Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Uitgaan & bier

Voor alle borrelpraat.
Arie
Member
Member

Re: Uitgaan & bier

Bericht door Arie » wo apr 18, 2012 1:02 am

Biljart van café Het Bolwerk moet terug naar Enschede

dinsdag 17 april 2012 |

ENSCHEDE / JOPPE - De oude biljarttafel van café Het Bolwerk moet terugkeren naar de plek waar die ooit gestaan heeft.

Dat vindt eigenaresse Alice Brusse. "Deze biljarttafel is onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van Enschede. Legendarische personen uit de stad hebben hier op gespeeld." Beroemde Enschedeërs als Jan Cremer en Willem Wilmink hanteerden er ooit de keu. Brusse kocht het gevaarte toen er in Het Bolwerk geen plek meer voor was.

Nu verhuist de dochter van fotograaf Henk Brusse terug naar Twente, maar de tafel past niet in haar nieuwe woning. Ze zoekt nog naar belangstellenden en overweegt ook om weer contact te zoeken met de oude standplek.
zie: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... schede.ece
Bijlagen
biljart_2365283h.jpg
biljart_2365283h.jpg (17.78 KiB) 7467 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten » wo apr 18, 2012 12:49 pm

Zou mooi passen in het Wilmink museum, euh, sorry, Kremer museum. :D
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » wo apr 18, 2012 3:18 pm

Is die vrouw ook te koop :lol: ?
Een goed begin heeft geen einde

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » vr apr 27, 2012 10:50 am

Grolsch Bierbrouwerij opent zijn deuren

26 april 2012

ENSCHEDE - De Grolsche Bierbrouwerij in Enschede opent op vrijdag 18 mei en zaterdag 19 mei zijn deuren voor geïnteresseerden. Grolsch organiseert dan de eerste Grolsch Brouwerijdagen. Met een uitgebreide rondleiding en tal van activiteiten in de brouwerij kunnen consumenten alles te weten komen over bier, het brouwen en bottelen van bier en de smaak van Grolsch.

De Grolsch Brouwerijdagen worden georganiseerd in het kader van de allereerste 'Week van het Nederlandse Bier'. Consumenten die interesse hebben om de Grolsch Brouwerijdagen te bezoeken dienen zich van tevoren aan te melden via telefoonnummer 053 48 33 442. Het aantal toegangskaarten is namelijk beperkt. De toegangsprijs is 5 euro per persoon (inclusief twee consumpties). Jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 18 jaar zijn welkom onder begeleiding van een volwassene.
bron: http://www.dichtbij.nl/twente-zuid/regi ... euren.aspx
Bijlagen
grolsch.jpg
(Foto: ANP)
grolsch.jpg (8.2 KiB) 7420 keer bekeken

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » vr mei 18, 2012 7:34 pm

Vandaag even bij de Grolsche Brouwerijdagen geweest. Dat wordt een jaarlijks terugkerend evenement in het kader van de Week van het Nederlandse Bier. Helaas ging mijn camera kapot tijdens de rondleiding :head: . Alleen de eerste paar foto's kan ik nog laten zien. :beer:
Bijlagen
grolsche brouwerijdagen 2012.jpg
brouwhuis grolsch.jpg
mouterijketels.jpg
filterketels.jpg

Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan » vr mei 18, 2012 8:37 pm

Onherstelbaar kapot, Arie? Gevallen?
Dat is toch jammer, nu moeten we het zeker een tijd zonder jouw foto's doen. Dat zal niet meevallen.
Moeten we een collecte houden?

Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik » vr mei 18, 2012 10:04 pm

Zeer bekend terrein voor mij. Ik heb jaren in de beveiliging gewerkt, bij de brouwerij dus. Alle, maar dan ook alle plekken kan ik op de tast vinden. Letterlijk, het is me eens gebeurt dat ik een keer zonder zaklamp op pad ging en een lift instapte naar een 'zolder' die alleen voor opslag wordt gebruikt. ik stapte naar buiten en de liftdeur sloot zeer snel. Echt, aarde donker en dan op de tast de liftknop terug vinden. Dat viel nog niet mee. En dat soort gebeurtenissen speelt zich altijd 's nacht of in het weekend af.
Nu alweer 2 jaar vutter en moet ik een maand langer op m'n AOW wachten :cry:
Wat sas as dós was kaans.

