Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Rijksmuseum

Nieuwsberichten uit de stad.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Rijksmuseum

Bericht door Errik » di apr 20, 2004 4:32 pm

Twents museum dreigt rijksstatus te verliezen[/size]
DEN HAAG - Het Rijksmuseum Twenthe in Enschede dreigt zijn status als rijksmuseum over vier jaar te verliezen. Dat is de strekking van het advies dat de Raad voor Cultuur gisteren heeft uitgebracht aan staatssecretaris Van der Laan. Lagere overheden, gemeente Enschede of provincie Overijssel, zouden de financiering van het museum moeten overnemen.

Volgens de Raad, die de hele cultuursector in Nederland onder de loep heeft genomen, dient het Twentse museum geen nationaal belang en ontbeert de collectie kwaliteit. De bezoekersaantallen vallen bovendien tegen. De rijksstatus zou de inbedding van het museum in de regio eerder in de weg staan dan bevorderen.

Directeur Dorothee Cannegieter zegt in een eerste reactie niet echt verrast te zijn door de kritiek van de Raad. ‘Dat voel je ergens wel aankomen. Ook in voorgaande adviezen werden al harde dingen gezegd. Alleen betreur ik het in dit geval zeer dat de argumentatie van de Raad niet klopt. Die is tendentieus, feitelijk onjuist en gaat volledig voorbij aan wat wij hier als museum doen.’

Dat de rijksstatus van het museum in het geding is, verontrust haar niet echt. ‘Ach, dat ligt allemaal erg complex. Misschien zijn we ook wel meer een regionaal museum. Dat zal de komende maanden moeten blijken. Het punt is dat onze collectie van het Rijk is en we nog een bruikleencontract hebben tot 2024. Dat kan niet zo maar ontbonden worden. In 1985 is er ook eens geprobeerd om het museum de rijksstatus te ontnemen. Dat is toen op juridische gronden afgewezen.’
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » di apr 20, 2004 4:35 pm

Die Cannegieter wekt bij mij niet echt een strijdbare indruk.
Ik heb het sowieso niet echt op haar. Ze is directeur van het belangrijkste museum van Enschede, maar woont in de Amsterdamse grachtengordel. Er komen nauwelijks interessante initiatieven vanuit het museum en de collectie wordt heel slecht gepromoot.
Dan krijg je dus zulke voorstellen.
Kan ik me echt kwaad over maken.
‘Dat voel je ergens wel aankomen. Ook in voorgaande adviezen werden al harde dingen gezegd.'
en
‘Ach, dat ligt allemaal erg complex. Misschien zijn we ook wel meer een regionaal museum. Dat zal de komende maanden moeten blijken.'

De betrokkenheid springt er niet echt vanaf he?

Lam wijf. Rot op naar Amsterdam en laat iemand met visie en durf dat museum leiden. :x

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » di apr 20, 2004 5:38 pm

Ja, wat denkt ze wel niet, stink mevrouw! Hebben we iets om trots op te zijn, gaat mevrouw de lamme geit uithangen. :x
de kloomp'maj anhoalen

Peter Luca
Member
Member

Bericht door Peter Luca » di apr 20, 2004 6:06 pm

Dreigen met aanslagen :D
Een doel is een droom met een deadline

Robert
Member
Member

Rijksmuseum Twenthe

Bericht door Robert » di apr 20, 2004 7:25 pm

Datum: Uw kenmerk: Uw brief van:
20-4-04 - -

Aan:
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
t.a.v. Mw. mr. M.C. van der Laan
Postbus 16375
2500 BJ Den Haag

Onderwerp: Cultuurnota 2005-2008

OPEN BRIEF AAN MEVR. MR. M.C. VAN DER LAAN

Geachte mevrouw Van der Laan,

Bij deze zou ik graag willen reageren op de door de Raad van Cultuur aan u aangeboden Advies Cultuurnota 2005-2008. Eén van de onderdelen is de door het Rijksmuseum Twenthe (vanaf nu Rijksmuseum genoemd) aangevraagde subsidie, o.a. ter behoeve van nieuwbouw om het museum te promoten.
Allereerst; ik ben op geen enkele wijze bij het Rijksmuseum dan wel een andere overheidsinstelling betrokken. Ik ben een buitenstaander die geïnteresseerd is in het Twentse land en het regionale en nationale kunstbezit.

