Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Enschede komt diep in rode cijfers

Nieuwsberichten uit de stad.
Vincent1971
Member
Member

Re: Enschede komt diep in rode cijfers

Bericht door Vincent1971 » vr feb 01, 2013 3:35 pm

Arie schreef:Miljoenenkortingen voor Enschede
31 januari 2013

ENSCHEDE - Bezuinigingen van Den Haag hebben ingrijpende gevolgen voor Enschede. De gemeente ziet miljoenen aan kortingen op haar af komen. Algemene kortingen op de jaarlijkse uitkering van het rijk lopen op tot 12 miljoen per jaar.

Bezuinigingen op WMO en participatie betekenenen voor Enschede 12 miljoen euro minder voor huishoudelijke hulpen en 3,6 miljoen minder om meer mensen mee te laten doen. Daar blijft het niet bij. AWBZ-voorzieningen en Jeugdzorg worden overgeheveld naar gemeenten, gekoppeld met bezuinigingen. Met 15,5 miljoen minder moet Enschede deze taken uitvoeren.
bron: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/m ... -1.3640052
Nou misschien moet de gemeenteraad eens minder geld uitgeven aan allerlei zinloze projecten. Wilminkplein, Koningsplein, Muziekkwartier enzovoort...sterk en sociaal bezig zijn zou ik zeggen.
Een goed begin heeft geen einde

Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan » vr feb 01, 2013 7:37 pm

Op Twekkelerveld schijnt niemand zich iets van die rode cijfers aan te trekken. Ondanks gesloten ramen en deuren, knettert het kabaal door mijn huis en dreunt de vloer onder mijn voeten van het carnavalsgeweld. Hoe kan men die geluiden 'muziek' noemen????
Bijlagen
oren_dicht.gif
oren_dicht.gif (39.21 KiB) 8085 keer bekeken

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » vr feb 01, 2013 7:41 pm

Het carnaval is begonnen :beer: Veel plezier ermee. Maak je nog foto's van de avondoptocht?
De stadsfotograaf zonder grenzen

Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan » vr feb 01, 2013 7:53 pm

Arie schreef:Het carnaval is begonnen :beer: Veel plezier ermee. Maak je nog foto's van de avondoptocht?
Nee, Arie, die verlichte optocht is eindelijk hier weg. Rigtersbleek-Aalten (naast de deur) was de opstelplek. Het leek af en toe wel of er een bom ontplofte en verder erg veel 'muziek' door elkaar heen. Veel knipperende led-lichtjes. Nee, dat is niet mijn feestje. Daar ga ik niet eens kijken, laat staan fotograferen. :oops:

hans
Member
Member

Bericht door hans » vr feb 01, 2013 8:00 pm

ik ben wezen kijken met de kinderen , not my cup of tea.
maar voor zoveel anderen kennelijk wel , leven en laten leven...

Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik » vr feb 01, 2013 9:20 pm

Vincent1971 schreef:
31 januari 2013

ENSCHEDE - Bezuinigingen van Den Haag hebben ingrijpende gevolgen voor Enschede. De gemeente ziet miljoenen aan kortingen op haar af komen. Algemene kortingen op de jaarlijkse uitkering van het rijk lopen op tot 12 miljoen per jaar.

Bezuinigingen op WMO en participatie betekenenen voor Enschede 12 miljoen euro minder voor huishoudelijke hulpen en 3,6 miljoen minder om meer mensen mee te laten doen. Daar blijft het niet bij. AWBZ-voorzieningen en Jeugdzorg worden overgeheveld naar gemeenten, gekoppeld met bezuinigingen. Met 15,5 miljoen minder moet Enschede deze taken uitvoeren.
Nou misschien moet de gemeenteraad eens minder geld uitgeven aan allerlei zinloze projecten. Wilminkplein, Koningsplein, Muziekkwartier enzovoort...sterk en sociaal bezig zijn zou ik zeggen.

Misschien is het wel heel sociaal om nog meer van deze projecten te starten, dan blijven de bouwvakkers in elk geval aan het werk en hoeft het geld niet aan WW te worden uitgegeven. En bedenk wel dat bij veel projecten de gemeente uitsluitend faciliterend bezig is en er zelf GEEN geld in stopt. Een gemeente die op z'n handen blijft zitten dat is pas a sociaal. Geld, ook belastinggeld moet rollen.
Wat sas as dós was kaans.

