Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Coronavirus.

Nieuwsberichten uit de stad.
Bericht
Auteur
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Coronavirus.

#1 Bericht door enschedeinansichten » vr mar 13, 2020 11:07 am

Hier kun je alles kwijt over het Coronavirus.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Re: Coronavirus.

#2 Bericht door enschedeinansichten » vr mar 13, 2020 11:13 am

Zoals altijd zijn er politici die hier weer een slaatje uit willen slaan.
De horeca ondernemers die in die dure auto's rijden en van gekkigheid niet weten hoe ze het geld moeten besteden staan nu als eerste te schreeuwen om financiële hulp.
Zo dat ben ik kwijt.

hans
Member
Member

#3 Bericht door hans » vr mar 13, 2020 11:27 am

als het voor pasen niet voorbij is , gaan een hoop kleine ondernemers het niet redden...

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

#4 Bericht door enschedeinansichten » vr mar 13, 2020 11:54 am

Dan hebben die echt hulp nodig maar hoe scheid je de graaiers van diegene die het echt nodig hebben ?

hans
Member
Member

#5 Bericht door hans » vr mar 13, 2020 12:01 pm

daar zit de crux...
ik heb nogal wat kennissen in italie en duitsland , in italie kom ik vaak bij een grote sloperij bij ravenna , daar zijn deze week 5 klanten geweest om onderdelen op te halen, normaal 5 in een uur....
ik ken een paar jongens die voor een standbouwer werken in münchen , die zijn voor onbepaalde tijd vrijgesteld , alleen basisloon , geen reiskosten toeslagen ed.net genoeg voor de vaste lasten, over een maand krijgen ze ontslag als er geen beurzen meer komen.

Arie
Member
Member

#6 Bericht door Arie » vr mar 13, 2020 1:01 pm

Onno van Veldhuizen over corona: ‘Ik heb dit in twintig jaar als burgemeester nooit gezien’
Gepubliceerd: Donderdag 12 maart 2020 22:14
Teun Staal | Tubantia

Onno van Veldhuizen over corona: ‘Ik heb dit in twintig jaar als burgemeester nooit gezien’
Het coronavirus zorgt ook in deze regio voor een ‘zeer ernstige situatie’. Die vraagt van inwoners in Twente verantwoordelijk gedrag dat een toename van de besmettingen kan helpen voorkomen.

Zo moeten mensen zich allemaal afvragen of zij feesten en partijen wel in grote omvang willen houden. „We staan met zijn allen voor de opdracht de kans op verdere verspreiding van het virus zoveel mogelijk te beperken, dat vraagt van ons allemaal bepaalde verantwoordelijkheden”, zegt Onno van Veldhuizen als voorzitter van de Veiligheidsregio Twente. „Mensen moeten zich de vraag stellen of grote bijeenkomsten waar we als autoriteiten niet over gaan wel gepast zijn.”

Burgemeesters bijeen
De burgemeester van Enschede kwam donderdag met al zijn Twentse collega’s binnen de Veiligheidsregio Twente bij elkaar om de maatschappelijke gevolgen van het uitdijende virus te bespreken. De bijeenkomst van de regionale bestuurders volgde op de landelijke instructies dat evenementen waar meer dan honderd mensen op afkomen worden afgelast, dat theaters en musea de deuren sluiten en sportwedstrijden niet doorgaan.

„Het is echt ernstig. Ik heb dit in de twintig jaar dat ik burgemeester ben nog nooit meegemaakt. Een pandemie, dat is nieuw voor iedereen.”

Warenmarkten
De nieuwste landelijke coronarichtlijn betekent dat er ook in Twente een streep gaat door grote publieksevenementen. Voor het doorgaan van de wekelijkse warenmarkten in de openbare ruimte houdt Van Veldhuizen nog een slag om de arm. „Die gaan voorlopig gewoon door, maar we toetsen nog of die onder de richtlijn van het Rijk moeten vallen. Het is het afwegen van het belang van de volksgezondheid tegen het kunnen kopen van goederen en waren die ook ergens anders te koop zijn.”

‘Gelijk behandelen’
De marktbranche liet donderdag ook zelf van zich horen. In een verklaring laat de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (Cvah) weten dat de markt in de coronacrisis hetzelfde behandeld zou moeten worden als ‘gewone’ winkels en supermarkten.

