Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

kerken, kloosters en synagoge uit de Enschedese geschiedenis

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21507
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: kerken, kloosters en synagoge uit de Enschedese geschied

Bericht door Arie »

Afgelopen zondag ben ik bij de rondleiding in de Synagoge aan de Prinsestraat geweest. De rondleiding werd gedaan door de heer Frank van Zuilen, ook redacteur van het boek "De mooiste Synagoge van Nederland". Er was veel belangstelling voor deze rondleiding (meer dan 40 personen), zodat het niet meeviel om foto's te maken. Voorzover ik heb begrepen vindt op a.s. zondag 25 november de laatste instaprondleiding plaats die door de Stichting Synagoge Enschede wordt georganiseerd. Deze rondleiding begint om 14.00 uur en kost € 6,00 per persoon. Aanmelden is niet nodig.
Hierbij mijn foto's:
Bijlagen
1.gids Frank van Zuijlen in de Kerkeraadskamer.JPG
2.Kerkeraadskamer.JPG
3.portretten Kerkeraadskamer.JPG
4.glas-in-loodramen Kerkeraadskamer.JPG
5.kleine sjoel (Dagsjoel).JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21507
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: kerken, kloosters en synagoge uit de Enschedese geschied

Bericht door Arie »

vervolg rondleiding synagoge
Bijlagen
6.tempelwachters in de hal.JPG
7.tempelwachters in de hal.JPG
8.ingang naar de grote sjoel.JPG
9.altijddurend branden licht boven ingang naar de grote sjoel.JPG
10.zicht op balustrade van de vrouwengalerij vanuit de mannenruimte.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21507
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: kerken, kloosters en synagoge uit de Enschedese geschied

Bericht door Arie »

vervolg rondleiding synagoge
Bijlagen
11.gids Frank van Zuijlen voor dhet podium (Bima).JPG
12.Lessenaar-Bima.JPG
13..Bima.JPG
14.Lessenaar.JPG
15.achteringang.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21507
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: kerken, kloosters en synagoge uit de Enschedese geschied

Bericht door Arie »

vervolg rondleiding synagoge
Bijlagen
16.De Heilige Ark.JPG
17.Chanoekia bij Heilige Ark.JPG
18.Voorhand Heilige Ark.JPG
19.Amoed.JPG
20.banken grote sjoel.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21507
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: kerken, kloosters en synagoge uit de Enschedese geschied

Bericht door Arie »

vervolg rondleiding synagoge (slot)
Bijlagen
21.plafond met lampen in de grote sjoel.JPG
22.bovenverdieping vrouwengalerij.JPG
23.aandachtig luisteren naar de gids.JPG
24.Chanoekia.JPG
25.Torarol.JPG
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: kerken, kloosters en synagoge uit de Enschedese geschied

Bericht door Hendrik »

Overdrijf ik als ik schrijf dat dit het mooiste gebouw van Enschede is? Ben er zelf nog nooit binnen geweest, maar deze foto's bevestigen mijn indruk die ik al eerder op deed. Mooi in beeld gebracht! Ik weet niet of de term "kerkenraadskamer" in joodse kringen zelf wordt gebruikt, maar het is een woordkeus die theologisch gezien misplaatst is. Synagoge is geen kerk en omgekeerd ook niet. Het wederzijdse respect wordt hier niet minder om. Moest mij even van het hart als christen.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21507
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: kerken, kloosters en synagoge uit de Enschedese geschied

Bericht door Arie »

Het is zonder meer het mooiste gebouw van Enschede. Een bezoek daaraan brengen kan ik aanbevelen en zeer de moeite waard. a.s. zondag is er nog een rondleiding door de Stichting Synagoge Enschede.
De kerkeraadskamer is genoemd door de gids Frank van Zuijlen. Het staat ook in zijn boekje "de sjoel in detail" beschreven. Zie scanafbeeldingen.
Ook bij de ingang van deze kamer hangt een bordje met de tekst Kerkeraadskamer. In het boekje wordt ook gesproken over kerkeraadsleden en het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap.
Bijlagen
De sjoel in detail1.jpg
De sjoel in detail2.jpg
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: kerken, kloosters en synagoge uit de Enschedese geschied

Bericht door bartg »

Hendrik schreef:Overdrijf ik als ik schrijf dat dit het mooiste gebouw van Enschede is? Ben er zelf nog nooit binnen geweest, maar deze foto's bevestigen mijn indruk die ik al eerder op deed. Mooi in beeld gebracht! Ik weet niet of de term "kerkenraadskamer" in joodse kringen zelf wordt gebruikt, maar het is een woordkeus die theologisch gezien misplaatst is. Synagoge is geen kerk en omgekeerd ook niet. Het wederzijdse respect wordt hier niet minder om. Moest mij even van het hart als christen.
Het is zeker een mooi gebedshuis. Maar ga straks ook een kijken als de Jozefkerk klaar is.En vergeet ook de Jacobuskerk niet. Dit zijn ook mooie gebouwen met mooie interieurs.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4808
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: kerken, kloosters en synagoge uit de Enschedese geschied

