Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Herbestemming Atak/Aksiegroep

Nieuwsberichten uit de stad.
Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » di mei 15, 2007 1:24 pm

De laatste 2 zinnen zijn wel lekker confronterend trouwens: alle partijen aanspreken op het slappe resultaat.
de kloomp'maj anhoalen

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » di mei 15, 2007 1:46 pm

Ha! Go vereniging! Go!
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Rik
Member
Member

Bericht door Rik » di mei 15, 2007 2:09 pm

Hulde!

DBM
Member
Member
Contacteer:

Bericht door DBM » wo mei 16, 2007 1:42 pm

Goed verwoord zeg! :okay:

kees stada
Member
Member

Bericht door kees stada » di jun 19, 2007 12:20 am

Raadsleden, denk eens over het volgende na:
Wie Enschede's mooie historie niet eert, is zijn woonplaats niet weert.
Kees Stada
DBM schreef:geplaatst: 20-2-2007, 08:15 door TCTubantia1

Sloop Noorderhagen
ENSCHEDE - Alle protesten ten spijt lijkt woongemeenschap De Wonne met goedkeuring van de gemeente serieus werk te willen maken van het slopen van een rijtje oude huizen aan de Noorderhagen. Dit duidt op een onderontwikkeld gevoel voor de waarde van gebouwd erfgoed.

Er zit weinig lijn in het beleid van de gemeente ten opzichte van monumentale gebouwen. De Ripperdastraat is bijvoorbeeld als beschermd stadsgezicht aangewezen. Waarom de Noorderhagen niet? Tussen de Marktstraat en de Bolwerkstraat ligt een stukje goed bewaard oud-Enschede. Er staan veel aardige panden uit de periode 1880-1920 en een aantal echt waardevolle objecten. De oude fabrieksschool is recentelijk prachtig gerestaureerd, maar wat is de waarde hiervan als het gebouw straks omringd wordt door detonerende nieuwbouw?

De gevel van Atak en de huizen die door de nieuwbouwplannen van de Wonne bedreigd worden, zijn net zo belangwekkend als de Textielschool. Ze vormen een gaaf ensemble waaraan de ontwikkeling van Enschede tot grote industriestad goed is af te lezen. Het lijkt erop dat veel gemeentebestuurders in het geheel geen gevoel hebben voor de plaatselijke geschiedenis. Of dat, zoals in deze krant beweerd wordt, komt omdat ze geen geboren en getogen Enschedeërs zijn? Misschien wordt mensen op onze technische universiteit simpelweg geen liefde voor gebouwd erfgoed bijgebracht. Het lijkt erop dat veel bestuurders de stad slechts zien als een sociaal-economisch fenomeneen en niet als een architectonische manifestatie van haar geschiedenis. Echter, wat is de waarde van alle investeringen in culturele voorzieningen, economische groei en welzijn, als de bewoners hun eigen stad straks nauwelijks nog kunnen herkennen?

De waarde van een herkenbaar stadsgezicht wordt intussen algemeen erkend. Bij de herbouw van Roombeek zijn niet voor niets kosten noch moeite gespaard om een aantal oude elementen te handhaven. Des te meer verbazing wekt het dat de gemeente in de binnenstad wel bereid is grove aantastingen toe te staan. Dat het aan de Noorderhagen niet gaat om kapitale koopmanshuizen of indrukwekkende fabrieksgebouwen, is geen argument vóór sloop. Het is gemakkelijk het aanhoudende commentaar van burgers op het vele slopen af te doen als sentimenteel gesnotter, maar daarmee gaat men voorbij aan een reëel gevoel van verlies dat bij veel mensen leeft. Het is in het belang van de stad juist in het eigen karakter te investeren, in plaats van in de afbraak ervan.

Errik Buursink Masterstudent Erfgoedstudies Universiteit van Amsterdam

Ingezonden brieven richten aan: lezersredacteur Aart te Veldhuis lezers@tubantia.wegener.nl of postbus 183, 7500 AD Enschede - LEZERSBRIEVEN

Mooizo Errik! :)
--------------------------------------------------------------------------------

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » di jun 19, 2007 9:17 am

Ik dacht even dat Errik alweer een brief had geschreven, maar het is een oudje. :)
de kloomp'maj anhoalen

Femmefatale
Member
Member

Bericht door Femmefatale » ma jul 02, 2007 11:30 pm

Drie historische panden aan de Noorderhagen in Enschede zijn gered van de slopershamer.

Dat heeft de gemeenteraad maandag na felle protesten besloten. De drie panden zouden plaats moeten maken voor nieuwbouw van woongemeenschap De Wonne, die de panden huurt. Het gemeentebestuur moet nu met eigenaar de Larink Stichting nieuwe plannen maken waarin de drie historische panden zijn verwerkt. De Larink Stichting zegt in een reactie dat niet te willen. Voor september moet er een plan liggen. Zoniet, dan is de kans op lange gerechtelijke procedures groot

bron: rtvoost
... en ik schud de hand waar hij straks mee slaat...

