Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Enschede komt diep in rode cijfers

Nieuwsberichten uit de stad.
Vincent1971
Member
Member

Re: Enschede komt diep in rode cijfers

Bericht door Vincent1971 » zo mar 03, 2013 10:23 pm

Hendrik schreef:De Eschmarke stond al heeeeel lang geleden op de tekentafel. De oudste huizen zijn daar pakweg al weer 25 tot 30 jaar oud. Als je alle toekomstige financiele stormen kunt voorzien Vincent raad ik je aan om in de politiek te gaan. Vertel me dan wel eerst even of je aan het bewind komt want dan ga ik verhuizen. In een stad waar alles stilstaat en er niets gebeurt wil ik niet wonen. :D :lol: :cry: Oh, ja en mijn gemeenteljke lasten zijn niet gestegen! de WOZ waarde is netjes gedaald en de tarieven volgens mij niet verhoogd.
Hmm nou als ik in de politiek zou gaan ( geen ambitie of zo ) zou er absoluut niets stil staan. Maar zou dan wel met beleid investeren. Dan zou bijvoorbeeld het Muziekkwartier er niet staan maar zou het parkeer terrein er gewoon nog zijn ( wel apart dat het verval van de horeca ongeveer begon met het verdwijnen van dit parkeerterrein ). Daarnaast zou ik het buitenbad bij het vliegveld niet laten slopen en zou ik het buitenbad van het Aquadrome niet laten aanleggen. Komt nog bij het absoluut noodzakelijke winkelboulevard in Glanerbrug.Ach dat heb ik in een ver verleden hier ook al eens neergezet deze dingen.
Misschien moet je nog eens heel goed kijken naar je gemeentelijke lasten. De mijne zijn alweer gestegen.
Een goed begin heeft geen einde

Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik » ma mar 04, 2013 9:30 am

Ik ben zoooo blij met het Muziekcentrum, het is een feest om daar naar "ons" Nederlands Symphonie orkest te luisteren. En een Opera in de nieuwe zaal is ook nooit weg. Ik zie het al voor me; de Enschedese binnenstad één groot parkeerterrein. Hilarisch jouw visie. :lol:
Wat sas as dós was kaans.

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » ma mar 04, 2013 9:38 am

Hendrik schreef:Ik ben zoooo blij met het Muziekcentrum, het is een feest om daar naar "ons" Nederlands Symphonie orkest te luisteren. En een Opera in de nieuwe zaal is ook nooit weg. Ik zie het al voor me; de Enschedese binnenstad één groot parkeerterrein. Hilarisch jouw visie. :lol:
Zei ook niet dat er een groot parkeerterrein moet komen. Is NIET mijn visie. Echter viel mij op dat toen het parkeerterrein er nog was dat de binnenstad goed bezocht werd.
En het is NIET mijn Nederlands Symphonie orkest alhoewel ik er wel fors aan meebetaal. Maar denk dat dat orkest over een paar jaar verdwenen is gezien dat ze op eigen benen moeten staan. Misschien als jij vaker naar opera's gaat en ze sponsort?

Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik » ma mar 04, 2013 12:05 pm

Schrijven is zilver,........................................................is goud.

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » wo mar 13, 2013 1:34 pm

Bezuinigingen Rijk dwingen Enschede tot scherpe keuzes

13 maart 2013

Gevolgen decentralisatie en korting Gemeentefonds

Het college van burgemeester & wethouders geeft in de Financiële Foto 2013 een beeld van de belangrijkste financiële opgaven voor de komende vier jaar. De grootste opgave komt uit de plannen van het Rijk voor de jeugdzorg, AWBZ-taken en de Participatiewet. Op deze gebieden gaan gemeenten meer taken uitvoeren. Verder moet de Huishoudelijke Hulp het met 75% minder doen.

Door bezuinigingen van het Rijk en doordat zij steeds meer taken overdraagt aan gemeenten, moeten we ervoor zorgen dat er geen tekort ontstaat op onze eigen begroting. Dit betekent ook dat we te maken krijgen met kortingen op budgetten die we zelf moeten opvangen. Dit kan ertoe leiden dat de voorzieningen minder worden.

