Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Herbestemming Atak/Aksiegroep

Nieuwsberichten uit de stad.
Kubus
Member
Member

Bericht door Kubus » wo apr 25, 2007 2:20 pm

Architecten Wendrich in actie voor De Wonne

ENSCHEDE - In de discussie over het behoud van de oude panden aan de Noorderhagen liet architect Boy Wendrich zijn stem nog niet horen. Het plan dat hij in een eerder stadium -geheel vrijblijvend- op papier had gezet, leek een roemloze dood in de prullenbak te zijn gestorven. Maar de politiek werd overvallen door twijfels en alle opties worden nog eens goed bekeken. Vanuit die wetenschap vraagt Wendrich alsnog aandacht voor de wijze waarop hij woongemeenschap De Wonne heeft ingepast in het Muziekkwartier. Boy Wendrich (ontwerper van het Muziekcentrum) en zijn zoon Henkjan, eveneens architect, weten precies waar het fout ging: "Op het moment dat het bestuur van de Larinkstichting tegen de gemeente zei: als die noordvleugel eraf moet, moeten jullie ons helpen! Ze hadden een goed plan moeten hebben. In plaats daarvan zijn ze meteen mesje gaan pingelen. De Larinkstichting heeft een stuk grond gekregen waarop heel lastig iets ontwikkeld kan worden." Ruim een jaar geleden kwam Wendrich in contact met het bestuur van de Larinkstichting. Bij die gelegenheid gaf de architect aan, dat hij gekozen zou hebben voor een heel andere oplossing. Uiteindelijk verdween zijn plan in het archief, omdat de gemeente de voorkeur gaf aan een architectenselectie. Vader en zoon Wendrich hadden liever gezien, dat er gekozen was voor een aanbesteding. Senior: "Ik dacht: ze redden zich wel. Maar toen ontstond alle commotie over de panden aan de Noorderhagen. Ik denk dat de discussie over deze panden wordt vertroebeld door emoties. Maar volgens mij is het wel zo, dat we in Enschede alles afbreken. Nu krabben ze zich achter de oren. Ook de raad gedraagt zich een beetje hyprocriet. Ze hebben zelf die beslissing genomen en nu hoor je alleen maar oh's en ah's." De Wendrichs besloten de 'knuppel in het hoenderhok te gooien' en hun plan van het zijspoor te halen. "In ons plan blijven de huizen aan de Noorderhagen en de Brinkgaarden gehandhaafd. We gaan uit van een klooster met een echte kloostertuin." Op de plaats waar nu een muur is getekend, tekende Wendrich de vervangende nieuwbouw van De Wonne. "Het plein krijgt zo goede gevelwanden, geschikt voor terrasjes en een muziekkoepel, en De Wonne wordt alom een fatsoenlijk gebouw." De noordvleugel van De Wonne wordt in een wat smallere vorm herbouwd en krijgt een modernere gevel. Dat het op die manier nogal dicht tegen het Muziekkwartier aan komt, vindt Wendrich niet zo erg. "Als je in de binnenstad bouwt, moet je zoiets accepteren."
TCT 250407
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » wo apr 25, 2007 2:37 pm

Van witte blokkendoos, via zalmroze modernisme naar monumentenzorg. De onnavolgbare carrière van Boy Wendrich. :D
Ben wel heel erg benieuwd naar het ontwerp trouwens.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power

Kubus
Member
Member

Bericht door Kubus » wo apr 25, 2007 3:37 pm

In de papieren editie zat een tekening. Helaas kan ik op dit moment even niet scannen.
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede

INVISIBLE
Member
Member
Contacteer:

Bericht door INVISIBLE » wo apr 25, 2007 8:41 pm

Heb de tekening gezien, ik ben dan ook 100% voor dit ontwerp kan het niet hard genoeg van de daken schreeuwen :P .
Werkelijk alles in zijn ontwerp/oplossing is perfect in mijn ogen :) .
Enschede

