Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Samenscholingsverbod bij Noorderhagen/Stationsomgeving

Nieuwsberichten uit de stad.
Plaats reactie
Bjorn Keizers
Member
Member

Samenscholingsverbod bij Noorderhagen/Stationsomgeving

Bericht door Bjorn Keizers » za jun 28, 2014 11:30 am

Heren,

Ik kwam net een interessant stukje tegen bij RTV Oost:

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=192959

"Bewoners en ondernemers aan de Noorderhagen worden lastig gevallen door een intimiderende groep mensen, met als gevolg dat ze zich niet meer veilig voelen op straat. De gemeente en de politie krijgen de groep niet weg, zonder vergaande maatregelen te nemen, stelt Den Oudsten. Een samenscholingsverbod in het gebied is nu het gevolg."

En hier de link naar het officiële document van de gemeente Enschede.

http://decentrale.regelgeving.overheid. ... 501_1.html

En een citaatje: "Dat in de omgeving van de kruising Noorderhagen – Van Lochemstraat, rondom het Muziekcentrum en diverse andere plekken in de nabije omgeving en het Stationsplein door bezoekers, bewoners en winkeliers al langere tijd overlast wordt ervaren van een groep mannen, daklozen en bedelaars; Dat de overlast die ervaren wordt bestaat uit het naroepen van meisjes en vrouwen met seksistische opmerkingen en intimideren, het drinken van alcohol, drugsdealen, vervuiling van de openbare ruimte (wildplassen, afval etc.) en vervuiling van de portieken; dat in maart 2014 in de Noorderhagen bij een café een schietpartij heeft plaatsgevonden, welk incident te plaatsen is in het kader van oplopende spanningen tussen verschillende overlastgevende groepen in het centrum van Enschede; Dat er sprake is van deal- en hanggedrag; Dat in het kielzog van een overlastgevende groep er zorg is over een groep van 20-30 jonge vrouwen die mogelijk onder invloed staan van deze groep;"

Dit lijkt mij dus inderdaad een positieve ontwikkeling. Al het bovenstaande zie ik inderdaad terug in dat gebied. Ik fiets semi-dagelijks door de Noorderhagen van huis naar station en de overlast wordt er steeds erger. Meer agressievere bedelaars rondom station in ieder geval.

Wauwthur
Member
Member

Re: Samenscholingsverbod bij Noorderhagen/Stationsomgeving

Bericht door Wauwthur » za jun 28, 2014 12:09 pm

Het is er nu inderdaad een heel stuk rustiger. De sfeer was er, als ik er kwam, echter nooit agressief of intimiderend. Ik werd natuurlijk wel eens aangesproken door personen uit de groep, maar dat was altijd op een redelijk vriendelijke manier.

Op zich ben ik wel blij dat er nu niet meer tien of vijftien man constant rondhangen. De kans dat er wel eens wat zou gebeuren leek mij wel aanwezig.

Spruwel
Member
Member

Bericht door Spruwel » za jun 28, 2014 1:10 pm

Ik vraag me af hoeveel het gaat helpen, het lijkt me vooral symptoombestrijding. Last van vervelende mensen heb ik nooit gehad. Zwervers, dealers en klootzakken zijn ook mensen en als je die normaal behandeld, en zonder te gaan schelden 'nee' zegt en doorloopt is er niets aan de hand.

Het omvat wel een aardig gebied trouwens.
Bijlagen
kaartgroepsverbodnoorderhagen2014.jpg
kaartgroepsverbodnoorderhagen2014.jpg (142.18 KiB) 8237 keer bekeken

Bjorn Keizers
Member
Member

Bericht door Bjorn Keizers » za jun 28, 2014 2:12 pm

Ik vraag me af hoeveel het gaat helpen, het lijkt me vooral symptoombestrijding. Last van vervelende mensen heb ik nooit gehad. Zwervers, dealers en klootzakken zijn ook mensen en als je die normaal behandeld, en zonder te gaan schelden 'nee' zegt en doorloopt is er niets aan de hand.
Ehm… allemaal heel leuk, maar ze veroorzaken hoe dan ook overlast die men niet hoeft te tolereren. We zijn het toch hopelijk met elkaar eens dat drugdealers en anderen met kwaad in de zin geen plaats horen te hebben in dit gebied. Ook zou ik me als vrouw toch absoluut aangetast voelen gezien het bovenstaande. En als er weer zo'n drugsdealer in mijn portiek zou staan te pissen, dan zou ik die toch echt even onheus bejegenen als bewoner. Puur hun aanwezigheid brengt ook wel degelijk 'schade' toe, als mensen hier niet willen wonen of de winkels vermijden. Of de hele stad, aangezien het station toch de 'entree' voor veel mensen is.