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten » za mei 19, 2012 12:17 am

Hendrik schreef:Zeer bekend terrein voor mij. Ik heb jaren in de beveiliging gewerkt, bij de brouwerij dus. Alle, maar dan ook alle plekken kan ik op de tast vinden. Letterlijk, het is me eens gebeurt dat ik een keer zonder zaklamp op pad ging en een lift instapte naar een 'zolder' die alleen voor opslag wordt gebruikt. ik stapte naar buiten en de liftdeur sloot zeer snel. Echt, aarde donker en dan op de tast de liftknop terug vinden. Dat viel nog niet mee. En dat soort gebeurtenissen speelt zich altijd 's nacht of in het weekend af.
Nu alweer 2 jaar vutter en moet ik een maand langer op m'n AOW wachten :cry:
Nog een collecte. :D
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » do nov 22, 2012 1:02 am

Valentijn: Bier is gezond

21 nov 2012

ENSCHEDE - Valentijn Stevens schrijft elke week een column over het Enschedese studentenleven. Deze week ‘Bier is gezond’.
Een biertje.
Weg met het biertje voor een euro op de Oude Markt, een biertje drinken voor je 18e, het uitproberen van vreemde pilsjes op de flesjesavond van de Geus en het razendsnel consumeren van speciaal bier tussen 11 en 12 in de Vestingbar. Tenminste, als het aan de nieuwe regering ligt. Deze ‘kenners’ hebben namelijk bedacht dat happy hours en het aanbieden van bier tegen zeer lage prijzen slecht voor ons is. Het zou namelijk drankmisbruik in de hand werken.
Maar wat is nou eigenlijk drankmisbruik? Zelf ben ik na een avondje stappen weleens ergens anders geëindigd dan de bedoeling was of kon ik de volgende dag niet opstaan, maar dat had nooit veel te maken met de goedkope bierprijzen. Dat lag meer aan het feit dat het me op de avond zelf een goed idee leek om in combinatie met het bier, rosé of een ander chemisch goedje te consumeren.
Gelukkig dat ze in Amerika soms nog wat onderzoeken, want zo hoorde ik vandaag dat niet alleen wijn goed is voor je gezondheid. Ook bier blijkt goed te zijn voor de mens en kan zelfs kanker voorkomen. De Amerikaanse wetenschapper Fred Stevens (het zou familie kunnen zijn) geeft aan dat hop, één van de basiselementen van bier, de stof xanthohumol bevat. Deze stof helpt de ontwikkeling van borst-, baarmoeder- en prostaatkankercellen te voorkomen.
“Dit is één van de belangrijkste vormen van chemopreventie die we tot dusver hebben ontdekt, en de enige manier om deze stof binnen te krijgen is door het drinken van bier”, geeft Stevens aan.
Ook de Britse onderzoeker Jonathan Powell is enthousiast over het gele goud. Hij concludeerde na een onderzoek bij enkele duizenden patiënten dat bier een bron van silicone is, dat een belangrijke rol speelt bij het vormen en versterken van botten in ons lichaam.
Die 20 biertjes die ik op een avond drink zijn dus niet zo’n nutteloze investering als mijn moeder altijd zegt. Nu maar hopen dat de nieuwe regering dit ook inziet, of in ieder geval de ondernemers op de Oude Markt. Ik hoop dat ze weten dat de hoogte van de bierprijzen een goede invloed op ons studenten heeft. Bier is immers goed voor onze gezondheid en onze botten die worden er ook nog sterker van.
En dat laatste kan wel eens handig zijn als je op de terugweg vanaf de Oude Markt van je fiets valt…

Valentijn Stevens – https://www.facebook.com/opdekroeg

bron: http://www.deweekkrant.nl/artikel/2012/ ... _is_gezond

frank n
Member
Member

Bericht door frank n » do nov 22, 2012 11:05 pm

Nou proost dan maar :beer:
Aj de oongen in ,n tuk hebt zee-j neet völ

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » vr apr 19, 2013 12:03 am

We kunnen weer bier proeven:

Grolsch opent op 24 en 25 mei haar deuren voor publiek

Geplaatst op 18 apr 2013 21:01 door Innofood

- Aanmelden voor Grolsch Brouwerijdagen via www.grolsch.nl -

Vrijdag 24 en zaterdag 25 mei aanstaande zijn de deuren van de Grolsche Bierbrouwerij in Enschede geopend voor geïnteresseerden. Na het succes van vorig jaar organiseert Grolsch opnieuw de Grolsch Brouwerijdagen tijdens de landelijke ‘Week van het Nederlandse Bier’. Middels een uitgebreide rondleiding, interessante workshops en tal van activiteiten in de brouwerij kunnen consumenten alles te weten komen over bier, het brouwen en bottelen van bier en de smaak van Grolsch.