Perceptor
Member
Member

Bericht door Perceptor » do mei 10, 2007 1:08 pm

Prijzige variant voor Noorderhagen

ENSCHEDE - Als de raad bereid is daar zes ton extra voor uit te trekken, dan kan één van de veelbesproken huizen aan de Noorderhagen (het witte pand op nummer 19) worden behouden. Het probleem daarbij is wel, dat er nog een dekking moet worden gevonden voor deze uitgave én dat deze ABC-variant vooralsnog wordt afgewezen door de Larinkstichting. Dit blijkt uit een extra onderzoek dat het college van B en W heeft laten uitvoeren naar de mogelijkheden tot handhaving van de panden aan de Noorderhagen 15 tot en met 23. Zoals deze krant reeds eerder meldde, zouden deze panden moeten wijken voor de nieuwbouw van De Wonne. Nieuwbouw die nodig is omdat de huidige noordvleugel van deze woongemeenschap tegen de vlakte gaat als gevolg van de bouw van het aangrenzende Muziekkwartier. Onder druk van de raad en de publieke opinie liet het college architect W. Patijn een 'verdiepingsslag' uitvoeren naar eventuele varianten. Alternatieve plannen die zijn aangedragen door derden, waaronder de Historisch Sociëteit Enschede-Lonneker, voldoen niet aan de kaders zoals die eerder zijn vastgesteld. In de ABC-variant gaan de nummers 21 en 23 tegen de vlakte en wordt nummer 19 ingepast in de nieuwbouw. Op de begane grond van het witte pand worden de rommelmarkt en Handje Twee (twee activiteiten van De Wonne) ondergebracht. Ook kunnen hier tweedehands spulletjes worden opgeslagen en gesorteerd. Op de bovenverdieping van nummer 19 komen de gastenverblijven en de appartementen voor de kerngroep. Volgens wethouder E. Helder steekt het college de nek uit met deze oplossing: ,,Maar we willen ons houden aan onze verplichtingen richting de Larinkstichting. Het voordeel van deze variant is, dat het meest waardevolle pand in zijn geheel behouden blijft. En niet alleen de gevel, wat ook maar een kunstmatige oplossing zou zijn." Dat het straatbeeld van de Noorderhagen onaangetast blijft, noemt de wethouder eveneens een groot voordeel. Het bestuur van de Larinkstichting kwalificeert de ABC-variant als 'de minst slechte'. Behalve extra onderhouds- en exploitatielasten is er kritiek op de situering en indeling van de appartementen van de kerngroep ten opzichte van de gastenverblijven. Wethouder Helder gaat er vanuit dat beide partijen eruit komen. ,,We blijven ons best doen om zo dicht mogelijk in de buurt van de Larinkstichting te komen." In de stadsdeelcommissie centrum moet volgende week dinsdag blijken of er voldoende politiek draagvlak is voor deze variant. Het college wil zes ton extra uittrekken voor het behoud van het pand Noorderhagen 19. Een variant die afgewezen wordt door de Larinkstichting.
Noorderhagen 19 is het witte pand:
Afbeelding

Waarom Handje Twee en rommelmarkt op die plek? Kan toch ook ergens anders in de stad? :head:

Over de twee panden aan de linkerkant van het witte pand wordt trouwens niks gezegd...

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » do mei 10, 2007 1:12 pm

Mooi gebaar, maar ik vind echt dat de ensemblewaarde hier het belangrijkst is. Daarom moeten de twee huizen rechts naast het witte pand ook behouden blijven.

INVISIBLE
Member
Member
Contacteer:

Bericht door INVISIBLE » do mei 10, 2007 1:17 pm

Hier word je ondertussen toch wel een beetje moe van, zelfs een kind zou hiervoor nog betere oplossingen hebben .
En inzien dat deze gebouwen de moeite waard zijn om tenminste te handhaven in het hedendaagse straatbeeld .

Het is dan ook te stom voor woorden dat deze beide partijen er geen oplossing voor kunnen vinden, en dat dan ook daadwerkelijk uit gaan voeren .
Als het Larinksticht zich dan zo goed bezig houdt met rommelmarkten en handtje twee instellingen .
Dan zou ik zeggen, probeer eens eerst het "oude" te handhaven voordat je het van de hand doet ..................en het plaats laat maken voor iets nieuws .

