Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

oosterstraat/spoor enschede-gronau/vroegere losserscheweg

Over de rijke historie van de stad.
arna

oosterstraat/spoor enschede-gronau/vroegere losserscheweg

Bericht door arna »

Wie kan mij aan oude kiekjes helpen van de oosterstraat, vroeger heette het de losserscheweg. Soms zijn er stukjes van die straat te zien op oude foto's van het spoor enschede-gronau. Langs deze weg staan ook veel oude huizen, soms wel van voor 1900. Het onze was oorspronkelijk een arbeiderswoning van ter Kuile van 1903. Verderop van ons staat een woning uit 1899. Doordat er na de oorlog het een en ander aan de gevels is veranderd en aan- en uigebouwd, zijn deze woningen niet allemaal meer zo herkenbaar als erg oud. Maar ik zou het leuk vinden als ik mijn woning een keertje in de oude staat kon zien.

Ps: Mijn buurman en ik denken wel eens: Konden we maar eens een dagje in het oude Enschede rondlopen. :o
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Bericht door Hendrik »

Ja, dat laatste zou ik ook wel eens willen.
Maar als je fotoboeken van oud Enschede er op na slaat dat is er wel het een en ander te vinden.
Met name in het Historisch Stadsalbum van wijlen Johan Buursink wordt er bij die buurt uitvoerig stilgestaan. Buursink is in die buurt geboren en getogen aan de Ribbeltsweg.
meerdere boeken hebben foto's van die wijk.
In de bibliotheek zijn ze vast te leen, en anders kijk eens bij de Slegte in het antiqiraat.
Robert

Bericht door Robert »

In ieder geval heb ik niets in mijn collectie uit die hoek. Kijk ook 's in Fotoboek Oud Enschede, een uitgave van TC Tubantia uit 1945-1955, dat later enkele keren herdrukt is.
arna

Bericht door arna »

tsja inderdaad, de bieb, daar had ik nog niet zozeer gezocht. Ik ben begonnen met kijken in boeken met oude foto's die mensen om mij heen hebben en eindeloos zoeken op het internet.

In ieder geval bedankt.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: oosterstraat/spoor enschede-gronau/vroegere losserscheweg

Bericht door enschedeinansichten »

De oude spoorwegbrug in de Noord Esmarkerrondweg in Enschede zal in 2011 worden gesloopt. De brug werd in 1868 gebouwd voor het wegverkeer, dat op deze plaats de diepliggende spoorlijn Enschede-Gronau passeert. Een soortgelijke brug is nog te vinden in de Oostveenweg. De beide spoorwegbruggen (in feite spoorwegviaducten) hebben een bijzondere gietijzeren constructie, bestaande uit vier ronde gietijzeren zuilen met halfronde verbindingsbogen. Op de kapitelen zijn sierstukken aangebracht van gietijzer in de vorm van acanthusbladeren. De bruggen hebben een houten wegdek en stalen zijleuningen. Omdat de bruggen zijn gebouwd in een tijd dat er nog geen autoverkeer was, voldoen ze niet meer voor het huidige intensieve wegverkeer. De bruggen, eigendom van Prorail, zijn zo smal dat auto's elkaar niet kunnen passeren op de brug. Tegen de sloop van de brug in de Esmarkerondweg is protest gerezen vanuit de lokale bevolking. Een alternatief zou kunnen zijn de oude brug te demonteren en elders als voetgangers/fietsersbrug een nieuwe bestemming te geven.
http://www.industrieel-erfgoed.nl/index ... d&Itemid=2

Ik heb ondertussen begrepen dat de oude pilaren waarschijnlijk weer een bestemming krijgen, "Die pijlers willen ze na de brugvernieuwing wellicht straks gebruiken
voor een overgang van de Rozenstraat naar Transburg."

