Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Treinen Enschede-Duitsland

Voor alle borrelpraat.
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Lang geleden:
Artikel uit De Twentsche Courant Tubantia van 19-07-2003

Grote stijging reizigers lijn Enschede-Gronau

ENSCHEDE/GRONAU - De treinen tussen Enschede en Gronau worden langzamerhand een groot succes. Mede doordat veel Twentenaren per spoor naar de Laga in Gronau reizen, is het aantal reizigers op deze spoorlijn de afgelopen maanden flink toegenomen. Volgens de jongste tellingen is met name de bezetting op de zondagen meer dan verdubbeld.

‘In het begin stelde het zondagse aantal passagiers niet veel voor: gemiddeld zo’n vierhonderd per dag. Inmiddels is dat gestegen tot duizend. Op zaterdagen vervoeren we nu dagelijks vierduizend mensen, duizend meer dan voor het begin van de Laga. Het gemiddelde door de week ligt op tweeduizend. Op de dinsdagse marktdag ligt dat iets hoger, op de andere dagen ligt het er net niets onder’, verklaart DB-manager Werner Blöss.

De verantwoordelijke man uit Münster voor de lijn Münster-Gronau-Enschede hoopt dat de grote aantallen reizigers ook na 19 oktober, als de Laga in Gronau wordt gesloten, blijven komen.

‘We hebben goede hoop dat de opening van het Van Heekplein in september veel mensen uit Münster en Gronau naar Enschede zal lokken. Gelet op de parkeertarieven die in de binnenstad van Enschede worden gehanteerd, moet dat mogelijk zijn. Je ziet nu al dat veel Duitsers die naar Enschede gaan, hun auto in Gronau gratis parkeren en vervolgens de trein nemen om door te reizen.’

Blöss laat weten dat alle treinen die ’s avonds na zeven uur van en naar Enschede rijden, door een conducteur worden begeleid.

‘Dat doen we uit preventieve overwegingen. Overdag controleren conducteurs steeksproefgewijs de kaartjes, in de avonduren altijd. Dat moet het veiligheidsgevoel vergroten. Overigens wil dat niet zeggen dat we nu problemen hebben in onze treinen, verre van dat zelfs!’
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
ramon

Re: Lijn Enschede-Gronau winstgevend?

Bericht door ramon »

Niek schreef:Zo maar een vraag.

Ik stond vanmiddag weer stil voor het stoplicht bij het polaroid kruispunt. Nu sta ik wel vaker stil bij een stoplicht maar vanmiddag moest ik wachten vanwege de compleet lege trein die voorbij raasde.

Ik vroeg me af, is die lijn uberhaupt nog wel rendabel? Heeft iemand cijfers?


Op zaterdag volgends mij wel. En s ochtends zullen er wat forensen zijn uit glane en omstreken die naar Enschede gaan, maar voor de rest???
De trein Enschede-Gronau is rendabel als er gemiddeld 7 passagiers per trein meegaan. (dus 7 passagiers heen en 7 passagiers weer terug richting Gronau). Dat aantal wordt makkelijk gehaald. Daarbij telt een fiets ook nog mee als passagier.

De trein van half 9 's morgens uit Münster en van 9 uur 's morgens uit Dortmund is altijd barstensvol met Duitse studenten voor de Saxion hogeschool.

Daarnaast heb je ook veel reizigers die op doorreis zijn: Duitsers naar Amsterdam/Schiphol of Rotterdam/Den Haag. Nederlanders naar bestemmingen door heel Europa via Münster Hbf of Dortmund Hbf, of zelfs via Dülmen.
Vanaf Dortmund kan je bijvoorbeeld in een slaaptrein tot onder in de laars van Italië komen, zonder over te hoeven stappen.
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

En daarbij, het laten doorrijden vanuit Gronau (waar hij eerst een half uur stond te wachten) kost alleen wat extra diesel. En de aanlegkosten waren ook niet echt heel groot. Perfect renderend lijntje dus. Volgens mij is het na Roosendaal in reizigersaantallen de drukste grensspoorlijn van het land.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Martin

Bericht door Martin »