Bericht door Veteraan »

Niet persé om het uiterlijk, maar juist om het warme en hartelijke karakter van de Syrisch-Orthodoxe gemeenschap aan de M.H. Tromplaan - de 6de en tevens laatste 'stop' van de serie "Stap over de Drempel", noem ik in dit topic: Sint Yakub van Sroeg.
Bijlagen
Sint Yakub van Sroegkerk,  M.H. Tromplaan.JPG
Sint Yakub van Sroegkerk, M.H. Tromplaan.JPG (79.25 KiB) 11568 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21507
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: kerken, kloosters en synagoge uit de Enschedese geschied

Bericht door Arie »

Hierbij een paar foto's van inmiddels afgebroken kerken op het Stadsveld. Heeft iemand nog meer foto's van kerken in Enschede, die inmiddels zijn verdwenen of een andere bestemming hebben gekregen. Ook overige foto's van kerkgebouwen in Enschede zijn welkom. Een verhaaltje erbij of de historie daarvan zou mooi zijn.
Bijlagen
S.L.Louwestraat.jpg
St. Michaëlkerk Weth. Nijhuisstr. 164.jpg
St. Michaëlkerk Weth. Nijhuisstraat.jpg
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: kerken, kloosters en synagoge uit de Enschedese geschied

Bericht door Hendrik »

De wandkleden uit de st. Michaelskerk zijn geschonken aan de gereformeerde Immanuelkerk aan de Wicher Nijkampstraat.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: kerken, kloosters en synagoge uit de Enschedese geschied

Bericht door Peter.h »

Heeft iemand nog foto's van de kerk die op het Deppenbroek stond?
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: kerken, kloosters en synagoge uit de Enschedese geschied

Bericht door bartg »

Ik heb deze nog van de H.Geestkerk in Deppenbroek.
Nu staat op deze plek het seniorencomplex "de Dollard"
Bijlagen
de Dollard.jpg
de Dollard.jpg (142.16 KiB) 11282 keer bekeken
H.Geestkerk_Deppenbroek.jpg
H.Geestkerk_Deppenbroek.jpg (95.78 KiB) 11282 keer bekeken
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21507
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: kerken, kloosters en synagoge uit de Enschedese geschied

Bericht door Arie »

PGE verlaat ook Verrijzeniskerk

Geplaatst op:06 februari 2013

ENSCHEDE - Geen zondagdiensten van de PGE meer in de Detakerk en binnenkort ook niet meer in de Verrijzeniskerk.

Met ingang van Palm- pasen, 24 maart, alleen nog zondagdiensten in de Apostel Thomaskerk in Stadsveld. Hiertoe hebben de wijkgemeenten Vredeskerk, Verrijzeniskerk (Wesselerbrink) en Tomaskerk besloten. Zij zetten hiermee een forse stap in de toekomst. De Protestantse Gemeenten Enschede (PGE) wil in 2015 alle zondagdiensten concentreren in de Vredeskerk aan de Varviksingel. Deze is aangewezen als centrale kerk. Om haar die functie te laten vervullen is vernieuwbouw nodig. Architect Leo Wevers werkt nu zijn uitgekozen ontwerp uit. Voor de uitvoering is maximaal 900.000 euro beschikbaar. In de wijken wil de protestantse gemeente zichtbaar blijven op bescheidener schaal en niet meer met dure kerkgebouwen.

Eind vorig jaar hebben de wijkgemeenten van Detakerk (Blijdensteinlaan) en Opstandingskerk (Twekkelerveld) al besloten de zondagdiensten te concentreren. De Detakerk staat er sindsdien vrij verlaten bij. Ze is alleen nog af en toe voor doordeweekse activiteiten in gebruik.

Volgens predikant Richard Vissinga, scriba ad interim van de PGE, is met de keuze voor zondagdiensten in noord en in zuid in één kerk een voorschot genomen op een komend beslissing. "Cruciaal is dit voorjaar een positief besluit over de vernieuwbouw zodat de Vredeskerk daadwerkelijk verbouwd kan gaan worden."
Meer in de krant van donderdag.
bron: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/p ... -1.3650625
Bijlagen
De PKE gaat naar de Vredeskerk aan de Varviksingel. Foto: Frans Nikkels De PKE gaat naar de Vredeskerk aan de Varviksingel. Foto: Frans Nikkels
De PKE gaat naar de Vredeskerk aan de Varviksingel. Foto: Frans Nikkels De PKE gaat naar de Vredeskerk aan de Varviksingel. Foto: Frans Nikkels
Vredeskerk.jpg (178.74 KiB) 11265 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21507
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: kerken, kloosters en synagoge uit de Enschedese geschied