Spoorbrug Noord Esmarkerrondweg.jpg
Spoorbrug Noord Esmarkerrondweg.jpg (96.72 KiB) 14486 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: oosterstraat/spoor enschede-gronau/vroegere losserschewe

Bericht door Rene »

Beide bruggen, zowel Noord Esmarkerrondweg als Oostveenweg staan er nog steeds. Nog niets gesloopt.
Jeff
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 5:30 pm

Re: oosterstraat/spoor enschede-gronau/vroegere losserschewe

Bericht door Jeff »

Rene schreef:Beide bruggen, zowel Noord Esmarkerrondweg als Oostveenweg staan er nog steeds. Nog niets gesloopt.
In de Tubantia werd juli vorig jaar al gesteld:
Deze brug wordt volgens ProRail vervangen in 2012, een jaar later dan gepland.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: oosterstraat/spoor enschede-gronau/vroegere losserschewe

Bericht door Arie »

Wandelaars nachtmerrie voor machinisten

donderdag 01 maart 2012 |

ENSCHEDE - Wandelaars die over of net naast de spoorrails lopen, zorgen de laatste tijd voor gevaarlijke situaties tussen de Wenninkgaarde en de Korte Hengelosestraat. Ze vormen een spookbeeld voor machinisten.

Vier maal per uur rijdt er op het traject aan de achterzijde van uitgaanscentrum ’t Bölke een tein.

De politie heeft maatregelen aangekondigd.

Nabij het Wilminktheater, richting Korte Hengelosestraat, wordt gebouwd aan de ondergrondse parkeergarage. Gevolg van die werkzaamheden is dat een populaire doorgang richting station, naast het Wilminktheater, is afgesloten.

Om tijd te winnen, nemen wandelaars soms de route langs de spoorbaan. Levensgevaarlijk, volgens het Korps Landelijke Politiediensten, die extra controleurs gaat inzetten om waaghalzen in de kraag te grijpen.

Volgens omwonenden overtreden vooral studenten, stappers en mensen van een nabijgelegen opvangcentrum de regels.
bron http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... nisten.ece
Bijlagen
foto Frans Nikkels
foto Frans Nikkels
spoor_fn_2311940a.jpg (78 KiB) 13477 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: oosterstraat/spoor enschede-gronau/vroegere losserschewe

Bericht door Peter.h »

Weet iemand een link(foto's) naar de voormalige spoorlijnen in Enschede,oa de zuiderspoor en die richting Lonneker liep?Kan me van vroeger nog herinneren dat er in noord een spoor liep ging langs(door) de Bamshoeve richting Lonneker nu het fietspad.
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Re: oosterstraat/spoor enschede-gronau/vroegere losserschewe

Bericht door Kubus »

Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: oosterstraat/spoor enschede-gronau/vroegere losserschewe

Bericht door Spruwel »

Rene schreef:Beide bruggen, zowel Noord Esmarkerrondweg als Oostveenweg staan er nog steeds. Nog niets gesloopt.
DB maakt melding van Bruckearbeiten in het weekeinde van 14 en 15 juli. Er rijden dan geen treinen tussen Enschede en Gronau.
http://bauarbeiten.bahn.de/nrw/Strecke/ ... schede/171
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: oosterstraat/spoor enschede-gronau/vroegere losserschewe

Bericht door bartg »

ik vond in de doos met oude foto's deze nog van de Oosterstraat .ongeveer 1958

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: oosterstraat/spoor enschede-gronau/vroegere losserschewe

Bericht door enschedeinansichten »

Mooi, zo ken ik het nog. :okay:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: oosterstraat/spoor enschede-gronau/vroegere losserschewe

Bericht door Rene »

Dat zou ik nog wel eens in het echt willen zien. Even de geur van toen opsnuiven. De Oosterstraat ben ik honderden keren doorgefietst de afgelopen 30 jaar, de complete en originele fabriek van van Heek kan ik me niet meer veel van herinneren, wel dat de schoorsteen werd opgeblazen eind jaren '70. De fabriek aan de overkant, Blijdenstein-Willink is nog wel verschillende jaren blijven staan. Volgens mij werd daar op het laatst op nog Verosol zonwering geproduceerd. Ik had het idee dat ze hiermee in het zelfde straatje als Ten Cate wilden belandden, technologisch en hoogwaardige textielstoffen.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: oosterstraat/spoor enschede-gronau/vroegere losserschewe

Bericht door Vincent1971 »

