelmina.
Bijlagen
1923 Feestpoort ter ere van het 25-jarig regeringsjubileum van koningin Wilhelmina..jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Veteraan »

Speciaal voor Arie ook deze:
Dennenweg ca. 1927.
Er staat bij geschreven: Op de bewijsfoto staat rechts van de 'afdakswoningen' een pand met een plat dak, dit pand staat er nog steeds en heeft huisnr. 171. Dit klopt dus met de oude bebouwing. De tegenwoordige hoekwoning links van dit pand heeft huisnr. 163, er missen dus wel een aantal nummers, maar dat is verklaarbaar.
Zie verder de site.
Bijlagen
Dennenweg. Circa 1927.jpg
Dennenweg. Circa 1927.jpg (31.55 KiB) 10184 keer bekeken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Veteraan »

Tegalstraat 22 en 20 in Enschede Keith Barron met compagnie 4A 7 april 1945.jpg
Tegalstraat 22 en 20 in Enschede
Ook van: http://www.zoekplaatjes.nl/index_home.h ... brief.html
Gegevens: Foto met veel buurtkinderen, 8 april 1945
De vader van Keith Barron was met zijn compagnie 4A – een deel van het 1/7 Middelsex Regiment in Enschede. In de dagboeken van zijn compagnie staat dat ze op 7 april 1945 om 9 uur Enschede binnenreden, nadat ze in Isselburg hadden gevochten. Ze werden in Enschede erg vriendelijk ontvangen en gehuisvest; op 9 april gingen ze verder naar Lingen. Op 8 april is de foto gemaakt, waarop allemaal blije gezichten te zien zijn. Keith zou graag in contact komen met een aantal van deze kinderen – ze moeten nu over de zeventig zijn – om meer te weten over de geschiedenis van zijn vader. Een dergelijke vraag in Oss, leverde een paar hele leuke contacten op. Keithbarron595@brinternet.com Bij het stadsarchief kon men hem niet verder helpen, zelfs een oproep in Huis-aan-huis hielp niet, dus nu proberen we het via deze site.
We zien een tweetal huizen die duidelijk in de dertiger jaren zijn gebouwd. Huisnummer 22 (en 18 of 24). Heel bijzonder is dat boven de voordeuren het dak van de erkers doorloopt. Ik heb met Google earth streetview alle relevante buurten afgezocht, maar misschien zijn deze huizen inmiddels wel gesloopt. Keith Barron zou blij zijn met hulp.

Datering: 8 april 1945
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Veteraan »

Nederlandsche School voor Nijverheid en Handel, Haaksbergerstraat 33 in Enschede
Zelfs met verwijzing naar Willem:

Martin Snuverink (Voorburg): Klopt als een bus, Wim!
Het adres was Haaksbergerstraat 33. Zie de link.
Website: http://www.enschedeinansichten.nl/collectie/produc [...]
Zondag 31-10-2010 15:16:54
Bijlagen
Nederlandsche School voor Nijverheid en Handel, Haaksbergerstraat 33 in Enschede..jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Veteraan »

Emmastraat Huisnummer links 74, rechts 72.
Bijlagen
Emmastraat Huisnummer links 74,rechts 72..jpg
Emmastraat Huisnummer links 74,rechts 72..jpg (79.71 KiB) 10222 keer bekeken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Veteraan »

Nog een mooie:


Reacties op Zoekplaatje 1024
De nieuwste inzending staat bovenaan!
opgelost!
Enschede (tuin van het Van Heekbad; op de achtergrond Achter 't Hofje)

