Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

nieuwe burgemeester

Nieuwsberichten uit de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: nieuwe burgemeester

Bericht door Arie »

hans schreef: do jan 10, 2019 3:48 pmik mis ko ...
Hier loopt hij nog door de Kalanderstraat.
Bijlagen
Kalanderstraat oud burgemeester Ko Wierenga.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: nieuwe burgemeester

Bericht door Arie »

Langestraat 24 stadhuis Burgemeester Heiko Wierenga achter zijn bureau 1987
Bijlagen
Langestraat 24 stadhuis Burgemeester Heiko Wierenga achter zijn bureau 1987.jpg
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: nieuwe burgemeester

Bericht door hans »

een benaderbare man met humor...
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: nieuwe burgemeester

Bericht door Arie »

Zo ziet de werkkamer van de burgemeester van Enschede eruit
Gepubliceerd: Woensdag 14 augustus 2019 17:57

VIDEO | Zo ziet de werkkamer van de burgemeester van Enschede eruit, zie: http://enschede.1twente.nl/video-%7c-zo ... em?1140566
Hij staat er niet bij te juichen. Het zou zomaar de suggestie kunnen wekken dat er een zekere mate van geheimzinnigheid rondom de burgemeesterskamer hangt. En dat terwijl Onno van Veldhuizen, burgemeester van Enschede, juist geniet van bezoekers in zijn kamer.

Een rondleiding door het gemeentehuis, of het nou om 65-plussers of om basisschoolleerlingen gaat, wordt met enige regelmaat afgesloten met een kort bezoekje aan zijn kamer, ongeacht of hij zelf aanwezig is. De leerlingen klimmen dan liefst voor even in zijn stoel.

„Prachtig vinden ze dat. En ik geniet er zelf ook van, even een praatje. Het wordt echt grappig als ik ze vraag of ze weten waar mijn ambtsketen is opgeborgen”, grinnikt Van Veldhuizen. „Voor velen is hij onvindbaar. Ik vertel je straks wel waar hij ligt.”

Even wennen
Het was wel even wennen in het begin, kort na zijn benoeming tot burgemeester. Dat had hij in zijn loopbaan nog niet eerder meegemaakt, een kamer met een eigen toilet. Maar ja, als hij er toch zit, dan ook maar gewoon gebruiken. „Kom ik op een gegeven moment in gedachten verzonken en de broek nog niet helemaal op orde, m’n kamer weer inlopen, blijken de nieuwe gasten al binnengeleid”, vertelt Van Veldhuizen.

Hij kijkt er met een grote glimlach op terug. Inmiddels is hij helemaal thuis in zijn kamer, die een en al Enschede ademt. Het Enschedese logo is niet alleen terug te vinden in de boekensteunen, maar ook op de kopjes koffie én op de prominent aanwezige muurschildering achter zijn bureau.

Opengesperde ogen
Reijer Stolk - een deel van zijn werk is heden ten dage nog te bewonderen in het Rijksmuseum Amsterdam - schilderde een afbeelding van een donkere man die boven zijn hoofd een kind vasthoudt. De naakte man met wijd opengesperde ogen stelt Enschede voor. Ter hoogte van zijn kruis is een vlam geschilderd, waarmee de stadsbrand uit 1862 wordt uitgebeeld.

Links van hem het wapen van Enschede en de golfjes die het Twentekanaal voorstellen, rechts het wapen van de provincie en de golfjes waarmee de luchtvaart wordt uitgebeeld. Het kind boven zijn hoofd staat symbool voor de toekomst, voor de heropbouw van de stad.

Imposante kunstwerk
„Edo Bergsma was de eerste burgemeester die plaatsnam voor het imposante kunstwerk, maar afhankelijk van degenen die hem opvolgden ontstond een ware geschiedenis van gordijntjes ervoor, gordijntjes weer weg, muurtje ervoor, muurtje weer weg”, zo weet Van Veldhuizen te vertellen.

„Echt mooi vind ik het kunstwerk niet, maar het hoort bij deze kamer en daar is het ook echt op zijn plaats. Ik heb nooit overwogen er iets voor te hangen. Het is onderdeel van het stadhuis, een Gesamtkunstwerk, zoals het door de architect bedoeld is en wat mij betreft bewaard moet blijven”, aldus Van Veldhuizen.

