Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Uitgaan & bier

Voor alle borrelpraat.
rr1991
Member
Member

Re: Uitgaan & bier

Bericht door rr1991 » di jan 18, 2011 6:42 pm

Ik ben er 2 weken geleden geweest, ze hebben er wel extreem veel tafels neergezet. Soms loop je elkaar echt in de weg, maar de lage tarieven maken het allemaal wel weer goed.

TA
Member
Member

Bericht door TA » wo apr 27, 2011 2:19 pm

Even dit topic opgerakeld. Het uitgaanscircuit ligt momenteel behoorlijk op z'n gat in Enschede valt me op. Is Lunatic eigenlijk nog open of is dat ook al gesloten?

Wordt tijd voor iets echt nieuws in Enschede.

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » do apr 28, 2011 9:27 pm

TA
Member
Member

Bericht door TA » do apr 28, 2011 10:08 pm

Maar je ziet het door het hele land. Teveel festivals, wat aardig wat geld kost. Sowieso heeft iedereen minder te besteden dan pak hem beet, 6 a 7 jaar geleden.

Geen leuke feestjes meer in Enschede, laat staan een goede uitgaansgelegenheid.

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » do mei 05, 2011 6:55 pm

TA schreef:Maar je ziet het door het hele land. Teveel festivals, wat aardig wat geld kost. Sowieso heeft iedereen minder te besteden dan pak hem beet, 6 a 7 jaar geleden.

Ik weet niet wat je onder feestjes verstaat maar iets als Proefeet hebben we nun ook wel gezien en niet zo bijzonder.
Wel jammer vind ik dat de Folkloreade er niet meer is. Ook het jazz- en bluesfestival vind ik beide wel aardig.
Maar het het zou leuk zijn als de culturele verenigingen samen met gemeente en binnenstad eens wat samen zouden organiseren. Deventer (Dickensfestijn, boekenmarkt) maar ook Oldenzaal vind ik daar goede voorbeelden van.

TA
Member
Member

Bericht door TA » do mei 05, 2011 7:09 pm

Rene schreef:
TA schreef:Maar je ziet het door het hele land. Teveel festivals, wat aardig wat geld kost. Sowieso heeft iedereen minder te besteden dan pak hem beet, 6 a 7 jaar geleden.

Ik weet niet wat je onder feestjes verstaat maar iets als Proefeet hebben we nun ook wel gezien en niet zo bijzonder.
Wel jammer vind ik dat de Folkloreade er niet meer is. Ook het jazz- en bluesfestival vind ik beide wel aardig.
Maar het het zou leuk zijn als de culturele verenigingen samen met gemeente en binnenstad eens wat samen zouden organiseren. Deventer (Dickensfestijn, boekenmarkt) maar ook Oldenzaal vind ik daar goede voorbeelden van.
Feestjes bedoel ik mee de echt dance-festivals.

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » do mei 05, 2011 10:50 pm

TA schreef:
Rene schreef:

Feestjes bedoel ik mee de echt dance-festivals.
Zijn die er ooit geweest dan?

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » do mei 05, 2011 11:50 pm

Oude Markt scoort in terrasjestest

donderdag 05 mei 2011

ENSCHEDE - De bediening op alle vier terrassen in Enschede die zijn onderzocht voor de ANWB-terrassentest wordt geprezen. Van vlot en zakelijk tot vlot, plezierig en geïnteresseerd. De vier terrassen, alle op de Oude markt, scoren van een totaalscore van 7,1 tot 8,3. Er zijn in de test 64 terrassen op pleinen in zestien plaatsen in het land onderzocht, met een gemiddelde score van 7,3.

