Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Parkeergarages minder in trek

Nieuwsberichten uit de stad.
Hans van Dijk

Parkeergarages minder in trek

Bericht door Hans van Dijk »

ENSCHEDE - De opbrengst van de parkeergarages in de Enschedese binnenstad valt flink tegen.
Het aantal verkochte parkeeruren ligt 11 procent onder de raming, ofwel 660.000 euro.

Dat is een forse tegenvaller voor de gemeente Enschede,
die de winst van het parkeerbedrijf gebruikt om de aanloopverliezen van de Van Heekgarage op te vangen.

De gemeente dacht die verliezen uiterlijk in 2011 weg te kunnen werken,
maar dat is nu met minimaal drie jaren vertraagd.
De parkeergarages zijn minder in trek doordat de eindtijd van betaald parkeren
op straat in de Enschedese binnenstad van 20 naar 19 uur gebracht.

Dat besluit heeft er toe geleid dat veel meer mensen er voor kiezen
hun auto in de avonduren op straat te parkeren.
bron TCT
----------------------------------------------------------------------------------------

En het asociale parkeertarief heeft er niets mee te maken zeker. !!!!!
Voor mij is dat één van de redenen om de binnenstad wanneer mogelijk te mijden.
Laatste aankoop was vorige week bij de mediamarkt in Hengelo,
gratis parkeren, auto vlak voor de winkel. :okay:

Ik rijd goedkoper naar Hengelo of Duitsland,
dan me stapvoets door het achterlijk drukke Enschede te moeten wroeten,
en een debiel hoog parkeertarief te moeten betalen.

De gemeente maakt meer kapot dan de middenstander lief is :no:

Ja ik weet het, je kunt ook met de bus, maar dat is niet praktisch,
al helemaal niet wanneer je grote aankopen doet,
de chauffeur ziet je aankomen met een XL verpakking in de bus.

En hoe worden de aanloopverliezen van de Van Heekgarage opgevangen,
juist ja over de rug van de burger middels de zoveelste lasten verzwaringen. :no:
Zal de OZB wel weer lekker opgeschroeft worden, let maar op.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Parkeergarages minder in trek

Bericht door Errik »

Achterlijk druk. :lol:
Moet je hier eens komen kijken.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Hans van Dijk

Re: Parkeergarages minder in trek

Bericht door Hans van Dijk »

Errik schreef:Achterlijk druk. :lol:
Moet je hier eens komen kijken.

Uiteraard is het in Amsterdam drukker, maar daar heb ik het niet over,
daar woon ik immers niet.

Ik vind de verkeer situatie hier absoluut een puinhoop,
op diverse punten staat het om de haverklap vast.
De Gronausestraat op een gemiddelde zaterdag, daar word je echt niet vrolijk van,
dat zijn ook Amsterdamse taferelen.
Ik doe er ruim een half uur over om in het centrum te komen via de Gronausestraat, en de Boulevard.
En als ik er dan ben mag ik als bonus flink de portemonnee trekken voor een parkeerplek. :head:

Ik ben echt sneller bij de Hengelose mediamarkt, dan in het Enschedese centrum.
Vanuit Glanerbrug dan hé
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Parkeergarages minder in trek

Bericht door Vincent1971 »

Hans van Dijk schreef:
Errik schreef:Achterlijk druk. :lol:
Moet je hier eens komen kijken.

Uiteraard is het in Amsterdam drukker, maar daar heb ik het niet over,
daar woon ik immers niet.

Ik vind de verkeer situatie hier absoluut een puinhoop,
op diverse punten staat het om de haverklap vast.
De Gronausestraat op een gemiddelde zaterdag, daar word je echt niet vrolijk van,
dat zijn ook Amsterdamse taferelen.
Ik doe er ruim een half uur over om in het centrum te komen via de Gronausestraat, en de Boulevard.
En als ik er dan ben mag ik als bonus flink de portemonnee trekken voor een parkeerplek. :head:

Ik ben echt sneller bij de Hengelose mediamarkt, dan in het Enschedese centrum.
Vanuit Glanerbrug dan hé
Pssttt zit ook een Mediamarkt in Nordhorn aan de kant van Gronau. Even de rijksweg op en dan links abbiegen. Viel Spaß!

Maar ach, de gemeente heeft een gat in de hand. Stond nog een leuk stukje in de bans over de verliezen die ze maken met de grondverkoop in de Eschmarke.
Een goed begin heeft geen einde
INVISIBLE

Re: Parkeergarages minder in trek

Bericht door INVISIBLE »

Hans van Dijk schreef:
En het asociale parkeertarief heeft er niets mee te maken zeker. !!!!!
Voor mij is dat één van de redenen om de binnenstad wanneer mogelijk te mijden.
Laatste aankoop was vorige week bij de mediamarkt in Hengelo,
gratis parkeren, auto vlak voor de winkel. :okay:

Ik rijd goedkoper naar Hengelo of Duitsland,
dan me stapvoets door het achterlijk drukke Enschede te moeten wroeten,
en een debiel hoog parkeertarief te moeten betalen.