Martin Snuverink (Voorburg): Bravo, Jeannet, perfect gevonden.
Ik probeer me nu de exacte topografie voor te stellen. Daartoe moeten we foto 004085 van het fotoarchief Enschede (link) bekijken. Op deze foto van 1945 na het bombardement van 22-02-1944, genomen vanaf de stadhuistoren, zien we onderaan het pakhuisje en het huis met de afgeknotte lijstgevel. De tuinmuur staat er ook nog op. De tuin behoort bij het Van Heekbad aan de Zuiderhagen, nu Hendrik Jan van Heekplein. Het bad is in opdracht van Gerrit Jan van Heek in 1892 gebouwd en was het eerste overdekte zwembad van Nederland. Het bad heeft de oorlog overleefd, maar is in de jaren 1960 gesloopt.
Op het zoekplaatje zien we rechts boven het dak van het nog bestaande huis aan de Langestraat 25 (tegenover het stadhuis), waarin de winkel Atlanta Mode is gevestigd.
Het huis ernaast, met de fraaie dakkapel, is Langestraat 27. Hier zit nu Kuypers Haarmode. Ik geloof dat dit nog wel het oude pand is, maar onherkenbaar verbouwd.
Het pand links daarvan, Langestraat 29, is vervangen door een nieuwbouwpand van de herenmodezaak Jan de Lange. Dit is op de hoek van de Raadhuisstraat, die pas na 1955 is aangelegd.
Helaas is het niet duidelijk geworden wat het keurige gezelschap van de foto met het zwembad te maken had.
Website: http://www.enschede.nl/gemeente/stadsar ... toarchief/
Zondag 1-11-2009 16:25:09
Bijlagen
Enschede (tuin van het Van Heekbad; op de achtergrond Achter 't Hofje).jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Veteraan »

En de laatste:
Villa de Tol in Enschede, aan de Hengelosestraat. Gebouwd door leden van de textielfabriekantenfamilie Van Heek uit Enschede.
Bijlagen
Villa de Tol in Enschede, aan de Hengelosestraat. Gebouwd door leden van de textielfabriekantenfamilie Van Heek uit Enschede..jpg
Villa de Tol in Enschede, aan de Hengelosestraat. Gebouwd door leden van de textielfabriekantenfamilie Van Heek uit Enschede..jpg (51.3 KiB) 10189 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Arie »

Veteraan schreef:Speciaal voor Arie ook deze:
Dennenweg ca. 1927.
Er staat bij geschreven: Op de bewijsfoto staat rechts van de 'afdakswoningen' een pand met een plat dak, dit pand staat er nog steeds en heeft huisnr. 171. Dit klopt dus met de oude bebouwing. De tegenwoordige hoekwoning links van dit pand heeft huisnr. 163, er missen dus wel een aantal nummers, maar dat is verklaarbaar.
Zie verder de site.
Ik ben wel blij met dit bericht Veteraan, want mijn ouders hebben in deze afdakswoningen gewoond. Mijn zuster is er ook geboren in 1933 aan de Lonneker kant van de Dennenweg. De Dennenweg was en is nu nog steeds een grensweg tussen de toen nog burgerlijke gemeenten Enschede en Lonneker en thans nog steeds kadastrale gemeenten Enschede en Lonneker.
Ik heb dat rijtje afdfakswoningen nog wel gekend. Zie bijgaande foto van 1954. Mijn grootouders woonden destijds aan de Enschedese kant op nr. 130. Ik heb nog een huurcontract van het huis aan de Lonneker kant en had toen vreemd genoeg het huisnr. 111.Later werden er andere huizen gebouwd, maar het huis met het plat dak op nr. 171 staat er dus nog steeds. In dit pand zijn voor zover mij bekend, diverse winkels geweest o.m. een groentewinkel. bakkerij en fietsenzaak.
Bijlagen
Dennenweg ca. 1954.jpg
dennenweg 171 winkel2008.jpg
dennenweg 171 winkel2008.jpg (309.16 KiB) 10177 keer bekeken
Dennenweg 171 28-4-2015.JPG
Dennenweg bakker Oude Weernink.jpg
Dennenweg 28-4-2015.JPG
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door enschedeinansichten »

Ik heb wat foto’s van het archief bekeken en ben nogal geschrokken, zoveel fouten in de omschrijving.

