Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Bewoners Alphatoren en hun privacy, Koomen en huisvredebreuk

Nieuwsberichten uit de stad.
Rene
Member
Member

Bewoners Alphatoren en hun privacy, Koomen en huisvredebreuk

Bericht door Rene » zo feb 21, 2010 6:14 pm

http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... 2&sort=asc
ENSCHEDE - De Vereniging van Eigenaren van de Alphatoren aan de Boulevard heeft bij de politie aangifte gedaan van huisvredebreuk door wethouder Myra Koomen en Merel ten Elzen van media- en communicatiebureau Meisje Media. Zij zijn volgens voorzitter Emiel van Marion van de vereniging op onrechtmatige wijze de panoramaruimte op de 28e verdieping van de woontoren ‘binnengedrongen’. Dat moet volgens Van Marion zijn gebeurd op dinsdag 3 november vorig jaar, tussen zeven en negen uur ‘s ochtends. Er zijn op die 3 november opnamen gemaakt van Myra Koomen voor het promotiefilmpje van de huidige CDA-wethouder en lijsttrekker bij de verkiezingen van 3 maart.

Merel ten Elzen wil niet reageren. Wethouder Koomen zegt zich van geen kwaad bewust te zijn.

De zaak lijkt in eerste instantie wat kinderachtig en met officiële aangifte van huisvredebreuk zwaar aangezet, maar voorzitter Van Marion laat desgevraagd weten dat hij doelbewust zo handelt namens alle bewoners van de Alphatoren. „Het is een principekwestie die we heel hoog opnemen. We willen op deze manier ook duidelijk maken dat we met onze privacy serieus genomen willen worden. Het moet voor eens en altijd duidelijk zijn dat dit geen openbaar gebouw is. Als bewoners beschouwen we het panoramadek als onze gemeenschappelijke woonkamer. Zo ervaren ze dat. We zijn met z’n allen eigenaar van deze ruimte en hebben daar ook voor betaald”, stelt Van Marion.

Hij werd eind oktober vorig jaar benader door Merel ten Elzen van Meisje Media. Zij vroeg toestemming om opnamen te maken vanaf de Alphatoren voor Koomens promotiefilmpje. Ten Elzen kreeg meteen te horen dat de het gebouw ‘niet beschikbaar is voor derden’. „Behalve voor de bewoners, is de ruimte alleen beschikbaar voor de gemeente en de partners van de ontwikkelcombinatie Alphatoren: Te Pas Bouw, Trebbe Bouw, Dure Vermeer en woningcorporatie Domijn. Die kunnen een keer per kwartaal gebruikmaken van de panoramaverdieping. Zo hebben we het afgesproken en vastgelegd in een door iedereen ondertekende overeenkomst. Om mensen toch te laten meegenieten van het prachtige uitzicht, staan op het dak van de Alphatoren twee zwenkcamera’s annex webcams, een van de gemeente en een van RTV Oost. Die beelden zijn via internet te zien.
Natuurlijk weten ook de bewoners dat de top van de hoogste woontoren van het oosten een geliefde plek is voor fotografen en filmers. „Ooit is het de bedoeling geweest om de hoogste verdieping open te stellen voor iedereen. Maar dat bleek al snel onhaalbaar, ook voor de veiligheid van de bewoners. De mensen willen geen overlast.”

Van Marion benadrukt dat is vastgelegd dat in geval van onrechtmatige aanwezigheid in de panoramaruimte, bij de politie aangifte wordt gedaan van huisvredebreuk dan wel insluiping. Daar is in het geval van Ten Elzen (regisseur), Koomen (hoofdrolspeelster), twee cameramannen en een opnameleider duidelijk sprake van, vindt hij. Van Marion ondernam meteen actie toen hij vernam dat op het campagnefilmpje is te zien dat wel degelijk opnames zijn gemaakt vanaf de Alphatoren. De voorzitter weet zeker dat de filmploeg en de wethouder niet zijn binnengelaten door een bewoner. Het gezelschap is volgens Van Marion tijdens het filmen alleen waargenomen door een schoonmaakster.