Eén van de belangrijkste adviezen is de afschaffing van de status van Rijksmuseum. Daarover zou ik graag het een en ander kwijt willen; de boventoon voor mij is: “Laat het RIJKSMUSEUM behouden blijven!” Met de argumenten van de Raad voor Cultuur ben ik het wel eens. Het Rijksmuseum heeft een te klein maatschappelijk bereik; ik kan bijna zeker zeggen dat de meeste Twentenaren het Rijksmuseum niet zullen weten te vinden. Dit komt echter door andere problemen die er zijn.

Problemen en oplossingen

• Het wisseltentoonstellingsprogramma mist samenhang; volgens mij is dit grotendeels te danken aan twee zaken.
a. De splitsing tussen oude en moderne kunst. Deze is nogal sterk in het museum aanwezig; en wisseltentoonstellingen van deze onderdelen hebben geen samenhang.

b. Er is geen duidelijk programma (voorzover ik weet). Het zou beter zijn als er een goed gestructureerd programma zou zijn; iets wat op lange termijn voor iedereen beschikbaar is. Op deze wijze is het voor alle geïnteresseerden duidelijk wat er te verwachten valt. Op de website (http://www.rijksmuseum–twenthe.nl) wordt zelfs niets gezegd over de verwachte tentoonstellingen.

• De algemene tentoongestelde collectie is te weinig bijzonder.
a. De vaste tentoonstelling oude kunst zou, wat mij betreft, meer gericht moeten zijn op Twenthe. De meeste bezoekers komen hier vandaan, als er iets bijzonders te zien valt uit de streek, kunnen er meer bezoekers verwacht worden. Er zit genoeg materiaal in depot. Prachtige schilderijen (ook over de achttiende eeuw, hier kom ik straks op terug) zijn aanwezig; maar ook belangrijke schilderijen van bijvoorbeeld Rembrandt zijn aanwezig.

b. De moderne kunst trekt geen bezoekers en ik spreek hierbij uit ervaring. De meeste personen die het museum bezoeken bekijken aandachtig de oude kunst; hieraan wordt vaak wel een paar uur besteed. De meeste lopen in tien minuten door de zalen moderne kunst heen. Het Twentse publiek is hier, in het algemeen, niet in geïnteresseerd. De Twentenaar is te nuchter, ik wil niet negatief doen over deze kunst, maar veel materiaal wordt betiteld als “knip en plakwerk” of “flauwekul” of “hoeveel kostte dit nou weer?”. Het grootste deel van de collectie is in de laatste tien jaar bijeen gebracht. De huidige directrice schijnt hier een grote rol in te hebben gespeelt; mevrouw Dorothee Cannegieter wordt door verschillende Twentenaren niet echt positief beoordeeld. Er wordt bijvoorbeeld gezegd dat ze te weinig betrokken is bij Twente. Ook wordt er gesuggereerd dat ze directeur is “van het belangrijkste museum van Enschede, maar woont in de Amsterdamse grachtengordel.” Ik zal hier verder niet op ingaan, een ieder zijn mening, maar het zegt wat mij betreft wel iets. Een directeur zou betrokken moeten zijn; weten wat er speelt en goed inspelen op de vraag van de bevolking. Om terug te komen bij mijn betoog: andere mogelijke gebruiken voor de zalen moderne kunst zijn mijns inzien:
I. Een groot gedeelte wat in depot zit zou hier tentoongesteld kunnen worden. Te denken valt aan enkele Twentse zalen; zoals dit vroeger het geval was. Dit zou samen met bijvoorbeeld het Van Deinse instituut gerealiseerd kunnen worden; deze heeft geen museumruimte (hoe dit met het aankomende Environ wordt, weet ik niet).
II. Meer aandacht aan de grote Nederlandse schilders, een ruimte met incunabelen (deze zijn door de eerste directeur, dr. J.H. van Heek, verzamelt en bijeengebracht en hiervan is een aparte catalogus verschenen), of meer aandacht voor de 18de-euwschilderijen.

• Het museum is teveel naar binnen gekeerd. Het is voorzover bij mij bekend weinig ambitieus. Er zijn te weinig plannen voor de lange termijn, wat mij betreft zal er duidelijk gekozen moeten worden voor óf oude kunst óf moderne kunst. Wat mij betreft heeft de oude kunst de prioriteit. Hiermee zullen de meeste bezoekers getrokken kunnen worden. Een beperkte uitwerking heb ik u hiervoor al gegeven.