4 van 1158 blz. bekeken met dit resultaat. Als je dit mag doorrekenen kom je op 2000 fouten.

Volgens mij is er ook geen duidelijkheid over het benoemen van de straten in de huidige tijd of in de tijd dat de foto gemaakt is.

Documentnummer 070880 dit is niet de muur van Bruggebosch maar van het voormalige klooster.

Documentnummer: 004620 Hotel Zwijnenberg stond aan de Molenstraat kan dus niet Oldenzaalsestraat zijn.

Documentnummer: 009480 Moet dit wel de Stationsweg zijn ? Denk het niet. Zie straatnamen boekje.

Documentnummer: 009443 Zicht is vanaf de Haaksbergerstraat met rechts de Beltstraat en links de Nijverheidstraat

Documentnummer: 000614 Het is de N. H. Kerk of de Groote Kerk. Ik betwijfel of de kraan de klokken zo hoog kan takelen.

Documentnummer: 000480 dit is geen Volksparksingel maar Parkweg. De volksparksingel loopt vanaf de 2e Emmastraat tot de Parkweg.


Documentnummer 005200 rechts de Parkweg links de Stationsstraat nu het Stationsplein.


Documentnummer: 000653 Waarom Parkweg het is de Parkstraat, staat ook in de omschrijving.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Arie »

Ja Willem, helaas bevat de beeldbank van het stadsarchief meerdere fouten. Onlangs is er nog een bericht geplaatst in topic Oude foto's Enschede waarin tvEnschedefm mededeelt dat vrijwilligers bezig zijn met het digitaliseren van meer dan 100.000 foto's van Enschede. zie: http://enschede-stad.nl/forum/viewtopic ... &start=180 en http://www.tvenschedefm.nl/video-stadsa ... tem?837306
Ik ben bang dat ook wel hierbij fouten zullen worden gemaakt. Maar we mogen ook wel blij zijn dat er hiervoor vrijwilligers zijn en dat de gemeente Enschede het mogelijk maakt om deze foto's openbaar te maken.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door enschedeinansichten »

Arie schreef:Ja Willem, helaas bevat de beeldbank van het stadsarchief meerdere fouten. Onlangs is er nog een bericht geplaatst in topic Oude foto's Enschede waarin tvEnschedefm mededeelt dat vrijwilligers bezig zijn met het digitaliseren van meer dan 100.000 foto's van Enschede. zie: http://enschede-stad.nl/forum/viewtopic ... &start=180 en http://www.tvenschedefm.nl/video-stadsa ... tem?837306
Ik ben bang dat ook wel hierbij fouten zullen worden gemaakt. Maar we mogen ook wel blij zijn dat er hiervoor vrijwilligers zijn en dat de gemeente Enschede het mogelijk maakt om deze foto's openbaar te maken.
Ja het is goed dat ze dat doen maar het is een stukje geschiedenis schrijven en dat moet zorgvuldig gebeuren.
Dan liever minder plaatjes maar dan wel goed omschreven.

Vaak worden die fouten overgenomen en gaan ze een eigen leven leiden. Check check dubbel check.

Ik zag op Google maps dat de Pathmossingel tot de Westerval doorloopt. Ook zoiets. Moet 2e Emmastraat zijn. :no:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Arie »

Ja, die verwarring met de Pathmossingel en Volksparksingel wordt nog steeds gemaakt. Zie ook het bijschrift bij onderstaande foto.
Bijlagen
Volksparksingel Openbaar slachthuis..jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door enschedeinansichten »

Heb ik het goed begrepen dat de Apenhof is gesloopt ?

Restanten van het gebouw worden momenteel verkwanseld door de voormalige huurder.

Wat een schande. :(

http://cultureelerfgoedenschede.nl/monu ... enhof.html
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door enschedeinansichten »

Wie kan er iets vertellen over het wit maken van de onderkant van de lantaarnpalen in WW2.
Monument 1914 1918 3.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Plaats reactie