De Grolsch Brouwerijdagen staan volledig in het teken van de smaak van bier en dan specifiek de smaak van Grolsch. Tijdens de uitgebreide rondleiding krijgt men informatie over de karakteristieke pilssmaak, de unieke beugelfles en het brouwen, bottelen en distribueren van bier. Bezoekers kunnen in de rijke reclamehistorie van Grolsch duiken of een bezoek brengen aan de unieke expositie van een Grolsch-verzamelaar. Tijdens verschillende workshops geven Grolsch medewerkers uitleg over de ingrediënten van bier, hoe je bier het beste kunt proeven en hoe je bier het beste kunt tappen. Uiteraard is er gelegenheid om enkele Grolsch bieren zelf te proeven, een bezoek te brengen aan verschillende informatiestands en rond te kijken in de Grolsch shop. Ook voor diegenen die vorig jaar de brouwerijdagen hebben bezocht, biedt Grolsch nieuwe informatie. Zowel de brouwerijtour als het aantal workshops is verder uitgebreid.
zie verder: http://www.innofood.org/nl/nieuws/10980 ... source=rss

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » za mei 25, 2013 7:23 pm

Vandaag weer eens de Grolsche Brouwerijdagen bezocht. Er waren weer rondleidingen en mogelijkheid tot deelname aan workshops (zelf bier tappen, bieren proeven en herkennen enz.). Zeer de moeite waard en na afloop weer gezellig toeven met een hapje en een drankje in het Grolsch cafe.
Bijlagen
DSCF8338.JPG
DSCF8340.JPG
DSCF8349.JPG
DSCF8350.JPG
DSCF8351.JPG

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » za mei 25, 2013 7:25 pm

vervolg rondleiding Grolsche Bierbrouwerij
Bijlagen
DSCF8352.JPG
DSCF8353.JPG
DSCF8355.JPG
DSCF8356.JPG
DSCF8360.JPG

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » za mei 25, 2013 7:26 pm

vervolg rondleiding Grolsche Bierbrouwerij
Bijlagen
DSCF8368.JPG
DSCF8370.JPG
DSCF8362.JPG
DSCF8365.JPG
DSCF8371.JPG

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » vr jun 07, 2013 8:46 am

Horeca Nederland niet blij met bierstunt Grolsch

donderdag 6 juni 2013

Koninklijke Horeca Nederland is niet blij met een actie van bierbrouwer Grolsch uit Enschede in cafés komende zomer.

Het is de bedoeling dat cafés die Grolsch schenken deze zomer twee bier voor de prijs van één aanbieden. Voorzitter Lodewijk van Grinten van Koninklijke Horeca Nederland laat via Twitter weten dat zijn organisatie 'prijsstunts met met alcohol ongepast en ongewenst' vindt. De voorzitter schrijft bovendien dat veel ondernemers de actie niet willen, maar onder druk geen protest durven laten horen tegen de, volgens Koninklijke Horeca Nederland, opgelegde actie.

In een reactie in de Twentsche Courant Tubantia laat Grolsch weten de actie te betreuren. 'De actie wordt juist opgezet om meer gasten naar de horeca te trekken. We weten immers met z’n allen dat zowel veel consumenten als de horeca het moeilijk hebben door de crisis'. De brouwer zegt niet de afspraken over stunten met bier te schenden. 'De actie die Grolsch in voorbereiding heeft, kent het principe 2 glazen Grolsch voor de prijs van 1. Er is geen sprake van gratis bier verstrekken of onverantwoorde consumptie. De actie is volledig in lijn met de geldende Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Horecagelegenheden hebben zelf de keuze of ze al dan niet willen meedoen aan deze actie. Het is dus geen ‘opgelegde’ actie, zoals KHN dit verwoordt.'
bron: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=165073
Bijlagen
Grolsch.jpg
Grolsch.jpg (85.11 KiB) 6060 keer bekeken

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » wo aug 07, 2013 3:36 pm

Horeca baalt van eigen drank bezoekers
07 augustus 2013

Bezoekers van de Oude Markt in Enschede nemen steeds vaker hun eigen drank mee tijdens evenementen in de zomer. De horecaondernemers op het plein pikken dat niet langer en willen het onderwerp op de politieke agenda.

