Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Oude stadskaarten

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21420
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude stadskaarten

Bericht door Arie »

Plattegrond van Lonneker in 1933. Kaart i.v.m. grenswijziging. Lonneker 16.000 inwoners. Enschede 50.000 inwoners. Met verklarende tekst.
bron stadsarchief, Documentnummer HT000589: zie https://enschedepubliek.hosting.deventi ... &index=117
waarop kan worden ingezoomd.
Bijlagen
Plattegrond van Lonneker in 1933. Kaart i.v.m. grenswijziging. Lonneker 16.000 inwoners. Enschede 50.000 inwoners. Met verklarende tekst.jpg
Plattegrond van Lonneker in 1933. Kaart i.v.m. grenswijziging. Lonneker 16.000 inwoners. Enschede 50.000 inwoners. Met verklarende tekst.jpg (201.99 KiB) 6945 keer bekeken
Plattegrond van Lonneker in 1933. Kaart i.v.m. grenswijziging. Lonneker 16.000 inwoners. Enschede 50.000 inwoners. Met verklarende tekst (1).jpg
Plattegrond van Lonneker in 1933. Kaart i.v.m. grenswijziging. Lonneker 16.000 inwoners. Enschede 50.000 inwoners. Met verklarende tekst (2).jpg
Fanta Voogd
Member
Member
Berichten: 3
Lid geworden op: wo mei 27, 2020 5:08 pm

Re: Oude stadskaarten

Bericht door Fanta Voogd »

Beste mensen,
De roots van mijn familie liggen in Enschede (Haaksbergen en Lonneker). Na het overlijden van mijn ouders vond ik een ingelijste plattegrond van Enschede: "Platte Grond van Enschede Druk en uitgave Van Stroeve & Scholten - Enschede 2e druk". Ik heb overwogen hem op Marktplaats of Catawiki te koop aan te bieden, maar ik vind het leuker als-ie bij een fijnproever belandt.
Hij zit in een mooie (wortelnoten) lijst. En het aardige is dat de achterkant ook van glas is zodat je de index kan raadplegen. Overigens staat het kaartje ook op Enschede in Ansichten.
https://www.enschedeinansichten.nl/plattegronden.
De kaart en de lijst verkeren in perfecte staat. Wel zijn er twee kleine markeringen met potlood gemaakt. Die kun je uitvlakken. Maar aan het handschrift te zien, betreft het oude markeringen. Juist wel intrigerend.
Heeft er iemand belangstelling?
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oude stadskaarten

Bericht door enschedeinansichten »

Wie ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Oude stadskaarten

Bericht door Hendrik »

Wat moet dat kosten?
Wat sas as dós was kaans.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Oude stadskaarten

Bericht door hans »

als willem past , wil ik mij wel opofferen .
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oude stadskaarten

Bericht door Veteraan »

Voor Willem!
Tenslotte betaald hij in z'n eentje deze site - inclusief servers en uitbreiding etc. - waar wij met z'n allen veel plezier aan beleven. :okay: :okay:
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oude stadskaarten

Bericht door enschedeinansichten »

Allen bedankt, maar ik heb genoeg aan de papieren kaart. Volgens mij is het een mooi item om op te hangen. Ga jullie gang en voel je niet bezwaard. :okay:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oude stadskaarten

Bericht door enschedeinansichten »

Hoe is dit afgelopen ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oude stadskaarten

Bericht door enschedeinansichten »

Dit is dezelfde plattegrond als achterwand van een keuken.
achterwand keuken.jpg
achterwand keuken.jpg (44.28 KiB) 6566 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oude stadskaarten

Bericht door Veteraan »

Hé, wat mooi!
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oude stadskaarten

Bericht door enschedeinansichten »

Veteraan schreef: vr mei 29, 2020 10:01 pm Hé, wat mooi!
Iemand aan de Goolkatenweg.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Fanta Voogd
Member
Member
Berichten: 3
Lid geworden op: wo mei 27, 2020 5:08 pm

Re: Oude stadskaarten

Bericht door Fanta Voogd »

Dank voor jullie reacties. Het was de vorige keer niet gelukt foto's te plaatsen. Bij deze nog een poging.
Ik weet niet helemaal wat ik ervoor moet vragen. Als u belangstelling heeft, laat dan weten wat u er voor over heeft via mijn e-mailadres: fanta@xs4all.nl
Bijlagen
IMG_1322-klein.JPG
IMG_0286-klein.JPG
IMG_0285-klein.JPG
IMG_0283-klein.JPG
IMG_0282-klein.JPG
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Oude stadskaarten