Van Veldhuizen zegt daarover: „Ik begrijp dat standpunt. Het is mogelijk dat we gaan kijken of ook grote winkels met veel bezoekers onder de coronarichtlijn moeten vallen. Maar voorlopig is dat niet aan de orde.”

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede
bron: http://enschede.1twente.nl/onno-van-vel ... em?1155090
De stadsfotograaf zonder grenzen

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

#7 Bericht door enschedeinansichten » vr mar 13, 2020 3:42 pm

Aldi, brood, aardappelen en melk uitverkocht.

Arie
Member
Member

#8 Bericht door Arie » vr mar 13, 2020 4:20 pm

Coronavirus in Enschede: “Het komt heel hard binnen
Gepubliceerd: Vrijdag 13 maart 2020 16:09
Laura Ratering | 1Twente

AUDIO | Coronavirus in Enschede: “Het komt heel hard binnen, zie: http://enschede.1twente.nl/audio-%7c-co ... em?1155141
Donderdagmiddag maakte de overheid bekend dat evenementen met meer dan 100 mensen niet meer door mogen gaan. Maar ook Saxion en de Universiteit Twente maakten bekend dat ze in ieder geval tot eind maart dichtgaan. Hoe kijken verschillende instanties in Enschede nu tegen de nieuwe maatregelen aan? 1Twente zocht het uit.

Een belronde langs een aantal Jumbo’s en Albert Heijns in Enschede maakt het duidelijk: mensen zijn aan het hamsteren. “Het is gek”, zegt een aantal supermarkten. “Mensen gaan opeens massaal boodschappen doen.” Een ander supermarkt in Enschede is zo druk dat er weinig tijd voor een telefoontje is: “Ik moet ook eigenlijk weer ophangen, want hier staat een enorme rij achter de kassa.”

Artiesten
Niet alleen dat. Ook zzp’ers in de artiestenwereld komen in de problemen. Velen zijn afhankelijk van grotere bedrijven. Zo ook actrice en schrijfster Regine Hilhorst. Voornamelijk met theatervoorstellingen verdient ze haar geld, maar deze worden nu afgeblazen. “Het is schokkend”, zegt Hilhorst. “Eerst dacht ik nog dat het meevalt, maar nu denk ik er anders over. Als zzp’er komt dit hard binnen. Ik moet nu toch achter mijn oren krabben en kijken hoe mijn financiële situatie eruit komt te zien.”

Hilhorst wil het positief omzetten. Ze is schrijver en heeft net een boek uitgebracht: “Ik hoop dat de verkoop gewoon doorgaat.” Daarnaast hoopt ze dat er een omslag wordt gemaakt. “Misschien is dit de uitwas van hoe wij met elkaar leven”, aldus Hilhorst. “Door onze manier van leven roepen we dit misschien op ons af. Als ik weer mag optreden, wil ik hierover praten en schrijven.”

Horeca
Ook in de horeca gelden sinds gisteren strengere regels. Volgens een sector-analyse van de ING vallen hier, naast de vrijetijdssector, de hardste klappen. “We zijn de hele dag alleen maar aan het schakelen”, licht Fellini-eigenaar Rene Bos toe. “Het enige wat we nu kunnen doen, is de schade beperken.” Er mogen vanaf vrijdag nog maar 100 mensen tegelijkertijd lunchen en dineren in zijn restaurant. Daarnaast werden alle evenementen afgelast. Grote namen die al geboekt waren, zoals hiphopartiest Bizzey, moeten nu worden doorgeschoven. “Op een zondag hebben we hier altijd een schoonmaakploeg. Maar die hebben we nu natuurlijk niet meer nodig”, aldus Bos. “Het zijn allemaal kleine dingen waarmee we rekening moeten houden.”

Zelf denkt Bos dat dit het nog niet was: “Ik denk dat er een geheel verbod aan gaat komen.”

