Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4812
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door Veteraan »

Ostar schreef:
Arie schreef:Ja, enkele oude foto's die ik nog niet eerder heb gezien. Wel veel reacties op die geplaatste foto's. Misschien moeten we op die site ook eens aandacht aan ons forum geven?
Misschien andersom moeten wij ons hier eens achter de oren krabben en overstappen op een moderner communicatiemedium ;)
Ik vind het sowieso een pré dat alle foto's daar overzichtelijk als album weer te geven zijn!
En als een foto gedateerd is kan je hem op de juiste tijd in de timeline van Enschede hangen...
En koppelen aan een lokatie op de kaart...
Misschien is www.enschedeinansichten.nl daar mee geschikt voor. Willem?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21563
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door Arie »

Ostar schreef:
Arie schreef:Ja, enkele oude foto's die ik nog niet eerder heb gezien. Wel veel reacties op die geplaatste foto's. Misschien moeten we op die site ook eens aandacht aan ons forum geven?
Misschien andersom moeten wij ons hier eens achter de oren krabben en overstappen op een moderner communicatiemedium ;)
Ik vind het sowieso een pré dat alle foto's daar overzichtelijk als album weer te geven zijn!
En als een foto gedateerd is kan je hem op de juiste tijd in de timeline van Enschede hangen...
En koppelen aan een lokatie op de kaart...
Ook de site Enschede-stad.nl kent een fotoalbum op de fotodatabase. zie: fotodatabase/
Het is alleen jammer dat deze de laatste tijd niet meer wordt bijgehouden.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4230
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door enschedeinansichten »

Facebook "Enschede ooit :)"
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4230
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door enschedeinansichten »

Volgens mij werkte het gemeente archief op windows XP.
Ze zijn al dagen uit de lucht.

http://stadsarchief.enschede.nl/
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4230
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door enschedeinansichten »

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
hans
Member
Member
Berichten: 2739
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door hans »

wat staat daar ? voor de niet faecesboekers .
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4230
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door enschedeinansichten »

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door Neckar »

Vandaag even op You-tube de oude filmbeelden van Enschede in 1920 bekeken.
In een woord fantastisch bij het zien ga je direct denken aan je eigen vader die toen twee jaar was en mijn Opa 32.
Ze hadden er kunnen lopen.. Mooie beelden hopelijk worden nog meer oude beelden gevonden..
En hoe vaker je de oude beelden bekijkt hoe meer je ziet..
Groet Neckar.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21563
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door Arie »

Nieuwe archieftoegangen beschikbaar

15 januari 2015

Het stadsarchief heeft eind 2014 weer negen nieuwe archieftoegangen afgerond. Archiefinventarissen van o.a. D.C.W., Sociale Dienst en Dienst Gemeentewerken zijn nu digitaal te raadplegen via deze website.

Stadsarchief Enschede heeft in 2014 in het definitief ontsluiten en inventariseren van de archievencollectie enkele mooie stappen kunnen zetten. Zo zijn vanaf heden de volgende archiefinventarissen voor het publiek rechtstreeks raadpleegbaar zijn via de site van het Stadsarchief:

◾Gemeentelijke Dienst Complementaire Werkgelegenheid (en rechtsvoorgangers) over de periode 1958-1986 en 1987-2012.
◾ Gemeentelijk Pedagogisch Centrum 1930-1995.
◾Dienst Gemeentewerken 1900-1990.
◾Gemeentelijke Accountantsdienst 1918-1991.
◾Gemeentelijke Centrale Administratie voor de diensten en bedrijven 1937-1987.
◾Gemeentelijke Sociale Dienst 1946-1994.
◾Woonwagenschap Enschede/Regionaal Woonwagencentrum Oost Twente 1960-1990.
◾Beeldende Kunstenaars regeling 1956-1985

In aansluiting hierop zullen in 2015 opnieuw ca. 50 archieven (van uiteenlopende omvang) zodanig ontsloten zijn dat het publiek online ook hiervan de toegangen zal kunnen raadplegen
bron: http://stadsarchief.enschede.nl/actueel ... LeIyel0wdV
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door bartg »

Zijn de forumleden bekend met http://vrogger.jouwweb.nl ?
De moeite waard om eens te bezoeken .Veel bekende en onbekende filmpjes en foto's van o.a. Enschede
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4230
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door enschedeinansichten »

Mooie filmpjes, jammer van de aannames in de tekst.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
tfb

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door tfb »

Zijn de aannames niet correct?
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4230
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door enschedeinansichten »

Ik geef geen kritiek maar hou van de juiste informatie.
Nu is het misschien nog te bepalen maar over vijftig jaar niet meer.

Ik had het filmpje van de veenontginning bekeken, begint met een aanname van het jaartal ongeveer 1950, geen plaatsaanduiding waar de afgraving plaats vindt (ik denk dat het de machine van het veenmuseum is), dan textielfabriek Schuttersveld waarschijnlijk Enschede, ik denk dat die niet van die stoffen maakten hun specialiteit was Corduroy.

Het is belangrijk dat dit soort documentatie goed beschreven wordt, mensen nemen te vaak dingen over en dan zie je de gemaakte fouten op veel plaatsen terug en dan kan het zomaar als juist bestempeld worden maar het komt dan allemaal van dezelfde bron.