De gemeente maakt meer kapot dan de middenstander lief is :no:

Ja ik weet het, je kunt ook met de bus, maar dat is niet praktisch,
al helemaal niet wanneer je grote aankopen doet,
de chauffeur ziet je aankomen met een XL verpakking in de bus.

En hoe worden de aanloopverliezen van de Van Heekgarage opgevangen,
juist ja over de rug van de burger middels de zoveelste lasten verzwaringen. :no:
Zal de OZB wel weer lekker opgeschroeft worden, let maar op.
Beetje jammer van je ................;), deze gedachte deel ik dus zeker niet, en als stedeling heb je deze punten maar te accepteren.
Want als iedereen zo dacht, dan waren de Nederlandse steden maar troosteloze bedoelingen.
Ik ga tien keer liever met de bus of auto naar het centrum van Enschede, dan ook maar één keer na te hoeven denken over Plein Westermaat.
Zo af en toe ben ik er weleens te vinden, prima plek, maar ik zoek toch liever de drukke binnensteden op voor mijn inkopen, dan maar met parkeertarief en bijkomstigheden.

PS : Hans, je zeikt de gemeente wel erg vaak af, is mijn mening, zou het bijna een hetze gaan noemen !!
Hans van Dijk

Re: Parkeergarages minder in trek

Bericht door Hans van Dijk »

Nee, geen hetze, maar wel veel punten die tot ergernis leiden.
En dan ventileer ik mijn mening daarover.
In mijn beleving wordt de burger veel te vaak de dupe van foute en ondoordachte beslissingen van de overheid,
niet alleen in Enschede, maar landelijk.
De parkeertarieven opschroeven is daar slechts een voorbeeld van.

Tja, en als ik me stoor aan het parkeertarief in Enschede,
dan kan ik daar slechts één partij verantwoordelijk voor houden.......de gemeente.
veel topics gaan nu eenmaal over onderwerpen waarin de gemeente een belangrijke rol speelt,
en dat zij daarin vaak een negatieve inbreng in hebben zegt genoeg over bepaalde raadslieden.
Hoe vaak komt Helder bijvoorbeeld niet negatief in het nieuws !!!

Ik heb het al wel vaker gezegd, van een overheid, zowel locaal als landelijk verwacht ik integriteit,
en helaas is dat vaak ver te zoeken.
Daarom ben ik een beetje een anarchist, ik zie teveel negatieve zaken op hoog niveau.
Perceptor

Re: Parkeergarages minder in trek

Bericht door Perceptor »

Vond het ook raar dat ze die tarieven omhoog hadden gegooid.
Verder 40 M€ tekort bij grondexploitatie van Eschmarke zoals hierboven al aangegeven is, 2,4 ton tekort bij de communicatieafdeling van de gemeente (zie hier), een schouwburg die waarschijnlijk te weinig op gaat leveren, het oude Atak pand wat ook een hoog bedrag op zou moeten gaan leveren waarvoor nog een bestemming gevonden moet gaan worden. Om zo maar even een paar dingen te noemen, heeft de gemeente een mooie uitdaging voor het komende jaar om de begroting sluitend te krijgen.
Hans van Dijk

Re: Parkeergarages minder in trek

Bericht door Hans van Dijk »

Perceptor schreef:Vond het ook raar dat ze die tarieven omhoog hadden gegooid.
Verder 40 M€ tekort bij grondexploitatie van Eschmarke zoals hierboven al aangegeven is, 2,4 ton tekort bij de communicatieafdeling van de gemeente (zie hier), een schouwburg die waarschijnlijk te weinig op gaat leveren, het oude Atak pand wat ook een hoog bedrag op zou moeten gaan leveren waarvoor nog een bestemming gevonden moet gaan worden. Om zo maar even een paar dingen te noemen, heeft de gemeente een mooie uitdaging voor het komende jaar om de begroting sluitend te krijgen.

Misschien ben ik wel te kritisch,
maar ik denk dat een groot deel van de tekorten veroorzaakt is door de beleidsmakers zelf.
Veel te positieve en ondeskundige schattingen, inefficiënt werken, oftewel er zitten mensen op posities welke daar blijkbaar niet capabel genoeg voor zijn.

