Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Fliegerhorsts Twente 1940-1945

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4206
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Fliegerhorsts Twente 1940-1945

Bericht door enschedeinansichten »

Het huidige Vliegveld Twente was voor de 2eWO een klein burgervliegveld.
De Duitsers hebben er met grote voortvarendheid het Fliegerhorsts Twente van gemaakt.
In 1945 ingenomen door de geallieerden en daarna als mil. basis teruggeven aan Nederland.

Ik heb een wandbord (Delftsblauw) van de Fliegerhorsts Twente.

Nu ben ik op zoek naar meer gegevens over dit bord. De maker is Aurora Workum http://www.fries-aardewerk.nl/aurora.html.
Hierdoor is de leeftijd bepaald op de eerste 2 jaren van 2eWO.
Dit waren de jaren van bouw van het grote vliegveld (door inname van enorme lappen grond).

Graag zou ik willen weten wie G. v H. Enschede is.
Ook wil ik graag weten aan wie deze borden werden uitgereikt. Het bord komt nu uit Duitsland (Unna) dus niet vlak over de grens.

De Tekst op de achterkant is:
Uberreicht vom Offizierskorps
des
Fliegerhorsts Twente

Aurora Workum (de maker)

G. v H. Enschede
bord vliegbasis voorkant.jpg
bord vliegbasis voorkant.jpg (37.51 KiB) 11417 keer bekeken
Bijlagen
bord vliegbasis achterkant.jpg
bord vliegbasis achterkant.jpg (15.2 KiB) 11455 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Robert

Re: Fliegerhorsts Twente 1940-1945

Bericht door Robert »

Gerard van Haeften/Haaften misschien, die nogal veel Twentse typografische kunst in de jaren '30 gemaakt heeft? Denk o.a. aan onderstaande 'poster' van 't Twents volkslied. Alles wat ik ken is echter wel behoorlijk in deze stijl, die ik niet direct in 't bord terugzie. Mooi ding trouwens!
Bijlagen
175768706_e92813fefa.jpg
175768706_e92813fefa.jpg (229.77 KiB) 11404 keer bekeken
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4206
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Fliegerhorsts Twente 1940-1945

Bericht door enschedeinansichten »

Zou kunnen maar af ze de naam van de ontwerper op de achterkant zetten ?
Daarbij was hij dan fout ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21491
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Fliegerhorsts Twente 1940-1945

Bericht door Arie »

Ik denk dat hij het wandbord al voor de tweede wereldoorlog had ontworpen.
Voor een korte beschrijving over het werk van Gerard van Haeften zie o.m. op blz. 244 e.v.:
http://dare.uva.nl/document/117291
Robert

Re: Fliegerhorsts Twente 1940-1945

Bericht door Robert »

Daarnaast, de eerste jaren van de oorlog was er nog niet veel 'goed' en 'fout' in de Twentse cultuur. Zo was er het - noem 't maar - euregio-magzine 'Noaberschopp', wat verscheen vanaf midden jaren '30, dat werd geschreven door Duitse en Nederlandse geschiedvorsers. Lieden als Van Deinse en Elderink als ik 't goed heb ook schreven vele bijdragen. Na 'n jaar of wat verschijnt (nog in de dertiger jaren) de swastika op een Duitse vlag ergens in de verte in beeld, maar de Nederlandse schrijvers schrijven door. Pas ergens midden in de oorlogsjaren stoppen de Nederlandse schrijvers, waarna 't blad nog enkele jaren enkel 'Duits' gevuld wordt. Voor hoe 't precies zat, lees 't proefschrift van Frank Löwik.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4206
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Fliegerhorsts Twente 1940-1945

Bericht door enschedeinansichten »

Het zou best Gerard van Haeften kunnen zijn geweest ik ken de beste man niet maar
uit de info van Arie en Robert wordt het wel waarschijnlijker.
Misschien komt er nog wat meer informatie.
Dhr. Taat adviseerde om eens met dhr. Roding te praten.

Ik heb het ook aan dhr. Tiehatten gevraagd. Schrijver van boeken over de vliegbasis.

We moeten het natuurlijk ook niet in 1 dag oplossen zo hebben we er nog wat meer aan.

Het mooie is dat het bord nog als nieuw is er zit na 70 jaar geen krasje op. Dat is dan waarschijnlijk het voordeel van
een echt wandbord. Aan de achterkant zitten 2 gaatjes met een stalen beugeltje.