Partners in de stad
Het college van burgemeester & wethouders bekijkt samen met de gemeenteraad hoe we de mogelijke tekorten kunnen oplossen. Een voorbeeld van een goede oplossing - en waarmee Enschede landelijk voorop loopt - is de manier waarop wij samenwerken met maatschappelijke en economische partners in de stad. Dit doen we o.a. door middel van de inzet van wijkteams en wijkcoaches. Uitgangspunt daarbij is mensen zelfredzamer maken en zorgen dat de directe omgeving van mensen een grotere rol krijgt.

Lobby vermindering nadelige effecten
Dat het Rijk taken overhevelt is op zich een goede ontwikkeling. We vinden de timing, de korte tijd en de grote korting op budgetten echter wel zorgwekkend. We doen daarom ook mee aan de lobby die via de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) is opgezet om de nadelige effecten te verminderen. Het Rijk kan niet teveel regels en voorwaarden opleggen. We vinden dat gemeenten de vrijheid moeten krijgen om met veel minder geld de extra taken toch goed te kunnen uitvoeren.

Koers053
De gemeente Enschede gebruikt voor de jaarlijkse cyclus van plannen en financiën de naam Koers053, waarvan de financiële foto onderdeel uitmaakt. In mei verschijnt vervolgens de Gemeenterekening die aangeeft hoe we het vorig jaar hebben gedaan. In juni volgt de Kadernota waarin in grote lijnen staat welke plannen we de komende jaren hebben en hoe die betaald worden.

Uitgebreide informatie
Voor uitgebreide informatie over de Financiële Foto verwijzen we graag naar de vervolgpagina Gevolgen decentralisatie en korting Gemeentefonds en naar de volledige Financiële Foto in PDF-formaat.
bron: http://www.enschede.nl/repository/09282/
De stadsfotograaf zonder grenzen

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » wo mei 08, 2013 5:26 pm

Gemeente heeft uitgaven in de hand

08 mei 2013

Enschede sluit 2012 af met een plus van 4,6 miljoen

De gemeente Enschede heeft vorig jaar 4,6 miljoen euro overgehouden. Dat blijkt uit de gemeenterekening 2012 die B&W naar de gemeenteraad hebben gestuurd. Als gevolg van de financiële recessie zijn de economische omstandigheden in Nederland en Europa moeilijk. Samen met al doorgevoerde en aanstaande bezuinigingen van het kabinet betekent dit zwaar weer voor de financiën van Enschede. Op basis van de conclusies van de raadsenquête Grip op grond en de Stedelijke Koers zijn de gevolgen van de recessie binnen het Enschedese grondbedrijf verwerkt. Tegelijkertijd blijft de gemeentelijke dienstverlening op peil en zijn belangrijke maatschappelijke resultaten geboekt.

Het college van B&W stelt de raad voor om €3,5 miljoen van het positieve resultaat toe te voegen aan de algemene reserve. Daarnaast willen B&W ruim een miljoen euro reserveren voor diverse bestedingen op het gebied van zorg.
zie verder: http://www.enschede.nl/repository/09406/

zie ook: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.as ... &rubriek=1

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » wo mei 08, 2013 8:10 pm

hmmm ik zie ook een sterke plus bij mijn o.z.b...ben bennieuwd wat ze met dat geld gaan doen. Riool potje vullen, straat verbetering potje?

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » vr okt 04, 2013 3:09 pm

Extra subsidie bijstand dringend nodig

Gepubliceerd op: 04/10/2013

De Enschedese wethouder Patrick Welman heeft opnieuw bij het Rijk aangeklopt voor extra geld om de bijstandsuitkeringen te betalen. De gemeente heeft een structureel tekort op het budget voor bijstand. Het Ministerie van Sociale Zaken heeft een eerste aanvraag voor subsidie afgewezen. Enschede deed een aanvraag voor dit jaar en de komende twee jaren. Het Rijk snijdt fors in de bijstandssubsidie zodat gemeenten steeds meer zelf moeten bijdragen. Enschede heeft dit jaar een tekort van bijna 8 miljoen euro. 6300 Enschedeërs hebben een bijstandsuitkering.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/extra-subsid ... /item?8807

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » di nov 05, 2013 11:56 am

Meevaller voor Enschede, verhoging OZB geschrapt

maandag 4 november 2013

De gemeente Enschede schrapt de voorgestelde verhoging van de onroerendezaakbelasting (OZB). Dat is het gevolg van een financiële meevaller. Door het begrotingsakkoord van het kabinet krijgt Enschede de komende jaren 1,4 miljoen euro meer uit het gemeentefonds dan ze had verwacht.