Het beste is nog steeds het handhaven van de Noordvleugel, welke in mijn ogen geen enkel probleem zou opleveren bij de ingang .
We leven nu eenmaal in een stad, en een stad mag best wat dicht bebouwd zijn .........of dit nu voor een ingang is of niet .
Ten tweede mogen de panden aan de Noorderhagen van mij part voor alles gebruikt worden, als ze maar behouden blijven .
Verder zie ik het probleem niet zo .........................maar het zou wel weer het kibbelen van de ene partij tegen de andere zijn, waarbij ik het Larinksticht als niet makkelijke tegenpartij zie :head: !!

Dus gedraag je beide eens Volwassen en kom tot een oplossing, daar waar "elke" Enschedeer weer rustig van kan slapen .
Aangezien die er zo langzamerhand ook niets meer van snappen waarom het allemaal zo moeilijk moet gaan .
Enschede

Tony S.
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Tony S. » do mei 10, 2007 2:50 pm

Typische Hollandse laffe oplossing(als dit doorgaat dan natuurlijk),laten we de boel een `beetje` afbreken,en een `beetje` laten staan :head:
En dan gaat straks de graafmachine iets te ver door,ach sorry is het dan,we hebben er alles aan gedaan,etc.,blablabla......
Een lang wief is een ladder in huus!

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » do mei 10, 2007 3:02 pm

Heb net de tekst behorende bij het plan doorgenomen. Ik ben toch voorzichtig positief.

Rik
Member
Member

Bericht door Rik » do mei 10, 2007 3:35 pm

Nr. 19 is verreweg het meest bijzondere pand en ik kan me hier prima in vinden eigenlijk. Nu moet alleen nog even de Larinkstichting eens realistisch worden, rare gasten...

INVISIBLE
Member
Member
Contacteer:

Bericht door INVISIBLE » do mei 10, 2007 7:01 pm

Nee ik kan hier niks mee, het ene laten staan ......... het andere afbreken .
Het witte pand kan dan wel de mooiste zijn, maar je haald het complete plaatje wel uit zijn verband .
En als er dan nog daadwerkelijk iets nieuws neergezet gaat worden, laat het dan een top retro-architectonisch hoogstandje zijn .
Dat bewonder ik enorm, aangezien je daardoor wel een bepaalde charme blijft houden in de Noorderhagen.
Maar de tekening die onlangs in de krant stond, over de nieuwbouwplannen en huisvesting Wonne, schrok me erg af.
Kijk over een pakweg 10 jaar zou niemand wat zeggen over een prachtig nieuw retro pand, maar wel over een lelijk jaren '80 gebouw in het Ei van Enschede.

Ben dan ook nog steeds van mening ....afblijven van die gebouwen, helemaal als er straks ook nog gerommelt word met de Fabriekschool en Atak (wat ik wel aan zie komen).
Moeten we de "Muur" een stukje verplaatsen ofzo ..............? Zodat dit weer tijdelijk onbegaanbaar gebied is, zoals "vroeger" in een andere stad het geval was.
En nu met warm hart zijn historische panden koestert, en daar waar mogelijk herbouwd.
Wij breken ze op dit moment, door 1 of andere ongewis, binnenkort misschien wel af.
Slechte zaak ................
Enschede

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » do mei 10, 2007 8:37 pm

Heb het ontwerp gezien. Drie keer niks.
Dit is een oplossing waar niemand gelukkig mee is. :no:

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » vr mei 11, 2007 9:44 am

Waarom moet dit in vredesnaam 6 ton kosten? De herbouwwaarde van die woning is 3 ton of zo... Laat de Wonne alsjeblieft ergens anders gaan bouwen, er zijn genoeg vrije kavels in het centrum, maar laat deze kavel(s) met rust. Al die dure kunstgrepen om een deel te behouden lijken nergens op.
de kloomp'maj anhoalen

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » zo mei 13, 2007 11:20 am

Het nieuwe ontwerp. Helaas vooral een massastudie, maar ik neem aan dat de gevels van het eerste ontwerp een goede indicatie geven van wat we kunnen verwachten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oude ontwerp:

Afbeelding

Rik
Member
Member

Bericht door Rik » zo mei 13, 2007 11:45 am

Hmmm, nee daar wordt ik nou niet wildenthousiast van.