Liep die Oosterstraat vroeger nu door daar waar de Edo Bergsma brug ligt? Toen die nieuwe Edo Bergsma brug er kwam had ik even het idee dat eronder door een soort van tunnel kwam waar je als automobilist kon doorrijden.
Een goed begin heeft geen einde
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: oosterstraat/spoor enschede-gronau/vroegere losserschewe

Bericht door bartg »

Vincent1971 schreef:Liep die Oosterstraat vroeger nu door daar waar de Edo Bergsma brug ligt? Toen die nieuwe Edo Bergsma brug er kwam had ik even het idee dat eronder door een soort van tunnel kwam waar je als automobilist kon doorrijden.
Je heb nooit met een auto onder de Edo Bergsmabrug door gekunt. Wel kon je vroeger komende van de brug richting Laares ,ongeveerop de kruising
met de Ribbeltsweg ,rechtsaf en dan op de Oosterstraat komen met de auto.
De Oosterstraat liep en loopt van de Oldenzaalsestraat tot aan de Noord EschmarkerRondweg.

De plek op de foto is ook de plek waar in het laatste oorlogsjaar de treinen stopten met de gevangen uit de Duitse kampen. Hier werden ze los geleten en zwierven hongerig ,onder anderen , door het Ribbelt.Ik woonde toen aan de Ribbeltsweg en heb mijn bordje roggepap in moeten levern om dat deze mensen meer honger haden dan ik.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: oosterstraat/spoor enschede-gronau/vroegere losserschewe

Bericht door enschedeinansichten »

Er is wel een fietstunneltje.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: oosterstraat/spoor enschede-gronau/vroegere losserschewe

Bericht door Vincent1971 »

Bij mijn weten loopt de Oosterstraat door tot de Euregioweg die dan met een fietsbruggetje overgaat in de midzomerweg . Vraag mij af of die weg vroeger doorliep langs het spoor.
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: oosterstraat/spoor enschede-gronau/vroegere losserschewe

Bericht door Arie »

Oosterstraat

Beschrijving
Van de Oldenzaalsestraat in o.-richting parallel met de opgeheven spoorlijn Enschede-Gronau in i./B.R.D, tot de Euregioweg.

Geschiedenis
Straat aan de ooszijde van de stad; zie Westerstraat, Zuiderstraat en Noordweg (29 mei 1936). Bij besluit van de Raad van voormalig Enschede d.d. 14 augustus 1889 en 27 april 1899 was voor het in die gemeente gelegen gedeelte de naam "Losserseweg" vastgesteld en bij besluit van 29 mei 1936 is de in voormalig Lonneker gelegen "Losserseweg" hierbij gevoegd en is de naam gewijzigd in "Oosterstraat". De oude benaming was "Parallelweg".
zie: http://straatnamen.enschede.nl/straten/00749/
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: oosterstraat/spoor enschede-gronau/vroegere losserschewe

Bericht door Rene »

Vincent1971 schreef:Bij mijn weten loopt de Oosterstraat door tot de Euregioweg die dan met een fietsbruggetje overgaat in de midzomerweg . Vraag mij af of die weg vroeger doorliep langs het spoor.
Dat is nu zo. Tot voor enkele jaren geleden heette de hele straat vanaf de Noordesmarkerrondweg namelijk Zomerweg. Dat fietsbruggetje was er niet maar is er gekomen nadat de Euregioweg is aangelegd omdat men het Euroegiobedrijvenpark een goede verbinding wilden geven met de snelweg. Daarvoor heette dit industrieterein "De Slank" en was het bepaald geen groeiend succes. Zoals de naam al doet vermoeden was het bedrijventerrein in de eerste jaren venoemd naar de nabijgelegen Slankweg.
De door jou genoemde zomerweg (vanaf de Noordesmarkerrondweg) kwam uit op de Slankweg, Van daaruit kon je naar de Bultsweg. De tuinen van de woningen aan de Bultsweg grenzen aan het spoor. Veel van deze woningen zijn al bijna net zo oud als het spoor, dus ik denk niet dat de straat ooit verder is doorgelopen dan de zomerweg.
Plaats reactie