Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Over de rijke historie van de stad.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door hans »

tja , soms heb je niets te melden , maar wil je toch een punt maken...
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Veteraan »

Dat punt heb je zeker gemaakt. Misschien heb je er wel geschiedenis mee geschreven!
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef: ma feb 12, 2018 6:39 pm Arie, daar links was toch een viskraam [mijn negentoets doet het niet dus geen vraagteken]
Nee Willem, dat was niet het het rijtje woningen met op de hoek sigarenwinkel Nieuwe Weme. deze staan wel op onderstaande foto, daar was dus links de viskraam van Oldenhof.
Het rijtje woningen in mijn vorig bericht zijn dus gesloopt en daarvoor kwam in de plaats het rijtje woningen, zoals op de laatste foto is te zien.
Bijlagen
Dennenweg 1961 sigarenwinkel Nieuwe Weme.jpg
Zweringweg Oldenhof van  vishandel De Brandaris.jpg
Dennenweg 28-4-2015.JPG
Laatst gewijzigd door Arie op di feb 13, 2018 7:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Arie »

ter vergelijking hierbij nog het rijtje woningen aan de Dennenweg uit mijn bericht van 10-2-2018.
Bijlagen
Dennenweg ca. 1954.jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door enschedeinansichten »

Ik heb bij een kaartje van Villa de Velve deze teks geplaatst (10 jaar geleden) en weet niet waar ik die weg heb gehaald. Iemand zegt dat de villa niet weer opgebouwd is na de brand. Wie weet er iets meer van of kan de tekst vinden ? :?

Villa de Velve, Roessingh Gronauscheweg

De Villa "de Velve" in het Zwarte Bos bevond zich ongeveer op de plaats waar nu de flat staat. De naam is afkomstig van de Velwe, Veluwe, waarschijnlijk omdat vele ervan in dit deel van Esmarke onderhorig waren aan kasteel Middachten. Hendrik Nilant (Nijland, Velve), schoolmeester in de Esmarqua (Schouwinkschool), verwierf ook deze naam door zijn huwelijk met de weduwe van zijn voorganger. In 1750 werd hij benoemd door het markebestuur, op voorwaarde dat hij zich ook ontfermde over hele gezin. Zijn eigen kinderen heten later ook Velve. Uit dit markeschooltje groeide later de Wooldrikshoekschool. Het door de familie Theodorus Roessingh bewoonde buitengoed brandde in 1923 geheel af en werd weer opnieuw opgebouwd en bewoond tot de flat werd gebouwd in ongeveer 1950.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef: ma okt 28, 2019 8:19 pm Ik heb bij een kaartje van Villa de Velve deze teks geplaatst (10 jaar geleden) en weet niet waar ik die weg heb gehaald. Iemand zegt dat de villa niet weer opgebouwd is na de brand. Wie weet er iets meer van of kan de tekst vinden ? :?

Villa de Velve, Roessingh Gronauscheweg

De Villa "de Velve" in het Zwarte Bos bevond zich ongeveer op de plaats waar nu de flat staat. De naam is afkomstig van de Velwe, Veluwe, waarschijnlijk omdat vele ervan in dit deel van Esmarke onderhorig waren aan kasteel Middachten. Hendrik Nilant (Nijland, Velve), schoolmeester in de Esmarqua (Schouwinkschool), verwierf ook deze naam door zijn huwelijk met de weduwe van zijn voorganger. In 1750 werd hij benoemd door het markebestuur, op voorwaarde dat hij zich ook ontfermde over hele gezin. Zijn eigen kinderen heten later ook Velve. Uit dit markeschooltje groeide later de Wooldrikshoekschool. Het door de familie Theodorus Roessingh bewoonde buitengoed brandde in 1923 geheel af en werd weer opnieuw opgebouwd en bewoond tot de flat werd gebouwd in ongeveer 1950.
Ik heb wel deze foto in mijn archief. Gronausestraat de villa van Roessingh met het landgoed de Velve staat nu de Velveflat.
zie ook: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ts_id=1680
Bijlagen
Gronausestraat de villa van Roessingh met het landgoed de Velve staat nu de Velveflat.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Arie »

De tekst komt uit het boek Enschede in oude ansichten deel 1 van Dick Taat. zie: https://www.europese-bibliotheek.nl/de/ ... /Artikel/6
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Arie »

Arie schreef: di okt 29, 2019 1:42 pm De tekst komt uit het boek Enschede in oude ansichten deel 1 van Dick Taat. zie: https://www.europese-bibliotheek.nl/de/ ... /Artikel/6
Deze dus op blz. 58 van het boek.
Bijlagen
Villa de Velve.jpg
Villa de Velve.jpg (140.21 KiB) 4149 keer bekeken
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door enschedeinansichten »

Arie, bedankt. :okay:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Plaats reactie