Scholen
Saxion en Universiteit Twente: twee onderwijsinstellingen die afgelopen donderdagmiddag hebben besloten om helemaal dicht te gaan. Tot eind van de maart moeten de studenten thuis blijven. ROC van Twente is een van de instellingen die besloten heeft om dit niet te doen. De instelling blijft open. “We hebben besloten om de lijn van het kabinet te volgen”, aldus John van der Vegt, voorzitter van het college van bestuur van ROC Twente. “Dat betekent dat studenten naar school moeten.” Hij schat in dat zo’n 80 tot 85 procent van de leerlingen naar school komen. “De rest zegt verkouden te zijn en daarom geen risico te willen nemen. Maar de regel blijft dat iedereen naar school moet.”
bron: http://enschede.1twente.nl/audio-%7c-co ... em?1155141

Arie
Member
Member

#9 Bericht door Arie » vr mar 13, 2020 4:23 pm

Ik vraag mij af hoe het bij de All you can eat restaurants zal gaan.

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

#10 Bericht door enschedeinansichten » zo mar 15, 2020 6:06 pm

Nu gaat dus een flink deel plat. Alle eetgelegenheden, Cafés en sportclubs dicht. Alleen nog kinderopvang voor mensen die het land draaiend moeten houden.
Heb nog een stapel ansichten liggen die op de site moeten, kan nog wel voort. Ga morgen weer in het bos werken en vuurtje stoken, moet nog wel kunnen.

Veteraan
Member
Member

#11 Bericht door Veteraan » zo mar 15, 2020 9:09 pm

Tuurlijk, zo'n "echte mannendag" is goed voor het moraal en voor de binding onderling!
Laat de kroegen maar sluiten. In het bos is een blikje 7-up ook hartstikke lekker. Met een krentenbol.

Arie
Member
Member

#12 Bericht door Arie » zo mar 15, 2020 10:24 pm

Lange rij voor Enschedese coffeeshop na nieuwe coronamaatregelen
Gepubliceerd: Zondag 15 maart 2020 21:27

Lange rij voor Enschedese coffeeshop na nieuwe coronamaatregelen
In Enschede stonden zondagmiddag lange rijen voor de coffeeshop. Oorzaak: de nieuwe maatregelen van het kabinet in de strijd tegen het coronavirus.

Minister Bruins maakte zondagavond om 17.30 uur bekend dat de coffeeshops in Nederland moeten sluiten. Voor 6 april gaan de deuren in ieder geval niet open. Op sociale media is te zien dat veel Tukkers nog wat willen inslaan, voordat de deuren van de coffeeshops sluiten.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede
bron: http://enschede.1twente.nl/lange-rij-vo ... em?1155278
Bijlagen
Lange rij voor Enschedese coffeeshop na nieuwe coronamaatregelen.jpg
Lange rij voor Enschedese coffeeshop na nieuwe coronamaatregelen.jpg (130.93 KiB) 4602 keer bekeken

hans
Member
Member

#13 Bericht door hans » zo mar 15, 2020 10:29 pm

jammer dat de drank niet 3 week op slot gaat.

Veteraan
Member
Member

#14 Bericht door Veteraan » ma mar 16, 2020 5:50 am

Overdrijven is ook een vak....lange rij....er staan zo'n 15 mensen.

bartg
Member
Member

#15 Bericht door bartg » ma mar 16, 2020 10:10 am

Heel Nederland (Europa) zit op slot vanwege het coronavirus

IK vraag mij af hoe dat in het verleden was .We hebben wel eerder Griep pandemieën gehad.
Spaanse griep 1918-1920 zijn miljoenen mensen overleden
Aziatische griep 1957 meer dan 1 miljoen doden
Hongkong griep 1968 700000 doden
Mexicaanse griep 2009-2010
bron:wikipedia

Ik ben van mening dat men nu er wel erg paniekerig mee omgaat.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.

Vincent1971
Member
Member

#16 Bericht door Vincent1971 » ma mar 16, 2020 4:29 pm

Zou komend weekend een zilveren jubileum huwelijksfeest bijwonen, afgelast. Fotograaf, feestauto, busje afgezegd omdat het zaaltje niet meer verhuurd mocht worden. Het koppel was aardig ontdaan.
Sportschool, dicht.
Maar gelukkig Aldi Duitsland had nog w.c. papier. Heb daar op de parkeerplaats wel even erg moeten lachen. Een Nederlander ging met een boodschappenkar vol met w.c. papier naar de auto, een Nederlandse was al aardig wat papier aan het inladen.
Wat ik zelf niet snap is waarom het belangrijkste eten blijft liggen, BLIK. W.c. papier kan je niet eten, voedsel uit blik meestal tot zo'n 2 jaren houdbaar.
Een goed begin heeft geen einde

