Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Herbestemming Atak/Aksiegroep

Nieuwsberichten uit de stad.
Rik
Member
Member

Bericht door Rik » di jul 03, 2007 8:11 pm

Als het handhaven van de tuin een wens is dan snap ik iig. wel dat dit compromis er komt. En dat het geen officiele afspraak was..., tsja hierdoor heeft de Wonne natuurlijk wel hun bezwaar tegen het muziekkwartier ingetrokken (wat ik gezien de steun die een organisatie als de Larinkstichting krijgt vanuit die zelfde gemeente een niet echt fraai stukje powerplay vind..., mompelt iets over een gegeven paard niet in de bek kijken). Maargoed, is iedereen inderdaad uiteindelijk niet veel beter af als de Wonne naar een andere plek verhuist? Geef ze een mooie accomedatie, beknibbel er niet op, geef ze gerust een wat ruimer complex..., met 2,1 miljoen is een hoop te doen.

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » di jul 03, 2007 8:55 pm

Wat is de oprotpremie voor de Wonne? 2 Miljoen toch? Geef ze die 2 miljoen, laat ze zelf maar iets nieuws zoeken en de gemeente kan zonder verdere zorgen iets moois doen met het klooster.
de kloomp'maj anhoalen

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » di jul 03, 2007 9:33 pm

Hoera!
Dat is mooi nieuws. Hulde voor de gemeenteraad! :)
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power

Kubus
Member
Member

Bericht door Kubus » wo jul 04, 2007 11:24 am

Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » wo jul 04, 2007 3:12 pm

Kijk aan...

kees stada
Member
Member

Bericht door kees stada » wo jul 04, 2007 4:14 pm

Kubus,
interessante overeenkomst.
wwaar kan ik de bijlage 1 vinden? Een tekening?

Kees

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » wo jul 04, 2007 7:54 pm

Artikel 17 Niet kunnen realiseren van de gekozen locatie
1. Indien het niet mogelijk is om de locatie, die door partijen is gekozen als de gewenste
locatie, te ontwikkelen omdat - ofwel een planologische grondslag hiervoor niet is te
verkrijgen - danwel het de gemeente niet lukt om de daarvoor benodigde onroerende
zaken te verwerven, zal alles in het werk worden gezet om de niet gekozen locatie
conform de uitgangspunten van deze overeenkomst in procedure te brengen.
2. Indien ook deze locatie niet mogelijk is, zal de gemeente zich tot het uiterste
inspannen op of belendend aan het grondgebied van de Larinkstichting het bouwplan
te realiseren.
3. In de situatie dat zowel het gestelde onder lid 1 als het gestelde onder lid 2 niet
mogelijk is wordt de Larinkstichting schadeloosgesteld voor een bedrag
€ 2.000.000,00.
Alsdan is de gemeente niet meer gehouden om de kosten van herhuisvesting en
bijkomende kosten (incl. eventuele sloop) te vergoeden.
2 miljoen en dan weg? Of mogen ze dan blijven zitten in het gebouw zonder noordvleugel?
de kloomp'maj anhoalen

Perceptor
Member
Member

Bericht door Perceptor » wo jul 04, 2007 8:15 pm

kees stada schreef:Kubus,
interessante overeenkomst.
wwaar kan ik de bijlage 1 vinden? Een tekening?

Kees
Heb nog ff gezocht maar kan ook niet wat vinden in de archieven.

Weet eigenlijk nog iemand wat het idee van de Torenvariant ook al weer was?

Perceptor
Member
Member

Bericht door Perceptor » wo jul 04, 2007 8:27 pm

Winus schreef:
Artikel 17 Niet kunnen realiseren van de gekozen locatie
1. Indien het niet mogelijk is om de locatie, die door partijen is gekozen als de gewenste
locatie, te ontwikkelen omdat - ofwel een planologische grondslag hiervoor niet is te
verkrijgen - danwel het de gemeente niet lukt om de daarvoor benodigde onroerende
zaken te verwerven, zal alles in het werk worden gezet om de niet gekozen locatie
conform de uitgangspunten van deze overeenkomst in procedure te brengen.
2. Indien ook deze locatie niet mogelijk is, zal de gemeente zich tot het uiterste
inspannen op of belendend aan het grondgebied van de Larinkstichting het bouwplan
te realiseren.
3. In de situatie dat zowel het gestelde onder lid 1 als het gestelde onder lid 2 niet
mogelijk is wordt de Larinkstichting schadeloosgesteld voor een bedrag
€ 2.000.000,00.
Alsdan is de gemeente niet meer gehouden om de kosten van herhuisvesting en
bijkomende kosten (incl. eventuele sloop) te vergoeden.
2 miljoen en dan weg? Of mogen ze dan blijven zitten in het gebouw zonder noordvleugel?
Hmm, vaag.... kan er op basis van deze overeenkomst niet uitkomen. Ik zou denken dat t alleen om een vergoeding gaat voor het niet kunnen realiseren van herhuisvesting. Sloop van Noordvleugel gaat dan wel door, maar over verhuizing in zo'n geval kan ik niks vinden, dus lijkt me niet het geval.

