Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Herbestemming Atak/Aksiegroep

Nieuwsberichten uit de stad.
Amazon
Member
Member

Bericht door Amazon » wo aug 15, 2007 1:58 pm

8) Volgens mij is dat precies de bedoeling.

Er zijn 3 panden over van voor de brand : De grote kerk, Het Elderinkshuus bij de Klomp en dit huisje. Het Aoldste Huus (bij de oude "witte" ABN)hebben ze laten verkrotten om er een nieuwe flat neer te zetten.

Er waren ook wel wat oude boerderijen binnen in de bebouwde kom, maar daar is er vast ook geeneen meer van over. 8)
Het riet buigt, maar breekt niet

Schot
Member
Member

Bericht door Schot » do aug 16, 2007 1:52 pm

straks dus nog maar 2 panden over. :head:

De apotheek "snuif", waar vroeger de Beiaard :beer: in zat is toch ook bij de stadbrand gespaard gebleven?
Eindelijk Schot in de zaak

INVISIBLE
Member
Member
Contacteer:

Bericht door INVISIBLE » do aug 16, 2007 8:29 pm

Amazon schreef:
Er waren ook wel wat oude boerderijen binnen in de bebouwde kom, maar daar is er vast ook geeneen meer van over. 8)
Als je de op dit moment "gehele" bebouwde kom van nu meerekend, kom je wel wat boerderijen tegen van voor de stadsbrand.
Enschede

Amazon
Member
Member

Bericht door Amazon » vr aug 17, 2007 4:38 pm

Oude Boerderijen ?!

Misschien ? Zou wel eens willen weten waar ?

Op de wesselerbrink geenen meer.
De grote boerderij tussen Stroinkslanden en WB staat buiten de bebouwde kom. Verder is op Stroinkslanden (dacht ik) alles gesloopt (of stond daar nog een schuur ?). Helmerhoek staat ook niets meer (dacht ik).

Apotheek Snuif - Zat daar vroeger niet een "hengelwinkel" ?
Ik baseer mijn kennis op wat ik indertijd op de lagere school geleerd heb.
:?
Het riet buigt, maar breekt niet

Schot
Member
Member

Bericht door Schot » vr aug 17, 2007 4:57 pm

Amazon schreef: Apotheek Snuif - Zat daar vroeger niet een "hengelwinkel" ?
Ik baseer mijn kennis op wat ik indertijd op de lagere school geleerd heb.
:?
Hij zit aan de oude markt, naast de ijswinkel van v.d Poel.
Eindelijk Schot in de zaak

Errik
Member
Member
Contacteer:

Re: Herbestemmin Atak/Aksiegroep

Bericht door Errik » do apr 03, 2008 11:00 am

Atak lastige locatie voor jeugdhotel

ENSCHEDE - De gemeente Enschede staat 'op zichzelf positief' tegenover de mogelijke vestiging van een jeugdhotel in de binnenstad. De locatie Atak heeft echter twee grote nadelen. Niet alleen verkeert het poppodium aan de Noorderhagen bouwtechnisch in een zeer slechte staat. De opbrengst van het pand is ook ingeboekt voor de dekking van het Muziekkwartier.

PvdA-raadslid C. Örnek had het college van B en W vragen gesteld over de toekomst van Atak. Hij pleit ervoor om het poppodium, dat een nieuw onderkomen krijgt in het Muziekkwartier, voort te laten bestaan als jeugdhotel.

Een voorziening die wordt toegejuicht door het college. Op dit moment zijn er nog geen concrete plannen voor de herinvulling van Atak. Wel zijn meerdere partijen de mogelijkheden aan het bestuderen. Grote knelpunt daarbij is de slechte kwaliteit van het gebouw.

B en W meldt Örnek dat er de laatste twee jaar meerdere contacten zijn geweest met organisaties die jeugdhotels exploiteren. In dat kader zijn de mogelijkheden van diverse panden onderzocht; ook de locatie aan de Noorderhagen is bekeken. Partijen die het initiatief nemen voor de realisering van een jeugdhotel in Enschede kunnen daarbij in elk geval rekenen op de steun van de gemeente.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TC/Tubantia

Tijd om eens met Stayokay te bellen?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power

Perceptor
Member
Member

Bericht door Perceptor » ma apr 13, 2009 1:16 pm

'Bewaar wat je hebt en ga het niet nabouwen'
ENSCHEDE - Architect André Beu- mers heropent debat over sloop De Wonne.