• Het predikaat Rijksmuseum is van groot belang, en kan wat mij betreft behouden blijven als er duidelijkheid komt. Het museum is verloren als de status Rijksmuseum verdwijnt, waarna ik automatisch bij het volgende punt aankom.

Het belang van het Rijksmuseum Twenthe

Plannen voor de bouw van een Rijkmuseum Twenthe dateren al uit 1923. De grote textielfabrikant Jan Bernard van Heek heeft hiervoor zich sterk willen inzetten. Zijn privé-collectie schilderijen heeft hij geheel kosteloos aan de Staat der Nederlanden ten geschenke gegeven. Hij overleed echter te vroeg en zijn halfbroer dr. Jan Herman van Heek heeft zijn broers doelstellingen overgenomen. Dr. Van Heek financierde samen met de rest van de familie de bouw van het gehele museum. Toen bleek dat er nog een halve ton tekort kwam heeft J.B. van Heek’s weduwe dit geheel kosteloos bijgedragen. Het museum werd officieel kosteloos overgedragen in 1930. Het onderhoud van het gebouw en de omliggende tuinen werden evenzo door de gemeente Enschede kosteloos betaald.

De Staat der Nederlanden heeft alles gratis gekregen; een prachtige collectie, een prachtig pand, een goed gevulde bankrekening en een nog steeds goed onderhouden gebouw. Respect voor de familie Van Heek en de haar vertegenwoordigende Edwina van Heekstichting zou vanaf de overheid geen kwaad kunnen. J.H. van Heek bleef bijna tot aan zijn dood in 1957 directeur en vanaf dien zit er tot aan de dag van vandaag nog altijd iemand van deze familie bij de Raad van Toezicht.

Het Rijksmuseum is een toevoeging aan Enschede. Het trekt bezoekers – of kan deze trekken – uit geheel Overijssel, de Achterhoek, Drente en het aanliggende Duitse gebied. Een stad als Enschede profiteert hier enorm van.

Als het Rijksmuseum deze status verliest zal het een ‘gewoon’ museum worden; iets met weinig aanzien terwijl het museum veel beter verdiend.

Conclusie
Wat mij betreft moet de status van Rijksmuseum behouden blijven. Hiervoor moeten wel enkele veranderingen doorgevoerd worden. Er zou een goed plan moeten komen waarin is aangegeven:
1. De keuze oude kunst of moderne kunst
2. Een lijst van te verwachten tentoonstellingen
3. Een goed financieel solide plan voor een periode van minimaal 10 jaar.
4. Het meer promoten van het museum in de streek.

Als er voor de oude kunst wordt gekozen en ook aan de andere punten wordt voldaan, zullen er meer bezoekers komen; zullen de inkomsten kunnen stijgen en kan het op lange termijn een zeer florerende instantie worden waar het Rijk trots op mag zijn.

Met vriendelijke groet,

Robert
Laatst gewijzigd door Robert op ma sep 13, 2004 9:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » di apr 20, 2004 8:15 pm

Mooi betoog. Nu is het alleen nog de vraag wat onze lieve vrouwe de directrice er mee doet.
de kloomp'maj anhoalen

Peter Luca
Member
Member

Bericht door Peter Luca » di apr 20, 2004 11:37 pm

ENSCHEDE CULTUURSTAD!

gaat nu echt de goeie kant op zo :?
Een doel is een droom met een deadline

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » wo apr 21, 2004 10:53 am

Aantal goede punten in het betoog. Ik mis inderdaad visie. Het RMT zou hét museum van de 18e en 19e eeuw in Nederland moeten zijn. Weg met die, veelal minder interessante, moderne kunst. Moderne kunst met kwaliteit mis ik aan de Lasondersingel. Mvr. Cannegieter heeft geprobeert een allround museum op te bouwen. Dat is tegen alle tendensen in de museumwereld in. Thematisering is waar het om draait. Moderne kunst vindt in Enschede straks een plaats in het Stedelijk Museum in Roombeek. Het Rijksmuseum moet juist de klassieke en romantische kunst presenteren. De musea vullen elkaar dan mooi aan.
Eerst maar eens een nieuwe directeur.

DBM
Member
Member
Contacteer:

Bericht door DBM » wo apr 21, 2004 12:38 pm

Mooi initiatief Robert.

