Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Hoogbouwverbod

Nieuwsberichten uit de stad.
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Hoogbouwverbod

Bericht door Rikarchitecten »

Hoe zit het eigenlijk met het hoogbouwverbod dat van kracht zou moeten zijn in Enschede? Het lijkt er op dat de gemeente zich neer heeft gelegd bij de gelimiteerde bouwhoogte van 45/50 m aangezien er talloze torens van deze hoogte in de laatste jaren gebouwd zijn en nog gebouwd zullen worden. Of is hier echt een rechterlijk verbod actief waar de gemeente zich moet houden?

Opvallend: Wethouder Hatenboer van Stedelijke Ontwikkelingen is niet bereikbaar voor deze kwestie:

Rik Meijer ‏@Apocalypsebeats 13 Nov
@jeroenhatenboer Zit er al schot in de zaak rondom de inspanningen tegen het hoogbouwverbod? De Alphatoren staat op eenzame hoogte. Groeten.

Rik Meijer ‏@Apocalypsebeats Protected 16 Nov
@jeroenhatenboer Of ben ik aan het verkeerde adres met deze vraag? Zo ja, bij wie kan ik wel terecht?
ENSCHEDE
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Arie »

hierover ook veel geschreven in deze topic: http://enschede-stad.nl/forum/viewtopic ... start=1280
Gebruikersavatar
Tony S.
Member
Member
Berichten: 432
Lid geworden op: wo jun 07, 2006 8:23 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Tony S. »

Heb hier laatst nog iets neergezet daarover,weet zo gauw even niet waar.Maar dacht dat er wat bewegingen waren op dat gebied,door wat veranderingen aan de radar zou het hoogbouwbeleid wat soepeler worden.Heb daar verder ook weinig meer van vernomen.

Edit:Hier staat het,had met windturbines te maken,maar het kan ook iets voor hoogbouwprojecten betekenen!

forum/viewtopic.php?f=3&t=1152
Een lang wief is een ladder in huus!
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Arie »

Alphatoren Enschede
in Overijssel

Alphatoren_Enschede (1)
De Alphatoren is een 101 meter hoog gebouw in Enschede. De toren staat tussen meer hoogbouw aan de Boulevard 1945. Het gebouw heeft een woonfunctie en het telt 91 appartementen verdeeld over 29 verdiepingen. Samen met andere lagere appartementengebouwen vormt de toren een gebouwencomplex. Het gebouwencomplex is ontworpen door KOW architecten uit Den Haag.
De Alphatoren is het hoogste gebouw van Enschede en de provincie Overijssel. De Enschedese skyline zou aangevuld worden met meer en hogere torenflats maar door nieuwe voorschriften van de Rijksluchtvaartdienst is het niet meer toegestaan om hoger te bouwen dan 45 meter in Enschede.
zie: http://www.ginopress.nl/2014/01/alphato ... n-enschede
patriot

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door patriot »

Ik heb het idee dat defensie gewoon nog eventjes belangrijk wil zijn met haar regeltjes. Ze zijn bijna wegbezuinigd en proberen met dit belachelijke hoogbouwverbod nog even hun stempel te drukken. In ieder geval erg jammer. Het stadsbeeld zou echt een enorme boost hebben gekregen als die dish toren er gekomen was.

Maar nu luchthaven Twente een doorstart maakt, zullen ze dan niet besluiten ook iets aan die radarinstallatie te doen??
Gebruikersavatar
Tony S.
Member
Member
Berichten: 432
Lid geworden op: wo jun 07, 2006 8:23 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Tony S. »

De hoop is toch dat er wat versoepeling komt,al is daar nog nergens wat over te lezen.Dit is volgens mij gewoon oud nieuws,er zijn ook nooit nieuwe voorschriften geweest,maar regels die al bestonden.Defensie heeft dat toen alleen nog maar eens goed onder de aandacht gebracht!De Alpha toren staat er dus eigenlijk illegaal :guns:
Een lang wief is een ladder in huus!
patriot

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door patriot »

http://www.gelderlander.nl/regio/nijmeg ... -1.1572747

Dit is nieuws van 2 jaar geleden uit Nijmegen, daar had de gemeente te maken met eenzelfde probleem, namelijk radar verstoring. Maar defensie heeft daar aan die radar 'geknutseld' met als resultaat; 'sky is the limit' ofwel geen beperkingen meer.

Waarom doen ze dat ook niet even hier in Enschede. Zie ik iets over het hoofd, of is dit pure willekeur? Misschien te maken met die rechtzaak oid?
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Hendrik »

patriot schreef:http://www.gelderlander.nl/regio/nijmeg ... -1.1572747

Dit is nieuws van 2 jaar geleden uit Nijmegen, daar had de gemeente te maken met eenzelfde probleem, namelijk radar verstoring. Maar defensie heeft daar aan die radar 'geknutseld' met als resultaat; 'sky is the limit' ofwel geen beperkingen meer.

