Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

heeft iemand informatie over de oude klanderij?

Over de rijke historie van de stad.
pieter

heeft iemand informatie over de oude klanderij?

Bericht door pieter »

ik had op dit forum wat oude foto's gezien van de oude klanderij, en heb geconcludeerd dat het er vroeger (voordat die glazen overkapping er kwam) er heel anders uitzag.

heeft iemand misschien enige informatie over de historie van dit complex, wie het complex ontworpen heeft en wie het gebouwd heeft. (ik heb ergens gelezen dat het gebasserd zou zijn op het centre pompidou en een oude fabriek).

Ik ben bouwkunde student, en voorzover ik weet was dit het enige gebouw in enschede met casette vloeren, een constructie die men in de nieuwbouw praktisch niet meer tegenkomt.

als nintendo verzamelaar kwam ik er wel eens omdat daar toen de enige serieuze gamewinkel van twente zad, nl. discovery.
Hun oude pand had precies de sfeer die een gamewinkel moet hebben, iets wat niet zo is in hun huidige pand.

Ik vond het ook wel een mooi complex vanwege zijn zichtbare constructies, die het een soorte ritme gaven die ik mis in de nieuwbouw
van 2003.

bij voorbaat dank.
INVISIBLE

Re: heeft iemand informatie over de oude klanderij?

Bericht door INVISIBLE »

pieter schreef:ik had op dit forum wat oude foto's gezien van de oude klanderij, en heb geconcludeerd dat het er vroeger (voordat die glazen overkapping er kwam) er heel anders uitzag.
Heel wat anders beter gezegd :).
Ik dacht dat het zelfs nog een deel van een oud Textielgebouw geweest was, maar daarvoor zou je Errik en of Winus even moeten navragen .
Of een ander die daar iets meer van weet .
pieter schreef: heeft iemand misschien enige informatie over de historie van dit complex, wie het complex ontworpen heeft en wie het gebouwd heeft. (ik heb ergens gelezen dat het gebasserd zou zijn op het centre pompidou en een oude fabriek).
Zie vorige post :) .