Ik krijg sterk het gevoel dat deze mevrouw niet de capaciteiten heeft het rijksmuseum te kunnen leiden. De opmerkingen/argumenten die hierboven zijn gepost geven duidelijk aan dat er geen leiding zit die met hart voor de zaak bezig is. Het rolt allemaal verder en zelfs beslissingen die zeer negatief uitpakken voor het museum schudden mevrouw niet wakker. Als een slachtkip laat ze het allemaal gebeuren zonder enig strijdbaar feit :booty: :booty:

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » wo apr 21, 2004 12:49 pm

Precies, eeuwig zonde. Alleen het gebouw is al een museum op zich, een paar mooie tentoonstellingen en een goede PR doet wonderen.
de kloomp'maj anhoalen

imzadi
Member
Member
Contacteer:

Bericht door imzadi » wo apr 21, 2004 7:46 pm

:? :? :?

Tja, hier kan ik weinig meer aan toevoegen.
Als directeur van het museum is het toch wel je aller belangrijkste taak (eigenlijk je ENIGE belangrijke taak) je volledig in te zetten VOOR het museum, en dus alles te doen om het museum goed, interessant en aantrekkelijk te houden...

Of heb ik ergens weer iets niet begrepen...
Als je als directeur van een groot bedrijf miljoenen bonus krijgt nadat je eerst het bedrijf in de soep hebt laten lopen, tja, zou je dan van een directeur van een museum echt veel meer kunnen/moeten verwachten?
Blijkbaar niet... :? :?

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » zo mei 16, 2004 7:34 pm

Uitbreiding van Rijksmuseum: 10 miljoen euro
ENSCHEDE - Het advies om het Rijksmuseum Twenthe zijn rijksstatus te ontnemen, komt zeer ongelegen, maar brengt de aan de overkant geplande uitbreiding van het museum niet in gevaar. Het schetsontwerp van rijksarchitect Merdy Derksen oogt fraai. Globale kosten: tien miljoen euro.

Museumdirecteur Dorothee Cannegieter begint ‘liever gisteren dan vandaag’ met de ambitieuze uitbreidingsplannen aan de overkant van de Blijdensteinlaan. Daar, op het Bamshoeveterrein aan de rand van het rampgebied, ligt een gemeentelijke ‘taartpunt’ die Cannegieter hoopt te ruilen met een lap museumgrond aan de Lasondersingel.

Aan weerskanten van de toekomstige Museumlaan moet de nieuwbouw verrijzen. Zo’n 1.600 vierkante meter krijgt het museum er dan bij. ‘Op deze plek willen we samen met het museum een bijzonder gebouw realiseren dat een verrijking is voor het nieuwe Roombeek’, stelt Merdy Derksen, architect bij de Rijksgebouwendienst.

De uitbreiding van het museum vormt straks de poort tot de nieuwe wijk in het door de vuurwerkramp verwoeste gebied en de achterliggende Museumlaan. Deze laan, met aan weerszijden woningen van hoogwaardige architectuur, leidt naar onder meer het toekomstige cultuurcluster met kunstuitleen, Media Art Centre en expositieruimten en Environ (Natuurmuseum, Jannink en Van Deinse Instituut).

De nieuwbbouw aan de rechterkant van de laan, krijgt vier bouwlagen. Hier komt tevens de nieuwe hoofdingang. Bij het ontwerp heeft Derksen rekening gehouden met in de nabijheid geplande woningbouw. ‘Ik heb het beperkt in hoogte door een stukje de grond in te gaan’, aldus de rijksarchitect. De nieuwe gebouwen krijgen beide een ondergrondse verbinding met elkaar en met het bestaande museumgebouw aan de Lasondersingel. Het grootste deel van de nieuwbouw gaat ‘ondergronds.’ Er komt een museumcafé, bibliotheek/leeszaal, winkelruimte, fatsoenlijke ontvangst-/filmzaal, expostieruimte, informatie/documentatiehoek en een educatieve ruimte voor de jeugd. Verder wordt plek ingeruimd voor de technische dienst, depot- en werkruimte.

‘We concentreren er de publieksruimten. Daar hebben we momenteel schreeuwend gebrek aan’, aldus directeur Cannegieter. ‘Er ligt noodgedwongen gigantisch veel werk in depot. Zeker duizend stukken. Veel moderne kunst, maar ook klassiek werk. We moeten zelfs zaalruimte opofferen om alle kunstwerken op te slaan. Terwijl het toch stukken zijn die we het publiek graag eens willen laten zien.’ Met de ‘nieuwbouw als etalage’ hoopt Cannegieter het museum toegankelijker te maken. ‘Het gebouw heeft nu een afwerende uitstraling.’ De Raad van Toezicht werkt aan een financieel plan.

