Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Treinen Enschede-Duitsland

Voor alle borrelpraat.
ramon

Treinen Enschede-Duitsland

Bericht door ramon »

Eindelijk verdwijnen de oude krotten op de lijn Enschede - Gronau - Coesfeld - Dortmund Hbf. Ze worden vervangen door de Talent-treinstellen, die ook al op de lijn naar Münster rijden. De treinen zijn echter van de Prignitzer Eisenbahn, een privé spoorwegmaatschappij, die ook al in Oost Duitsland en tussen Oberhausen en Dorsten rijdt.

De Talent is een verademing voor de omwonenden van het spoor en de treinreizigers. De trein is namelijk veel stiller (en comfortabeler).

In de treinen kunnen straks ook hapje en drankje gekocht worden. Service dus die we bij 'onze' NS niet meer kennen, helaas.

Bron: http://www.zvm.info

Prignitzer Eisenbahn stellt neues Fahrzeug vor
Ab Dezember 2004 fährt die Prignitzer Eisenbahn auf der Westmünsterland-Bahn.

Im Dezember diesen Jahres wird die Prignitzer Eisenbahn als neues Eisenbahnverkehrsunternehmen auf der Schienenstrecke Dortmund – Coesfeld – Gronau – Enschede (Westmünsterland-Bahn) den Betrieb aufnehmen. Im Bahnhof Dülmen präsentierten die Vertreter der Aufgabenträger für den Schienenpersonennahverkehr (SPNV) und die Prignitzer Eisenbahn (PEG) nun das erste neue Fahrzeug im Münsterland. Ab Mitte Dezember wird sich das Bild auf der Westmünsterland-Bahn verändern. Als Ergebnis des europaweit durchgeführten Wettbewerbsverfahrens werden dort neue und moderne Züge des Typ „Talent“ fahren. Sie lösen die derzeit noch fahrenden - zum Großteil mehr als 35 Jahre alten Fahrzeuge ab und werden für eine komfortable Fahrt sorgen. Leicht zu öffnende Türen, bequeme Einstiege, eine Klimaanlage und ein Bordservice sind nur ein paar Qualitätsstandards. Insgesamt werden 11 neue Triebfahrzeuge von der Prignitzer Eisenbahn beschafft, wobei ein Fahrzeug ein von den Aufgabenträgern nachträglich bestelltes Ersatzfahrzeug ist. Dieses soll zur zusätzlichen Sicherung der betrieblichen Stabilität dienen. Vorteil der neuen Fahrzeuge ist dabei sicherlich, dass durch ihre Spurtstärke Verspätungen leichter aufgeholt werden können. Der derzeitige Fahrplan wird auch ab Dezember angeboten. Dabei bleiben natürlich auch die Tarife für die Fahrgäste unverändert.

Die Betriebsaufnahme der PEG auf der Westmünsterland-Bahn ist das Ergebnis eines in den Jahren 2001/2002 unter Federführung des Zweckverband SPNV Münsterland (ZVM) europaweit durchgeführten Wettbewerbsverfahrens. Das Verfahren hat der ZVM gemeinsam mit dem Verkehrsverbund Rhein-Ruhr und dem Zweckverband Ruhr-Lippe sowie den niederländischen Partnern Gemeente Enschede und Provincie Overijssel durchgeführt. Erstmals wurde ein Wettbewerbsverfahren mit insgesamt fünf Aufgabenträgern aus zwei Ländern – Deutschland und den Niederlanden – durchgeführt. So konnten von allen Seiten viele gute Ideen und wertvolle Hinweise in das Verfahren einfließen, die zum Erfolg des Wettbewerbs auf der Schiene beitrugen.

Im Zuge des Verfahrens hatten sich insgesamt sieben Verkehrsunternehmen beworben und Angebote für die Verkehrsleistungen abgegeben. Unter diesen haben die fünf Aufgabenträger das wirtschaftlich günstigste Unternehmen ausgewählt. Die Prignitzer Eisenbahn konnte sich gegen die anderen Bewerber durchsetzen, hat den Zuschlag erhalten und wurde mit dem Betrieb für sieben Jahre beauftragt. Insgesamt werden auf der 105 km langen Strecke 1,2 Mio. Zug-Kilometer pro Jahr zurücklegt, davon rd. 60.000 Zug-Kilometer pro Jahr in den Niederlanden.

Der gemeinsame Verkehrsvertrag stellt strenge Anforderungen an die Pünktlichkeit der Fahrzeuge. Der von den Aufgabenträgern geforderte Pünktlichkeitsgrad wird von 95 % auf 98 % erhöht, wobei die zulässigen Verspätungsminuten von 5 Minuten auf 3 Minuten gesenkt werden. Mit dem Ausschreibungsverfahren werden natürlich weitere Qualitätsmaßstäbe insbesondere in puncto Sauberkeit geschaffen. Auch die Sicherheit der Fahrgäste wird durch eine Videoüberwachung erhöht.