Gaten in plafond
Hij kent de kamer door en door. De gaten in het plafond die – ontworpen in een tijd dat de term duurzaamheid nog niet bestond – ervoor zorgen dat de warme lucht naar buiten kan worden afgevoerd en de koele lucht naar binnen.

De staande klok die aan het toenmalig college van B&W werd geschonken door de Engelsman John Tattersall, actief in de bouw van textielmachines, met een wel heel bijzondere tekst in de binnenzijde van de deur. „Hierop staat dat het stadhuis al voor 1929 zou hebben bestaan, best bijzonder”, legt Van Veldhuizen uit. „De bouw was toen nog maar net begonnen.”

Op tekeningen van vroeger heeft hij uitgezocht waarom er twee deuren in zijn kamer zitten. „Er wordt nog steeds wel eens aangeklopt op de ‘verkeerde’ deur. ‘Het is die andere deur’, roep ik dan.” Kennelijk was het de bedoeling hier niet één maar twee kamers te bouwen, maar later werd besloten de ‘voorkamer’ er toch maar bij te houden. „Laat de deur dan ook maar zitten”, moet men toen hebben gedacht.

Veel in de auto
Echt vaak is hij overigens niet in zijn kamer, laat staan aan zijn bureau. „Mijn echte werkplek is eigenlijk mijn dienstauto. Met gemiddeld 50 afspraken per week - onder meer in de raadszaal of op locatie - en zo’n 1000 A4-tjes aan door te nemen tekst werk ik veel terwijl ik onderweg ben”, licht Van Veldhuizen toe.

En als hij dan wel in zijn eigen kamer is, zit hij het liefst aan de robuuste tafel in het midden van de ruimte, waaraan plek is voor zes personen. „Keukentafel van Enschede noem ik ’m”, zegt Van Veldhuizen.

Ruimte intact
„En wat ik zo mooi vind, is dat al het meubilair - behalve de stoelen - stamt uit de tijd dat het stadhuis in gebruik werd genomen, in 1933. De wereld om ons heen verandert, de hele stad verandert, maar deze ruimte is nog helemaal in tact. Hier zetelt al sinds eeuwen het stadsbestuur. Alles blijft zoals het is, alleen de burgemeester wordt op gezette tijden gewisseld voor een andere. In deze burgemeesterskamer ben ik mij er erg van bewust dat ik in een lange traditie sta.”

We ronden af, maar er is nog 1 vraag onbeantwoord. Want waar ligt nu die ambtsketen? „Ik zal het je laten zien, maar dat hoeft niet in de krant…”

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Reinier van Willigen
bron: http://enschede.1twente.nl/video-%7c-zo ... em?1140566
Bijlagen
Zo ziet de werkkamer van de burgemeester van Enschede eruit.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: nieuwe burgemeester

Bericht door Arie »

De strijd van Enschede trekt burgemeester Van Veldhuizen
Gepubliceerd: Zaterdag 24 augustus 2019 08:54

Tubantia en 1Twente maken deze zomer samen de serie ‘Hoe gaat het nu?’ Het college van B&W van Enschede is inmiddels een jaar onderweg. Wij vragen de vijf wethouders en de burgemeester: Hoe gaat het nu? Deze week (slot): burgemeester Onno van Veldhuizen.

NB: Het interview is gehouden voordat hij een beslissing nam over de wedstrijd AZ-Royal Antwerp. De ophef rond die wedstrijd (het weren van uitfans) is dus niet besproken.

Onno van Veldhuizen is een burgemeester van de kleine ontmoetingen. Achter de bank waarop hij zijn verhaal doet hangt een bord. ‘Liefs uit Enschede’ is er op te lezen in de ontvangstruimte van Enschede Promotie. Het verwoordt de band die Onno van Veldhuizen voelt met de stad die hij nu bijna vier jaar als burgemeester dient. Hij zei nog niet zo lang geleden: „Als ik opnieuw geboren zou worden, dan graag uit dezelfde ouders, maar wel in Enschede.”

