Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Bijzondere en bizarre nieuwsfeiten (2)

Voor alle borrelpraat.
Spruwel
Member
Member

Re: Bijzondere en bizarre nieuwsfeiten (2)

Bericht door Spruwel » zo jan 10, 2016 1:29 pm

Tja, die goeie ouwe tubantia... Ik ken eigenlijk alleen de webversie en het niveau daar is over het algemeen ver te zoeken. Soms pikken ze er een twitter bericht uit en voegen daar drie regels aan toe en hoppa, weer een nieuw bericht. En dan zetten ze er regelmatig onder dat het gemaakt is door 'Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM'. Alsof het dan ineens een gewichtig journalistiek artikel betreft.
Het nadeel is dat de krant haast een monopolie op stadsnieuws heeft. Jammer genoeg. En ik vermoed dat er geen partijen zijn er brood in zien om een alternatief op te zetten.

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten » zo jan 10, 2016 1:55 pm

Op de site van de wijkraad en in Tubantia hebben ze het er over dat van Heek de H heeft toegevoegd omdat dat dat voor zijn naam stond.

https://books.google.nl/books?id=kyBjAA ... 368&edge=0

Eilanden beschrijving uit 1688, ja die van Heek was er al vroeg bij. Fabeltjes krant en Site.

https://books.google.nl/books?id=kyBjAA ... os&f=false
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten » zo jan 10, 2016 2:04 pm

De wijkraad heeft het op hun site over Ainsworth als grote textielbaron. Ik heb al eens verteld dat dat niet zo is maar hun vinden van wel.

http://wijkraadpathmos.nl/geschiedenis.htm

"In het aangekochte gebied is later rondom de al bestaande vijver die in de volksmond 'Het Eendenparkje' wordt genoemd, het Thomas Ainsworth Park aangelegd. Genoemd naar een andere belangrijke textielbaron."

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik » zo jan 10, 2016 3:53 pm

Thomas Ainsworth en Willem de Clerq waren de grondleggers, de wegbereiders voor de twentse textielindustrie. De naam textielbaron is niet voor hen. Wie dat wel vindt moet zich nog maar eens in de geschiedenis verdiepen.
Wat sas as dós was kaans.

bartg
Member
Member

Bericht door bartg » zo jan 10, 2016 4:42 pm

Hierbij Twee interessante links over Enschede en Pathmos.
Veel leesplezier !

http://www.devalkenberg.nl/files/Geschi ... schede.pdf
http://www.iisg.nl/volkshuisvesting/p14.html
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » vr jan 15, 2016 3:49 pm

Man ziet mogelijk wolf in Enschedevrijdag 15 januari 2016

Fotograaf: Lindaloes

Een man heeft donderdag mogelijk een wolf gezien in Enschede, schrijft TC Tubantia vrijdag. Het beest stak de Weerseloseweg over en kwam uit een natuurterrein van Landschap Overijssel. Mogelijk is het de wolf die een paar weken geleden in dezelfde omgeving is aangereden.

De persoon die de wolf zag heeft ervaring met dieren en weet zeker dat het een wolf was. Experts van Wolven in Nederland spraken hem, maar kunnen nog niet bevestigen dat het om een wolf ging.

Bron: ANP
bron: http://vroegevogels.vara.nl/Nieuws-deta ... 7409e1fd0e
Bijlagen
wolf.jpg
wolf.jpg (193.33 KiB) 5962 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » wo apr 27, 2016 7:06 pm

Hij is er weer:

Wolf gespot over de grens bij Enschede

Gepubliceerd op: 27/04/2016
Wolf gespot over de grens bij Enschede

In het Duitse Ibbenbüren, niet ver van Enschede, is deze week opnieuw een wolf waargenomen. Dat meldt de Duitse krant Westfälische Nachrichten. De aanwezigheid van het dier, een jonge wolf, is inmiddels bevestigd door deskundigen zoals het Landesamt für Natur, Umwelt und Verbraucherschutz (LANUV).
Volgens het LANUV is het zeker dat het ook echt om een wolf gaat. Een inwoner van Ibbenbühren heeft het dier gefotografeerd.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/wolf-gespot- ... tem?811761
Bijlagen
Wolf gespot over de grens bij Enschede.jpg
Wolf gespot over de grens bij Enschede.jpg (110.29 KiB) 5325 keer bekeken

Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan » wo apr 27, 2016 8:17 pm

Lag daar zoveel sneeuw? Of was die inwoner van Ibbenbühren ergens op vakantie in de sneeuw?

Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan » wo apr 27, 2016 8:19 pm

Zo had ik vanmiddag een ijsbeertje in de tuin. Dat kan, want het was erg koud vandaag.
Bijlagen
IJsbeertje in de tuin.JPG
IJsbeertje in de tuin.JPG (29.88 KiB) 5320 keer bekeken

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » vr nov 25, 2016 7:19 pm

Hond Lana en steenmarter in Enschede leggen ruzie bij

Gepubliceerd op: 24/11/2016
VIDEO Hond Lana en steenmarter in Enschede leggen ruzie bij, zie: http://www.tvenschedefm.nl/video-hond-l ... tem?838356

De Enschedese Thiemo Burger werd dinsdagavond onaangenaam verrast door een steenmarter. Deze kreeg het met zijn hond Lana aan de stok, het liep goed af. Burger was de vaatwasser aan het inpakken toen hij zijn hond Lana hard hoofde blaffen en piepen in de tuin. “Ik rende snel naar buiten met een zaklamp en zag een beestje met een hele dikke staart naast Lana, een steenmarter”, aldus Burger.

Het baasje van Lana probeerde de twee uit elkaar te krijgen, toen de marter Lana in haar neus beet. “Toen rende de marter de woonkamer in en Lana ging er achteraan.” Burger had ondertussen een ovenhandschoen aangetrokken ter bescherming. Met de zaklamp die hij nog in zijn hand had, gaf hij de marter een tik. “Ik was even bang dat ik een te harde klap had gegeven, de zaklamp was kapot en het beestje kroop verdwaasd onder de bank”, zegt Burger.

Na een paar minuten werd Lana op de gang gezet en de marter nam rustig de tijd om het huis weer te verlaten. “Na een tijdje zette ik de deuren open om te luchten, toen de marter weer vrolijk naar binnen huppelde”, zegt Burger. Dit keer verliep het bezoek iets vriendelijker, de marter snuffelde wat aan Lana en verliet het huis na een half uurtje weer. Burger hoopt dat de marter niet terugkomt. “Ik heb wel vaker een egel of een kikker in huis gehad, maar nog nooit een steenmarter. Gelukkig heeft Lana er alleen een schrammetje aan over gehouden op haar neus.”
bron: http://www.tvenschedefm.nl/video-hond-l ... tem?838356
Bijlagen
Hond Lana en steenmarter in Enschede leggen ruzie bij.JPG

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » di aug 29, 2017 9:36 pm

Lijkwagen botst tegen overstekende voetganger bij Alphatoren

Gepubliceerd op: 29/08/2017

Lijkwagen botst tegen overstekende voetganger bij Alphatoren
Een lijkwagen heeft dinsdagavond een voetganger geraakt in Enschede. Volgens omstanders stak de man plotseling de weg over, waarna de bestuurder van de rouwauto hem niet meer kon ontwijken.

Het ongeluk gebeurde in de Oldenzaalsestraat, ter hoogte van de Alphatoren. De man raakte gewond. Hij is met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht. De lijkwagen liep schade op aan de voorzijde van het voertuig.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/lijkwagen-bo ... tem?988116

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » wo okt 04, 2017 9:00 am

Ellen en haar eend zijn onafscheidelijk: 'We douchen samen'

Gepubliceerd op: 04/10/2017

Ellen en haar eend zijn onafscheidelijk: 'We douchen samen'
Ellen Barelds uit Enschede en haar eend Mevrouw de Vries zijn onafscheidelijk. "We douchen ook samen", vertelt de 57-jarige alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Maar dat is niet alles: Mevrouw de Vries denkt dat ze een hond is.