Insgesamt bringt der Wettbewerb auf der Westmünsterland-Bahn den Fahrgästen ein Mehr an Qualität insbesondere im Bereich der Fahrzeuge und der Pünktlichkeit. Die Aufgabenträger sind mit dem Ergebnis des Wettbewerbs sehr zufrieden und sehen die kommenden sieben Jahre der Zusammenarbeit mit der Prignitzer Eisenbahn als eine Bereicherung für die gesamte Region, die ein völlig neues und sehr hochwertiges Angebot auf der Schiene bieten wird.

Afbeelding
ramon

Bericht door ramon »

Afbeelding

Oud en nieuw in Ahaus
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Die Talenten rijden al vanaf het begin naar Munster en af en toe ook al richting Munster. Harde kutbanken.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
dwars

Bericht door dwars »

Ik moet zeggen dat ik geen enkele moeite had met die oude krotten. kwa comfort geen verschil met die nieuwe treinen. Bovendien: alles wat mij naar Duitsland brengt vind ik prima.
Robert

Bericht door Robert »

Und... euh... wie viel gehen die kaartjes extra kosten? :D

(mijn Duits is niet zo goed, zeker niet op dit moment, maar dat staat niet in 't artikel volgens mij)
ramon

Bericht door ramon »

Robert schreef:Und... euh... wie viel gehen die kaartjes extra kosten? :D

(mijn Duits is niet zo goed, zeker niet op dit moment, maar dat staat niet in 't artikel volgens mij)
Niets extra, in de PEG-trein is gewoon hetzelfde DB of NS-kaartje geldig. Dus óók Schönertagticket en Schönerwochenendeticket. (met 5 personen dwars door Duitsland voor 25 tot 30 euro).
Daarnaast komt er wél een nieuwe/extra PEG-kaartenautomaat op het station, die vaak goedkopere kaartjes uitspuwd als z'n DB en NS-collega.
ramon

Bericht door ramon »

QyRoZ schreef:Harde kutbanken.
Alles beter dan de DM90 stellen naar Zwolle. Zo weinig beenruimte dat je nergens met je benen naartoe kunt als je iemand tegenover je hebt zitten.

Bovendien heeft de PEG een eigen inrichting, anders dan de DB-treinen. Dus ook andere stoelen, die hopelijk iets zachter zijn!
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

ramon schreef:
QyRoZ schreef:Harde kutbanken.
Alles beter dan de DM90 stellen naar Zwolle. Zo weinig beenruimte dat je nergens met je benen naartoe kunt als je iemand tegenover je hebt zitten.

Bovendien heeft de PEG een eigen inrichting, anders dan de DB-treinen. Dus ook andere stoelen, die hopelijk iets zachter zijn!
Dat valt wel mee, ik zit dagelijks 80 minuten in die DM90s van Drienerlo naar Nijverdal en terug. Way beter dan de Linten iig.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
ramon

Bericht door ramon »

QyRoZ schreef:
ramon schreef:
QyRoZ schreef:Harde kutbanken.
Bovendien heeft de PEG een eigen inrichting, anders dan de DB-treinen. Dus ook andere stoelen, die hopelijk iets zachter zijn!
Dat valt wel mee, ik zit dagelijks 80 minuten in die DM90s van Drienerlo naar Nijverdal en terug. Way beter dan de Linten iig.
Ik heb er ook dagelijks ingezeten, nou het is één grote ramp. De Syntus-lint is inderdaad ook niets, maar die DM90 is ook erg.
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

Mooi de vooruitgang, maar toch hadden die oude treinstellen wel wat...
:)
Ze reden in de jaren tachtig ook al, voordat de lijn werd gesloten, toen leken ze overigens al oud en stonken ze naar diesel. Echter waren ze toen nog in diverse kleuren te bewonderen.
ramon

Bericht door ramon »

DBM schreef:Mooi de vooruitgang, maar toch hadden die oude treinstellen wel wat...
:)
Ze reden in de jaren tachtig ook al, voordat de lijn werd gesloten, toen leken ze overigens al oud en stonken ze naar diesel. Echter waren ze toen nog in diverse kleuren te bewonderen.
Die oude treinstellen hebben we het over de BR624.

Dat klopt. Ze zijn volgens mij onverwoestbaar. De treinstellen verdwijnen in Duitsland overigens voorlopig nog niet helemaal.
Wat ik weet is dat ze op de lijn Dortmund - Iserlohn en af en toe op de Dortmund Sauerland Express nog blijven rijden. Op die laatste lijn worden ze ingezet als extra wintersporttreinen naar Winterberg. Vorig jaar zat ik een keer in zo'n trein, was de bestemmingstekst niet veranderd, stond er in Winterberg al 'Enschede NL' op.