Knagende vraag: wie zouden ze met zo'n bord willen bedanken ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21491
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Fliegerhorsts Twente 1940-1945

Bericht door Arie »

Het ontwerp van het wandbord is inderdaad van Gerard van Haeften.
Ik heb in de centrale bibliotheek van Enschede een boek gevonden van H. Hagens met de titel Gerard van Haeften `met potlood en penseel`1895-1951. Hierin staat een korte beschrijving van zijn leven, persoon en werk, alsmede een keuze uit zijn werk met 42 tekeningen van landschappen, boerderijen en molens en 7 voorbeelden van grafische ontwerpen en werken. Afbeelding nr. 45 is een schlaboon voor een bord `de 8 steden van Twente`. Hierop staat een afbeelding van het Twentse Ros welke dezelfde is als die van het wandbord van de Fliegerhorst.
Overigens ligt er in de bibliotheek ook nog een boek getiteld `van grasmat tot Fliegerhorst`door C. Cornelissen. Het is een aardig boekwerk van 457 blz. Misschien is hierin iets te vinden over het Offizierkorps en waarom de wandborden zijn uitgereikt.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4206
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Fliegerhorsts Twente 1940-1945

Bericht door enschedeinansichten »

@arie.

Goed werk ik zal het boek eens bekijken. Dat andere boek heb ik toevallig deze week besteld.

Ik heb de kleindochter van Gerard van Haeften gemaild zij herkent het handschrift van haar opa.
De zoon van gerard gaat het nog bevestigen maar dat heb jij dus al eigenlijk gedaan.

Ook de hr. Cornelissen is gevraagd om informatie.

Iedereen is van mening dat het een prachtig bord is en het is in voortreffelijke staat.

Ik ga zeker dat boek even bekijken. :okay:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4206
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Fliegerhorsts Twente 1940-1945

Bericht door enschedeinansichten »

De zoon van van Haeften heeft inderdaad bevestigd dat dit bord door zijn vader Gerard is ontworpen. :banaan:
Waarschijn is er maar een van.
Totaal heeft hij ongeveer 10-15 verschillende wandborden ontworpen. Dit gebeurde meestal in opdracht van de textielbaronnen.
Er zijn er twee bekend. Een bij een kleinkind in Australië en die van mij.

De zoon probeert om spullen die door zijn vader zijn gemaakt te verzamelen maar heeft daarvoor geen vermogen beschikbaar.
Als u nog iets hebt dan is het daar goed opgeborgen en zeer welkom.

Bij toeval had ik een kaartje getekend door Gerard en op de achterkant beschreven door Gerard.
Dit kaartje is reeds opgestuurd naar de familie.

Het blijft nog gissen aan wie, en waarom, dit bord is gegeven.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21491
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Fliegerhorsts Twente 1940-1945

Bericht door Arie »

Mooi dat hiermee de vraag is beantwoord dat het ontwerp van Gerard van Haeften is geweest. Ik heb een afbeelding van het kaartje ontdekt op uw site Enschedeinansichten.nl onder de rubriek nieuwe aanwinsten. Ik vind het een mooi gebaar dat u het kaartje aan de nabestaanden van Gerard van Haeften heeft toegezonden :okay:
Robert

Re: Fliegerhorsts Twente 1940-1945

Bericht door Robert »

Die van 't Los Hoes op de Bielebelt in Ootmarsum is trouwens erg bekend en is voor 'n habbekrats vaak wel te koop; dat 'ie door Gerard beschreven is maakt 't natuurlijk interessanter en dan ook waardevoller.

N.B. Een vermogen beschikbaar voor de wandborden? Het is maar de vraag wat iemand een vermogen vindt en voor een 'familie-erfenis' overheeft, maar voor 100, 150 euro max. kom je toch een heel eind lijkt me. Wat ik zelf ook ervaar is: iets vinden is vaak 'moeilijker' dan 't betalen, als je 't echt graag wilt hebben. Zeldzame stukken duiken steeds minder vaak op. Geldt zowel voor boeken en ansichten, als ander verzamelwaardig materiaal van voor ca. 1930.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4206
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Fliegerhorsts Twente 1940-1945

Bericht door enschedeinansichten »