Voor de test hebben de Kater, Sam Sam, Monopole en Central Park twee keer een team van twee onderzoekers over de vloer gehad. Ze hebben gelet op de omgeving van het terras, de bediening, de toestand van de toiletten en de kwaliteit van de producten. Sam Sam eindigt met een 8,3 op een landelijk derde plek. Het uitzicht vanaf het terras wordt geprezen, de kwaliteit van de bitterballen, de vlotte bediening, de schone toiletten en het schone terras. De prijs voor de consumpties van 16,65 euro is een van de laagste in het land. Gemiddeld is deze landelijk 21 euro met een uitschieter van 26,60 euro bij De Zalm in Gouda.

De eerste plaats behaalt de Kleine Wereld in Breda (8,6) gevolgd door de Klipper in Delft (8,4). Beide scoren erg hoog met de ligging. Als slechtste komt de Three Sisters in Amsterdam uit de test met een 5,6. Alleen de jus d’orange wordt geprezen. De bediening is weliswaar vlot maar ongeïnteresseerd. Voor de rest deugt er weinig.

Dan is het in Enschede beter. Na Sam Sam (8,3) krijgt de Kater de meeste punten met een 8,0. De bitterballen vallen bij het testteam minder in de smaak. Central Park wordt beoordeeld met een 7,4. Lof is er voor de bediening, de prijs valt de testteams tegen. Een minpunt is er voor de hygiëne, het toilet stinkt naar urine.

Monopole krijgt een 7,1. De bediening is weliswaar vlot, maar wel erg zakelijk. En de toiletten zijn er niet altijd even schoon.
TCT
De stadsfotograaf zonder grenzen

TA
Member
Member

Bericht door TA » za mei 07, 2011 11:36 am

Rene schreef:
Elk weekend vinden er tientallen alleen al in Nederland plaats, laat staan wat er in het Ruhrgebied allemaal wordt aangeboden.

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » zo mei 08, 2011 5:20 pm

TA schreef:
Rene schreef:
Elk weekend vinden er tientallen alleen al in Nederland plaats, laat staan wat er in het Ruhrgebied allemaal wordt aangeboden.
Met helaas dodelijke afloop van de laatste Love Parade in Duisburg. Schade, aber das war einmal.
Welke feesten er (inter)nationaal zijn is me bekend. Ik heb er in het verleden verschillende bezocht dan wel georganiseerd.
Maar in mijn vraag bedoelde ik eigenlijk Enschede. Ik kan me hier geen illegale houseparties in verlaten fabriekshallen etc. herinneren.

TA
Member
Member

Bericht door TA » di mei 10, 2011 10:12 am

Rene schreef:
TA schreef:
Rene schreef:
Met helaas dodelijke afloop van de laatste Love Parade in Duisburg. Schade, aber das war einmal.
Welke feesten er (inter)nationaal zijn is me bekend. Ik heb er in het verleden verschillende bezocht dan wel georganiseerd.
Maar in mijn vraag bedoelde ik eigenlijk Enschede. Ik kan me hier geen illegale houseparties in verlaten fabriekshallen etc. herinneren.
Maar daar doel ik ook niet op. Wel op het feit dat het uitgaanpubliek nu veel festivals bezoekt en dus minder uitgeeft in de binnensteden of plattelanddisco's.

PS. de loveparade ben ik zelf getuige van geweest. Elke vergelijking die hiermee wordt getrokken gaat volledig mank. Ik ken geen enkele evenement in de wereld wat zoveel bezoekers trekt als de loveparade.

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » wo mei 18, 2011 7:02 pm

De Assinkhof in Enschede sluit eind juli definitief de deuren.

Het zalencentrum was jarenlang een populaire locatie voor bruiloften en bedrijfsfeesten. Nog geen vijf jaar geleden vierde het familiebedrijf het honderd jarig bestaan. Het teruglopende aantal boekingen is de oorzaak van de aanstaande sluiting. De Assinkhof heeft zes zalen en een cateringafdeling. Voor de vijf personeelsleden wordt ontslag aangevraagd.

zie: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=125596

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » wo mei 18, 2011 8:49 pm

Enschede, 18-05-2011 20:24

Enschede is vanaf vrijdag 20 mei een Mammacafé rijker. Bij café/restaurantFellini is een gezellige, ontspannen ruimte ingericht waar zwangere vrouwen en ouders van baby’s tot één jaar, met hun kind(eren), elkaar kunnen ontmoeten.