QyRoZ schreef: Volgens mij is het na Roosendaal in reizigersaantallen de drukste grensspoorlijn van het land.
Nou niet gaan overdrijven hè.  :lol:
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Denk dat Arnhem-Emmerich ook wel wat passagiers vervoert...
Martin

Bericht door Martin »

Niet voor niets moet je voor de ICE een extra toeslag betalen voor de binnenlandse treinreis.
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

imzadi schreef:Denk dat Arnhem-Emmerich ook wel wat passagiers vervoert...
Ja, 6x per dag. Dit is wel de lijn met de grootste frequentie, de rest is allemaal max 1x per uur.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

In Maastricht heb ik ook wel eens in een behoorlijk volle trein naar Luik gezeten, maar deze gaat ook maar 1x per uur. En de terugreis was al een stuk rustiger.
de kloomp'maj anhoalen
Martin

Bericht door Martin »

QyRoZ schreef:
imzadi schreef:Denk dat Arnhem-Emmerich ook wel wat passagiers vervoert...
Ja, 6x per dag. Dit is wel de lijn met de grootste frequentie, de rest is allemaal max 1x per uur.

Correctie, de ICE rijdt 7x per dag.
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

6x, 7x, what's the difference.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Martin

Bericht door Martin »

1!  ;)
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

:lol: :lol:

Je bent bij deze geslaagd voor het examen elementaire wiskunde... ;)
Martin

Bericht door Martin »

:D

:banaan:  :wortel:  :banaan2:  :komkommer:
Niek

Bericht door Niek »

Uhm had ik niet verwacht.
Maar eigenlijk heeft Enschede zelf geen belang (financieel) in die lijn?
Dus als er winst wordt behaald merkt Enschede er niets van?!

Behalve dan onze duitse vrienden die hier hun deutschen uijroos uitgeven.
Martin

Bericht door Martin »

Enschede betaalt wel degelijk mee aan de lijn hoor, volgens mij.  :?
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Het Nederlandse deel is met Nederlands geld aan gelegd. De Duitsers moeten daarom vast wel een soort van gebruiksrecht aan Nederland betalen. Hoe het verder zit weet ik ook niet.
de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

Ik neem aan dat alles tot aan de grens van "Nederland" is (behalve de Duitse kaartautomaat), en dat 't spoor(gebruik) wordt gepacht of zo.

Uiteindelijk zorgt het in ieder geval voor een aardige pleur Duitse mensen op zaterdag. En die kopen zo af en toe eens wat en ze vreten vis. Dus wat wil de gemeente nou nog meer.  :)
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

De timing van de heropening van de lijn was echt perfect, met vernieuwde centrum enzo. Dat gaat alleen maar beter worden de komende jaren. :)
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
ramon

Bericht door ramon »

schaapje_martin schreef:Enschede betaalt wel degelijk mee aan de lijn hoor, volgens mij. :?
Ja, maar alleen als de lijn verlies zou leiden, maar dat heeft het nog nooit gedaan.

De opdrachtgevers van de lijn hebben de exploitanten (dus de DB Regionalbahn Westfalen en Prignitzer Eisenbahn) de garantie gegeven, dat, als de lijn toch niet rendabel zou zijn, ze de verliezen betalen.

De gemeente Enschede is samen met de provincie Overijssel en het duitse ZVM de opdrachtgevers.

Dus alleen als de lijn niet rendabel was geweest, dan had de gemeente er aan bij moeten dragen, net als de provincie Overijssel en de Duitse ZVM.

Ze hebben deze garantie voor de 1e 10 jaar van de exploitatie afgegeven.
Laatst gewijzigd door ramon op zo mar 20, 2005 12:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Schaapje_Martin is een van de grootste fans van deze lijn. Welke, door hem verfoeide burgemeesterskandidaat heeft zich ook al weer tot het uiterste ingezet om 'em heropend te krijgen?  ;)
Ik was laatst trouwens op een donderdagmiddag op het station, toen verbaasde ik me erover hoeveel mensen er in die trein (richting Duitsland ging 'ie) zaten. Hij was voller dan de intercity.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Plaats reactie