Juist die zachte 'het zijn ook mensen' aanpak is waarom ze graag hier heen komen. Soms heb je gewoon een hardere aanpak nodig om de samenleving leefbaar te houden.

Maar ja, ik ben het met je eens dat het voor een groot deel symptoombestrijding is. Helaas kent Nederland nou eenmaal een erg slappe aanpak ten opzichte van andere landen. Het zal er wel op uitdraaien dat de fijne BOA's van handhaving iemand vermanend toe gaan spreken of ze graag een straatje verder willen lopen.

Highlander
Member
Member

Bericht door Highlander » zo jun 29, 2014 1:51 pm

Wauwthur schreef:Het is er nu inderdaad een heel stuk rustiger. De sfeer was er, als ik er kwam, echter nooit agressief of intimiderend. Ik werd natuurlijk wel eens aangesproken door personen uit de groep, maar dat was altijd op een redelijk vriendelijke manier.

Op zich ben ik wel blij dat er nu niet meer tien of vijftien man constant rondhangen. De kans dat er wel eens wat zou gebeuren leek mij wel aanwezig.
Probleem is niet zozeer de bestaande zwervers die wij binnenstadbewoners allemaal wel kennen (Joop en meneer heeft u een eurootje voor me, o.a.) maar dat er een gestage stroom kanslozen onze kant op komt, uit heel Nederland. Kan geen link vinden maar er stond nog niet zo lang geleden een stuk in Trouw waarbij werd opgemerkt dat in de gevangenissen in de Randstad onder gevangenen openlijk gepraat wordt over het feit dat ze 'altijd nog naar Enschede kunnen' als ze vrij komen. Sociale huurwoningen zijn hier makkelijk te verkrijgen blijkbaar.

Maar goed dat moet je dus niet willen. We zijn al het afvalputje van Twente qua kanslozen (heb het altijd bizar gevonden dat dit ook op gemeentelijk bestuursniveau normaal gevonden wordt, burgemeester van Hengelo leest u dit?), dat moeten we niet ook voor heel Nederland worden. Tenzij daar een flinke zak met geld uit Den Haag tegenover staat. Goede zaak dus dat de gemeente hier optreedt. Niet omdat dat groepje nou zo heel veel overlast geeft (niet zoveel als relkrant TCT het doet lijken in ieder geval), maar omdat we geen reputatie moeten krijgen van het Mekka voor kanslozen.

Wauwthur
Member
Member

Bericht door Wauwthur » zo jun 29, 2014 3:16 pm

Als dat zo is, en ik neem het van je aan, dan moeten we daar inderdaad nu wat aan doen voor het echt te laat is.

Highlander
Member
Member

Bericht door Highlander » ma jun 30, 2014 12:59 pm

Wauwthur schreef:Als dat zo is, en ik neem het van je aan, dan moeten we daar inderdaad nu wat aan doen voor het echt te laat is.
Heb het stuk teruggevonden.

http://m.trouw.nl/tr/m/nl/4504/Economie ... nItemId=15

Breek me de bek niet open over het Randstadcentrisme in dit land.

Wauwthur
Member
Member

Bericht door Wauwthur » ma jun 30, 2014 1:34 pm

Lastige situatie Highlander.. Staat het al ergens op de politieke agenda voor zover jij weet?

Bjorn Keizers
Member
Member

Bericht door Bjorn Keizers » vr jul 10, 2015 11:35 am

Ik breng deze topic na een jaartje nog maar eens terug, want het was gisteren weer 'gezellig' in de Noorderhagen....

http://www.tubantia.nl/regio/enschede/m ... d=7.503460
ENSCHEDE - In de Walstraat ter hoogte van de Zuiderhagen is even na 19:00 uur een man gewond aangetroffen. Hij liep al enige tijd met een steekwond door het centrum. Hij zou neer zijn gestoken bij de Jumbo aan de Noorderhagen, en vanuit daar richting zijn huis hebben willen lopen.
Het slachtoffer is met lichte verwondingen naar het ziekenhuis gebracht. Er is reeds één persoon opgepakt, die betrokken zou zijn bij de steekpartij.

Verhoor
Diegene wordt op dit moment verhoord. De politie heeft een gebied in het centrum afgezet in verband met onderzoek.
Overigens, ik heb het vermoeden dat die pleinbeheerder er niet meer is op het Willem Wilminkplein? Het zat de afgelopen weken 's middags bomvol met wietrokers en er hingen weer dealers rond. Ook in de looproute Stationsplein - Muziekkwartier als geheel...

Twekkelerveld
Member
Member

Bericht door Twekkelerveld » vr jul 10, 2015 6:55 pm

Hangen die bewaking camera's er nog niet dan? Je zou denken dat het dan snel minder wordt met de dealers.