Terugblik
Dat is geen marketingpraatje, bezweert hij tijdens een terugblik op één jaar college, waarbij Van Veldhuizen ook zijn eigen burgmeesterschap beziet. „Zo voelt het echt. Dit is een stad van stoom en strijd, een stad waar niets vanzelf komt en gaat. Enschede is een stad waar we met z’n allen hard moeten werken om het steeds weer opnieuw te verdienen. Dat trekt me”, zegt Van Veldhuizen, die zich ook privé - thuis en op de racefiets - op zijn plek voelt in Enschede en Twente.

Bezuinigingslast
Stoom en strijd, het is ook voor dit college illustratief. De bezuinigingslast rust zwaar op dit gemeentebestuur, erkent hij. „Deze gemeente heeft al voor 115 miljoen bezuinigd, allemaal door maatregelen van het rijk, en daar komen nu weer miljoenen bij. Dat grijpt in. Het is pijnlijk dat een gemeente geen 40.000 euro voor de speeltuinen heeft. Terwijl het aan de andere kant economisch goed gaat met de stad; met het aantal banen, met de UT, Saxion, met de bereikbaarheid en in Twents verband met een Regiodeal waar 150 miljoen in omgaat en die echt banen gaat opleveren.”

Lobby
Zijn werk is divers. Hij schakelt van veiligheid naar economie en besteedt net zo gemakkelijk aandacht aan de samenwerking met Duitsland als aan de Twentse lobby. Toch lijkt hij voor velen onzichtbaar, als burgemeester. Het is een geluid dat hem ook wel eens ter ore komt. „Ik hoor dat af en toe, ja.” Hij kan er niet zoveel mee. „Ik ben meer iemand van kleine ontmoetingen. Wat ik graag en regelmatig doe, is dat ik vaak iemand uitnodig om een dag met me mee te lopen. Dat kan ook de gewone man of vrouw zijn, graag zelfs. Ik doe het op mijn manier.”
bron en video zie: http://enschede.1twente.nl/video-%7c-de ... em?1141213
Bijlagen
De strijd van Enschede trekt burgemeester Van Veldhuizen.jpg
De strijd van Enschede trekt burgemeester Van Veldhuizen.jpg (30.73 KiB) 11365 keer bekeken
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: nieuwe burgemeester

Bericht door hans »

wat mis ik ko...
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: nieuwe burgemeester

Bericht door Arie »

Onno van Veldhuizen wil burgemeester van Enschede blijven: "Nog lang niet klaar"
Rutger Borgerink

Onno van Veldhuizen gaat voor een tweede termijn als burgemeester van Enschede. Morgen is hij precies vijf jaar burgervader van de grootste stad van Overijssel en hij is er naar eigen zeggen nog lang niet klaar. "Ik voel me thuis in Enschede."

Van Veldhuizen werd op 2 oktober 2015 als burgemeester van Enschede geïnstalleerd. Hij volgde toen Peter den Oudsten op, die burgervader werd in Groningen. Volgend jaar loopt de eerste termijn van zes jaar voor Van Veldhuizen af. Maar als het aan hem ligt, tekent hij voor nog eens zes jaar bij.

Tweede termijn
"Ik ga voor een tweede termijn, met nog meer inspiratie en plezier dan wanneer je begint", zegt Van Veldhuizen. "Je wilt natuurlijk doorbouwen met waar je mee bezig was. Ik ben thuis in Enschede en in Twente, dus dan is het de meest mooie baan die je kunt hebben om met heel veel andere mensen voor dat thuis te mogen zorgen."

De drang naar een grotere stad zegt Van Veldhuizen, die tot 2015 burgemeester van het Noord-Hollandse Hoorn was, niet te hebben. "Dat wordt me natuurlijk regelmatig gevraagd. Ik vind het altijd leuk als ik word genoemd in Amsterdam of in Utrecht, dat vind ik ook eervol."

Ik vind het altijd leuk als ik word genoemd in Amsterdam of in Utrecht

Lang burgemeesterschap
In Utrecht is het burgemeesterschap vacant, na het vertrek van Jan van Zanen. "Ik vind het heel erg leuk dat mijn naam dan valt, maar ik heb niet gesolliciteerd", zegt Van Veldhuizen. "Mijn ambitie is om een heel goede burgemeester van Enschede en Twente te zijn."