Tegen de afspraken in zou de onroerendezaakbelasting met twee procent stijgen om de daling van de afvalstoffenheffing te compenseren en de begroting sluitend te krijgen. Maar dat bleek politiek omstreden, omdat was afgesproken de lasten voor de inwoners van Enschede niet te verhogen.

Enschede heeft al het hoogste OZB-tarief van Overijssel. Wethouder Van Hees zei toen al dat er geen andere mogelijkheid was dan weer een OZB-verhoging. Nu er een meevaller is, haalt ze de politieke angel uit het debat over de begroting door een streep te halen door de verhoging van de OZB. De gemeenteraad stelt volgende week de begroting tot en met 2017 vast.
bron: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=175047

hans
Member
Member

Bericht door hans » di nov 05, 2013 12:15 pm

bezuinigen is een raar woord....

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » di nov 05, 2013 1:34 pm

hans schreef:bezuinigen is een raar woord....
...in Enschede

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » wo dec 04, 2013 10:43 am

Enschede in top 10 armste gemeenten

ENSCHEDE - Bijna één op de acht huishoudens in de gemeente Enschede moet rondkomen van een minimaal inkomen. Daarmee behoort Enschede tot de tien armste gemeenten van Nederland.

http://www.tubantia.nl/regio/enschede/e ... e#comments

hans
Member
Member

Bericht door hans » wo dec 04, 2013 10:59 am

zijn tenminste ergens goed in... :banaan: :banaan: :banaan:

Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik » wo dec 04, 2013 1:14 pm

Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Groningen en Arnhem en Leeuwarden om maar iets te noemen staan hoger in dit lijstje. Rijk zijn we gezamenlijk niet, maar zeker ook niet de armste. Vooral Groningen en Arnhem had ik niet gedacht.

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » wo dec 04, 2013 2:05 pm

Hendrik schreef:Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Groningen en Arnhem en Leeuwarden om maar iets te noemen staan hoger in dit lijstje. Rijk zijn we gezamenlijk niet, maar zeker ook niet de armste. Vooral Groningen en Arnhem had ik niet gedacht.
Zwolle staat niet in dit lijstje...en Hengelo ook niet

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » di dec 10, 2013 4:05 pm

http://bodemlozeputten.nl/ <--- erg informatieve website :D 8)

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten » di dec 10, 2013 9:24 pm

Zeer politiek gekleurd beeld. Denk Groen Links. :)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » wo mei 07, 2014 5:26 pm

Enschede sluit 2013 af met een financiële plus

07 mei 2014

Gemeente heeft goed bijgestuurd

De gemeente Enschede heeft vorig jaar een positief resultaat behaald van 2,1 miljoen euro. Ook is het gelukt om bijna 5,5 miljoen euro te sparen. B&W stellen aan de gemeenteraad voor om het grootste deel van de 2,1 miljoen toe te voegen aan de algemene reserve. Dat blijkt uit de gemeenterekening 2013 die het college van Enschede naar de gemeenteraad heeft gestuurd. Ondanks dat het economisch gezien niet eenvoudig was, zijn vorig jaar veel van de geplande resultaten geboekt. Diverse bezuinigingsmaatregelen zijn doorgevoerd en er is gedurende het jaar bijgestuurd. Hierdoor is bereikt dat de gemeentelijke financiën op orde blijven.

Enschede kan terugkijken op een aantal positieve ontwikkelingen, zoals het sluiten van de overeenkomst over de exploitatie van Airport Twente met de Reggeborghgroep en de bouw van het MST en herinrichting van de omgeving daarvan. Zorgelijk blijft de ontwikkeling van de werkgelegenheid. Net als in de rest van Nederland, is ook in Enschede de werkeloosheid toegenomen. De economische omstandigheden zorgden voor een stijging van de uitgaven voor bijzondere bijstand. Wel is de dienstverlening aan de inwoners op peil gebleven en zijn de lasten niet extra gestegen.

