Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

heeft iemand informatie over de oude klanderij?

Over de rijke historie van de stad.
pieter

heeft iemand informatie over de oude klanderij?

Bericht door pieter »

ik had op dit forum wat oude foto's gezien van de oude klanderij, en heb geconcludeerd dat het er vroeger (voordat die glazen overkapping er kwam) er heel anders uitzag.

heeft iemand misschien enige informatie over de historie van dit complex, wie het complex ontworpen heeft en wie het gebouwd heeft. (ik heb ergens gelezen dat het gebasserd zou zijn op het centre pompidou en een oude fabriek).

Ik ben bouwkunde student, en voorzover ik weet was dit het enige gebouw in enschede met casette vloeren, een constructie die men in de nieuwbouw praktisch niet meer tegenkomt.

als nintendo verzamelaar kwam ik er wel eens omdat daar toen de enige serieuze gamewinkel van twente zad, nl. discovery.
Hun oude pand had precies de sfeer die een gamewinkel moet hebben, iets wat niet zo is in hun huidige pand.

Ik vond het ook wel een mooi complex vanwege zijn zichtbare constructies, die het een soorte ritme gaven die ik mis in de nieuwbouw
van 2003.

bij voorbaat dank.
INVISIBLE

Re: heeft iemand informatie over de oude klanderij?

Bericht door INVISIBLE »

pieter schreef:ik had op dit forum wat oude foto's gezien van de oude klanderij, en heb geconcludeerd dat het er vroeger (voordat die glazen overkapping er kwam) er heel anders uitzag.
Heel wat anders beter gezegd :).
Ik dacht dat het zelfs nog een deel van een oud Textielgebouw geweest was, maar daarvoor zou je Errik en of Winus even moeten navragen .
Of een ander die daar iets meer van weet .
pieter schreef: heeft iemand misschien enige informatie over de historie van dit complex, wie het complex ontworpen heeft en wie het gebouwd heeft. (ik heb ergens gelezen dat het gebasserd zou zijn op het centre pompidou en een oude fabriek).
Zie vorige post :) .
pieter schreef: als nintendo verzamelaar kwam ik er wel eens omdat daar toen de enige serieuze gamewinkel van twente zad, nl. discovery.
Hun oude pand had precies de sfeer die een gamewinkel moet hebben, iets wat niet zo is in hun huidige pand.
Als je al weleens in de Oude Klanderij geweest bent .
Wat ik eerder niet dacht bij je eerste zinnen .
Dan moet je de verschillen toch wel zien .
pieter schreef: Ik vond het ook wel een mooi complex vanwege zijn zichtbare constructies, die het een soorte ritme gaven die ik mis in de nieuwbouw
van 2003.

Ja het had altijd wel iets . Maar om het te gaan vergelijken met de nieuwe Klanderij .
Ik heb het dan ook nooit verafschuwd aan het Van Heekplein .
Maar de nieuwe Klanderij vind ik in alle opzichten bijzonder mooie en fraai ingericht ( heeft niet voor niets veel Europese prijzen gewonnen ) .
En dat mag ook wel voor meer dan € 100 Miljoen aan nieuwbouwkosten !!
Het is kwa opp. natuurlijk ook veel groter geworden .
Maar goed de "oude Klanderij" was wel typisch Enschede, dat kan gezegd worden .
Ook zo met de dagmarkt en de winkels om het pand heen gelegen aan de Boulevard en Oldenzaalsestraat .
Dat is nu niet meer, maar daardoor is het geheel er omheen wel een stuk rustiger geworden .

Wat ik zelf nog steeds een mispunt vindt, is het verwijderen van de Boulevard .
Die makkelijk ondergronds aangelegd had kunnen worden .
Vooral omdat de bouwput tijdens de VHP tijd, er ook al gelegen was ( i.v.m. de parkeergarage ) .
Maar misschien reikte het budget niet om dit te verwezenlijken !!
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

Een citaat uit de reportage over het VHP op deze site: :D
De blik van de bezoeker, reeds vertroebeld door tranen veroorzaakt door zoveel ruimtelijk leed, werd namelijk als vanzelf naar de oostkant van het plein getrokken, waar zich de Klanderijpassade bevond.
Hardroze en mintgroene gevelplaten noch een deprimerende schil van beton konden voorkomen dat men in dit complex de voormalige textielfabriek van Menko herkende. Een passage, volgens gemeentelijke voorlichters losjes gebaseerd op het Centre Pompidou, slingerde zich op onnavolgbare wijze rond en door de oud- en nieuwbouwdelen. Vanuit de gevel stak dan nog het door tientallen massieve kolommen gestutte parkeerdak waaronder zich de schemerwereld van de dagmarkt bevond, het plein op.
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
pieter

Bericht door pieter »

opzich vind ik het plein wel verbeterd, alleen had ik het de zelfde
behandeling gegeven als de twentec toren en v&d: nl. face-liften en
uitbreiden.

ik heb tijdens de mega operatie van het plein de bouw gevolgd, en ik
vind de parkeer garage erg interessant.

Maar, de oude klanderij had ook iets functioneels, n.l. de kolommen
galerij langs de boulevard, daar kon je goed schuilen als het regende.

persoonlijk vermoed ik dat het gebouw een ontwerp van vd. broek en bakema was, maar het blijft gissen. (het was wel hun stijl).

die wie het weet mag het zeggen.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Een tripje naar het Gemeente Archief zal je al je antwoorden geven.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Inderdaad. Het boekje Langs oude textielfabrieken van v.d. Berg zal ook wel wat (summiere) info geven.
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

G e m e e n t e E n s c h e d e
stuk nr.: 8739
dienst : BAZ
nummer : 96S003593 De Gemeenteraad Enschede,
3 september 1996

..In 1969 werkte het bureau Beltman aan het plan om de voormalige textielfabriek van de Firma N.J. Menko aan de Brinkstraat te Enschede om te bouwen tot het winkelcentrum "De Klanderij".
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
pieter

Bericht door pieter »

het gemeente archief......
zouden ze ook bouwfoto's hebben?

