Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Gebied rond het huidige van Heekplein in 1930

Over de rijke historie van de stad.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Gebied rond het huidige van Heekplein in 1930

Bericht door enschedeinansichten »

Hier een mooi puzzelplaatje.
Het is de situatie van ongeveer 1930.
Het kaartje moet t.o.v. de foto iets naar rechts gedraaid worden.
Onder op de foto de Spelbergweg, rechts de Brinkstraat die uit kwam via de veenstraat bij het Elderinkshuis.
De vlakte links was de Prins Hendrikstraat, Mauritsstraat en de Oranjestraat, dit is nog een gedeelte van de beroemd (beruchte) Krim.
Het gebouw met de kleine raampjes net boven de Krim was De volksvriend, volkskoffiehuis en logement een plek voor onderdak, ontspanning en rust voor de minstbedeelden wat vooral voortkwam uit overmatig drankgebruik, mede veroorzaakt door de ellendige uitzichtloze situatie van de arbeiders. De krim is in 1930 volledig gesloopt.
Het gebied is de 2e wo zwaar getroffen en daarom is toen besloten om alles te ruimen mede door de aanleg van de boulevard.
De Zuiderhagen liep van de Kalanderstraat over het huidige van Heekplein langs de huidige bebouwing. heeft nog steeds een beetje de ronde vorm.
boulevard gebied 1925.jpg
Laatst gewijzigd door enschedeinansichten op vr jun 05, 2009 8:46 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Re: Gebied rond het huidige van Heekplein in 1925

Bericht door Acidor »

Je herkend het bijna niet terug. Het oude stadhuis staat er nog op. Mooi om te zien dit soort foto's.
Ooh noh
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gebied rond het huidige van Heekplein in 1930

Bericht door enschedeinansichten »

Op de plek van de Jacobuskerk zie je een kale vlakte. De vorige R.C. kerk met die torentjes was net afgebroken.
Laatst gewijzigd door enschedeinansichten op vr jun 05, 2009 8:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Perceptor

Re: Gebied rond het huidige van Heekplein in 1925

Bericht door Perceptor »

Leuk!
Wanneer is de HTS eigenlijk gebouwd, zou die op deze foto moeten staan of valt die er net buiten? Het lijkt mij dat ie net rechtsonderaan naast de foto zou moeten staan.

En, klopt het dat het Van Heekplein helemaal vol met bomen staat?
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gebied rond het huidige van Heekplein in 1930

Bericht door enschedeinansichten »

Perceptor schreef:Leuk!

Klopt het dat het Van Heekplein helemaal vol met bomen staat?
Het toenmalige van heekplein is helemaal links net boven die kale vlakte. van af het stadhuis (toen) va Loenshof Windbrugplein, en dan het van Heekplein, eigenlijk hoek Beldstraat, C. F, Claarstraat. daar was ook de markt. Op die hoek zie Hogere Handelsschool/ Lyceeum. Ik denk dat dat nu de ingang van de parkeergarage is.

Onder een beeld van een andere plek
enschede 1925.JPG
enschede 1925.JPG (23.85 KiB) 10857 keer bekeken
Laatst gewijzigd door enschedeinansichten op vr jun 05, 2009 8:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gebied rond het huidige van Heekplein in 1930

Bericht door enschedeinansichten »

Perceptor schreef:Leuk!
Wanneer is de HTS eigenlijk gebouwd, zou die op deze foto moeten staan of valt die er net buiten? Het lijkt mij dat ie net rechtsonderaan naast de foto zou moeten staan.
De H.T.S. is gebouwd omstreeks 1957, architect H. E. van Egmond, gebouwd door Trebbe.
Op het plaatje zie je rechts in het midden een fabriek dat is de Kalanderij.
De straat rechtsonder de Brinkstraat waar de brinkstraat bij de fabriek uitkomt stond rechts de H.T.S. , net buiten beeld.
Voor de bouw van de toren lag er een plan om het gedeelte met het koperen dak te sparen, maar de gemeente heeft anders beslist. Op de gevel was een kunstwerk geplaatst van Johan Haanstra een abstract baksteenmozaiek uitgevoerd in 5 kleuren geglazuurde baksteen (12 x ca. 3m).
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Gebied rond het huidige van Heekplein in 1930

Bericht door Hendrik »