INVISIBLE
Member
Member
Contacteer:

Bericht door INVISIBLE » vr jul 06, 2007 1:00 pm

Nu las ik dat er wederom 2 panden op de slooplijst komen te staan voor het toekomstige Willem Wilminkplein(Kloosterstraat) !!
Enschede

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » vr jul 06, 2007 1:45 pm

Die lage en nogal lelijk verbouwde huisjes op de hoek. Mits er een goede hoekoplossing komt, kan ik daarmee leven.

Rik
Member
Member

Bericht door Rik » vr jul 06, 2007 2:22 pm

Daar heb ik ook weinig problemen mee en zoals het er nu uitziet gaat het ook fraai worden.

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » ma jul 09, 2007 9:27 am

PvdA-raadslid Örnek: 'Maak jeugdhotel van huidig Atak-pand'

ENSCHEDE - Terwijl de discussie over sloop en nieuwbouw aan de Noorderhagen nog niet is uitgewoed, breekt PvdA-raadslid C. Örnek een lans voor het behoud van poppodium Atak. In de nieuwsbrief van zijn partij pleit hij voor de realisering van een jeugdhotel in het karakteristiek pand aan de Noorderhagen 12. Als het Muziekkwartier volgend jaar zijn deuren opent, zo redeneert Örnek, biedt dat ook onderdak aan het Enschedese podium voor moderne muziek. Met als gevolg dat het huidige poppodium leeg komt te staan. "Het gebouw verkeert niet in een opperbeste staat, maar is het zeker waard om behouden te worden voor een nieuwe functie", stelt Örnek. "Het vormt een goed geheel met de tegenover gelegen Fabrieksschool en de panden die geïntegreerd moeten worden in de nieuwbouw van De Wonne. Aan een nieuwe invulling van de Twentse Schouwburg, die ook leeg komt te staan door de komst van het Muziekkwartier, wordt al druk gewerkt. Het markante pand van Atak zou ook een heel nuttige functie kunnen krijgen." Concreet denkt de PvdA'er aan een jeugdhotel dat zich richt op backpackers op doorreis of jongeren die een (pop)evenement in Enschede bezoeken. "Waar veel steden al een overnachtingsmogelijkheid hebben die toegesneden is op deze doelgroep, heeft Enschede nog altijd niets op dit gebied. Het wordt hoog tijd dat dit verandert", meent Örnek. Het Atak-pand leent zich hier volgens hem prima voor. Midden in de stad, dicht bij concertpodia en dicht bij het station. "Het pand biedt mogelijkheden. De achterbouw kan worden gesloopt en vervangen door nieuwbouw, toegesneden op toekomstig gebruik. Het kopgebouw kan blijven staan, waarmee het straatbeeld onaangetast blijft. Dit pand biedt een unieke mogelijkheid om voor jongeren een prima overnachtingsplek te realiseren."
--------------------------------------------------------------------------------

TC/Tubantia

INVISIBLE
Member
Member
Contacteer:

Bericht door INVISIBLE » ma jul 09, 2007 12:50 pm

Wat een geweldige man, met een fantastisch idee :). :okay: :okay: :okay:
Had dit zelf nog niet in de gedachte, maar dit is precies wat we nodig hebben in de stad.
Ook de Schouwburg zou een optie kunnen zijn voor zo'n jeugdhotel, al is het er niet zo geschikt voor als dit pand waar een grote geschiedenis in schuil gaat.
En precies past bij jeugdige of de desbetreffende personen die dit soort hotels betrekken.

Waar kan ik tekenen en instemmen 8) .............
Enschede

Amazon
Member
Member

Bericht door Amazon » za jul 14, 2007 3:01 pm

:banaan: :banaan: :banaan: :banaan: :banaan: :banaan:
Het riet buigt, maar breekt niet

Amazon
Member
Member

Bericht door Amazon » za jul 14, 2007 3:02 pm

Waarom geen Youth Hostel in het Klooster ?
:beer:
Het riet buigt, maar breekt niet

Schot
Member
Member

Bericht door Schot » di aug 14, 2007 12:23 pm

Laatst op TV gehoord van de beheerder van "de Wonne".