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » ma jul 02, 2007 11:32 pm

We Rule! :cheer:

*) we = de burgers van Enschede en ik. ;)
de kloomp'maj anhoalen

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » ma jul 02, 2007 11:34 pm

Dat wel natuurlijk. :okay:

Femmefatale
Member
Member

Bericht door Femmefatale » ma jul 02, 2007 11:37 pm

Ho even, ik wil even een complimentje over mijn geweldig en natuurlijk volledig gratis gekopieerd stukje nieuws. Als ik nu nog 1 iemand hoor dat ik geen zinnige bijdrage lever aan het forum... :P

Maar het is goed nieuws :)
Laatst gewijzigd door Femmefatale op ma jul 02, 2007 11:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
... en ik schud de hand waar hij straks mee slaat...

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » ma jul 02, 2007 11:38 pm

Go femme! :banaan: Go femme! :banaan:

Rik
Member
Member

Bericht door Rik » di jul 03, 2007 8:17 am

:banaan: Hulde! :banaan:

Yeah! :drunk:

Tony S.
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Tony S. » di jul 03, 2007 9:32 am

Panden Noorderhagen 'gered'

ENSCHEDE - De panden aan de Noorderhagen 19 tot en met 23 mogen niet worden gesloopt ten behoeve van uitbreiding van De Wonne. Uitbreiding aan deze zijde van het kloostercomplex moet plaatsvinden tussen deze beeldbepalende panden en het klooster. Het straatje Brinkgaarden mag wel verdwijnen. Een meerderheid van PvdA, VVD, D66, SP en René Tenkink van GroenLinks heeft gisteravond het college van burgemeester en wethouders de opdracht gegeven met dit plan naar de Larinkstichting te stappen, eigenaar van het binnenstadsklooster waarin De Wonne is gehuisvest. Extra kosten van dit alternatief voor sloop van de drie panden: maximaal 750.000 euro bovenop de al beschikbare 1,4 miljoen euro. Eind september moet het college de raad informeren over de wijze waarop deze uitbreiding kan worden uitgevoerd. Wethouder Eric Helder (PvdA) haalde alles uit de kast om de partijen over te halen te kiezen voor het uiteindelijke college-voorstel: behoud van pand Noorderhagen 19/19A en dit te integreren in de nieuwbouw. "Onze plicht is te wijzen op de juridische risico's. Het is heel onverstandig nu geen keuze te maken uit onze varianten", zei Helder met klem. Hij doelde daarbij op sloop van de drie panden en volledige nieuwbouw óf behoud van het meest karakteristieke pand aan de Noorderhagen en dit in de nieuwbouw op te nemen. Die laatste optie noemde hij een goede verbinding tussen oud en nieuw. De gemeenteraad heeft zich in 2005 bij de plannen voor de bouw van het Muziekkwartier, waardoor een vleugel van het klooster moet worden gesloopt, vastgelegd op compensatie voor De Wonne. In eerdere gesprekken gaf de Larinkstichting al duidelijk aan een sterke voorkeur te hebben voor nieuwbouw richting Noorderhagen. Inpassing van het pand nummer 19 is niet bij voorbaat helemaal afgewezen. Alle andere varianten worden als niet passend binnen de overeenkomst uit 2005 tussen Larinkstichting en gemeente volstrekt afgewezen. Dit standpunt is gisteren, na overleg met haar juridisch adviseur, voorafgaand aan de vergadering aan raad en college nog eens duidelijk gemaakt. Over de overeenkomst uit 2005 gaat nu de strijd. Partijen leggen deze verschillend uit. CDA, CU, BurgerBelangen en twee van de drie GroenLinksers zien net als het college een berg juridische problemen en financiële gevolgen op zich afkomen. Een raadsmeerderheid wijst er op dat alleen is vastgelegd dat de vierkante meters die De Wonne verliest door sloop van de vleugel worden gecompenseerd. Zij wil eventueel het verlies van tuin door De Wonne enigszins compenseren door het verkleinen van het Willem Wilminkplein, tussen klooster, Fabrieksschool, Muziekkwartier en het nog te bouwen complex nabij het stationsplein. Wethouder Helder moet nu, zeer tegen zijn zin, opnieuw in gesprek met de Larinkstichting. >>Een volgend hoofdstuk is gisteravond geschreven over De Wonne. Over vervangende nieuwbouw voor een te slopen vleugel dreigt een juridische strijd.

--------------------------------------------------------------------------------
Uit de bans vandaag!
Een lang wief is een ladder in huus!

Perceptor
Member
Member

Bericht door Perceptor » di jul 03, 2007 9:38 am

Woehoe! :banaan:

Rik
Member
Member

Bericht door Rik » di jul 03, 2007 10:56 am

En terrecht!, dat de gemeenteraad eerder onverstandig gehandeld had moet niet betekekenen dat de panden daarvan de dupe worden! Dan maar op de moeilijke manier!

Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik » di jul 03, 2007 11:08 am

Het zal nog een flinke strijd worden!
De stichting Larinksticht heeft al gezegd dit allemaal niet te willen.
Wie is/zijn uberhaupt de mensen van Het larinksticht?
Beseffen ze wel dat men met dit gebouw een unieke positie inneemt in de binnenstad? Verplaatsen van de hele handel en dan slopen van de noordvleugel, daarna herstel van het oorspronkelijke pand uit de jaren zestig van de 19e eeuw is de beste en mooiste optie.
Er moet toch een ander pand te vinden zijn voor deze dwarsliggers.
Helemaal ongelijk hebben deze mensen natuurlijk niet, zo simpel ligt het allemaal niet. Maar de gemeente, zowel B&W als de hele raad hebben in het nabije verleden veel te veel geduld met De Wonne gehad.
Het hele gebeuren van de afgelopen jaren hangt van misverstanden en verkeerde beslissingen aan elkaar. Stelletje sufkoppen, ja ook de huidige en toenmalige oppositie! :cry:

Rik
Member
Member

Bericht door Rik » di jul 03, 2007 1:15 pm

Voor iedereen die het nog eens na wil lezen...

Link (word)

Fout één is simpelweg het willen handhaven van de Wonne op die plek als je het mij vraagt..., geef die jongens een mooi ruim complex buiten het centrum. Met die 1,4 + 0,7 = 2,1 miljoen moet toch heel wat te doen zijn...

P.S. Googlen op "noorderhagen larinkstichting" levert genoeg interessant leesvoer op...

bintt
Member
Member
Contacteer:

Bericht door bintt » di jul 03, 2007 4:33 pm

Een klein stapje in de goede richting dacht ik na de raadsvergadering van gisteren. Maar er blijven bij mij veel vragen en gefronste wenkbrauwen.

Ook in de raad gisteren werd voortdurend bevestigd dat de gemeente niet om de gemaakte afspraken met de larinkstichting heen kan?
Ik vraag me af of dat zo is.

De opgegeven redenen van de Wonne om op die plek te moeten blijven zitten wegen in geen enkel opzicht op tegen de stadsbelangen als behoud van cultureel erfgoed en de wens van het merendeel van de enschedeese bevolking.
(Inderdaad Hendrik: Wie zijn eigenlijk die mensen van Het Larinksticht?)

Verder moet wat mij betreft de partij Burgerbelangen zich vanaf gisteren een nieuwe naam nemen. Ze bleven zich halsstarrig vastbijten in
'afspraak is afspraak' en kwamen voor alles behalve de burgerbelangen op.

Rik
Member
Member

Bericht door Rik » di jul 03, 2007 4:56 pm

Een probleem is inderdaad dat de Larinkstichting destijds haar bezwaren heeft ingetrokken tegen het muziekcentrum met deze toezeggingen.

Toen was echter nog lang niet duidelijk dat de consequenties daarvan waren dat de panden op het Noorderhagen zouden sneuvelen, er waren op dat moment nog andere opties waarvan niet duidelijk was dat ze niet deugden.

De gemeente heeft zich dus ingegraven, wat misschien ook wel de houding van de wethouder verklaart..., maar zoals ik eerder al zij daar zouden de panden dus onterrecht de dupe van geworden zijn...

Wat nu? Het muziekcentrum kan niet meer worden afgebroken, de panden aan de Noorderhagen kunnen niet meer worden afgebroken. Door een deel van het Willem Wilmink plein terug te nemen zou inderdaad nog binnen de gemaakte afspraken kunnen worden gewerkt, het beste compromis..., of eigenlijk helemaal geen compromis.

Blijf ik er trouwens nog steeds bij dat de Wonne niet op deze plek, iets wat een absolute A-locatie gaat worden, thuishoort.

bintt
Member
Member
Contacteer:

Bericht door bintt » di jul 03, 2007 7:37 pm

Er schijnt nog een voorstel te zijn geweest van het afbreken van alleen de bovenverdieping van de Noordvleugel. Hier is de Larinkstichting destijds mee accoord gegaan (heeft het niet afgewezen), maar daar heeft B&W niets mee gedaan. Vermoedelijk omdat ze zelf graag een fijn groot plein willen naast het prestige-object.

Verder is er een officiele afspraak over vervangen van vloeroppervlak met de stichting vastgelegd. Maar de eisen van de Larinkstichting zijn nooit in een officiele afspraak/contract vastgelegd. Dat de Wonne niet wil dat er in de tuin wordt gebouwd is dus een wens, geen eis die ingewilligt dient te worden. (zoals ook mooi omschreven door 'Tony')

Als ik mijn familie uitbreid en niet meer in mijn huisje pas, zijn er twee oplossingen; ik verbouw mijn huis op mijn eigen grond als ik daar toestemming voor krijg, of ik ga verhuizen. Ik kan niet verwachten dat mijn buren hun huis hier voor af gaan breken....toch?

Ik denk erover zelf maar eens met een voorstel/ontwerp op de proppen te komen.

Plaats reactie