Inhet Mammacafé kunnen (aanstaande) ouders ervaringen uitwisselen eninformatie krijgen over (borst)voeding, opvoeden en hun nieuwe rol als ouder.Het Mammacafé is een initiatief van enthousiaste vrijwilligers. Wethouder EdWallinga opent aanstaande vrijdag op verrassende wijze dit nieuwe café. Deaanwezige (aanstaande) ouders ontvangen een leuke attentie.

Het Mammacafé vindt elke vrijdag plaats tussen 10.00 en 11.30 uur. In het Mammacafé zijnaltijd een gastvrouw en een lactatiekundige aanwezig. Ook schuift af en toe een Loesmedewerker of JGZ verpleegkundige aan voor het beantwoorden van vragen over zwangerschap, opvoeding en de ontwikkeling van baby’s. Eén keer per maand wordt er eenthema besproken zoals: ‘wennen aan ouderschap’, ‘contact met je baby’, ‘huilen en troosten’,‘borst- en flesvoeding’ of ‘combinatie werk en ouderschap’. De toegang is gratis, consumptieszijn voor eigen rekening.

Unieke samenwerking

Het Mammacafé Enschede is tot stand gekomen door een intitatief van enthousiaste vrijwilligersin samenwerking met Loes en mede mogelijk gemaakt door: GGD Regio Twente, Alifa, NavivaKraamzorg, de Enschedese verloskundigen, Nelleke Tepper Zwangerschapscursus &Babymassage, Natuas, Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en Borstvoedingscentrum Hengelo.De samenwerking en inzet van deze vrijwilligers en partners maakt de opzet van ditMammacafé uniek. Bovendien zal de verbinding tussen deze verschillende organisatiesversterkt worden doordat het aanbod op één plek samenkomt.

Doel Mammacafé
In Nederland bestaat al een aantal goedlopende Mammacafé’s. Jonge ouders, met namemoeders, hebben behoefte aan een informele, vlotte plek waar ze andere ouders kunnenontmoeten en waar tijd is om ervaringen uit te wisselen. De betrokken organisaties, vrijwilligersen Loes merkten dat ouders steeds weer aangeven dat ze vooral veel behoefte hebben aan hetuitwisselen van ervaringen met collega-ouders. Uit onderzoek blijkt dat het beter gaat metgezinnen die een netwerk om zich heen hebben. Het belang van een positieve sociale opvoedenopgroeiomgeving wordt steeds groter. Zo ontstond het idee om een informele plek te creërenwaar ouders ervaringen over opvoeding kunnen uitwisselen. Het Mammacafé Enschede kaneen hulpmiddel voor (jonge)ouders zijn om vriendschappen en een netwerk op te bouwen ineen mooie, maar intensieve fase in het leven.
zie: http://www.nieuwsuittwente.nl/news/1_19 ... ijn-deuren

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten » wo mei 18, 2011 9:36 pm

Tja, vroeger was dat de taak van de moeder van de moeder, de oma en de buurvrouw maar ja die geloven ze niet meer. Vroeger was alles slecht. :(
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » di aug 09, 2011 10:22 am

Mooiste nazomerterras Enschede in top 5
maandag 8 augustus 2011 | 15:00 uur

Het terras van hotel Rodenbach in Enschede staat in de top vijf van mooiste nazomerterrassen in de stad.