Blaffen doet Mevrouw de Vries nét niet, maar verder doet ze alles wat een hond doet. Ze komt eraan waggelen als je haar naam roept, ligt te luieren in de mand, eet hondenbrokken en loopt mee aan de lijn. "In het water springt ze niet tijdens het wandelen, volgens mij weet ze niet dat ze een eend is", lacht Barelds. Haar verklaring: ze kent alleen maar honden. "Ik heb een trimsalon en daar ligt ze de hele dag op een handdoek bij de honden."

Altijd samen
De Indische loopeend en haar baasje zijn onafscheidelijk met elkaar verbonden. "Ze volgt mij echt overal. Ze ziet mij denk ik als haar moeder." Andersom geldt hetzelfde: Mevrouw de Vries is ook een beetje het kindje van de Enschedese. "Als kuikentje heeft ze lange tijd in mijn sjaal gewoond. Totdat ze groot genoeg was om zichzelf te redden", vertelt Barelds.

De twee zijn áltijd samen, dus ook tijdens het douchen. "Als ik onder de douche sta, gaat zij in een babybadje. Ze wacht tot ik klaar ben en dan springt zij er ook uit." Het duo kan niet meer zonder elkaar: "Ik ga niet meer op vakantie. Als zij niet mee kan, ga ik niet weg. Ze is echt een gezinslid."

Gekke reacties
Gekke reacties of vreemde blikken krijgt Barelds niet vaak, maar ze vermijdt ook bewust de menigte. "Mensen die mij zien lopen met Mevrouw de Vries aan een lijntje komen vaak direct op ons af." Ook honden vinden de eend interessant. Gevaarlijk is dat voor Mevrouw de Vries verrassend genoeg nooit. "Zelfs honden die normaal op eenden jagen snuffelen alleen. Ze zien haar denk ik ook niet als eend", verklaart de Enschedese.

Zielig?
Mensen die het zielig vinden om een eend als huisdier te houden, hebben het volgens Barelds bij het verkeerde eind. "Ik denk dat ze het beter heeft dan een wilde eend. Ze krijgt fatsoenlijke voeding en heeft alle vrijheid." En een ding is zeker: aan liefde komt de eend niet tekort.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM - Foto: Emiel Muijderman
bron en zie video op: http://www.tvenschedefm.nl/ellen-en-haa ... tem?992985
Bijlagen
Ellen en haar eend zijn onafscheidelijk 'We douchen samen'.jpg
Ellen en haar eend zijn onafscheidelijk 'We douchen samen'.jpg (117.6 KiB) 171 keer bekeken

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » za okt 14, 2017 10:34 am

Marcel en Diana trouwden op vrijdag de 13e en alles ging mis

Gepubliceerd op: 13/10/2017

Marcel en Diana trouwden op vrijdag de 13e en alles ging mis
"Voor velen is vrijdag de dertiende een ongeluksdag, maar voor ons zou het de geluksdag worden." Ondertussen weet Diana Slot uit Enschede wel beter. Op hun trouwdag, vrijdag 13 juni 1986, ging bijna alles mis.

Je trouwdag vergeet je niet. Dat geldt zeker voor Diana (57) en haar man Marcel (62). Die vrijdag in juni '86 begon nog mooi, al ontstond er wel wat ergernis doordat de geboekte videograaf te laat arriveerde. Maar het vooruitzicht van een ritje door de stad in een koets van Stalhouderij Schouwink en later die dag een knalfuif bij De Snippert vergoedde veel.

Bizar ongeluk
"We zouden in een koets met twee paarden ervoor worden rondgereden door de stad", vertelt Diana. "Maar bij het Ei van Ko ging het mis. Terwijl wij al waren uitgestapt, sloeg één van de twee paarden op hol. Het andere paard had op de één of andere manier de oogkleppen van dat ene paard er afgehaald. Het paard schrok en beide paarden vlogen met koets en al de toenmalige modezaak Woudstra binnen."