In 2013 werd bekend dat het Rijksmuseum Twenthe definitief openblijft, de daling van de uitgaven voor de individuele voorzieningen (WMO) doorzet en de verdere ontwikkeling van burgerinitiatieven onder de vlag van “Jij maakt de buurt” zich uitbreidt.

Gemeente, maatschappelijke organisaties en andere partners hebben hun samenwerking onder de noemer Forum053 voortgezet. Verder zijn in zogenaamde Kindcentra de kinderopvang en de peuterzalen samengebracht.

Een bijzondere erkenning was de titel “Beste bedrijventerrein 2013” voor Kennispark. Een andere waardering kwam van de bezoekers aan de binnenstad die het centrum een 7,6 gaven.

Met de andere gemeenten van de Netwerkstad is de Ontwikkelagenda Netwerkstad Twente vastgesteld. De samenwerkende gemeenten en de provincie hebben in deze agenda afspraken gemaakt over investeringen van circa €90 miljoen in Twente. Enschede krijgt hieruit geld om te investeren in de huisvesting van de Nationale Reisopera in het Polaroidgebouw en in de ontwikkeling van de stadscampus bij Saxion. Op het gebied van bedrijfsvoering is het initiatief van de Intergemeentelijke Bedrijfsvoering Organisatie (IBO) gestart. Met dit IBO worden verschillende Twentse samenwerkingsvormen op het gebied van bedrijfsvoering gecombineerd.

Nieuw in 2013
Vorig jaar zijn samen met bewoners ontwerpen gemaakt voor Boswinkel, het Koningsplein en Wesselerbrink. De parkeergarage onder het Van Heekplein kreeg er een zuidelijke inrit bij. De evenementen Twente Biënnale, “Kesmis” en de opening van het culturele seizoen beleefden hun eerste editie.

Op het gebied van mobiliteit werd Enschede voor het eerst genomineerd voor Fietsstad en kwam de app SMART gereed.

Verder is eind 2013 de huis-aan-huis inzameling van plastic geïntroduceerd.

Inkomsten en uitgaven
De plus van ruim twee miljoen euro komt door een combinatie van mee- en tegenvallers. De grootste tegenvallers betreffen de hogere uitgaven voor de bijstand en uitvoering sociale werkvoorziening. Verder had de gemeente te maken met een tekort op de bedrijfsvoering. De gemeentelijke organisatie zal daarom de komende jaren verder krimpen. Tegenover de hogere kosten staan de lagere uitgaven dan begroot voor individuele voorzieningen in het kader van de WMO en kind- en peuteropvang.

Koers053
De gemeente Enschede gebruikt voor de jaarlijkse cyclus van plannen en financiën de naam Koers053. De Gemeenterekening is een onderdeel van Koers053.

Op 26 mei debatteert de gemeenteraad over de Gemeenterekening en stelt deze dan ook vast. Iedereen kan dit debat volgen in de raadszaal of digitaal via internet, www.enschede.nl met de link “Raad in beeld”. Andere onderwerpen van Koers053 zijn de Financiële Foto, de Kadernota en de Programmabegroting. De Financiële Foto is in maart verschenen. In de Programmabegroting staat meer in detail wat de gemeente gaat doen en wat de inkomsten en uitgaven zijn. De gemeenteraad stelt de Programmabegroting in november vast.

Op de website www.enschede.nl/koers053 staat altijd alle informatie over de plannen en de financiën van de gemeente.
bron:http://www.enschede.nl/repository/10258/#.U2pQSemKAdU

hans
Member
Member

Bericht door hans » wo mei 07, 2014 5:48 pm

mooi , kunnen we schoolzwemmen weer invoeren...

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » wo mei 07, 2014 6:10 pm

KNVB stelt FC Twente onder curatele

ENSCHEDE - Voetbalbond KNVB heeft FC Twente ingedeeld in categorie 1 van hun licentiesysteem. Dit betekent dat FC Twente onder curatele van de bond staat.

http://www.tubantia.nl/sport/fc-twente/ ... -1.4349210

Plaats reactie