Vincent1971
Member
Member

#17 Bericht door Vincent1971 » ma mar 16, 2020 4:30 pm

bartg schreef:
ma mar 16, 2020 10:10 am
Heel Nederland (Europa) zit op slot vanwege het coronavirus

IK vraag mij af hoe dat in het verleden was .We hebben wel eerder Griep pandemieën gehad.
Spaanse griep 1918-1920 zijn miljoenen mensen overleden
Aziatische griep 1957 meer dan 1 miljoen doden
Hongkong griep 1968 700000 doden
Mexicaanse griep 2009-2010
bron:wikipedia

Ik ben van mening dat men nu er wel erg paniekerig mee omgaat.
Vraag is of corona onder het kopje griep valt. Op zich is het dodelijker dan griep. Maar ik voor mij maak me wel zorgen om de mutaties van dit virus.
Een goed begin heeft geen einde

Arie
Member
Member

#18 Bericht door Arie » di mar 17, 2020 9:06 pm

Burgemeester Onno van Veldhuizen: vanaf zaterdag wordt de markt in stukjes opgeknipt
Gepubliceerd: Dinsdag 17 maart 2020 18:28
Redactie | 1Twente

Burgemeester Onno van Veldhuizen: vanaf zaterdag wordt de markt in stukjes opgeknipt
Een nieuw besluit: vanaf zaterdag wordt de markt in stukjes opgeknipt. Dat vertelde burgemeester Onno van Veldhuizen tijdens de live-uitzending van 1Twente. Iedere dag komt het coronavirus dichterbij, maar wat voor maatregelen worden er getroffen in Enschede? Iemand die deze besluiten onder andere moet nemen is de burgemeester.

“Je mag niet meer met meer dan 100 mensen bij elkaar staan”, zegt de burgemeester tijdens de live-uitzending. “Doe je dat wel, moet dat met een afstand van anderhalf meter gebeuren.”

Op de Enschedese markt is dat nu niet haalbaar. De markt wordt dus kleiner. De eetkraampjes blijven nog wel, maar ook daar mag het even alleen nog maar worden afgehaald. “Nuttigen mag niet, want ze mogen geen restaurants zijn”, licht Van Veldhuizen toe.

Duisters hebben ander beleid
Ondanks de markt kleiner wordt, wordt het bezoek uit Duitsland wellicht alleen maar meer. “Noordrijn-Westfalen heeft voor een complete lockdown gekozen. Alle winkels gaan dicht”, aldus Van Veldhuizen. “Dat zou kunnen betekenen dat nog meer Duitsers deze kant opkomen. Dat is niet de strategie van Nederland. Hier blijft alles open en iedereen is welkom.”

Hij merkt verder aan dat, omdat Duitsland voor deze maatregel heeft gekozen, ook gekeken moet worden dat de regering ervoor zorgt dat minder Duitsers de weg op gaan. Landrat Kai Zwickert adviseert de inwoners van Duitsland daarom niet naar de aangrenzende Nederlandse steden te rijden.

Crisis
Van Veldhuizen merkt op dat we in een crisis zitten: “De wereld na corona zal een andere zijn dan de wereld voor corona.” Maar hij kijkt positief naar de toekomst. Volgens hem zal de digitalisering nog verder toenemen.
bron en video zie: http://enschede.1twente.nl/video-%7c-bu ... em?1155472

Hendrik
Member
Member

#19 Bericht door Hendrik » wo mar 18, 2020 4:24 pm

Ondanks het gevaar van het virus dat we maar niet moeten onderschatten zijn er ook wel lichtpuntjes: zeer rustig verkeersbeeld in de stad. Schone lucht en hulp van huisgenoten bij klusjes die normaal blijven wachten. Ik heb nu de tuin al helemaal klaar voor de zomer. alle troep die een winter geeft al opgeruimd. En als de vakantie(s) worden geannuleerd houden we geld over.
Wat sas as dós was kaans.

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

#20 Bericht door enschedeinansichten » wo mar 18, 2020 4:38 pm

Oftewel, elk nadeel heeft zijn voordeel.

Plaats reactie