Van Marion weet dat het gezelschap toch binnen is gekomen met een sleutel die via een makelaar is verkregen. „Een tussenpersoon is mee naar boven geweest”. Of de makelaar ook mee naar boven is geweest of iemand anders, weet ik niet precies.” Over hoe het gezelschap een sleutel heeft verkregen om binnen te komen, bestaan verschillende versies. „Ik weet dat ze Toen ze hoorde dat op de toren niet gefilmd mocht worden, heeft wethouder Koomen een makelaar gevraagd om alsnog toegang te verschaffen. Via een adviseur is een sleutel bemachtigd. De makelaar vond het wel goede promotie voor de Alphatoren. Ze verschuilen zich nu een beetje achter elkaar.

Van Marion beklemtoont dat de aangifte van huisvredebreuk is gericht tegen zowel de directeur van Meisje Media als ook haar opdrachtgever, Myra Koomen. „Met name een wethouder moet het belang van de burgers respecteren. Zij kan zich niet veroorloven om ergens zonder toestemming naar binnen te gaan. Ze heeft juist een voorbeeldfunctie.” Koomen heeft ook nog eens een voorbeeldfunctie. Ook woningcorporatie Domijn is op de hoogte en heeft beloofd de makelaar er op aan te zullen spreken.’ Van Marion wachtte enige tijd op reacties en verklaringen. Toen die uitbleven, besloot hij, mede op advies van de wijkagent, naar de politie te stappen en aangifte te doen van huisvredebreuk. Merel ten Elzen zegt dat ze gewoon met een sleutel naar binnen zijn gegaan en wil verder niet reageren. Wethouder Koomen is zich van geen kwaad bewust. „Met een sleutel van de makelaar zijn we volstrekt rechtmatig naar binnen gegaan. Ik weet formeel nog van niks, maar ik herken me niet in het verhaal van de bewoners. Het is ontzettend jammer dat ze zo reageren. Het spijt me oprecht als zij het zo ervaren”, aldus Koomen vanaf haar vakantieadres in Zwitserland.
En gelijk hebben ze, de Alphatoren is geen publiekelijk gebouw waar iedereen die daar trek in heeft zomaar even kan binnenwandelen. Helemaal kwalijk als er van tevoren om toestemming is gevraagd, deze is geweigerd men daarna toch via een omweg weet "binnen te dringen" omdat men blijkbaar vindt dat privacy van anderen niet geldt als op dat moment het eigen belang op dat moment net even belangrijker wordt gevonden.
Laatst gewijzigd door Rene op zo feb 21, 2010 8:00 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Hans van Dijk
Member
Member

Re: Bewoners Alphatoren en hun privacy, Koomen en huisvredebreuk

Bericht door Hans van Dijk » zo feb 21, 2010 7:41 pm

Heb ik online mijn visie op TCT ook al op gegeven:

tct tekst:
IK geef de bewoners van de toren groot gelijk, als er afspraken over de toegang tot de toren zijn gemaakt, dan gelden deze voor iedereen.
Zeer onfatsoenlijk van de betrokkenen die dan toch op slinkse wijze zichzelf toegang verschaffen voor puur persoonlijke media belangen.

Er kan maar één rechtvaardige straf voor bestaan, en dat is absoluut niet op het CDA stemmen.
De aanklacht van huisvredebreuk is natuurlijk slechts een signaal, met nauwelijks consequenties voor de betrokkenen.

Maar een wethouder kan en mag zich dergelijk gedrag niet veroorloven, dus voor haar moeten de consequenties wel voelbaar worden.
Zulke mensen kunnen we missen als kiespijn in de politiek.

Rooy
Member
Member

Bericht door Rooy » zo feb 21, 2010 9:32 pm

Wat een ongelooflijk stel zeikerds!!!