Hij had er ook voor kunnen kiezen om z'n mond dicht te houden. Maar daarvoor is Enschede hem te dierbaar. Dus gooit architect André Beumers (45)nog maar eens de knuppel in het hoenderhok genaamd De Wonne. En doet hij een dringend beroep op de gemeenteraad om alsnog af te zien van de sloop van de noordvleugel van deze woongemeenschap in de schaduw van het Nationaal Muziekkwartier. "De Wonne is een kans. Voordat je het weet, is die ook weg. Dat zou echt doodzonde zijn." De boodschap van André Beumers, werkzaam bij IAA Architecten, is duidelijk: de stad kan het zich niet permitteren opnieuw een karakteristiek stukje Enschede verloren te laten gaan. Door de grote stadsbrand in 1862 is het aantal historische panden al sterk uitgedund. Terwijl het huidige Enschede erg veel moeite heeft met restauratie. "Het geld is er niet of ze hebben 't er niet voor over", stelt Beumers. Na lang soubatten stemde de gemeenteraad eind 2007 in met de sloop van de noordvleugel van De Wonne. Een maatregel die 'nodig' was, omdat dit deel van het Larinksticht wel heel erg dicht bij het Nationaal Muziekkwartier is komen te staan. Waardoor de privacy van de Wonne-bewoners in het gedrang komt. Een probleem dat opgelost wordt met vervangende nieuwbouw aan de zijde van de Noorderhagen. Nu het NMK er in volle glorie staat, bekruipt Beumers steeds meer het gevoel dat sloop van de noordvleugel afgeblazen moet worden. "Open het debat maar weer!" Hoewel grote delen van het gebouw niet meer in originele staat verkeren (onder andere verdieping boven de noordvleugel en de hoofdingang), heeft het voormalige klooster nog voldoende te bieden. Beumers: "Mensen typeren het nu als 'die oude bouwval'. Zo ziet het er ook uit. Maar als je daar doorheen kijkt, zie je dat het ooit een heel mooi gebouw was. In originele staat kan het weer een pittoresk, misschien wel Anton Pieck-achtig gebouw worden. Naast zo'n UFO als het Muziekkwartier werkt dat alleen maar prikkelend." Moeite heeft de architect wel met de grote muur rondom het Wonne-terrein: "Die beslotenheid vind ik echt jammer. De muur schermt een groot deel af. Inclusief de tuin houden ze een groot deel van de binnenstad bezet. Waardoor de rest van de stad er niets aan heeft. Ik zou zeggen: wees coulant naar je omgeving toe. Ga niet op een eiland zitten. Laat ook anderen in je tuin toe. Zo zit de maatschappij niet in elkaar. Waarom zouden zij het dan wel doen?" Als het aan Beumers ligt, wordt er opnieuw gekeken of de sociale functie van De Wonne naar een andere locatie kan worden verplaatst: "Ik weet dat dat een gevoelige discussie is. Maar dat betekent niet dat-ie niet gevoerd kan worden. We hebben een zekere verantwoordelijkheid naar de bewoners van De Wonne. Ik geloof echter niet dat mensen alleen op die plek kunnen aarden. De discussie hierover is uit de weg gegaan. Heeft ook te maken met de manier waarop die is ingezet. Als dat anders was gebeurt, was de uitkomst misschien ook wel anders geweest." De Wonne is niet het enige pand waar Beumers de ontwikkelingen met enige zorg volgt. Elders in de stad zijn ook panden in de gevarenzone aanbeland. De architect noemt het vroegere Atak-pand aan de Noorderhagen en seksclub Escapade aan de Zuiderhagen. "Doe eens moeite om de voorgevel van Escapade op te knappen. Ga hier zorgvuldig mee om en bouw er desnoods iets nieuws achter. Datzelfde geldt voor Atak. De gemeente heeft aangegeven de voorgevel te willen behouden. Maar ik moet nog zien of ze dat redden. Mensen onderschatten vaak hoe belangrijk die voorgevels zijn voor een stad." Wees zuinig op wat je hebt, predikt Beumers. "Zeg niet meteen: gooi die ouwe rotzooi maar tegen de vlakte. Iedereen vindt het maar goed; dat heeft ook te maken met trots. Zorg dat je het besef krijgt, dat het er nog is. Breek niet het origineel af en bouw het vervolgens na. We moeten in Enschede niet het idee krijgen, dat we ons in Ootmarsum bevinden. Daar wordt alles overgerestaureerd. Retro hoeft niet altijd goed te zijn. Vernieuwing mag best aanwezig zijn. Het gaat mij vooral om de straatwanden; die moet je niet moedwillig de nek omdraaien. Wat er in de Zuiderhagen is neergezet, misstaat niet. De opgeknapte panden aan de Ripperdastraat halen het natuurlijk niet bij de panden die vroeger op de plek van het GAK-kantoor stonden. Maar we zijn wel blij dat het er is." André Beumers stelt vast dat sommige dingen bijna niet gezegd mogen worden. Waar maak je je toch druk om, krijgt-ie wel eens te horen. "Misschien is het wel desinteresse of zo. Je kunt ook niet van iedereen verwachten dat ze zich hiermee bezighouden. Maar we mogen best trots zijn op Enschede. Ik ben zeker niet tegen veranderingen. Maar doe het heel bewust en niet al te gemakkelijk. Er moet veel meer samengewerkt worden. Gelukkig komt dat besef er wel steeds meer."
http://www.enschede.tctubantia.nl/ensch ... abouwen?h=
'Maak een mooie stadsherberg van De Wonne'
ENSCHEDE - Architect André Beumers vindt niet als enige dat de sloop van de noordvleugel van De Wonne (opnieuw) ter discussie moet worden gesteld.