Pashokje
In de winkel was het een grote ravage: allerlei kledingstukken en rekken lagen op de grond. Voor de zekerheid rukte een ambulance uit. "Maar gelukkig bleek niemand gewond", aldus Diana. Al had het niet veel gescheeld. "Een vrouw in een pashokje trok het gordijn open en zag een groot paardenhoofd."

Een bizar ongeluk, op vrijdag de dertiende en dan ook nog als gevolg van een trouwerij; het bleken de juiste ingrediënten voor een landelijk nieuwsitem. "Niet alleen de regionale media kwamen er op af, maar het verhaal stond een dag later bijvoorbeeld ook in de Goudsche Courant", zegt Diana.

NOS Journaal
Het werd nog gekker. "Na die hele consternatie ging ons feest door. Zagen we 's avonds ineens in De Snippert onze koets op het NOS Journaal. Heel apart. De videograaf had die beelden doorgestuurd naar Hilversum. Met onze toestemming, hoor. Maar om dat incident op tv terug te zien, is een hele rare gewaarwording."

Maar het huwelijk moest en zou gevierd worden. Blij dat er overdag niemand gewond was geraakt én omdat ze net getrouwd waren, proostten en dansten Marcel en Diana 's avonds met hun gasten. Diana met een scheur in haar jurk. "Bij De Snippert heb je een speeltuin. Daar lieten we nog wat foto's maken. Bleef ik haken in zo'n treintje."

Het noopte haar kersverse schoonvader tot de uitspraak: 'Hadden jullie maar niet moeten trouwen vandaag.' Maar Diana gelooft nog steeds niet in vrijdag de dertiende. Ze is nog steeds gelukkig getrouwd met Marcel. "En toen we 25 jaar getrouwd waren, zijn we opnieuw een ritje door Enschede gaan maken. In dezelfde koets van Stalhouderij Schouwink. Toen ging alles goed."

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM - foto: fotoarchief Tubantia
bron: http://www.tvenschedefm.nl/marcel-en-di ... tem?994532
Bijlagen
Marcel en Diana trouwden op vrijdag de 13e en alles ging mis.JPG

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » di nov 07, 2017 2:37 pm

Stratenmakers herstellen fout 'schoolzone' in Enschede

Gepubliceerd op: 07/11/2017

Stratenmakers herstellen fout 'schoolzone' in Enschede
In de herfstvakantie beging een stratenmaker tegenover de Prinseschool aan de Staringstraat een pijnlijke fout. In plaats van 'schoolzone' legde hij 'shcoolzone'

Gisteren werd de taalmisser opgemerkt door een leerkracht van de school. De spelfout bleef daarvoor enige dagen onopgemerkt. De fout is snel hersteld, de witte stenen zijn deze ochtend al verlegd.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM - foto: Jasper Elsinga
bron: http://www.tvenschedefm.nl/stratenmaker ... tem?998086
Bijlagen
Stratenmakers herstellen fout 'schoolzone' in Enschede.JPG

Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan » di nov 07, 2017 3:12 pm

Dit bericht had zelfs de radio bereikt.

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » wo nov 08, 2017 5:27 pm

Kwajongens actief in Enschede: van 'schoolzone' terug naar 'shcoolzone'
ENSCHEDE - Een dag nadat de gemeente Enschede een taalblunder in de Potgieterstraat herstelde, is de fout teruggekeerd. Tegenover de Prinseschool valt deze woensdagmorgen opnieuw 'shcoolzone' te lezen. Locatie-directrice Anouck weet het zeker: "Nu zijn anderen aan het klooien."

Enschede
Gepubliceerd op 8 nov. 2017

https://www.tubantia.nl/enschede/kwajon ... vacb98ac9/
Een goed begin heeft geen einde

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » wo nov 08, 2017 5:28 pm

:hard4: die kwajongens
Een goed begin heeft geen einde

Plaats reactie