De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat de economische omstandigheden natuurlijk ook een behoorlijke duit in het zakje hebben gedaan.
Of in dit geval eigenlijk een behoorlijke duit uit het zakje hebben gehaald :P
INVISIBLE

Re: Parkeergarages minder in trek

Bericht door INVISIBLE »

Nou Hans ik kan je zeggen dat die (vele) onderzoekbureaus nou ook niet meteen altijd goed zitten, en daar moet je als gemeente maar op vertrouwen in deze tijd.
En of die bureaus geen geld kosten ..................?
Tuurlijk zijn er genoeg beleidsmakers die er een potje van maken, zie de overheid, daar heb ik soms echt geen goed woord voor over met dat kapitaalvernietigen.
Maar deze opzich behoorlijk arme gemeente, doet het nog niet zo verkeerd, al zijn er natuurlijk tal van kanttekeningen te plaatsen, maar goed dat weten ze zelf ook wel (maar ze kunnen soms niet anders).
Hans van Dijk

Re: Parkeergarages minder in trek

Bericht door Hans van Dijk »

Eerste twee uur gratis parkeren
zaterdag 28 maart 2009 | 14:53 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 28 maart 2009 | 14:55

ENSCHEDE - Om de detailhandel in deze economisch zware tijden een hart onder de riem te steken, pleit Burgerbelangen Enschede ervoor de parkeertarieven op door-deweekse dagen aan te passen.

Van maandag tot en met vrijdag wil BBE de eerste twee uur parkeren gratis maken. Als dit (financieel) niet haalbaar is, kan de gemeente er ook voor kiezen om gedurende het eerste uur het normale tarief te rekenen. Wie langer parkeert, zou daarna vijftig eurocent per uur minder moeten betalen. Het verlies aan inkomsten kan gecompenseerd worden door het betaald parkeren in de avonduren te verlengen. Met dit voorstel neemt Burgerbelangen een voorschot op de discussie die maandagavond in de gemeenteraad gevoerd gaat worden over de kredietcrisis.
............................................................................................................................

Goed initiatief, dat overduidelijke overeenkomstigheden heeft met eerder door mij geventileerde meningen waarin ik al stelde dat de door de gemeente ingestelde parkeertarieven overduidelijk een zware last aan de benen van de middenstanders en bezoekers zijn.
Het ontmoedigd het heel veel mensen om een bezoek aan de binnenstad te brengen, wat op haar beurt uiteraard weer duidelijk voelbaar zal zijn in de middenstanders portemonnee

Klaarblijkelijk ziet BBE dat nu ook in, alhoewel ik me altijd weer verbaas over het feit dat het eerst helemaal mis moet gaan voordat men de zo overduidelijke noodzakelijke maatregelen wil nemen.
De voorgestelde maatregel is een goed begin, maar om het beoogde herstel van de economie in de binnenstad te realiseren zullen de parkeer tarieven permanent omlaag moeten, en ook laag, lees betaalbaar moeten blijven.

De huidige tarieven zijn belachelijk hoog, en hoewel de gemeente aangeeft deze prijzen te moeten incasseren teneinde de exploitatie van de diverse parkeergarages rendabel te houden, durf ik dit nog steeds in twijfel te trekken.
Een parkeergarage moet geen winstgevend object zijn, maar een service voor de burger welke de aantrekkelijkheid van een bezoek aan het centrum verhoogt.
Momenteel vervullen de parkeergarages deze functie helaas niet.
Ik peins er niet over om mijn auto daar te parkeren, ik weiger een dergelijk asociaal tarief te betalen.

Ik weet dat velen er met mij net zo over denken, al deze mensen mijden de binnenstad, en daardoor verliest de middenstand een heleboel potentiële klanten.
Helaas kan ik daarvoor slechts de gemeente aanwijzen, en hoewel men mij vaak een hetze jegens de gemeente toeschrijft, ben ik van mening dat ik het wel degelijk in het juiste perspectief zie. ;)
Laatst gewijzigd door Hans van Dijk op zo mar 29, 2009 10:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Parkeergarages minder in trek

Bericht door Winus »

In Zoetermeer betalen de binnenstadondernemers de eerste 3 uur voor je, misschien is dat wel een idee voor Enschede. Kost het de belastingbetaler ook geen geld.
de kloomp'maj anhoalen
Hans van Dijk

Re: Parkeergarages minder in trek

Bericht door Hans van Dijk »

Winus schreef:In Zoetermeer betalen de binnenstadondernemers de eerste 3 uur voor je, misschien is dat wel een idee voor Enschede. Kost het de belastingbetaler ook geen geld.
Op zich is dat ook een goed initiatief, dat zou ook kunnen werken hier. :okay:

Maareuh, kwil niet zeuren hoor,
maar zijn binnenstadondernemers geen belasting betalers ? :P
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Parkeergarages minder in trek

Bericht door Winus »

Ja maar zij zijn ook degenen die profiteren.
de kloomp'maj anhoalen
Hans van Dijk

Re: Parkeergarages minder in trek

Bericht door Hans van Dijk »