Hij weet zich daarin volledig gesteund door VVD-raadslid Jeroen Hatenboer. "Als je er nu langs loopt, is het helemaal niet zo erg. De keuze voor vervangende nieuwbouw is bedacht op de emoties van toen. Die zijn er nu wel af. Misschien zijn er nu wel andere kansen en mogelijkheden. Praat er nog eens mee! Er is nog geen spa in de grond. De Wonne moet dan wel helemaal worden opgeknapt. Laat ze er een stadsherberg beginnen met een mooie tuin erachter", oppert Hatenboer. Hij meent dat het binnenstadsfonds ertoe kan bijdragen, dat beeldbepalende panden in de (binnen)stad behouden kunnen blijven. Op voorspraak van diverse partijen (eigenaren, corporaties, ondernemers en bewoners) stopte de gemeente ooit 2½ miljoen euro in dit fonds. Eigenaren van panden in de Zuiderhagen en Walstraat die wilden investeerden in hun onroerend goed, konden een beroep doen op dit potje. De VVD-voorman wil dat het fonds wordt aangevuld (het potje is bijna leeg) én dat het gebied wordt uitgebreid. Hij pleit ervoor deze stimuleringsmaatregel ook te laten gelden voor de Korte Hengelose- en Haaksbergerstraat, Noorderhagen, Pijpenstraat en Marktstraat. "In deze tijd van crisis is dit een mooi voorbeeld van hoe je dingen in gangen kunt zetten. Op deze manier kun je de binnenstad mooi laten aansluiten op de eerste fase van de spoorzone. Zo kun je een gebied krijgen dat een beetje te vergelijken is met De Negen Straatjes in Amsterdam. De gemeente moet dan wel iets gaan doen aan de marketing van dit gebied." "Het is belangrijk dat Enschede zich door ontwikkelt", stelt Hatenboer. "Je moet de stad niet op slot gooien; dat is de dood in de pot. Er wordt gekeken naar allerlei scenario's voor de ontwikkeling van de eerste fase van de spoorzone. Tegelijkertijd loopt er een onderzoek naar de vierkante meters voor horeca en detailhandel. Als je een groei van de binnenstad wilt realiseren, moet je iets met dit fonds doen. Het is een goed signaal om dat juist nu te doen. Het fonds kan eigenaren en ondernemers over de streep trekken. Zo kun je structureel stimuleren. Dit is waarmaken en afmaken!"
http://www.enschede.tctubantia.nl/ensch ... e_wonne?h=

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » ma apr 13, 2009 4:27 pm

Prima verhaal. :okay:

eazy
Member
Member
Contacteer:

Bericht door eazy » ma apr 13, 2009 4:44 pm

Inderdaad, niets meer aan doen.
Afbeelding

Q.
Member
Member

Bericht door Q. » ma apr 13, 2009 7:43 pm

Ik vind het prachig, alles zo dicht op elkaar, ultieme stedelijkheid. Waarom toch altijd die behoefte om ruimte te maken?
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » ma mar 01, 2010 8:33 pm

Jeugdhotel in oude pand Atak Noorderhagen

maandag 01 maart 2010 | 16:14 | Laatst bijgewerkt op: maandag 01 maart 2010 | 18:34

Een nieuwe toekomst voor het oude Atak?