Maar inderdaad... ze hadden wel wat, die oude treinstellen. Voor omwonenden is het natuurlijk wel een enorme verbetering.

Hierbij een fotootje van de laatste trein voor de stillegging:

Afbeelding
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

mooie foto

Bericht door DBM »

Ja zo herinner ik het mij nog. Toen was er ook nog de Douane aan het eind van het perron.
Die trein in Winterberg, reed ie ook helemaal door tot aan Enschede?
Zo ja kan je dan met de trein tot sauerland doorrijden, of moet je overstappen in Dortmund ? :?

@ Ramon: Volgens mij ben je behoorlijk op de hoogte van alles wat zich op het spoor begeeft. Ook een van m'n interessegebieden. :)
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

De nostalgie, het enige dat ik me nog kan herinneren is die bus die in 1984 over het spoor reed. Gezellig met de hele buurt in de spoorsloot kijken.
de kloomp'maj anhoalen
ramon

Re: mooie foto

Bericht door ramon »

DBM schreef:Ja zo herinner ik het mij nog. Toen was er ook nog de Douane aan het eind van het perron.
Die trein in Winterberg, reed ie ook helemaal door tot aan Enschede?
Zo ja kan je dan met de trein tot sauerland doorrijden, of moet je overstappen in Dortmund ? :?

@ Ramon: Volgens mij ben je behoorlijk op de hoogte van alles wat zich op het spoor begeeft. Ook een van m'n interessegebieden. :)
Als je naar het Sauerland wilt, moet je in Dortmund overstappen op de 'Dortmund-Sauerland-Express, die overigens een prima aansluiting heeft op 'onze' Westmünsterlandbahn (Enschede - Dortmund). Je kunt er met 5 personen naar 28 euro op een doordeweekse dag en 30 euro in het weekend naartoe. Echt een aanrader!

Een voorbeeldje:

Enschede vertrek 09.56 spoor 5 trein RB 29060
Dortmund Hbf aankomst 12.07 spoor 21a/b
Dortmund Hbf vertrek 12.29 spoor 2 trein RE 29519
Winterberg (Westf) aankomst 14.28 spoor 1

(is een beetje onoverzichtelijk, maar mijn spaties worden niet herkend)

En....inderdaad ik ben daar behoorlijk van op de hoogte van 'het spoor' en vooral ook in geinteresseerd!
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

Mooi dankje voor de tip. Zeker een aanrader lijkt me. Ik ga het zeker nog een keer doen, maar dan met de nieuwe luxere treinstellen van het Talent type. :)
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

In de trein naar Münster is tijdens de kerstmarkt zelfs een Santa Klaus aan boord. Ik heb nog een keer Sinterklaas liedjes zitten zingen onderweg. De kerstman vond het maar wat mooi, van enige kinnesinne naar onze nationale goedheligman was totaal geen sprake. :D
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
ramon

Bericht door ramon »

DBM schreef:Mooi dankje voor de tip. Zeker een aanrader lijkt me. Ik ga het zeker nog een keer doen, maar dan met de nieuwe luxere treinstellen van het Talent type. :)
Oke, dan... graag gedaan, hoor.

Vanaf Dortmund reis je trouwens in een Regioswinger, nog luxer. Wordt op andere trajecten ook op Intercity-lijnen gebruikt. (zie onderstaande foto).

Afbeelding
ramon

Bericht door ramon »

Errik schreef:In de trein naar Münster is tijdens de kerstmarkt zelfs een Santa Klaus aan boord. Ik heb nog een keer Sinterklaas liedjes zitten zingen onderweg. De kerstman vond het maar wat mooi, van enige kinnesinne naar onze nationale goedheligman was totaal geen sprake. :D
Heb ik ook al eens gedaan, kreeg een stukje chocola van hem hiervoor. (was op 5 december) :lol:
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Wie zei dat Duitsers geen gevoel voor humor hebben? :lol:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
dwars

Bericht door dwars »

ramon schreef:
Errik schreef:In de trein naar Münster is tijdens de kerstmarkt zelfs een Santa Klaus aan boord. Ik heb nog een keer Sinterklaas liedjes zitten zingen onderweg. De kerstman vond het maar wat mooi, van enige kinnesinne naar onze nationale goedheligman was totaal geen sprake. :D
Heb ik ook al eens gedaan, kreeg een stukje chocola van hem hiervoor. (was op 5 december) :lol:
Sterk staaltje Crisisbeheersing :)

Ik ben overigens ook een trein-affectionado. Dat gaat zelfs zo ver dat ik sinds ik het kan betalen al mijn vakanties met de trein doe (nog nooit gevlogen, dus) en dat ik twee jaar heb gewerkt als Railtender :roll:
Plaats reactie