Highlander
Member
Member

Bericht door Highlander » ma jul 13, 2015 2:28 pm

Twekkelerveld schreef:Hangen die bewaking camera's er nog niet dan? Je zou denken dat het dan snel minder wordt met de dealers.
Die hingen er al maar worden vervangen door bewegende camera's, heb ik ergens gelezen.

Highlander
Member
Member

Bericht door Highlander » ma jul 13, 2015 2:35 pm

Bjorn Keizers schreef:
Overigens, ik heb het vermoeden dat die pleinbeheerder er niet meer is op het Willem Wilminkplein? Het zat de afgelopen weken 's middags bomvol met wietrokers en er hingen weer dealers rond. Ook in de looproute Stationsplein - Muziekkwartier als geheel...
We krijgen een stationsagent toch? Voor de hele stationsomgeving, inclusief Willem Wilminkplein.

Denk dat overlast in dat gebied nooit helemaal op te lossen is. Je ziet het overal, in elke grotere stad, centraal station trekt gespuis aan. De drugsrunners storten zich massaal op de Duitse treinen. Politie komt iedere dag een paar keer voorbij, zie ik. Zie ook vaak dat mensen gefouilleerd worden.

Maar Tubantia klopt het wel op. Ik werk en woon in die omgeving en heb er geen last van. Je ziet het gespuis wel, maar ze vallen niemand lastig. Niet overdag in ieder geval. En op een zonnige dag is het Willem Wilminkplein erg gezellig, vooral vol met Artez studenten.

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » ma nov 16, 2015 3:42 pm

Alleen samenzijn op Willem Wilminkplein is al strafbaar

Gepubliceerd op: 16/11/2015

Alleen samenzijn op Willem Wilminkplein is al strafbaar
De Almelose politierechter Christine Koppes maakt korte metten met kritiek op het samenscholingsverbod voor het Willem Wilminkplein in Enschede. De burgemeester heeft bepaald dat het strafbaar kan zijn als twee of meer personen zich daar ophouden.

Advocaat Dick Kant, die de 33-jarige Enschedeër Franklyn G. in een strafzaak bijstaat, voerde aan dat sprake zou moeten zijn van 'een dreigende situatie'. Hij verwees naar een Utrechts vonnis. Franklyn G. werd 18 september aangehouden. Hem was al eerder te verstaan gegeven welke regels op het plein voor het Wilminktheater gelden. Bij zijn arrestatie vond de politie negen bolletjes, vermoedelijk drugs. 'Dat sterkt mij alleen maar', aldus rechter Koppes. Zij legde twee weken cel op, ook voor het mishandelen van z'n ex-vriendin.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/alleen-samen ... tem?792290
Bijlagen
Alleen samenzijn op Willem Wilminkplein is al strafbaar.jpg
Alleen samenzijn op Willem Wilminkplein is al strafbaar.jpg (157 KiB) 5727 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik » ma nov 16, 2015 5:24 pm

ER zijn (soms) best wel goede rechters in Almelo.
Wat sas as dós was kaans.

hans
Member
Member

Bericht door hans » ma nov 16, 2015 8:29 pm

nog wel...

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » ma jun 18, 2018 1:13 pm

Buurt vreest overlast door pension aan Noorderhagen
Gepubliceerd: Zaterdag 16 juni 2018 20:52

Buurt vreest overlast door pension aan Noorderhagen
Aan de Noorderhagen zijn plannen voor een pension met 33 kamers. De buurt vreest nog meer overlast.

Tegenover de ingang van het Muziekcentrum staan twee panden al jaren leeg, Noorderhagen 44 en 46. De eigenaar overweegt ze plat te gooien en er een pension neer te zetten met 33 kamers.

De buurt zet zich schrap. De omwonenden vrezen dat een groot pension ‘types’ van buiten de stad aantrekt die de leefbaarheid in het centrum verder aantasten. De Noorderhagen, waar een samenscholingsverbod van kracht is, kampt al jaren met overlast door dealers en verslaafden. Die zijn voor een groot deel afkomstig uit het westen van het land en hebben vaak tijdelijk onderdak in kamers aan onder meer de Van Lochemstraat om de hoek. „Met een pension versterkt de gemeente een probleem dat men dacht op te lossen”, wordt onder omwonenden opgemerkt.

Logies
Volgens de gemeente biedt het bestemmingsplan echter de mogelijkheid om een pension aan de Noorderhagen te vestigen. Een pension wordt namelijk aangemerkt als horecabestemming. „Een pension is gericht op logies, tijdelijk verblijf. Permanente bewoning is niet toegestaan”, legt een woordvoerder uit. Een pension valt ook niet onder de strenger geworden regeling om de bouw van studio’s aan banden te leggen. Ook is er geen sprake van kamergewijze verhuur, waar de gemeente sinds vorig jaar eveneens paal en perk aan heeft gesteld.