ENSCHEDE - Het oude Atak wordt door de gemeente verkocht aan horecaman Jos Smits. Hij heeft een plan ingediend om het voormalige pand van het poppodium aan de Noorderhagen te veranderen in een low budgethotel oftwel jeugdhotel. Daarmee komt hij tegemoet aan een grote wens van de gemeente. Zijn bedoeling is de oude gevel van het pand te behouden en in te passen. Mocht dat niet mogelijk zijn dan volgt herbouw in dezelfde stijl. Voor Atak hebben drie gegadigden een bieding uitgebracht.

Tegelijkertijd is de Rots aan de Walstraat in de verkoop gegaan. Daar is één bieding op uitgebracht, van Gerrit Snuverink. Hij wil het jongerencentrum tussen Walstraat en Zuiderhagen veranderen in een pand met dertien kleine winkels in een bazaarachtige opstelling rond een nieuwe met glas overkapte doorsteek. Aan beide straatkanten komen enkele appartementen. Snuverink heeft vorig jaar in de Zuiderhagen op korte afstand van de Rots al een nieuw pand gerealiseerd met winkeltjes en appartementen.
(C) TCTubantia
Afbeelding
Goed nieuws. De voorgevel is echt niet zo slecht dat die er helemaal af moet...
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Helmerhoeker
Member
Member

Bericht door Helmerhoeker » ma mar 01, 2010 9:16 pm

Groter artikel van website gemeente Enschede

Nieuwe bestemmingen panden Atak en De Rots

Atak wordt low budget hotel en De Rots een bazaar met kleine winkels.

Het college van burgemeester en wethouders heeft de realisatie van twee plannen voor de Enschedese binnenstad gegund aan twee initiatiefnemers. Het voormalige pand van poppodium Atak aan de Noorderhagen 12, krijgt een bestemming als low budget hotel. Het pand van ‘De Rots’ aan de Walstraat 43 wordt ontwikkeld tot een pand met kleine winkels met daarboven appartementen.

Atak is vorig jaar verhuisd naar het Nationaal Muziekkwartier en Stichting De Rots realiseert samen met Het Schip, een instelling voor voortgezet speciaal onderwijs, een nieuw pand op het Diekmanterrein. Door het vrijkomen van deze twee panden onstond de mogelijkheid om nieuwe bestemmingen te zoeken die zowel ruimtelijk als in functie een belangrijke kwaliteitsverbetering kunnen brengen. Om dit te bereiken is in november een inschrijvingsprocedure gestart die initiatiefnemers onder voorwaarden de gelegenheid bood om plannen in te dienen. Voor locatie Atak ontving de gemeente drie biedingen, en voor ‘De Rots’ één.

Economische impuls
Het college kiest voor Atak voor het plan van de heer J. Smits. Dit plan voorziet in volledige nieuwbouw met behoud van de gevel. Als behoud niet mogelijk blijkt volgt herbouw in dezelfde stijl. Het plan gaat uit van een bestemming als low budget hotel, met ondersteunende horeca. Er komen ook enkele kamers uit het hogere segment. Voor de ontwikkeling van het voormalige pand ‘De Rots’ stemt het college in met de plannen van de heer G. Kleine Snuverink. Dit plan omvat het creëren van dertien kleine winkels in een bazaar-achtige setting rond een nieuwe met glas overkapte doorsteek. Zowel aan de Zuiderhagen als aan de Walstraat komen boven de winkels enkele appartementen. De arcitectuur gaat uit van een retro-stijl die goed aansluit bij de directe omgeving. Het plan draagt naar de mening van het college bij aan versterking van het snuffel- en kijkmilieu in deze straatjes en biedt vooral voor kleine en startende ondernemers interessante mogelijkheden vanwege de kleinere vloeroppervlaktes en bijbehorende lagere huren. Beide initiatieven kunnen volgens het college bijdragen aan aan de aantrekkelijkheid van de Enschedese binnenstad en bieden zo een belangrijke economische impuls.
Als het bier uit de kraan kwam als water, hadden we elke dag een kater

Perceptor
Member
Member

Bericht door Perceptor » wo mar 03, 2010 11:14 am

Had men in de begroting voor het Muziekkwartier niet een vrij hoog bedrag voor de verkoop van de Atak opgenomen (3 mln oid)? Denk niet dat ze dat hier mee binnenhalen: dus nog een financiele tegenvaller erbij...
Ik vind het overigens wel leuk dat er een jeugdhotel komt, denk ook wel dat er vraag naar is.

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » za mar 20, 2010 3:02 pm

Voorkom wrevel, behoud de gevel. Hoera!