Perceptor
Member
Member

Bericht door Perceptor » zo mei 13, 2007 3:22 pm

Volgens mij wordt het er hiermee niet beter op, ben erg benieuwd of er nog wat meer gedetailleerde plaatjes gaan volgen.

DBM
Member
Member
Contacteer:

Bericht door DBM » zo mei 13, 2007 9:59 pm

Slechte keus, die gasten van de Wonne mogen al blij zijn dat ze in het mooie oude klooster mogen wonen.
Als het aan mij ligt verwijderen en onderbrengen in een mooi nieuw pandje in 't hart van zuid (Hengelo). Niks centrum, er lopen al genoeg van die idioten rond in de stad.

Kubus
Member
Member

Bericht door Kubus » di mei 15, 2007 10:31 am

LEZERSBRIEVEN

Dorpspolitiek Na de ophef die is ontstaan over de sloop- en nieuwbouwplannen van De Wonne aan de Noorderhagen, kreeg voormalig Rijksbouwmeester Wytze Patijn opdracht een 'verdiepingsslag' te maken. Doel was te onderzoeken of de bestaande gevels toch niet ingepast zouden kunnen worden in de beoogde nieuwbouw. Vanavond aanstaande worden de aangepaste plannen gepresenteerd aan de Stadsdeelcommissie Centrum. Wat nu als voorkeursvariant aangedragen wordt, betekent echter nog steeds een ernstige aanslag op het laat-negentiende-eeuwse ensemble langs de Noorderhagen. Eén pand wordt in het nieuwe ontwerp ingepast, de andere huizen worden alsnog afgebroken en maken plaats voor een ontwerp met lompe dakoverstek en halfzachte referenties naar de traditionele architectuur. De fijne korrel van de binnenstedelijke stedenbouw maakt plaats voor een grof gebouw, waar het enige gehandhaafde element verloren tussen staat gepropt. De eeuwenoude Brinkgaarden wordt zonder problemen geschrapt. Hoewel de kwaliteit van het ontwerp flink wat te wensen over laat, is de architect niet de hoofdschuldige. Het programma dat op de locatie tussen Noorderhagen en Brinkgaarden gerealiseerd moet worden vraagt om een groot vloeroppervlak. Een gebouw dat zo'n oppervlak kan bevatten valt nauwelijks te integreren in de bestaande panden. De manier waarop de gemeentebestuurders met het plaatselijke erfgoed gemarchandeerd hebben om de realisatie van het Muziekkwartier mogelijk te maken, is dan ook in de eerste plaats debet aan dit 'hoofdpijndossier'. De gemeenteraad heeft zitten slapen en zijn rol als waakzame volksvertegenwoordiging slecht vervuld. Protesten hebben, in opdracht van de raad, geleid tot een onderzoek naar een oplossing die 'het straatbeeld van de Noorderhagen niet aantast'. De uitkomst voldoet geheel niet aan deze opdracht, maar zal waarschijnlijk worden aanvaard als enig werkbaar alternatief voor volledige sloop. Het eindreslutaat is voor iedereen onbevredigend: De Wonne zit met een gebouw dat niet aan haar wensen voldoet, de stad is een gaaf bewaarde historische gevelwand kwijt, de gemeente moet 600.000 euro extra ophoesten en de architect heeft een halfbakken product af moeten leveren. Typisch het knullige resultaat van kortzichtige dorpspolitiek. Errik Buursink, namens de Vereniging Erfgoedontwikkeling

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » di mei 15, 2007 10:45 am

Ik hoop dat in de papieren versie "aanstaande" wel is weggehaald...

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » di mei 15, 2007 1:20 pm

Welke eikel heeft de layout zo verknald! :D
de kloomp'maj anhoalen

Plaats reactie