(als iemand die heeft houdt ik mij aanbevolen)
Robert

Bericht door Robert »

Foto's van de bouw of bouwtekeningen? Gewoon vragen, en anders wel van de verbouw(ingen).
pieter

Bericht door pieter »

beltman.
natuurlijk! dat had ik kunnen vermoeden.
zij zijn HET architectenburo van twente (net als IAA), zij hebben
meer dan 100 jaar aan ervaring op vele gebieden, en vergelijkbaar
euvre hebben als v.d. broek en bakema.

Ik was er 2 weken geleden nog voor een potentieel afstudeer project.
helaas hadden ze niks meer, maar toch, ze hebben altijd interessante
projecten.

overgins, in hengelo hebben ze ook veel gebouwd (zoals mijn huis, waar ik
tekeningen van heb omdat we een carport gaan bouwen).
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Ik zou Beltman en Van den Broek en Bakema toch niet als gelijken willen stellen. Beltman is bekend geworden als huisarchitect van vele textielfabrikanten en deze consessiearchitectuur is nog steeds in hun ontwerpen terug te vinden. Van den Broek en Bakema zijn toch meer te bestempelen als functionalisten met een duidelijke visie. Of het mooi is, is een tweede. ;)
de kloomp'maj anhoalen
porselin

Bericht door porselin »

Ik weet nog wel als kind zijnde dat ik het gebouw eng vond vooral de dagmarkt omdat die altijd zo naar vis stonk en er smerig uit zag, het liefst wou ik die plek altijd vermijden maar me moeder parkeerde altijd der auto op het dak, pas op latere leeftijd toen ik me ging intresseren in architectuur vond ik het gebouw mooier worden kwa constructie, alleen gemeente enschede heeft het gewoon zwaar laten verwaarlozen en winkeliers trokken er uit weg het was een statement van enschede, maar vind het de nieuwe klanderij in alle opzichten perfect en mooi het straalt de luxe uit van een modern winkelcentra
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Bericht door rr1991 »

Ik kan me wel herinneren dat we altijd de stad binnengingen op de plaats waar nu de blokker zit en aan de andere kant de klanderij + ingang parkeren. Zag er altijd sober uit. Op de dagmarkt stonk het naar vis onder een betonnen constructie, ik kan me helaas geen echt beeld meer vormen hoe de klanderij was.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

porselin schreef: alleen gemeente enschede heeft het gewoon zwaar laten verwaarlozen en winkeliers trokken er uit weg het was een statement van enschede, maar vind het de nieuwe klanderij in alle opzichten perfect en mooi het straalt de luxe uit van een modern winkelcentra
Het gebouw was geen eigendom van de gemeente en de gemeente heeft het dan ook niet laten verwaarlozen. Grappig hoe veel mensen denken dat "de gemeente" overal verantwoordelijk voor is. Straten en pleinen, daar kan je de gemeente wel aansprakelijk voor stellen.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
pieter

Bericht door pieter »

Ik heb ooit eens tijdens mijn stage bij bct (lang geleden alweer, in 2002) gehoord dat het vroeger van de gemeente was, en dat er vaak lekkages waren op het dak. Waarschijnlijk heeft de geemeente had later verkocht.

Overgens, ik denk ook dat ze het hebben laten verwaarlozen. Op oude foto's ziet het parkeerdek er veel mooier uit (transparant hekwerk i.p.v trespa platen) en een rond trappenhuis dat met zwarte tegels bekleed is. Dit moet bij de verbouwing weggehaald zijn. Deze foto's zijn ergens op het forum te vinden. Persoonlijk vond ik het voor de verbouwing mooier.

Helaas heb ik het alleen in de "gemoderniseerde vorm" gekend (ben 23).

Ik herinner me nog goed dat kolommen binnen bekleed waren met spiegelende tegels.




[/img]
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ik kwam er net zo vaak als in de nieuwe Klanderij .
Dus ken het nog aardig goed .
pieter

Bericht door pieter »

weet iemand misschien nog iets van de oorspronklijke situatie, voor de verbouwing? ik herinner me nog dat de lift in 1 v.d. zijgangen een aafgeschuinde hoek had. vond dat altijd apart. Nog een detail: sommige winkel units hadden een houten beganegrond vloer en waren onderkelderd.

ik vraag me af of dit laatste detail misschien iets te maken had met de fabriek die er vroeger stond (ik vermoed hergebruik v.d. oude kelderbak als de fabriek onderkelderd was) .
mekanik

Bericht door mekanik »

Pieter, wil je als je foto's en bouwtekeningen bij het gemeentearchief hebt gehaald, deze ook inscannen? Ik zou dat ook wel weer 'es willen zien.
pieter

Bericht door pieter »

ik ben nog niet bij het archief geweest (ben erg druk op school met een afstudeer project), maar ik wil het zeker een keer gaan doen. Een klasgenoot loopt stage bij beltman, ik heb hem gevraagd of zij iets in hun archief hebben.

Misschien dat ik in de vakantie er eens langs ga.

(ik bestudeer de klanderij o.a. omdat mijn afstudeer project een winkelcentrum met parkeergarage, parkeerdek en daktuin+woningen bevat.
Constructief een zeer ingewikkeld gebouw. Het is een ontwerp van IAA en het komt in Rotterdam.)
wiki

Bericht door wiki »

duurt niet lang meer dan zit onze hele klas hier :D
Plaats reactie