Bericht door hans »

ik heb je een email gestuurd , enkel was mijn nederlands kennelijk niet toereikend.
ik pas.
Fanta Voogd
Member
Member
Berichten: 3
Lid geworden op: wo mei 27, 2020 5:08 pm

Re: Oude stadskaarten

Bericht door Fanta Voogd »

Beste Hans, Ik begreep oprecht niet wat u bedoelde. Met vriendelijke groet, Fanta Voogd
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21420
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude stadskaarten

Bericht door Arie »

Geheime Sovjetkaarten van Enschede en de vliegbasis
Gepubliceerd: Donderdag 30 juli 2020 20:35

VIDEO | Geheime Sovjetkaarten van Enschede en de vliegbasis, zie: http://enschede.1twente.nl/video-%7c-ge ... em?1163300
De Rus Anton Kolomitsyn vreest dat hij in Rusland de cel in moet, vanwege bezit van landkaarten uit de Koude Oorlog. Kaarten die als staatsgeheim zijn bestempeld. 1Twente legde beslag op originele Sovjetkaarten uit die Koude Oorlog met strategische en militaire informatie over Enschede, de vliegbasis en Twente. Die kaarten gebruikten officieren van het Russische leger als dat onverhoopt onze regio zou binnenvallen.

Arjen Waanders | 1Twente

De mogelijk Russische staatsgeheimen hingen gisteren tijdens de live-uitzending van 1Twente Vandaag in Studio Balengebouw waar 1Twenteverslaggever Arjen Waanders uitleg gaf over de documenten.

Stafkaarten
Het gaat om stafkaarten van het Sovjetleger. De Sovjet-Unie had die van een groot deel van de wereld, waaronder Twente en haar steden. De kaarten konden worden gebruikt om militaire operaties te plannen. Bij iedere stad werden de strategische locaties gemarkeerd zoals: militaire doelen, zware industrie en overheidsgebouwen. Bij een eventuele aanval of invasie konden de troepen van de Sovjet-Unie en haar bondgenoten precies zien waar ze moesten zijn.

Textiel
De verschillende gebouwen zijn gemarkeerd met verschillende kleuren: paars voor overheidsgebouwen, groen voor militaire objecten, zwart voor zware industrie en bruin voor overige gebouwen zoals woningen. Op de stafkaart van Enschede is duidelijk de textielgeschiedenis van de stad terug te zien.

Spionnen
Maar hoe wisten de Sovjets hoe de Twentse steden in elkaar staken? De Russen kochten bijvoorbeeld een atlas of toeristenkaart. Eind jaren 80 werd steeds meer gebruik gemaakt van spionagesatellieten. Ook werd ter plekke poolshoogte genomen door bijvoorbeeld ambassadepersoneel. Of daadwerkelijk spionnen door Twente hebben gestruind is niet met zekerheid te zeggen.

Houtwallen
Op de kaart wordt in detail beschreven wat voor eigenschappen de stad heeft; zo wordt het aantal inwoners genoemd, de sterkte van de bruggen over het kanaal en zelfs welke boomsoorten er in de Twentse bossen staan. De karakteristieke Twentse houtwallen worden genoemd, want deze blokkeerden het zicht vanaf de wegen.

Kat en muis
Tijdens de Koude Oorlog stonden de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten recht tegenover elkaar. Tijdens dit kat-en-muisspel verzamelde beide kanten enorm veel inlichtingen over elkaar. Over en weer werden scenario’s voorbereid voor wanneer de een de ander zou aanvallen. Dit soort stafkaarten speelden een belangrijke rol in dit spel.
De kaarten zijn klaarblijkelijk zo belangrijk dat de Rus Anton Kolomitsyn uit veiligheidsoverwegingen asiel in Nederland aanvraagt.
bron en video zie: http://enschede.1twente.nl/video-%7c-ge ... em?1163300
Bijlagen
Geheime Sovjetkaarten van Enschede en de vliegbasis.jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oude stadskaarten

Bericht door enschedeinansichten »

Die kaart is hier al eens voorbij gelomen.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Plaats reactie