"Ik geloof ook in een burgemeesterschap dat lang mag duren, juist omdat je moet verbinden tussen al die mensen en al die belangen. Vanaf dag één kun je besturen, maar van de mensen houden, dat heeft tijd nodig. Pas als je van de mensen houdt, kun je samen met de mensen bouwen."

Terugblik op vijf jaar
In vijf jaar burgemeesterschap kreeg Van Veldhuizen heel wat voor zijn kiezen, waaronder het bijna-faillissement van FC Twente, de viervoudige moord en felle protestacties. Aankomende zaterdag blikt hij in een uitgebreide reportage van RTV Oost terug op de afgelopen vijf jaar.
bron: https://www.rtvoost.nl/nieuws/1314934/O ... niet-klaar
Bijlagen
Burgemeester-Onno-van-Veldhuizen-van-Enschede-Foto-RTV-Oost-Rogier-van-den-Berg.jpg
Burgemeester-Onno-van-Veldhuizen-van-Enschede-Foto-RTV-Oost-Rogier-van-den-Berg.jpg (65.71 KiB) 10059 keer bekeken
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: nieuwe burgemeester

Bericht door hans »

.
Laatst gewijzigd door hans op zo nov 21, 2021 10:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: nieuwe burgemeester

Bericht door Arie »

hans schreef: do okt 01, 2020 12:26 pmIk mis ko...
en nog steeds geen straatnaam naar hem vernoemd?
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: nieuwe burgemeester

Bericht door hans »

en nog geen ariestraat...
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: nieuwe burgemeester

Bericht door Arie »

Enschede krijgt waarnemend burgemeester – Van Veldhuizen nog herstellende
VANDAAG, 14:43
DOOR DE REDACTIE
Henk Jan Meijer uit Zwolle begint aanstaande donderdag, 19 november, als waarnemend burgemeester van Enschede. Dezer dagen vindt op het provinciehuis in Zwolle hiervoor de beëdiging plaats.

Stadhuis Enschede Frans Nikkels
De komende tijd zal de 69-jarige Zwollenaar de taken van burgemeester Onno van Veldhuizen overnemen. De burgemeester is sinds enkele weken zwaar getroffen door het Coronavirus en is op dit moment thuis herstellende. Dat Meijer tijdelijk de burgemeester van Enschede wordt, werd uitgebreid besproken met de gemeenteraad en met het college van burgemeester en wethouders. Commissaris van de Koning Andries Heidema heeft besloten om deze stap te nemen.

Een zware last
De afgelopen weken nam loco-burgemeester Niels van den Berg de taken van Van Veldhuizen over. Dit leidde voor hem en voor het college voor extra werkzaamheden. Heidema noemt het “een zware last”. “Omdat de duur van het herstel van een zware Corona-aandoening ongewis is, maar zeker enkele maanden kan beslaan, vind ik het van belang dat Enschede in de huidige Coronacrisis, die heel veel vraagt van het Openbaar Bestuur, kan terugvallen op een tijdelijke burgemeester”, vult Heidema verder aan.

Veiligheidsregio Twente
De komende dagen gaat Meijer in overleg met de wethouders en worden de taken, die nu prioriteit hebben, verdeeld. Een dergelijk overleg vindt ook met het bestuur van de Veiligheidsregio Twente plaats. Hier zal de Hengelose burgemeester Sander Schelberg het waarnemend voorzitterschap vervullen
bron: https://www.1twente.nl/artikel/439683/e ... rstellende
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: nieuwe burgemeester

Bericht door Vincent1971 »

hans schreef: do okt 01, 2020 12:26 pmIk mis ko...
Ik niet. Vind de huidige burgemeester erg goed. Geen slappe hap zoals die voorgangers. Erg doortastend en doorpakkend. Zoals die problemen die er waren op het Wilminkplein :guns: Ook qua overlast van zwervers/drugsgebruikers en ander gepeupel in de binnenstad zijn goed aangepakt. Standpunt omtrent het vliegveld ook goed opgelost zoals met de komst van de vliegtuigsloper i.p.v charter en vakantievluchten.
Wil niet zeggen dat het op conto van burgemeester allemaal komt maar vind het wel opvallend.
Een goed begin heeft geen einde
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: nieuwe burgemeester