Waarom doen ze dat ook niet even hier in Enschede. Zie ik iets over het hoofd, of is dit pure willekeur? Misschien te maken met die rechtzaak oid?
Wat in Nijmegen kan moet hier ook mogelijk zjn. Er liggen vast nog wel enkele torenplannen in kasten te verstoffen. Ledeboerterrein bijvoordeeld.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Arie »

Hendrik schreef:
patriot schreef:http://www.gelderlander.nl/regio/nijmeg ... -1.1572747

Dit is nieuws van 2 jaar geleden uit Nijmegen, daar had de gemeente te maken met eenzelfde probleem, namelijk radar verstoring. Maar defensie heeft daar aan die radar 'geknutseld' met als resultaat; 'sky is the limit' ofwel geen beperkingen meer.

Waarom doen ze dat ook niet even hier in Enschede. Zie ik iets over het hoofd, of is dit pure willekeur? Misschien te maken met die rechtzaak oid?
Wat in Nijmegen kan moet hier ook mogelijk zjn. Er liggen vast nog wel enkele torenplannen in kasten te verstoffen. Ledeboerterrein bijvoordeeld.
Aan de Mooienhof en Ledeboerstraat is nog ruimte voor hoogbouw
Bijlagen
Kuipersdijk hoek Mooienhof Taco Mundo.JPG
Gebruikersavatar
Tony S.
Member
Member
Berichten: 432
Lid geworden op: wo jun 07, 2006 8:23 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Tony S. »

patriot schreef:http://www.gelderlander.nl/regio/nijmeg ... -1.1572747

Dit is nieuws van 2 jaar geleden uit Nijmegen, daar had de gemeente te maken met eenzelfde probleem, namelijk radar verstoring. Maar defensie heeft daar aan die radar 'geknutseld' met als resultaat; 'sky is the limit' ofwel geen beperkingen meer.

Waarom doen ze dat ook niet even hier in Enschede. Zie ik iets over het hoofd, of is dit pure willekeur? Misschien te maken met die rechtzaak oid?
Ze hebben niet alleen daar met de radar geknutseld,dat is landelijk het geval,kwam met name door de toename van windturbines,daarom is het ook gunstiger geworden voor hoge gebouwen.Gek genoeg horen we daar hier maar weinig over,terwijl ze zulke mooie plannen hadden.Misschien kwestie van prioriteiten op dit moment??
Een lang wief is een ladder in huus!
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Hendrik »

Tony S. schreef:
patriot schreef:http://www.gelderlander.nl/regio/nijmeg ... -1.1572747

Dit is nieuws van 2 jaar geleden uit Nijmegen, daar had de gemeente te maken met eenzelfde probleem, namelijk radar verstoring. Maar defensie heeft daar aan die radar 'geknutseld' met als resultaat; 'sky is the limit' ofwel geen beperkingen meer.

Waarom doen ze dat ook niet even hier in Enschede. Zie ik iets over het hoofd, of is dit pure willekeur? Misschien te maken met die rechtzaak oid?
Ze hebben niet alleen daar met de radar geknutseld,dat is landelijk het geval,kwam met name door de toename van windturbines,daarom is het ook gunstiger geworden voor hoge gebouwen.Gek genoeg horen we daar hier maar weinig over,terwijl ze zulke mooie plannen hadden.Misschien kwestie van prioriteiten op dit moment??
De realiteit is anno 2014 natuurlijk wel dat geen investeerder staat te trappelen om te beginnen :(
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Tony S.
Member
Member
Berichten: 432
Lid geworden op: wo jun 07, 2006 8:23 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Tony S. »

Lees net in de TCT dat Thales zorg draagt voor de nieuwste grondradars,die komen bij Apeldoorn en Leeuwarden.Hun waarneming wordt nauwelijks verstoord door de aanwezigheid van bv. windmolens.Je zou zeggen dat dit toch ook perspectief moet bieden voor hoogbouw.Staat helemaal niets over in het artikel,maar een mens mag hopen toch :)
Een lang wief is een ladder in huus!
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Hendrik »

Tony S. schreef:Lees net in de TCT dat Thales zorg draagt voor de nieuwste grondradars,die komen bij Apeldoorn en Leeuwarden.Hun waarneming wordt nauwelijks verstoord door de aanwezigheid van bv. windmolens.Je zou zeggen dat dit toch ook perspectief moet bieden voor hoogbouw.Staat helemaal niets over in het artikel,maar een mens mag hopen toch :)
Toen ik dat las in de TUB, was mijn eerste gedachte: weg met die radar op "Twente".
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Arie »