Het zijn mooie filmpjes. :okay:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21563
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door Arie »

Is deze site al bekend? zie: http://www.geheugenvanenschedezuid.nl/
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie schreef:Is deze site al bekend? zie: http://www.geheugenvanenschedezuid.nl/
Yep. daar staan volgens mij ook nog twee foto’s van mij op, ergens. Alleen niet meer te vinden. Vroegâh waren de ingangen op wijk, zo kon je zoeken op Stroinkslanden bijvoorbeeld, maar nu lijkt het wel alleen Wesselerbrink.
Ik ben er al tijden niet geweest, geen beschrijvingen bij de foto’s, tenminste niet die ik kan vinden, geen zoekfunctie, laat maar. Terwijl dat vroeger anders was, kijk maar:
geheugen enschede.jpg
Vergelijk de huidige site eens met het screenshot hierboven? Niet alle verandering is verbetering…

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door Rene »

Sommige delen van Stroinkslanden wil je ook liever niet meer komen.
Ik vraag me af wat ze daar in de toekomst mee gaan doen.
Wesselerbrink is als oudste van de 3 zuidwijken keurig opgeknapt.
Vind dat de oudste delen van Stroinkslanden en Helmerhoek daar nu ook voor in aanmerking komen.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door Pitr de Nerd »

Rene schreef:Sommige delen van Stroinkslanden wil je ook liever niet meer komen.
Ik vraag me af wat ze daar in de toekomst mee gaan doen.
Wesselerbrink is als oudste van de 3 zuidwijken keurig opgeknapt.
Vind dat de oudste delen van Stroinkslanden en Helmerhoek daar nu ook voor in aanmerking komen.
Rene, laat Hendrik het maar niet horen :D Die woont er nog… maar ik heb geen idee hoe het er nu uitziet. Althans: een heeeeel klein ideetje. Ik heb mijn oude huis opgezocht op Streetview, en inderdaad: dat deel ziet er niet meer uit. Verwaarloosd, alle groen plat, de gemeente tuintjes tussen de huizen worden nu gebruikt voor het stallen van de containers, ongelijke bestrating. Ik denk dat daar dertig jaar niets aan gedaan is.

Maar op de site die Arie noemde kon je nog oude foto’s vinden van bijvoorbeeld de scholen en het winkelcentrum Stroinkslanden. Met daarop mijn dochter :P Nu niet meer.

Wanneer ik weer helemaal gezond en mobiel ben ga ik toch de tour van Enschede doen die ik vorig jaar mei van plan was. Voorlopig hou ik me maar bij het bekijken van photographieën en kaarten :D

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door Rene »

Prima, en als je dan Stroinkslanden hebt verkend rijd je nog een stukje verder over de Zuid-esmarkerrondweg, draait linksaf de Brinkstaat op en dan ben je in de mooiste wijk van Enschede 't Hogeland. dan rijd je de Brinkstraat verder af richting singel waar je een lekker visje koopt bij Lammers, steekt daar de singel over, duikt het centrum in en geniet daar nog even van de tegenwoordig best wel aantrekkelijke binnenstad. Als je dan daarna weer huiswaarts keert, richting Almelohoo, dichtbij Bornerbroek, weet ik zeker dat je de gezelligste stad van Twente gaat missen.:)
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2293
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door Hendrik »

Nou Hendrik (Henk) heeft het wel gelezen. Maar in het deel van de Stroinklanden waar ik woon is niks mis mee. Aan de bestrating is inderdaad nooit wat gedaan. Maar de huizen, allemaal koophuizen, zijn in het algemeen goed onderhouden. En ze zijn gewild bij potentiele kopers. Het komt hier niet voor dat ze jaren te koop staan. Het afgelopen jaar is het bij mij in de straat 2 x voor gekomen dat een huis binnen een maand verkocht is. Ik woon aan één van de K landen. Aan de andere kant van de Broekheurnering is een heel ander verhaal. Diepe treurnis, hoewel daarop ook uitzonderingen zijn. In de goede tijd zijn daar sommige huizenblokken verkocht. Die zijn over het algemeen wel goed onderhouden. Maar als ze te koop staan komt men er niet meer af. Er is daar veel door de gemeente aan de woonomgeving gedaan. Echt miljoenen inversteringen. Maar het resultaat is nauwelijks merkbaar.
Wat sas as dós was kaans.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door Rene »

Het ligt eigenlijk nog niet eens zo aan de mensen die er wonen maar meer aan de woningstichting die de boel laat verkrotten. En weet je waar het misging met die sociale verhuurinstanties? Het moment dat de overheid besloot dat woningbouwverenigingen voortaan stichtingen moesten zijn. Het verschil: in een vereniging kiest het lid (de huurder) zijn eigen bestuur, inclusief directeur en zijn salaris, en bepaalt dus ook het beleid. In een stichting is dat niet het geval. Ik heb een oud collega zo'n 15 jaar geleden al eens geadviseerd zich af te vragen of hij werkelijk in dit gedeelte van Enschede, met veel sociale huurwoningen, een huis wilde kopen. Hij zag het mogelijk toekomstig probleem, maar besloot wegens extra korting op de aankoopprijs de koop toch maar te laten doorgaan. Hij woont er nog steeds, en da's niet omdat hem de buurt zo bevalt...
Plaats reactie