Dat allemaal nu net rond de gemeenteraadsverkiezingen. Wat een toeval. :head:
Niemand heeft overlast gehad, niemand gaat overlast hebben. Dit gaat helemaal nergens over. dit is gewoon zeuren om te zeuren door mensen die moeite hebben om de dag door te komen. :(

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » zo feb 21, 2010 11:40 pm

Rooy schreef:Wat een ongelooflijk stel zeikerds!!!

Niemand heeft overlast gehad, niemand gaat overlast hebben. Dit gaat helemaal nergens over. dit is gewoon zeuren om te zeuren door mensen die moeite hebben om de dag door te komen. :(

Ok stel een camera ploeg maakt een promotie filmpje in jouw tuin of filmt voor jouw voordeur. Onzin?
Een goed begin heeft geen einde

Rooy
Member
Member

Bericht door Rooy » ma feb 22, 2010 12:23 am

Vincent1971 schreef:

Ok stel een camera ploeg maakt een promotie filmpje in jouw tuin of filmt voor jouw voordeur. Onzin?
In mijn gedeelde tuin, als ik er niet ben? Waar ook weleens feestjes worden gehouden en trappenloopwedstrijden finishen? Kom maar filmen.

Heb je het filmpje gezien?

Ik denk (hoop) dat het slechts om een kleine groep bewoners gaat die zich hier druk om kunnen maken. Anders mag van mij de Alphatoren zeiksnorrentoren gaan heten.

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » ma feb 22, 2010 10:30 am

Rooy schreef:
Vincent1971 schreef:

In mijn gedeelde tuin, als ik er niet ben? Waar ook weleens feestjes worden gehouden en trappenloopwedstrijden finishen? Kom maar filmen.

Heb je het filmpje gezien?

Ik denk (hoop) dat het slechts om een kleine groep bewoners gaat die zich hier druk om kunnen maken. Anders mag van mij de Alphatoren zeiksnorrentoren gaan heten.
Nee ongevraagd en op een onbekend tijdstip komen ze filmen. Ook wordt er uiteraard gefilmd terwijl er mensen voor je ramen staan. Bedoel er mee er wordt dan inbreuk gedaan op je privacy met dit voorbeeld.

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » ma feb 22, 2010 3:43 pm

Artikel 138 van het Nederlandse Wetboek van strafrecht (maart 2008):

1. Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
2. Hij die zich de toegang heeft verschaft door middel van braak of inklimming, van valse sleutels, van een valse order of een vals kostuum, of die, zonder voorkennis van de rechthebbende en anders dan ten gevolge van vergissing binnengekomen, aldaar wordt aangetroffen in de voor de nachtrust bestemde tijd, wordt geacht te zijn binnengedrongen.
3. Indien hij bedreigingen uit of zich bedient van middelen geschikt om vrees aan te jagen, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
4. De in het eerste en derde lid bepaalde gevangenisstraffen kunnen met een derde worden verhoogd, indien twee of meer verenigde personen het misdrijf plegen.

"t Is maar dat je't weet.

Of het zover komt dat men Koomen daadwerkelijk laat vervolgen, ik denk het niet.
Maar dan heeft men alvast een voorbeeldfunctie gesteld voor de eerstvolgende die op dergelijke ideeën komt.

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » ma feb 22, 2010 4:09 pm

Ik ben een warm voorstander van vervolging, laat ze maar een flinke geldboete krijgen.
Het gaat niet om het gegeven of je de bewoners van de Alfa toren zeikerds vind,
maar om het principe.

Regels gelden ook voor een Wethouder, al helemaal gezien de voorbeeldfunctie die ze bekleed

Perceptor
Member
Member

Bericht door Perceptor » ma feb 22, 2010 6:46 pm

Om maar ff lekker te speculeren: Misschien heeft ze haar functie van wethouder wel gebruikt om die makelaar te verleiden een sleutel af te geven. In Maastricht heeft dergelijk gedrag een zekere heer Leers (ook CDA trouwens) de kop gekost.