====
Ik moet m'n visie over Cannegieter toch maar gaan herzien. Heeft iemand misschien tekeningen / plattegronden gezien? :?

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » ma mei 17, 2004 4:19 pm

Ja, een fikse uitbreiding. :)
de kloomp'maj anhoalen

Berrtus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Berrtus » ma mei 31, 2004 1:31 pm

Zijn er nog steeds geen plaatjes geplubliceerd? Het was namelijk sowiezo de bedoeling dat de maquette (die ik overigens samen met Merdy gemaakt heb :) ) in de hal van het museum kwam te staan (oa om sponsors te trekken). Er waren ook al professionele foto's gemaakt. Ik heb ook wel foto's maar ben huiverig om ze te plaatsen. Heb geen zin in een rel :D

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » ma mei 31, 2004 1:33 pm

Berrtus schreef:Het was namelijk sowiezo de bedoeling dat de maquette (die ik overigens samen met Merdy gemaakt heb :) ) in de hal van het museum kwam te staan (oa om sponsors te trekken). Er waren ook al professionele foto's gemaakt. Ik heb ook wel foto's maar ben huiverig om ze te plaatsen. Heb geen zin in een rel :D
Berrtus, zit je de hele dag te knippen en te plakken? Wat doe je voor werk als ik vragen mag? :?

Voor 20 juni kom ik nog wel in het RMT, maak ik dan wel 'n paar fototjes :P
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Berrtus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Berrtus » ma mei 31, 2004 1:41 pm

Ben student architectuur. De maquette maakte ik via, mijn (inmiddels) ex-werkgever, het Atelier Rijksbouwmeester.

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » ma mei 31, 2004 2:19 pm

@Berrtus
Heb je zelf ontslag genomen?
de kloomp'maj anhoalen

Berrtus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Berrtus » ma mei 31, 2004 2:22 pm

nee, door een zware bezuiniging is bij zo'n beetje 30 % van de medewerkers het contract niet verlengd, vandaar.

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » ma mei 31, 2004 2:24 pm

Zo, dat is een fikse ingreep. Jammer voor jou. :(
de kloomp'maj anhoalen

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » di jun 01, 2004 11:28 am

Rijksmuseum Twenthe zegt het met bloemen

ENSCHEDE - De schuine witte wand in het museumcafé is behangen met rode, kruislings geplakte anjers. In een keurige rechthoek op de vloer is zorgvuldig lavendel ‘gezaaid’. Het Rijksmuseum Twenthe zet de bloemetjes buiten. Tot en met 5 september loopt de expositie Bloemen van Verlangen.

Het museum aan de Lasondersingel zegt het de komende drie maanden met bloemen. Naast de lopende expositie (18e eeuw) staat de bloem centraal. De tentoonstelling Bloemen van Verlangen geeft een goed overzicht van het gebruik van bloemen in de beeldende kunst, vanaf de Middeleeuwen tot nu. Zilver, kleding, (wand)tapijten, schilderijen, objecten, in verschillende zalen worden de bloemetjes flink buiten gezet.

Naast stillevens uit de 17e en 18e eeuw is ook modern werk te zien van hedendaagse kunstenaars als Constant Nieuwenhuys (La fleur mécanique) en Herman de Vries.

Laatstgenoemde is verantwoordelijk voor een geurig kunstwerk dat bijna de hele vloer beslaat van een van de museumzalen. In de vorm van een keurige rechthoek is op de houten vloer 54 kilo lavendel uitgestrooid. Het is een kunstwerk dat het Rijksmuseum in depot heeft. De lavendel wordt weer keurig opgeborgen in plastic zakken. Zodra kleur en geur vervagen, wordt bij een en hetzelfde bedrijf exact dezelfde lavendel besteld. Wie het kunstwerk wil zien, hoeft slechts z’n neus te volgen.

[de rest van dit verschrikkelijke artikel op http://www.tctubantia.nl]

Sorry hoor, maar ik wordt er niet goed van... wat moet ik met bloemetjes en 54 kilo lavendel... Echt waardeloos hoor zoiets. :x Alle respect voor de makers maar hiermee zal Cannegieter 't echt niet redden. :evil2:
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Plaats reactie