De plannen zijn nog niet definitief en er is ook nog geen formele vergunningaanvraag ingediend. Maar er ligt wel een conceptontwerp. De kavels worden geheel bebouwd en er komen twee smalle, hoge en diepe gebouwen. Op de begane grond zijn zeven kamers en een horecagedeelte gepland, op de eerste verdieping elf kamers, negen op de tweede en zes op de derde. Elke woonruimte heeft een eigen keukenblokje, toilet en douche. De entree van het complex is aan de naastgelegen Knibbelbrugsteeg.

Verloederd
De wijkraad Binnenstad Enschede heeft de gemeente al diverse keren gewezen op de verloederde aanblik van de twee panden. Die heeft van alles geprobeerd om er wat aan te doen, zoals de eigenaar te sommeren voor veiligheid rond zijn panden te zorgen. Dat schoot niet op. De gemeente is dan ook blij als de verwaarloosde panden plaatsmaken voor nieuwbouw, aldus de woordvoerder. „En de conceptplannen zien er goed uit.”

Dat neemt niet weg dat de wijkraad en omwonenden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden. De wijkraad heeft inmiddels met de gemeente om de tafel gezeten om haar zorgen kenbaar te maken en de (openbare) schetstekeningen te bespreken. „Wij begrijpen hun zorgen, maar in dit stadium kunnen we daar niet veel aan doen. Verder denken we dat een goed geëxploiteerd pension ook een meerwaarde kan zijn voor de binnenstad”, stelt de woordvoerder van de gemeente.

Integriteitsonderzoek
Hij wijst erop dat bij een mogelijke vergunningaanvraag de eigenaar inzicht moet geven in de exploitatie van het pension, zodat dit kan worden getoetst aan het bestemmingsplan. Als de gemeente daar aanleiding toe ziet, kan het bovendien zijn dat bij de omgevingsvergunning een Bibob-toets wordt uitgevoerd: een onderzoek naar de integriteit van de aanvrager en de herkomst van diens vermogen.

Als de eigenaar ook van plan is om alcohol, frisdrank, koffie enzovoort te schenken, dan zal er een horecavergunning moeten worden aangevraagd. Bij een aanvraag voor een horecavergunning wordt altijd een Bibob-onderzoek gehouden.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - foto: Lars Smook
bron: http://enschede.1twente.nl/buurt-vreest ... em?1087276
Bijlagen
Noorderhagen Istanbul.jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Bjorn Keizers
Member
Member

Bericht door Bjorn Keizers » vr jul 27, 2018 3:06 pm

Ik update maar even mijn topicje met de nieuwste informatie vanuit de gemeente. Met ingang van vandaag is er ook een drugsgebruiksverbod voor de Noorderhagen, Wilminkplein en Boerenkerkhof. Realistische verwachting is net als bij het samenscholingsverbod: een paar dagen opzichtelijk politie op het plein, daarna niets meer... Maar we zullen zien, misschien werkt dit wel.

https://www.enschede.nl/centrum/nieuws/ ... binnenstad
Met ingang van vrijdag 27 juli 2018 geldt in een deel van de Enschedese binnenstad een drugsgebruiksverbod.

Vanaf dat moment is, in het aangewezen gebied, het gebruik van soft- en harddrugs in de openbare ruimte niet meer toegestaan. De gemeente hoopt daarmee de drugsgerelateerde overlast en criminaliteit beter te kunnen bestrijden.

Wilminkplein, Noorderhagen en Boerenkerkhof
Het drugsgebruiksverbod betreft grofweg het gebied in de omgeving van het Wilminkplein, de Noorderhagen en het Boerenkerkhof (zie bijgaande kaartje). De afgelopen jaren werd in dit gebied al een aantal maatregelen getroffen waardoor de overlast aanzienlijk is afgenomen. Met de invoering van een gebruiksverbod streeft de gemeente er naar de drugsgerelateerde overlast verder te verminderen.

Niet alleen het gebruik wordt aangepakt
Met de invoering het gebruiksverbod zijn ook voorbereidende handelingen (zoals bijvoorbeeld het draaien van een joint) effectiever te bestrijden. Politie en pleinbeveiligers hoeven zich niet meer te beperken tot het aanspreken van personen. Zij kunnen vanaf 27 juli ook handhavend optreden omdat drugsgebruik in het gebied, inbreuk maakt op de openbare orde. “We hebben gemerkt dat bezoekers, bewoners en ondernemers in het gebied hinder, overlast en een gevoel van onveiligheid ervaren”, aldus burgemeester Onno van Veldhuizen. “Eerdere maatregelen hebben de overlast wel verminderd, maar een volgende stap is nodig om het gebied voor iedereen weer aantrekkelijk te maken”.

hans
Member
Member

Bericht door hans » vr jul 27, 2018 4:38 pm

nu de alcohol nog verbieden , wordt het lekker rustig in de stad.

Plaats reactie