Bericht door Arie »

Zaterdag 16 maart 2013 - Open Dag - Van Vredeskerk naar Nieuwe Stadskerk
Locatie: Vredeskerk, Varviksingel
Tijdstip: 10:00 - 16:00


In opdracht van de Algemene Kerkenraad en onder begeleiding van de bouwcommissie van de PGE werkt architect Leo Wevers aan een ontwerp voor de vernieuwbouw van de Vredeskerk tot nieuwe stadskerk. Begin maart zal dit ontwerp gereed zijn. Vóórdat de Algemene Kerkenraad en de wijkkerkenraden een definitief besluit zullen nemen over de vernieuwbouw van de Vredeskerk willen wij het ontwerp graag aan u allen presenteren en uw ideeën te horen over de nieuwe stadskerk. Dit doen we in de vorm van een open dag op zaterdag 16 maart 2013.


Tussen 10.00 en 16.00 uur bent u van harte welkom. De hele dag zullen op verschillende plekken in de kerk schermen staan met beelden van het ontwerp van de nieuwe stadskerk. Om 11 uur, 13 uur en 15 uur zal de architect een rondleiding van ongeveer een half uur verzorgen door de kerk, om de schoonheid van het huidige gebouw en het ontwerp van de nieuwe stadskerk toe te lichten. Zowel de architect als de leden van de bouwcommissie zullen de hele dag aanwezig zijn voor het beantwoorden van uw vragen, maar vooral om van u te horen welke ideeën u heeft.

De verwachting is dat het lastig zal zijn al onze eisen en wensen te realiseren binnen het beschikbare budget. Daarom willen we deze dag ook graag gebruiken om van u te horen wat u als belangrijkste prioriteit ziet: welke onderdelen moeten absoluut gerealiseerd worden, en welke onderdelen zijn wellicht iets minder belangrijk. Daarnaast vernemen we graag uw ideeën ten aanzien van de inrichting van de verschillende ruimtes in de nieuwe stadskerk, en horen we graag welke knelpunten u nog ziet of welke details we echt niet over het hoofd mogen zien.

Nadrukkelijk willen we ook alle werkgroepen van de PGE en de verschillende wijken uitnodigen om met een of meerdere mensen naar deze open dag te komen om te horen waar de prioriteiten van de werkgroepen liggen en te vernemen welke specifieke wensen en ideeën de werkgroepen hebben. We hopen velen van u op 16 maart te zien!
bron: http://www.pgenschede.nl/agenda.aspx?lIntNavId=5400
Bijlagen
VKNieuwBuiten(1).jpg
VKNieuwBinnen(1).png
VKNieuwBinnen(1).png (102.89 KiB) 11076 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21507
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: kerken, kloosters en synagoge uit de Enschedese geschied

Bericht door Arie »

Open Lasonderkerk

Van 11.00 uur tot 15.00 uur is de Lasonderkerk open voor bezichtiging. Je kunt genieten van de prachtige glas-in-lood-ramen, de toren beklimmen of je door de gids laten vertellen over de geschiedenis van deze prachtige kerk. De kerk staat schuin tegenover het Rijksmuseum aan de Lasondersingel. De toegang is gratis.

Wanneer

Open Lasonderkerk
1 juni | 11:00 uur - 15:00 uur Lasonderkerk, Enschede

bron: http://www.beleeftwente.nl/agenda-item/ ... onderkerk/
Bijlagen
lasonder.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21507
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: kerken, kloosters en synagoge uit de Enschedese geschied

Bericht door Arie »

De toren van de Lasonderkerk gezien vanaf de Nicolaas Beetsstraat
Bijlagen
Lasonderkerk vanuit Nicolaas Beetsstraat.JPG
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1294
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: kerken, kloosters en synagoge uit de Enschedese geschied

Bericht door Vincent1971 »

Dag van de bouw in Jozefkerk

Gelijk maar even de hoogte in gegaan :D
Toch wonderlijk dat deze kerk in maar 1,5 jaar gebouwd is. Wel door 1000 werknemers. Indrukwekkende prestatie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21507
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: kerken, kloosters en synagoge uit de Enschedese geschied

Bericht door Arie »

Mooi uitzicht daarboven en mooie foto's Vincent. :okay:
Gebruikersavatar
willie+smits
Member
Member
Berichten: 25
Lid geworden op: wo feb 01, 2012 4:29 pm

Re: kerken, kloosters en synagoge uit de Enschedese geschied

Bericht door willie+smits »

Al hoewel het uit de bijgaande foto's niet zozeer blijkt, nadert de restauratie van de Jozefkerk haar voltooiing.
Bijlagen
Restauratie Jozefkerk 5.jpg
Restauratie Jozefkerk 4.jpg
Restauratie Jozefkerk 3.jpg
Restauratie Jozefkerk 2.jpg
Restauratie Jozefkerk 1.jpg
Plaats reactie