In de HTS, die er in 1957 al stond was ook de Hogere zeevaartschool gevestigd. Vreemd natuurlijk op zo'n afstand van welke zeehaven dan ook. Ik herinner mij dat er naar de binnen ingang van de aula, het koperen dak, een mozaiek van kleine gekleurde steentje werd gemaakt door een kunstenares. heb er als kind lang naar staan kijken hoe dat vorm kreeg.
Onder het hoofdgebouw was een fietsenkelder waar je op de rolschaatsen naar beneden kon roetsjen. Heb daar het jodelen geleerd toen ik op de hurken over mijn eigen vingers reed.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gebied rond het huidige van Heekplein in 1930

Bericht door enschedeinansichten »

Plaatje van deze omgeving. (voor Hendrik :roll: )
Boulevard in aanbouw 2.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Gebied rond het huidige van Heekplein in 1930

Bericht door Hendrik »

enschedeinansichten schreef:Plaatje van deze omgeving. (voor Hendrik :roll: )
Boulevard in aanbouw 2.jpg
Mooie foto! ik ken hem uit een serie grote luchtfoto's van Enschede die een jaar of 10 geleden in de boekwinkels lag. Op deze plaat is nog iets bijzonders te zien. Na de aanleg van de Boulevard had de gemeente de grootste moeite om investeerders te vinden die wilden bouwen aan deze grote en vooral brede verkeersader. Op de plek waar Smelt zijn pand neerzette, nu zit Action er in, zie je op jouw foto de contouren van een kunstijsbaan. Om maar invulling voor de lege plekken te hebben accepteerde de gemeente dit soort fratsen. Het geheel van de kunstijsbaan inclusief tribunes en restaurant heeft maar een korte periode gewerkt. Toen gaven de ijsmachines de geest en was het gebeurt.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gebied rond het huidige van Heekplein in 1930

Bericht door enschedeinansichten »

Mooi verhaal Hendrik dat wist ik niet.
Als je de Veenstraat in rijdt is het eerste pand aan de linker kant een bakkerij (Jager ?), mijn Opoe woonde daar tegenover.
Toen ik daar een keer sliep brandde 's nachts die bakkerij af, wat een vuurzee.
Daarnaast was het oude ziekenhuis toen het gebouw van Koelink daar heb ik veel gespeeld.
Rechts in de Veenstraat zat een slager.
Ik het parkje tegen de Singel aan stond een grote villa, daar werden in de vijftiger jaren Molukkers gehuisvestigd.
Daar speelde zich het leven buiten af, wassen, koken enz. Dat bosje noemde wij het Negerbos.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gebied rond het huidige van Heekplein in 1930

Bericht door Arie »

De Alsteedsestraat liep vroeger van de Willemstraat z.w.-waarts tot de Kuipersdijk. Aan deze straat was op nr. 26 de pianohandel van de Firma Steinmann en Vierdag. Er was daar ook een concertzaal, alwaar volgens onderstaande advertentie op 20 mei 1931 een concert werd gegeven door de Kaulberch's Muziek- en Orchestschool.
Bijlagen
Alsteedsestraat 26 Firma Steinmann en Vierdag advertentie Tubantia 18-5-1931.jpg
Alsteedsestraat 26 Firma Steinmann en Vierdag advertentie Tubantia 18-5-1931.jpg (63.85 KiB) 9044 keer bekeken
Alsteedsestraat 26 Steinmann-Vierdag 1946.jpg
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Gebied rond het huidige van Heekplein in 1930

Bericht door Hendrik »

Die Concertzaal was het eerste Gereformeerde kerkje "Jeruël" in Enschede gebouwd omstreeks 1870. Door de onstuimige groei werd het gebouwtje al gauw te klein en werden er grotere kerken gebouwd. In de jaren 30 was piano/orgelhandel Vierdag dus de eigenaar en die had zoals blijkt er een concertzaal van gemaakt. Telkens verrassende dingen komen op dit forum weer boven water.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gebied rond het huidige van Heekplein in 1930

Bericht door Arie »

Hendrik schreef:Die Concertzaal was het eerste Gereformeerde kerkje "Jeruël" in Enschede gebouwd omstreeks 1870. Door de onstuimige groei werd het gebouwtje al gauw te klein en werden er grotere kerken gebouwd. In de jaren 30 was piano/orgelhandel Vierdag dus de eigenaar en die had zoals blijkt er een concertzaal van gemaakt. Telkens verrassende dingen komen op dit forum weer boven water.
zie ook: http://www.shsel.nl/uitgaves/n-sliepste ... -verhalen/
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Gebied rond het huidige van Heekplein in 1930

Bericht door Veteraan »

Bijlagen
zaterdag-markt-jaren-50.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Gebied rond het huidige van Heekplein in 1930

Bericht door Veteraan »

Plaats reactie