Dat blijkt uit een lezersonderzoek van de Volkskrant. Lezers konden hun favoriete nazomerterras insturen. Ze kozen Rodenbach op de vierde plek. De Winkel van Sinkel in Utrecht heeft volgens de lezers het mooiste stadsterras voor de nazomer. Het terras van Mooirivier in Dalfsen staat in de top 5 van beste terrassen in het groen.
Bron: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=128431
Bijlagen
94824.jpg
94824.jpg (3.44 KiB) 7987 keer bekeken

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » wo aug 10, 2011 11:11 pm

Wat is de definitie van een nazomerterras?
de kloomp'maj anhoalen

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » za aug 20, 2011 9:07 am

Enschede zakt mooi op terrassenprijslijst

zaterdag 20 augustus 2011
foto Frans Nikkels

ENSCHEDE - Enschede is een van de zeer weinig grote steden waar de horeca de prijzen op de terrassen dit jaar slechts beperkt heeft verhoogd. De prijzen voor drankjes op de Oude Markt zijn gemiddeld met een half procent gestegen. Dat is fors lager dan de landelijke stijging van 3,6 procent. Het betekent dat onze stad op de terrassenlijst qua prijzen is gezakt van plaats 7 naar plaats 15. Zakken is in dit geval uitstekend.

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek dat Van Spronsen & Partners horeca-advies sinds 2003 houdt.

Van Spronse zet de terrasprijzen in 21 grote gemeenten op een rij. Daarbij geldt als norm ‘het rondje’ van twee fluitjes, twee koffie, twee rosé en twee fris. Wat de biertjes betreft scoort Enschede gemiddeld met 2,18 voor een fluitje. Met een glas rosé zijn de terrassen op de Oude Markt vrijwel de goedkoopste van de 21 gecontroleerde terrassen: 3,00 euro.

Bij de top wat prijzen betreft zit Enschede met koffie en fris.

Amsterdam blijft koploper met gemiddeld 21,15 voor het rondje. ’s-Hergenbosch is met 20,40 nu tweede, Rotterdam derde met vijftien cent minder voor een rondje.

Van alle 21 steden komt Nijmegen net als vorig jaar als goedkoopste uit de bus: 18,20 voor een rondje. Het goedkoopste biertje in de grote steden wordt getapt voor de terrassen in Amersfoort: 2,03. De goedkoopste koffie wordt afgerekend in Dordrecht (1,98).

Van Spronsen & Partners concludeert uit dat in de afgelopen vijf jaar de terrasprijzen gemiddeld met 15 procent zijn toegenomen. De inkoopprijzen voor de horeca zijn in de periode harder gestegen. Een fust bier is 23 procent en koffie is 19 procent duurder geworden. „De prijsverhogingen worden dus niet doorberekend door de ondernemer. In de hoop dit te compenseren met een hogere omzet. Maar dat lukt met dit zomerweer niet echt.”

Het is de tweede keer dat Enschede dit jaar goed uit een terrassentest komt. In het voorjaar was de ANWB vol lof over de terrassen rond de Oude markt.
zie: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... slijst.ece
Bijlagen
terras_enschede_fn_2102101h.jpg
terras_enschede_fn_2102101h.jpg (15.39 KiB) 7924 keer bekeken

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » ma sep 12, 2011 11:35 pm

Rob doet Het Bolwerk in de verkoop

maandag 12 september 2011
foto horecamarkt.nl

ENSCHEDE - Café Het Bolwerk, op hoek van de Stadsgravenstraat/Bolwerkstraat, staat te koop. Rob Schutte (64), de huidige eigenaar, heeft de bruine kroeg ter overname aangeboden. Schutte, die de zaak dertig jaar runt, liep al langer met plannen rond om de zaak te verkopen maar heeft nu de knoop doorgehakt.