Het ging om de kaart van Usselo. De waarde voor de familie was hoger dan dat die voor een verzamelaar zou zijn.
De kinderen van J.v.H. hebben de goederen van hun vader niet gekregen door familie omstandigheden dat is natuurlijk zuur.
Laatst stonden een paar werken te koop en kosten bijna 2000 euro per stuk. Lekker duur voor een erfenis.
Nu staat er een op marktplaats die maar 30 euro kost. Wat kon die man tekenen. :okay:

Wat de prijs van ansichten betreft, laatst kon ik 500 kaarten kopen die gemiddeld meer dan 10 euro moesten kosten.
Dat heb ik natuurlijk niet gedaan maar op markplaats gaan ze nu grif voor 10-20 euro weg.
Tja dan moet je even passen. 't is hobby hé. :cry: :cry:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Robert

Re: Fliegerhorsts Twente 1940-1945

Bericht door Robert »

Tsja, zo gebeurd dat natuurlijk soms. Vaak duiken er ook brieven van beroemde schrijvers op die zij aan hun jeugdliefdes gestuurd hebben. Volgens mij was er vorig jaar nog een dame op hoge leeftijd overleden, die ooit wat met Reve gehad had - en zijn brieven bewaard had. Ze had die aan de erfgenamen Reve kunnen geven, of rechtstreeks aan 'n verzamelaar, maar ze heeft ze verkocht. De vergelijking gaat niet helemaal op, maar geld is natuurlijk altijd een belangrijke drijfveer om iets 'te doen'. Die hond van Van Haeften (als 'ie dat is) op Marktplaats geloof ik wel, 'k hou me aanbevolen voor Twentse kunst, maar dan wel graag iets herkenbaars. Goed dat die tekening nu bij de Van Haeftens is. Overigens valt 't mij ook wel op hoe makkelijk sommige erfgenamen bezittingen van hun familie van de hand kunnen doen; foto's, manuscripten, boeken, whatever. Ook best kwalijk.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4206
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Fliegerhorsts Twente 1940-1945

Bericht door enschedeinansichten »

Heeft iemand een idee wat dit voor bouwwerk is/was ?

http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ts_id=2219
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Re: Fliegerhorsts Twente 1940-1945

Bericht door Kubus »

Ik kreeg direct een associatie met dit bouwwerk. In de torens bunkers ter bescherming tegen luchtaanvallen, bovenop plaats voor luchtafweergeschut
flakturm.jpg
flakturm.jpg (27.94 KiB) 10914 keer bekeken
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4206
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Fliegerhorsts Twente 1940-1945

Bericht door enschedeinansichten »

Klopt dat hadden wij ook. Flakturm.
Ik heb er nog nooit iets van gezien bij vliegveld Twente.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Robert

Re: Fliegerhorsts Twente 1940-1945

Bericht door Robert »

Mijn gevoel zei al toen ik 'm (eerder) zag dat dit helemaal niet op 't vliegveldterrein is. Vaag ding.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4206
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Fliegerhorsts Twente 1940-1945

Bericht door enschedeinansichten »

Ja waarschijnlijk is het niet op 't terrein van het vliegveld.
In de 50e en 60e jaren was het streng verboden om met een
fototoestel rond het vliegveld te lopen/ fietsen. (koudeoorlog).
Daarom zijn er ook zo weinig kaarten en foto's van het vliegveld, wel van de tijd voor de oorlog
toen het nog een burger vliegveld was.

De experts houden het op een uitkijktoren, opslag van graan en bovenop hooi, en misschien een onderdeel van
een grasdrogerij die daar ergens zat. De vliegtuigen zijn er waarschijnlijk ingeplakt (dat deden ze toen ook al).

Een flakturm is niet erg waarschijnlijk.

De kenners vinden het een interessant plaatje.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Ostar
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr aug 21, 2009 9:23 am
Locatie: Enschede

Re: Fliegerhorsts Twente 1940-1945

Bericht door Ostar »

enschedeinansichten schreef:Heeft iemand een idee wat dit voor bouwwerk is/was ?

http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ts_id=2219
Zou het iets te maken kunnen hebben met een mouterij / branderij, of de bereiding van bier (ketels)?
Tunneltje
Member
Member
Berichten: 42
Lid geworden op: di mei 24, 2005 12:39 pm
Locatie: Oldenzaal

Re: Fliegerhorsts Twente 1940-1945

Bericht door Tunneltje »

Als het een militair object is zou de bovenkant ook ter camouflage kunnen zijn
Groeten,
Frank
Plaats reactie