Een van de huisjes die gesloopt gaat worden is waar het winkeltje "handje twee" in zat. Dit huisje is van voor de stadsbrand.
(In tegenstelling tot de gevels van de Noorderhagen).
Niemand die zich hier over druk maakt.
Eindelijk Schot in de zaak

DBM
Member
Member
Contacteer:

Bericht door DBM » di aug 14, 2007 1:37 pm

:? Onbegrijpelijk.

INVISIBLE
Member
Member
Contacteer:

Bericht door INVISIBLE » di aug 14, 2007 2:39 pm

Niet iedereen, ik heb laatst al gezegd (maanden terug) dat ik tegen de gehele sloop van de Noordvleugel ben.
Karakteristiek staat bij mij die gevel net zo hoog, als die van de Noorderhagen.
Enschede

Perceptor
Member
Member

Bericht door Perceptor » di aug 14, 2007 11:01 pm

Een van de huisjes die gesloopt gaat worden is waar het winkeltje "handje twee" in zat. Dit huisje is van voor de stadsbrand.
(In tegenstelling tot de gevels van de Noorderhagen).
Niemand die zich hier over druk maakt.
INVISIBLE schreef:Niet iedereen, ik heb laatst al gezegd (maanden terug) dat ik tegen de gehele sloop van de Noordvleugel ben.
Karakteristiek staat bij mij die gevel net zo hoog, als die van de Noorderhagen.
Volgens mij ging t over dat kleine huisje waar dus Handje Twee zat en niet om de Noordvleugel.
Kan dat gebouwtje niet echt op waarde schatten, ziet er niet echt onderhouden en aantrekkelijk uit, maar gezien de leeftijd kan ik me voorstellen dat het nog enigszins waardevol is. Heb ook geen idee hoeveel huizen er van voor de stadsbrand nog staan.

Stond dit artikel al ergens btw?
'Geen discussie over De Wonne'

ENSCHEDE - Het bestuur van de Larinkstichting heeft zijn standpunt bepaald en komt daar niet op terug. Dat legt de Larinkstichting, die het klooster beheert waarin woongemeenschap De Wonne is ondergebracht, nog eens zeer duidelijk geformuleerd vast in een brief aan de gemeenteraad. Er is voor haar maar één optie: nieuwbouw ten behoeve van De Wonne richting Noorderhagen. De stichting maakt in brief ook kenbaar een gesprek of discussie met de gemeenteraad of een delegatie van de raad te weigeren. "Van ons bestuur kan redelijkerwijs niet worden verwacht dat het - tussentijds, direct of indirect - met leden van uw raad en derden (belangenorganisaties et cetera) in discussie gaat over in de overeenkomst vastgelegde items. Met onze contractpartner, B & W, waren we er immers uit!" Het verzoek om nog eens te praten over mogelijkheden om uit de huidige impasse tussen gemeente en Larinkstichting (De Wonne) te komen heeft wethouder Eric Helder gedaan. Zijn oproep is, zoals hij vooraf al had gevreesd, tevergeefs. De Larinkstichting ziet alleen het college van Burgemeester en Wethouders als contractpartner, die in 2005 een overeenkomst heeft gesloten over vervangende nieuwbouw voor de noordvleugel van het klooster ten behoeve van De Wonne. De raad zou in datzelfde jaar al zijn recht van spreken hebben verloren. "Aan de enige ontbindende voorwaarde is voldaan door het toen door de raad beschikbaar gestelde krediet", meldt de stichting. Het gaat hierbij om 1,4 miljoen euro voor de vervangende nieuwbouw. De noordvleugel van het oude klooster moet wijken voor de entree van het in aanbouw zijnde Muziekkwartier. De bedoeling was dat sloop ruim voor de opening van het Muziekkwartier in de zomer van 2008 zou plaatsvinden. Dit lijkt vrijwel uitgesloten. Er ligt nog geen raadsbesluit over de nieuwbouw richting Noorderhagen, waarvoor drie oude panden en het steegje de Brinkgaarden worden opgeofferd. En al zou die beslissing nu worden genomen, dan is snelle sloop niet waarschijnlijk. In de noordvleugel zijn de gastenverblijven van De Wonne ondergebracht en alternatieve huisvesting voor deze bewoners is niet gemakkelijk te vinden. Bovendien is de kans groot dat er bezwaren worden ingediend tegen sloop van zowel de noordvleugel van het klooster als van sloop van de 'beeldbepalende panden' aan de Noorderhagen. >>De gemeenteraad en de Larinkstichting lijken steeds onverzoenlijker tegenover elkaar te staan. Een juridische procedure wordt waarschijnlijker.
Gaat nog steeds niet echt de goede kant op zo... :-(

Plaats reactie