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » ma feb 22, 2010 7:18 pm

Perceptor schreef:Om maar ff lekker te speculeren: Misschien heeft ze haar functie van wethouder wel gebruikt om die makelaar te verleiden een sleutel af te geven. In Maastricht heeft dergelijk gedrag een zekere heer Leers (ook CDA trouwens) de kop gekost.
Misschien heeft ze de makelaar wel verleidt. Jaaaa, nog meer speculaties... :lol:

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » ma feb 22, 2010 7:20 pm

Hans van Dijk schreef:Ik ben een warm voorstander van vervolging, laat ze maar een flinke geldboete krijgen.
maar om het principe.

Regels gelden ook voor een Wethouder, al helemaal gezien de voorbeeldfunctie die ze bekleed

Ik zou d'r direct een brief sturen m.koomen@enschede.nl
Afwachten welke reactie er van Koomen dan wel CDA komt.

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten » ma feb 22, 2010 7:42 pm

Hoe kom ik een keer in Alphatoren om wat plaatjes te schieten ? :cry:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » di feb 23, 2010 4:52 pm

Koop d'r een appartement, of huur d'r een, of zorg dat je familie/kennissen dat doet?
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Tony S.
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Tony S. » do feb 25, 2010 9:12 am

Hans van Dijk schreef:Ik ben een warm voorstander van vervolging, laat ze maar een flinke geldboete krijgen.
maar om het principe.

Ben het een keer met je eens ouwe zeikerd! :D
Een lang wief is een ladder in huus!

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » do feb 25, 2010 9:49 am

Tony S. schreef:Ben het een keer met je eens ouwe zeikerd! :D
Dat ik dat nog mag meemaken :P

:D

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » ma mar 22, 2010 12:36 pm

Aangifte, na overleg met OM, niet in behandeling
maandag 22 maart 2010

Enschede - De eerder gedane aangifte (17 februari jl.) tegen Myra koomen en Merel ten Elzen wordt door de politie, na overleg met de officier van justitie, niet in behandeling genomen. Eerder was namens de vereniging van huiseigenaren van de Alphatoren in Enschede aangifte gedaan in verband met het plegen van huisvredebreuk.

Na bestudering van de aangifte, zijn het openbaar ministerie en de politie tot de conclusie gekomen dat er geen strafbare feiten zijn gepleegd. Deze vereniging van eigenaren is op de hoogte gebracht van de beslissing.
TCT
De stadsfotograaf zonder grenzen

Narev
Member
Member

Bericht door Narev » ma mar 22, 2010 2:37 pm

Jammer, juist mensen met een voorbeeld functie dienen zich aan de regels te houden... Overigens zou het enschede niet verkeerd staan om een hoog uitkijkpunt te hebben wat wel openbaar is, danwel bezocht kan worden tegen vergoeding. :]

Rooy
Member
Member

Bericht door Rooy » ma mar 22, 2010 9:26 pm

Prima. Kan de vereniging zich weer druk gaan maken over de kleur van de kapstokhaakjes in de gang ofzo. :sleep:

Maar even serieus. Een klachbrief en een excuusbrief moet toch genoeg zijn om dit soort zaken op te lossen. Tuig is het.

Vincent1971
Member
Member

Re: Bewoners Alphatoren en hun privacy, Koomen en huisvredeb

Bericht door Vincent1971 » do okt 30, 2014 3:08 pm

Rene
Member
Member

Re: Bewoners Alphatoren en hun privacy, Koomen en huisvredeb

Bericht door Rene » do okt 30, 2014 8:24 pm

Ik had hem gezien, maar twijfelde of het onze Alphatoren was of ergens anders in NL.
Goh, Enschede een keer positief op de buis.

Plaats reactie