Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Vlees, eten en aanverwante zaken

Voor alle borrelpraat.

Gordon Ramsey?

Onbeschofte en arrogante smeerlap
7
50%
Van dat soort mensen moeten we er meer hebben
5
36%
Euh.. wie???
2
14%

Totaal aantal stemmen: 14

Judje-1986
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Judje-1986 » vr sep 09, 2005 5:38 pm

Vincent1971 schreef:Hmmm ik maar kijken in dat koelvak bij de Aldi. Geen witmerk magnums te bekennen zeg. Doe het wel met joghurt met een ijzig smaakje.

Kun je ook zelf maken is een stuk goedkoper ;)  :P

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » vr sep 09, 2005 5:45 pm

Nou zo crea ben ik ook weer niet....moet ik nog kruid gaan maken en kogels gaan gieten voor die magnum .666..pfff....
Een goed begin heeft geen einde

Judje-1986
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Judje-1986 » vr sep 09, 2005 5:46 pm

hahaha.

Maar ik had het over de yogurt ijsjes  ;)

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » vr sep 09, 2005 5:49 pm

:gek: joghurt ijsjes....

Martin
Member
Member

Bericht door Martin » vr sep 09, 2005 5:50 pm

:lol:

Tering wat een onnozele borrelpraat. Heerlijk!  :)
Enschede, het eindpunt van Twente.

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » vr sep 09, 2005 5:52 pm

En dat valt onder het mom van favoriet ijs..joghurt ijs nou nou...

Judje-1986
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Judje-1986 » vr sep 09, 2005 6:02 pm

Ja jij hebt het er over. het is goed bedoeld. Maar ik ga wel weer naar borrelplaat ;)

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » vr sep 09, 2005 6:03 pm

Nou van een joghurt ijsje borrelt het bij mij zekers wat omhoog...

Errik
Member
Member
Contacteer:

Kunstmatig gekweek vlees, bah of mjammie?

Bericht door Errik » zo sep 11, 2005 10:58 pm

Ik las in de trein een artikel over uit stamcellen gekweekt spierweefsel. Onderzoekers van de universiteiten van Amsterdam, Utrecht en Eindhoven houden zich daar met geld van o.a. Stegeman mee bezig.
Hoewel een speklap uit een petrisschaaltje een boel dierenleed voorkomt, staat het hele idee me toch tegen. Zozeer dat de leverworst me net niet goed smaakte. Hoe denken jullie hier over?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » zo sep 11, 2005 11:06 pm

Geen problemen mee, zolang het goed smaakt. Stamcellen hebben de toekomst. :)
de kloomp'maj anhoalen

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » zo sep 11, 2005 11:08 pm

Nou, van mij zal wel een reactie verwacht worden.

Kweken van spierweefsel zal opleveren dat er precies een soort product wordt gekweekt, als wat gewenst wordt. Als het ware zal een magere speklap altijd een magere speklap zijn en zal er geen randje vet aan te vinden zijn. Of niet?

Maar, hoe werkt zoiets nou in de praktijk. Stamcellen kweken? "Groeit" er dan een hele buik uit? Een hele schouder? Een hele ham?

Even voor de noobs.

Code: Selecteer alles

Het halve varken

1. kop
2. schouder
3. voorpoot
4. hals
5. schouder
6. karbonadestreng
7. rib
8. staartstuk
9. rugspek
10. buikspek
11. platte bil
12. bovenbil
13. achterpoot

Schouderkarbonade

Deze karbonaden zijn aan de buitenkant mager. Aan het achterste eind (tegen de ribkarbonade) wordt de
"appel" zichtbaar.

Ribkarbonade

Aan de ribkarbonade zit stevig spek. Het vlees is blank. Aan de beide zijden is de appel zichtbaar.

Haas- of lendekarbonade

Deze karbonaden zijn genoemd naar het haasje dat tegen de rib ligt. Om de haaskarbonade zit stevig vlees.
Appel en haasje zijn zichtbaar. Uitgebeende varkensrib noemt men varkensfilet.
Zoiets kan je toch niet kweken? Zoiets kan je toch niet willen eten? Voordat 'k me er verder over uit ga laten, zal 'k d'r eens wat meer over gaan lezen. Vreemd overigens dat een bedrijf als Stegeman zoiets sponsort of stimuleert. Het voelt allemaal best creapy.
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » zo sep 11, 2005 11:11 pm

Men gaat nu voor het kweken van varkensvlees, mét vetweefsel, dat geschikt is om gehakt van te maken.
De onderzoekers zeggen dat het kunstvlees nooit zo goed zal smaken als echt vlees. Ik denk dat men met de huidige techniek alleen maar gelijkgevormde stukjes vlees kan kweken, geen schenkel ofzo dus. De TU Eindhoven wist al wel vlees in de vorm van haar logo te kweken.