Hendrik schreef:
Tony S. schreef:Lees net in de TCT dat Thales zorg draagt voor de nieuwste grondradars,die komen bij Apeldoorn en Leeuwarden.Hun waarneming wordt nauwelijks verstoord door de aanwezigheid van bv. windmolens.Je zou zeggen dat dit toch ook perspectief moet bieden voor hoogbouw.Staat helemaal niets over in het artikel,maar een mens mag hopen toch :)
Toen ik dat las in de TUB, was mijn eerste gedachte: weg met die radar op "Twente".
Vliegveld Twente 5-4-2014 5. deze radartoren voorkomt hoogbouw in Enschede
Bijlagen
Vliegveld Twente 5-4-2014 5. deze radartoren voorkomt hoogbouw in Enschede.JPG
Gebruikersavatar
Dimitri
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 1:11 pm
Locatie: Enschede

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Dimitri »

Ik woon er in de buurt en kan nog wel wat oud ijzer gebruiken.
Nee maar even zonder gekkigheid, hoop van harte dat in de toekomst als nog hoogbouw mogelijk is.
Gebruikersavatar
Tony S.
Member
Member
Berichten: 432
Lid geworden op: wo jun 07, 2006 8:23 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Tony S. »

Volgens de TCT vervangen de nieuwe radars de meer dan veertig jaar oude `medium power radars`. Ga er vanuit dat Dimitri het spul op kan halen :D De twee nieuwen zoeken elk hun deel van het te bewaken luchtruim in en rond Nederland af. Bij uitval of storing kunnen ze elkaars taak deels overnemen. De waarnemingsafstand reikt tot 2.000 km. Klinkt allemaal hoopvol 8)
Een lang wief is een ladder in huus!
Gebruikersavatar
MarcBrugge
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: do feb 11, 2016 9:36 pm
Locatie: Enschede

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door MarcBrugge »

kunnen ze niet achter de (toch al gebouwde) alphatoren niet hoogbouw gaan bouwen? Dat zicht is toch al belemmerd! (klik link voor uitleg) https://gyazo.com/7395e2bae6cce6c1a9983101261c1404
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door hans »

of slopen en een leuke bungaLOW bouwen
Gebruikersavatar
Dimitri
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 1:11 pm
Locatie: Enschede

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Dimitri »

Toch maar eens een paar vragen, wil namelijk het onderwerp betreft hoogbouw wel weer aanwakkeren. Weet niet of hier mensen dicht bij het vuur zitten?
Veel van jullie zullen het volgende hoogbouw forum wel kennen skyscrapercity.com. Als ik hier op rond kijk, zijn er behoorlijk wat steden in Nederland die hoogbouw hebben of in ontwikkeling hebben, waar tevens vliegvelden zijn(zie Eindhoven). Waarom kon het hier niet door gaan?
Speelt er op de achtergrond nog wat? Of is het hoogbouwverbod niet meer actief? Is er voor in de toekomst nog weer wat mogelijk? De stad Enschede heeft wel potentie als het om hoogbouw gaat.

Dit is een lastige vraag voor velen, maar ik hoop dat er mensen zijn die dit kunnen beantwoorden.
Dit ook met in het achterhoofd dat er de laatste weken veel over windmolens word gepraat die een tophoogte hebben van plusminus 130m?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Arie »

Dimitri schreef:Toch maar eens een paar vragen, wil namelijk het onderwerp betreft hoogbouw wel weer aanwakkeren. Weet niet of hier mensen dicht bij het vuur zitten?
Veel van jullie zullen het volgende hoogbouw forum wel kennen skyscrapercity.com. Als ik hier op rond kijk, zijn er behoorlijk wat steden in Nederland die hoogbouw hebben of in ontwikkeling hebben, waar tevens vliegvelden zijn(zie Eindhoven). Waarom kon het hier niet door gaan?
Speelt er op de achtergrond nog wat? Of is het hoogbouwverbod niet meer actief? Is er voor in de toekomst nog weer wat mogelijk? De stad Enschede heeft wel potentie als het om hoogbouw gaat.

Dit is een lastige vraag voor velen, maar ik hoop dat er mensen zijn die dit kunnen beantwoorden.
Dit ook met in het achterhoofd dat er de laatste weken veel over windmolens word gepraat die een tophoogte hebben van plusminus 130m?
Volgens mij is er nog steeds sprake van een in werking zijnde radar die nog op het vliegveld staat.
Plaats reactie