Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

architect Joan Klein Breteler

Over de rijke historie van de stad.
Plaats reactie
jacq0204

architect Joan Klein Breteler

Bericht door jacq0204 »

Ik ben op zoek naar informatie over mijn grootvader, architect Joan Klein Breteler, geboren rond 1907 - overleden in 1952 aan ALS. Alle informatie is welkom. Hij heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het ontwerpen van de textielbuurten (aanleggen van plantsoentjes e.d. wat tot die tijd ongebruikelijk was) en er schijnt een kalender te bestaan met jaren '30 woningen die door hem zijn ontworpen. Kent iemand deze kalender of kent iemand één van zijn ontwerpen ? Heeft iemand nog andere informatie over hem of zijn werk ?
Bij voorbaat dank,

Jacqueline.
ESG

Bericht door ESG »

Google geeft maar *éen link*
naam: Boens, Alice Paula Mary
geboren: 29-8-1908 Moline (U.S.A.) - V
overleden: 18-9-1984 Enschede
echtg.: Joan Klein Breteler
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Had ik ook gezien, maar daar word ze niet veel wijzer van :(
zal ze ongetwijveld zelf ook op hebben gegoogeld voor ze hier terechtkwam denk je ook niet ;)
Robert

Bericht door Robert »

Ken je Na 25 jaar, gedenkboek samengesteld t.g.v. het 25-jarig bestaan der Vereeniging 'De Volkswoning' te Enschede, 1907 - 4 Januari - 1932 al? Ik weet niet of er iets over de beste man in staat, maar het is een erg mooi en rijk gedocumenteerd boek. Te vinden in de betere bibliotheken.
jacq0204

Bericht door jacq0204 »

Alvast bedankt voor de reacties ! Ik schreef dat Joan Klein Breteler rond 1907 is geboren maar hij is geboren in 1903.

Ik hoop dat nog iets meer informatie uit deze oproep komt rollen.

Alvast hartelijk dank !
Leo Giesen

Bericht door Leo Giesen »

Van 1992 tot 2003 heb ik in een huis gewoond waar vroeger architect Klein Breteler heeft gewoond, dit was aan de Oliemolensingel. Ik weet niet of hij Joan heette.
Het is een fantastisch huis dat hij ontworpen heeft, in 1933, evenals een paar andere huizen in de buurt. Een oude buurman heeft hem nog gekend.
Hij is in de jaren vijftig verhuisd naar een ander huis dat hij heeft gebouwd op de hoek singel-haaksebergestraat, omdat hij dit niet kon verkopen is hij er zelf gaan wonen.

Groeten,
Leo
jacq0204

Bericht door jacq0204 »

Hartelijk dank voor je reactie,Leo. Het huis waar je gewoond hebt is inderdaad door mijn opa ontworpen en gebouwd. Het was tevens het geboortehuis van mijn moeder. Zij heeft haar jeugd daar gewoond. Ik heb nog foto's van de bouw en de eerste steenlegging.

Dank voor je reactie ! Erg leuk !
frankkuipers

Re: architect Joan Klein Breteler

Bericht door frankkuipers »

Hallo,

Sinds kort ben ik woonachtig in een huis aan de oliemolensingel dat ontworpen is door de heer Joan klein Breteler.
Graag zou ik war meer informatie over krijgen. Ik weet alleen niet waar ik moet zoeken.

Hopelijk zijn er mensen die dit lezen en mij verder kunnen helpen
jacq0204

Re: architect Joan Klein Breteler

Bericht door jacq0204 »

Beste Frank,

Je woont in een huis dat door mijn opa is ontworpen. Ik weet niet naar welke informatie je op zoek bent en of ik je kan helpen. Je mag mij ook mailen op jacquelinexs4u@hotmail.com

frankkuipers schreef:Hallo,

Sinds kort ben ik woonachtig in een huis aan de oliemolensingel dat ontworpen is door de heer Joan klein Breteler.
Graag zou ik war meer informatie over krijgen. Ik weet alleen niet waar ik moet zoeken.

Hopelijk zijn er mensen die dit lezen en mij verder kunnen helpen
Plaats reactie