Blikjes bier en flessen sterke drank worden steeds vaker meegesleept naar de binnenstad van Enschede en dit schopt de ondernemers tegen het zere been. In de Tubantia doen zij hun beklag.

Trend
De trend om eigen drank mee te nemen werd vorig jaar gezet tijdens het Europees Kampioenschap voetbal, toen wedstrijden van Oranje op grote schermen in de binnenstad werden uitgezonden. Het publiek nam in grote hoeveelheden bier mee naar de wedstrijden.

De kroegbazen geven in de krant aan niet alleen economische motieven te hebben om deze trend aan te pakken, maar maken zich naar eigen zeggen ook druk om de veiligheid in de binnenstad.
© Proost
bron: http://www.proostmagazine.nl/nieuws/reg ... ekers.html
Bijlagen
Oude Markt de deure 2012.JPG

martinus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door martinus » wo aug 07, 2013 8:35 pm

Sterke drank nuttigen op de openbare weg is toch geregeld in het apv?
Bij evenementen wordt drank in plastieken bekers geschonken. Blikken en flessen niet verbieden kan eenvoudig geregeld worden.
Aan de ondernemers hebben wij het huidige paarkeerbeleid te danken. Zij waren het die in de jaren 70 klaagden over langparkeerders in de stad. Onder het mom van regulering heeft de gemeente hier handig op ingespeeld. Nu klagen de ondernemers over het parkeer beleid.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » do aug 08, 2013 10:42 am

En da's nou het gebrek aan inzicht bij ondernemers, je kan verbieden wat je wil maar klanten consumeren toch niet meer dan dat ze willen of kunnen (fysiek of financieel). En als mensen hun eigen drank meenemen naar het centrum zou ik me als horecaondernemer maar eens gaan afvragen of je prijzen niet wat aan de hoge kant zijn. Ik bedoel gemak dient de mens, en de mens kiest doorgaans de gemakkelijkste weg. Dus als de prijzen van binnenstadse horeca ok zijn zullen bezoekers echt niet met hun eigen drank gaan slepen. Dus doe een biertje (en andere dranken naar rato) maar eens naar € 1,50 in het centrum, net zoals omringende dorpen. Dan zul je zien dat dat allemaal een stuk beter gaat lopen.

bartg
Member
Member

Bericht door bartg » do aug 08, 2013 12:03 pm

Rene schreef:En da's nou het gebrek aan inzicht bij ondernemers, je kan verbieden wat je wil maar klanten consumeren toch niet meer dan dat ze willen of kunnen (fysiek of financieel). En als mensen hun eigen drank meenemen naar het centrum zou ik me als horecaondernemer maar eens gaan afvragen of je prijzen niet wat aan de hoge kant zijn. Ik bedoel gemak dient de mens, en de mens kiest doorgaans de gemakkelijkste weg. Dus als de prijzen van binnenstadse horeca ok zijn zullen bezoekers echt niet met hun eigen drank gaan slepen. Dus doe een biertje (en andere dranken naar rato) maar eens naar € 1,50 in het centrum, net zoals omringende dorpen. Dan zul je zien dat dat allemaal een stuk beter gaat lopen.
Bij dit soort zaken moet ik altijd denken wat een oude marktkoopman tegen mij zei toen ik als broekie op de markt begon.

"i'j mot nooit vergetten dat doezend dubbeltjes meer bint dan 100 kwartjes"
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » do aug 08, 2013 4:02 pm

Precies, en als b.v. bier (ook) wordt gedronken door Jan Met de Pet, moet je geen prijzen gaan hanteren die alleen een elitaire groep kan of wil betalen. Tenzij je iedereen onder een inkomen van een ton per jaar natuurlijk wilt wegjagen, dan is dat een geschikt middel. Maar zo te lezen is dat niet de bedoeling. Dus cursusje verkoopstrategieën nodig misschien jongens?

Plaats reactie