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » vr feb 01, 2013 10:12 pm

Hendrik schreef:
Vincent1971 schreef:
31 januari 2013

Misschien is het wel heel sociaal om nog meer van deze projecten te starten, dan blijven de bouwvakkers in elk geval aan het werk en hoeft het geld niet aan WW te worden uitgegeven. En bedenk wel dat bij veel projecten de gemeente uitsluitend faciliterend bezig is en er zelf GEEN geld in stopt. Een gemeente die op z'n handen blijft zitten dat is pas a sociaal. Geld, ook belastinggeld moet rollen.
En wie betaalt dan de exploitatie? Neem bijvoorbeeld Aquadrome, IJsbaan en Muziekkwartier. Moet elk jaar veel geld bij. Dus belastinggeld moet niet altijd rollen.

hans
Member
Member

Bericht door hans » vr feb 01, 2013 10:20 pm

of je neemt een bank/verzekeringsmaatschappij over met belastinggeld...

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » vr feb 01, 2013 10:32 pm

hans schreef:of je neemt een bank/verzekeringsmaatschappij over met belastinggeld...
Of je laat de boel in elkaar klappen met alle gevolgen van dien :D

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » za mar 02, 2013 12:35 pm

Enschede loopt gevaar met te kleine financiële buffer
Datum: 02 Maart 2013

De gemeente Enschede komt als slechtste uit een onderzoek van het NRC Handelsblad naar de financiële reserves van de twintig grootste gemeenten. Enschede heeft tegenover de risico's die de gemeente loopt nog niet de helft aan reserves. Het zogeheten weerstandsvermogen is Enschede, Groningen en acht andere gemeenten lager dan het wettelijk minimum. Enschede stond een jaar geleden nog aan de goede kant van de streep, maar zag de reserves in één jaar tijd in rap tempo dalen. Er is nog maar 5 miljoen euro algemene reserve over. Volgens de norm moeten risico en reserve even groot zijn.

Kijk voor meer informatie op de website van het NRC Handelsblad.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/nl/nieuws.ph ... emID=12528
De stadsfotograaf zonder grenzen

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » za mar 02, 2013 1:27 pm

Arie schreef:Enschede loopt gevaar met te kleine financiële buffer
Datum: 02 Maart 2013

De gemeente Enschede komt als slechtste uit een onderzoek van het NRC Handelsblad naar de financiële reserves van de twintig grootste gemeenten. Enschede heeft tegenover de risico's die de gemeente loopt nog niet de helft aan reserves. Het zogeheten weerstandsvermogen is Enschede, Groningen en acht andere gemeenten lager dan het wettelijk minimum. Enschede stond een jaar geleden nog aan de goede kant van de streep, maar zag de reserves in één jaar tijd in rap tempo dalen. Er is nog maar 5 miljoen euro algemene reserve over. Volgens de norm moeten risico en reserve even groot zijn.

Kijk voor meer informatie op de website van het NRC Handelsblad.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/nl/nieuws.ph ... emID=12528
Ach zolang er geld over is voor het Balengebouw, het Koningsplein, Spoorzone en het voormalig vliegveld wat is het probleem?

rr1991
Member
Member

Bericht door rr1991 » zo mar 03, 2013 3:45 pm

En toch blundert het Enschedese stadsbestuur niet half zo erg als het Groningse. Jammer dat ze compensatiegelden van de zuiderzeelijn niet door kunnen sluizen naar Twentse gemeenten :D

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » zo mar 03, 2013 4:09 pm

rr1991 schreef:En toch blundert het Enschedese stadsbestuur niet half zo erg als het Groningse. Jammer dat ze compensatiegelden van de zuiderzeelijn niet door kunnen sluizen naar Twentse gemeenten :D
BRON???

Heb zelf even het onderstaande gelezen.
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/03/02/inv ... varenzone/

Nou 1 ding vergeet je wellicht. Groningen heeft de Blauwe Stad ( deels ook al verwerkt in de boeken ) en Enschede heeft het voormalig vliegveld ( nog lang niet verwerkt in de boeken ).

rr1991
Member
Member

Bericht door rr1991 » zo mar 03, 2013 5:51 pm

Sinds wanneer heeft Blauwestad iets met de gemeente Groningen te maken? Geen bron. Het lijkt me overigens niet meer dan logisch dat Enschede het financieel moeilijk heeft, waarschijnlijk kent de stad ook de hoogste werkloosheid onder de 20 grootste gemeenten. Gelukkig ziet de gemeente in dat het belangrijk is om te blijven investeren in een aantrekkelijke stad :)

Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik » zo mar 03, 2013 6:30 pm

rr1991 schreef:Sinds wanneer heeft Blauwestad iets met de gemeente Groningen te maken? Geen bron. Het lijkt me overigens niet meer dan logisch dat Enschede het financieel moeilijk heeft, waarschijnlijk kent de stad ook de hoogste werkloosheid onder de 20 grootste gemeenten. Gelukkig ziet de gemeente in dat het belangrijk is om te blijven investeren in een aantrekkelijke stad :)
Helemaal mee eens, De Blauwe Stad heeft niets met stad Groningen te maken. De afstand is ongeveer 25/30 kilometer. Net zo ver als Assen- Groningen. Conclusie: Vincent je kletst. Investeren in een aantrekkelijke stad, ook zogenaamde prestigeprojecten zijn voor een stad als Enschede noodzakelijk. Stilstand is achteruitgang.

rr1991
Member
Member

Bericht door rr1991 » zo mar 03, 2013 7:02 pm

Gemeente Groningen: Regiotram (40 miljoen aan compensatiegelden verdampt), Meerstad (25 miljoen afboeking, zit nog meer aan te komen), uitstel aanpak ringweg zuid, spoorlijn Heerenveen-Groningen en de standaard grondexploitatie ellende. In Enschede kan ik (nog) geen grote projecten noemen die mislukt dan wel afgeblazen zijn na zeer grote onkosten, dus ondanks de slechte financiële situatie doen ze het mijn inziens zo slecht nog niet.

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » zo mar 03, 2013 7:41 pm

Hendrik schreef:
rr1991 schreef:Sinds wanneer heeft Blauwestad iets met de gemeente Groningen te maken? Geen bron. Het lijkt me overigens niet meer dan logisch dat Enschede het financieel moeilijk heeft, waarschijnlijk kent de stad ook de hoogste werkloosheid onder de 20 grootste gemeenten. Gelukkig ziet de gemeente in dat het belangrijk is om te blijven investeren in een aantrekkelijke stad :)
Helemaal mee eens, De Blauwe Stad heeft niets met stad Groningen te maken. De afstand is ongeveer 25/30 kilometer. Net zo ver als Assen- Groningen. Conclusie: Vincent je kletst. Investeren in een aantrekkelijke stad, ook zogenaamde prestigeprojecten zijn voor een stad als Enschede noodzakelijk. Stilstand is achteruitgang.
rr19... heeft het over Twense gemeenTEN dus toen hij het over GRONINGEN heeft dacht ik natuurlijk aan de provincie GRONINGEN en niet aan de stadjers. En ik voor mij denk dat een stad aantrekkelijk is als de gemeentelijke lasten niet te hoog zijn.

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » zo mar 03, 2013 7:43 pm

rr1991 schreef:Gemeente Groningen: Regiotram (40 miljoen aan compensatiegelden verdampt), Meerstad (25 miljoen afboeking, zit nog meer aan te komen), uitstel aanpak ringweg zuid, spoorlijn Heerenveen-Groningen en de standaard grondexploitatie ellende. In Enschede kan ik (nog) geen grote projecten noemen die mislukt dan wel afgeblazen zijn na zeer grote onkosten, dus ondanks de slechte financiële situatie doen ze het mijn inziens zo slecht nog niet.
Euhm de Esmarke?

rr1991
Member
Member

Bericht door rr1991 » zo mar 03, 2013 8:06 pm

Vincent1971 schreef:Euhm de Esmarke?
Is een vinex-locatie (vierde nota ruimtelijke ordening extra), dus ontwikkeld op advies van het ministerie van VROM.

Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik » zo mar 03, 2013 8:23 pm

De Eschmarke stond al heeeeel lang geleden op de tekentafel. De oudste huizen zijn daar pakweg al weer 25 tot 30 jaar oud. Als je alle toekomstige financiele stormen kunt voorzien Vincent raad ik je aan om in de politiek te gaan. Vertel me dan wel eerst even of je aan het bewind komt want dan ga ik verhuizen. In een stad waar alles stilstaat en er niets gebeurt wil ik niet wonen. :D :lol: :cry: Oh, ja en mijn gemeenteljke lasten zijn niet gestegen! de WOZ waarde is netjes gedaald en de tarieven volgens mij niet verhoogd.

Plaats reactie