Het Bolwerk, in 1904 geopend, is één van de markantste café’s in de binnenstad. Mede vanwege de authentiek aankleding, met onder meer kleedjes op de tafels, én sfeer. Vooral de late vrijdagmiddag is geliefd. Vele BN’ers, zoals bijvoorbeeld Bennie Jolink, Yoep van ’t Hek en wijlen Willem Wilmink, bezochten de kroeg frequent.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... erkoop.ece
Bijlagen
bolwerk_horecamark_2126595h.jpg
bolwerk_horecamark_2126595h.jpg (13.47 KiB) 7868 keer bekeken

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » do dec 15, 2011 5:08 pm

Literaire avond

met Leendert van der Valk en Winnifred Wijnker.

Leendert van der Valk is onderzoeker en schrijft voor NRC Handelsblad, en NRC next. In 2010 verscheen zijn lovend ontvangen debuut Onheilstij. Winnifred Wijnker is filmwetenschapper en fotograaf.

Tijdens deze avond zal Leendert van der Valk ons vertellen over zijn boek Duivelsmuziek. Op de fiets van Memphis naar New Orleans. Leendert en zijn vriendin Winnifred fietsten dwars door het zuiden van de Verenigide Staten op zoek naar de wortels van de popmuziek.
Leendert van der Valk vertelt over de reis en laat de muziek horen die ze daar zochten.

Toegang 2,- euro.

van Jolande Luierweert
Gepubliceerd: 07-12-2011 , Laatst bijgewerkt: 07-12-2011

Locatie & Datum

zo 18 dec
20:30

Café Het Bolwerk

Stadsgravenstraat 21

7511 EP ENSCHEDE
Bijlagen
378785_286120761423680_117452781623813_805397_956021744_n.jpg

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » di jan 17, 2012 12:28 pm

Veiling luidt einde in van Assinkhof

dinsdag 17 januari 2012

ENSCHEDE - Op 24 juli 2011 werd bij zalencentrum De Assinkhof de laatste partij gehouden. Nu wordt de inventaris geveild. Aan 103 jaar horeca- historie komt een eind.

Net Blokker! De fotograaf vat in twee woorden de nieuwe aanblik bij De Assinkhof samen. Een half jaar hebben de broers Jan-Willem (46) en Jurriën (44) Assink gewerkt om de huisraad die in tientallen jaren werd opgebouwd, in beeld te krijgen. En om ze op te delen in honderden kavels. Dat de inventarisatie zo lang heeft geduurd, had ook te maken met de rouwverwerking.

„In het begin hebben we weinig gedaan. Het was een moeilijke tijd. Je neemt afscheid van een gelegenheid die ruim honderd jaar heeft bestaan. Als je bezig bent met het uitzoeken van alle spullen, dan heb je echt het idee dat de zaak ten grave wordt gedragen.”

Jurriën Assink praat snel, maar zonder emotie in z’n stem. Sinds 1990 is hij werkzaam in het familiebedrijf. Nu is hij bezig om De Assinkhof een plaatsje in de geschiedenisboeken te geven.

Lees meer in De Twentsche Courant Tubantia editie Enschede - Haaksbergen van dinsdag.

Veiling

Voorafgaand aan de internetveiling wordt op zaterdag 28 januari van 10.00 tot 16.00 uur bij De Assinkhof (Hengelosestraat 437) een kijkdag gehouden. De veiling begint die dag om 18.00 uur en duurt tot dinsdag 31 januari om 18.00 uur. De ophaaldag is dinsdag 7 februari van 9.00 tot 16.00 uur. De internetveiling gebeurt onder regie van BVA. De veiling geschiedt via deze veilingswebsite . Het aanbod is zeer divers en varieert van borden en stoomovens tot ijsblokmachines, Bredemeijer theepotten, bonbonnières, kandelaars en allerhande decoratie. Liefhebbers van parafernalia komen ook aan hun trekken met Hengelo bierviltjes en ’n oud biervat.
zie: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... inkhof.ece
Bijlagen
584185_Thumb_Large_2262366a.jpg
Foto Annina Romita
584185_Thumb_Large_2262366a.jpg (103.01 KiB) 7522 keer bekeken

Plaats reactie