Bericht door hans »

Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: nieuwe burgemeester

Bericht door enschedeinansichten »

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: nieuwe burgemeester

Bericht door hans »

tja....
kunnen we ARIE niet burgervader maken ?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: nieuwe burgemeester

Bericht door Arie »

Theo Bovens waarnemend burgemeester: ‘Enschede mooie kans om nog iets te kunnen betekenen’
ENSCHEDE - Theo Bovens ziet uit naar zijn nieuwe tijdelijke baan als waarnemend burgemeester van Enschede. „Dit is een mooie kans te laten zien dat ik als bestuurder nog iets kan betekenen”, zegt hij in een eerste reactie in De Limburger.

Teun Staal 16-09-21, 09:50 Bron: Redactie
Bovens gaat uit van een korte waarneming. „Waarschijnlijk vier maanden. Ik ga met veel plezier verder in het openbaar bestuur om daar nuttige dingen te doen.”

Paar keer in Enschede
De tijdelijke opvolger van Onno van Veldhuizen zegt Enschede ‘enigszins’ te kennen. „Ik ben er een paar keer geweest bij de vestiging van de Open Universiteit. Maar het is een stad met historie, een arbeidersstad aan de rand van het land en met het gezicht naar Duitsland en in die zin heeft het wel overeenkomsten met Zuid-Limburg.”

De definitieve burgemeester van Enschede wordt Bovens zeker niet. „De sollicitatieprocedure loopt al en ik heb niet gesolliciteerd, nee.”

Opgestapt als commissaris
Bovens stapte in april op als Commissaris van de Koning in Limburg omdat hij niet langer het volledige vertrouwen had van de Limburgse staten. In de provincie werd Bovens verweten dat hij de staten niet juist heeft geïnformeerd en niet doortastend genoeg heeft gehandeld in een subsidieschandaal rond oud-gedeputeerde Herman Vrehen. Deze CDA’er was directeur van landschapsbeheerder IKL die subsidie kreeg van de provincie, maar sluisde doorsluisde tonnen naar zijn eigen bv’s. De kwestie is dot voorjaar breed uitgemeten in landelijke en regionale media. Bovens trad af en werd opgevolgd door de huidige kabinetsinformateur Johan Remkes.

Verjaardag
Theo Bovens begin op 2 oktober in Enschede, een dag na zijn 62ste verjaardag. Onno van Veldhuizen neemt op vrijdag afscheid als burgemeester van Enschede. Hij bestuurde de stad zes jaar. Van Veldhuizen vertrekt naar de Raad van State.
bron: https://www.tubantia.nl/home/theo-boven ... ~aa339db6/
Bijlagen
Theo Bovens (links) met Commissaris van de Koning Andries Heidema.jpg
Theo Bovens (links) met Commissaris van de Koning Andries Heidema.jpg (93.38 KiB) 6557 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: nieuwe burgemeester

Bericht door Arie »

Burgemeester Onno van Veldhuizen bij zijn afscheid: ‘We liggen niet langer aan de rand van het land’. zie verder + video op: https://www.tubantia.nl/regio/burgemees ... ~ada2794b/
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: nieuwe burgemeester

Bericht door enschedeinansichten »

En hij verdween door corona en de daarbij horen verplichte rust na tijd tot diep nadenken uit beeld. De interim is Theo Bovens.

https://theobovens.nl/
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Boriq
Member
Member
Berichten: 110
Lid geworden op: vr nov 18, 2016 7:02 pm

Re: nieuwe burgemeester

Bericht door Boriq »

Vanavond wordt de nieuwe burgemeester gekozen in een besloten raadsvergadering en daarna bekend gemaakt, dit is live te volgen via de livestream van 1Twente: https://www.youtube.com/watch?v=vv5x__Yi_Rc
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: nieuwe burgemeester

Bericht door hans »

lekker democratisch.
Plaats reactie