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » zo sep 11, 2005 11:15 pm

Afbeelding

Dit dus. Zogenaamd "Mager met", verkrijgbaar in de verhoudingen 70/30 en 80/20 (vlees/vet). Op de site van Dumeco valt onder "Verkoop" - "Schnittenboek" - "Groothandel" het een en ander 'echt' te zien.  :)
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » zo sep 11, 2005 11:45 pm

Misschien is het vet nog wel gelijkmatiger over het vlees verdeeld. Dus geen concentraties vet tussen het spierweefsel, maar een bepaald percentage vet in een vezel ofzo.
Laatst gewijzigd door Errik op ma sep 12, 2005 3:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ESG
Member
Member

Bericht door ESG » ma sep 12, 2005 1:47 pm

Ik ben niet gelovig ofzo. Zou ook niet weten wat er ethisch tégen het eten van dit soort vlees in te brengen zou zijn. Sterker: 't is ethisch verantwoord doordat op den duur dierenleed overbodig kan worden. Maar, net als Errik al schreef: het staat me zo tegen. Net als genetische manipulatie van gewassen en het klonen van dieren.

Ik weet eigenlijk niet waarom precies.
Kerspel Gorenaar in Hengelo
Karspel Goorsen in Hengel

Martin
Member
Member

Gordon's Hell in the kitchen

Bericht door Martin » di sep 13, 2005 9:18 pm

Naar aanleiding van het programma op SBS6

Twaalf mensen die ‘the American Dream’ nastreven, worden wekenlang afgeblaft en vernederd door de tirannieke chef-kok Gordon Ramsey. De twaalf, die dolgraag in de voetsporen willen treden van de perfectionistische topkok, gaan de strijd aan met elkaar. Elke week valt er iemand af, totdat de winnaar overblijft die zijn eigen restaurant krijgt.

Chef-kok Gordon Ramsay is een absolute topkok, eigenaar van meerdere restaurants en in bezit van 7(!) Michelinsterren. Toch wordt hij door velen verguisd door de meedogenloze wijze waarop hij zijn personeel aanpakt. Ramsay scheldt ze de huid vol, beledigt ze, ontslaat ze voor een kleine misstap op staande voet en is onvermurwbaar.

De twaalf kandidaten maken reeds na vijf minuten kennis met enkele van de beruchte eigenschappen. Direct na aankomst in het restaurant, dat speciaal voor dit programma is gebouwd, krijgen ze vijfenveertig minuten om een gerecht te bereiden dat Gordon imponeert én iets zegt over hun eigen kookcapaciteiten. Het resultaat is voor bijna iedereen ontluisterend. Ramsay veegt de vloer aan met de gerechten en beledigt de kandidaten tot op het bot.

Direct daarna worden de twaalf koks in opleiding opgedeeld in twee teams. Elk team heeft de beschikking over een eigen professionele keuken en de helft van het restaurant. Ook krijgt elk team van zes een eigen souschef toebedeeld. De angst voor Ramsay zit er goed in en wordt alleen maar groter als hij ze vertelt dat het restaurant die avond zijn deuren opent. De twaalf hebben enkele uren om te oefenen op vijf voor-, hoofd- en nagerechten. De avond verloopt desastreus. Het restaurant zit vol met hongerige gasten, maar Ramsay stuurt bijna alles terug naar de keuken. Hij vindt dat geen enkel gerecht voldoet aan de kwaliteitseisen die hij zo hoog in het vaandel draagt.

Nadat de meeste gasten het wachten op het eten beu zijn, besluit Gordon de keuken te sluiten. Hij is buiten zinnen van woede over de in zijn ogen algehele wanprestatie. Ramsay wijst een kandidaat van het slechtst presterende team aan om twee teamleden te nomineren die moeten afvallen. De topkok is onverbiddelijk en stuurt een van de twee direct naar huis. De elf overgebleven kandidaten staan dan pas aan het begin van een wekenlange competitie die keihard is en niets of niemand ontziet. Laat dat maar aan Gordon Ramsay over…

bron: SBS6

Goedemorgen wat is die Gordon een onbeschofte vlerk zeg.  :down:

Perceptor
Member
Member

Bericht door Perceptor » di sep 13, 2005 9:21 pm

Iedereen weet dat die man zo is en dat ie op deze manier zn zaken goed voor elkaar heeft. Dus als je dr niet tegenkan, dan moet je niet voor hem gaan werken, denk ik dan maar zo.

Martin
Member
Member

Bericht door Martin » di sep 13, 2005 9:25 pm

Afbeelding

Perceptor
Member
Member

Bericht door Perceptor » di sep 13, 2005 10:01 pm

Ik heb vorig jaar enkele afleveringen van Hell's Kitchen op de Engelse TV gezien. Ondanks dat ik niet zo'n liefhebber ben van reality soaps vond ik dit toch wel een leuk programma om te kijken.
Ramsey kan in de keuken best lomp overkomen, maar toch wist hij bij de jongeren wel waar hij op moest houden en voor een deel van deze kansloze jongeren was dit toch een manier om een beetje te leren een normaal leven te leiden.

Martin
Member
Member

Bericht door Martin » di sep 13, 2005 10:10 pm

Deze man ging vanavond zelfs zover door z'n eigen klanten in het restaurant te beledigen.
Dat gaat me toch wel veel te ver. Zelf heb ik ooit een opleiding gedaan in de horeca en één van de basisdingen die je leert in de opleiding is altijd beleefd zijn tegen klanten, ongeacht of een klant vervelend is.

Plaats reactie