In Zoetermeer hebben ze duidelijk meer visie dan hier,
eerst investeren, om vervolgens de vruchten te plukken.
De verantwoordelijkheid voor de verminderde inkomsten ligt natuurlijk ook deels bij de middenstand zelf,
je kunt ook wat minder winstmarges willen hebben.
Als het product interessant genoeg geprijsd is, neem je het parkeertarief ook wat eerder voor lief.
Zo snijd het mes ook aan twee kanten.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Parkeergarages minder in trek

Bericht door Arie »

Betaald parkeren centrum uitgebreid
Met ingang van 1 januari geldt in tien straten, waar tot nu vrij parkeren gold, ook betaald parkeren. Het gaat om de Sumatrastraat, Javastraat (Perikweg tot Brinkstraat), deel Hoogstraat, De Genestetstraat, Da Costastraat, Nieuwstraat, deel Lasonderstraat, Nicolaas Beetsstraat, deel Lasondersingel en deel Oldenzaalsestraat. Bewoners kunnen voor 54 euro een jaarparkeerkaart kopen.
Bron: TCT
Zie:
http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... e#reageren
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Parkeergarages minder in trek

Bericht door Errik »

54 per jaar? Dat is nog goedkoper dan in Amsterdam. Ik betaal slechts 45 euro per kwartaal.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Parkeergarages minder in trek

Bericht door Rene »

Arie schreef:Betaald parkeren centrum uitgebreid
Met ingang van 1 januari geldt in tien straten, waar tot nu vrij parkeren gold, ook betaald parkeren. Het gaat om de Sumatrastraat, Javastraat (Perikweg tot Brinkstraat), deel Hoogstraat, De Genestetstraat, Da Costastraat, Nieuwstraat, deel Lasonderstraat, Nicolaas Beetsstraat, deel Lasondersingel en deel Oldenzaalsestraat. Bewoners kunnen voor 54 euro een jaarparkeerkaart kopen.
Bron: TCT
Zie:
http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... e#reageren
Deels is dit te begrijpen wanneer het prijsverschil tussen betaald en niet-betaald parkeren steeds groter wordt bezoekers aan de stad ook steeds meer geneigd zijn hun auto net buiten het centrum te plaatsen.
Wat niet te begrijpen is om dan ook bewoners van deze straten te laten betalen. Lijkt me niet zo moeilijk hen hiervoor een gratis parkeerkaart te verstrekken.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Parkeergarages minder in trek

Bericht door Vincent1971 »

Rene schreef:
Arie schreef:Betaald parkeren centrum uitgebreid
Met ingang van 1 januari geldt in tien straten, waar tot nu vrij parkeren gold, ook betaald parkeren. Het gaat om de Sumatrastraat, Javastraat (Perikweg tot Brinkstraat), deel Hoogstraat, De Genestetstraat, Da Costastraat, Nieuwstraat, deel Lasonderstraat, Nicolaas Beetsstraat, deel Lasondersingel en deel Oldenzaalsestraat. Bewoners kunnen voor 54 euro een jaarparkeerkaart kopen.
Bron: TCT
Zie:
http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... e#reageren
Deels is dit te begrijpen wanneer het prijsverschil tussen betaald en niet-betaald parkeren steeds groter wordt bezoekers aan de stad ook steeds meer geneigd zijn hun auto net buiten het centrum te plaatsen.
Wat niet te begrijpen is om dan ook bewoners van deze straten te laten betalen. Lijkt me niet zo moeilijk hen hiervoor een gratis parkeerkaart te verstrekken.
Gewoon heel Enschede betaald parkeren. Lijkt me de beste oplossing. Ook geen gezeur.
Een goed begin heeft geen einde
Hans van Dijk

Re: Parkeergarages minder in trek

Bericht door Hans van Dijk »

Ik vind het belachelijk dat bewoners van een straat moeten betalen om voor hun eigen deur te mogen parkeren.
Bewoners van die straten zouden vrijstelling moeten krijgen.
Het is ronduit een asociale manier om geld te verdienen, dat zou ik als bewoner van zo’n straat dus rigoureus weigeren.
Als ik in een dergelijke straat zou wonen, dan mobiliseerde ik de hele buurt,
tot aan het gerecht aan toe desnoods, maar ze kregen geen rode cent van me. :x

Ze zijn echt totaal van de ratten besnuffeld bij de gemeente. :down:
Zo wens je als gemeente deze mensen dus fijne feestdagen toe....allemachtig wat kan ik me daar kwaad om maken zeg. :hard1:
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Parkeergarages minder in trek

Bericht door Winus »

Op zich kan het wel, want je pikt met je koekblik wel een stukje openbare ruimte in. Maar als je moet betalen dan wel met de garantie dat je ook je auto kwijt kan.
de kloomp'maj anhoalen
Plaats reactie