Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Marthalaan 5

Over de rijke historie van de stad.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Marthalaan 5

Bericht door Winus »

Deze zat in de mailbox:
Namens het reclamebureau waar ik werkzaam ben, ben ik op zoek naar geschiedenis over de Marthalaan 5. Het enige dat ik via internet te weten ben gekomen dat in 1909 het echtpaar Blijdestein hier is gaan wonen en dat het ontworpen is door de architect G. Beltman. Ik ben op zoek naar een stukje geschiedenis en enkele oude beelden. Ik hoop dat u mij misschien kan helpen.
Weet hier iemand meer van?
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Marthalaan 5

Bericht door rr1991 »

Welk huis is dat? In die straat woont iig wel een bekende van mij...
eazy

Re: Marthalaan 5

Bericht door eazy »

Deze Villa(op geel huisje klikken), zit nu reclamebureau v/d Veer
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Marthalaan 5

Bericht door Hendrik »

eazy schreef:Deze Villa(op geel huisje klikken), zit nu reclamebureau v/d Veer
Deze villa heeft jarenlang deel uitgemaakt van het Gereformeerd bejaardencentrum Marthaoord.
Tot een jaar of 4/5 geleden de nieuwbouw gereed kwam was de bovenverdieping de woning van de directeur en zijn gezin. Ook was er vergaderruimte. Enkele benedenkamers waren ook bejaardenwoning.
Wat sas as dós was kaans.
carottier

Re: Marthalaan 5

Bericht door carottier »

Marthalaan 5 behoorde in het verleden tot Dispuut de Carottiers. Dit was het allereerste studentendispuut van Enschede, van De EHTSV: Enschedeesche Hoogere Textielschool Vereeniging. De studentenvereniging is opgericht op 19 mei 1919 n.a.v. de enorme toeloop studenten naar Enschede door de grote textielindustrie die hier floreerde. Als het goed is zijn er op de zolder van Marthalaan 5 nog tekenen aan de muur die herinneren aan de oude studententijd. In 60'er jaren is deze woning volledig overdragen aan de gemeente. Studenten van de Carottiers mochten intrek nemen aan het oude pand van de familie Krudop aan de Oldenzaalse straat 315, oftewel Huize 't Pott. Er bestaat een compleet archief van deze glorieuze tijd: EHTSV, Carottiers, Textielschool De Maere, Huize 't Pott. Voor inzage in dit archief kunt het beste contact opnemen met de huidige bewoners van Huize 't Pott of met tutoren aan de Hogeschool Enschede, richting Textielkunde. In het verleden was er een website online: http://www.carottiers.nl met vele foto's van de Marthalaan 5. U kunt misschien onderzoeken wat er met deze website is gebeurd en waar deze foto's zijn gebleven. Indien u meer weet, hoor ik graag van u. Ben hier namelijk ook zeer in geïnteresseerd. Vr Gr, een oud Textilaat.
Plaats reactie