Perceptor
Member
Member

Bericht door Perceptor » vr dec 24, 2010 12:31 pm

Eindelijk weer wat leuk bouwnieuws over Enschede. Eindelijk heeft men definitieve plannen voor de Atak, inclusief behoud van de gevel. Ik vind het een mooi ontwerp:
De Kokerjuffer komt terug
ENSCHEDE - De Kokerjuffer keert terug in het Enschedese stadsbeeld. In hetzelfde pand waar begin jaren tachtig werd geblowd en wiet verkocht, komt nu een hotel.Voor Jos Smits, de nieuwe eigenaar van het pand, stond begin dit jaar al vast hoe hij het hotel zou gaan noemen. „Dit mag alleen Kokerjuffer heten. Daar heb ik zelf nog mijn eerste jointje gerookt. De Kokerjuffer was en is een begrip in Enschede.”

In 1983 ging het nieuws de hele wereld over dat Gonsalves, hoofdofficier van justitie, het pand liet sluiten. „Dat stukje geschiedenis breng ik nu weer terug met dit hotel.”
Jos Smits, geboren en getogen Enschedeër, kreeg in maart de kans het voormalige oude pand van de Kokerjuffer - waar later Atak en nu Handje Twee in zit - te kopen. „Ik zag een bordje staan van ‘Te Koop’. Ik heb me direct ingeschreven. De gemeente stelde als voorwaarde dat het een (jeugd)hotel moest worden. Ik heb er direct andere partijen - aannemer/ingenieur Jan Hulshof uit Tubbergen en architect André Beumers - bij gezocht omdat ik me afvroeg of dit project niet te groot was voor één man alleen. Ik weet dat meerdere gegadigden zich bij de gemeente hebben gemeld, maar ze kozen voor mijn concept.”
Een van de sterkste punten in het verhaal van Jos Smits was zijn toezegging te bezien of hij de meer dan honderd oude voor- en zijgevels intact kon laten. „Ik had het ook mogen laten slopen om het daarna in de oude stijl te herbouwen. Achteraf gezien was ik dan veel goedkoper uit geweest. Maar ik heb er voor gekozen de gevels overeind te laten.”
Architect André Beumers, ooit werkzaam in de Enschedese horeca, zit met Smits in het project. Smits: „Ik ken André persoonlijk. Hij heeft een prachtig boekje gemaakt over hoe hij tegen de invulling van de Walstraat, Pijpenstraat en Zuiderhagen aankijkt. Dat spreekt mij enorm aan.”
Smits en Beumers bedachten samen een concept. Verspreid over vier bouwlagen komen er 38 kamers. Stuk voor stuk grenzen die aan de buitenmuren van het pand. Jos Smits: „Binnenin komt een binnenplaats, een atrium. Op die manier komt mijn restaurant aan de Stadsgravenstraat ook nog een beetje terug.”
Het hotel krijgt acht zogenaamde familiekamers. André Beumers: „Dat worden kamers met meer dan twee bedden. Complete families kunnen zo bij elkaar blijven. In het concept zoals dat nu op papier staat, krijgt het hotel 92 bedden.
Smits is nog op zoek naar een exploitant voor het hotel. „In het najaar van 2012 moet alles klaar zijn, zodat we net voor het evenementenseizoen mensen een plaats aan kunnen bieden. Die krijgen uitzicht op het Willem Wilminkplein.”
Afbeelding
TC Tubantia
Ook staat er in de TCT te lezen dat het Dish hotel binnenkort de deuren sluit en er, tot de VdValk gebouwd is, een flink tekort aan hotelkamers is.

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » za dec 25, 2010 7:31 pm

Geweldig!
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

DBM
Member
Member
Contacteer:

Bericht door DBM » ma dec 27, 2010 2:39 pm

Bijzonder jammer trouwens dat het Dish wordt of is gesloten. Het torentje kan nu ook van het projectoverzicht af......jammer!

rr1991
Member
Member

Bericht door rr1991 » di jan 04, 2011 9:14 pm

Wat gaat er gebeuren met het hotel?

Perceptor
Member
Member

Bericht door Perceptor » di jan 04, 2011 10:17 pm

Er wordt naast die toren een te klein ziekenhuis gebouwd wat over een paar jaar een groot beddentekort heeft, dus misschien kan het daarvoor t.z.t. gebruikt worden. Enige probleem is dat het gebouw 0,6 meter boven de 45 meter uitkomt, dus het kan zijn dat defensie bezwaar aan gaat tekenen. :evil:

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten » wo jan 05, 2011 5:10 pm

rr1991 schreef:Wat gaat er gebeuren met het hotel?
Die wordt toegevoegd aan de ITC zoals de rest van het pand, het hotel was maar een klein gedeelte. .
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Plaats reactie