Akkoord, was even in de war met de cijfers in de arme delen van de Oekraine. Maar ook in Polen ligt het werkloosheidscijfer onder jongeren tot 24 jaar (onze categorie van de AH kerstverpakkingen) op ongeveer 20%. Dat Polen bij de EU hoort verandert niet zoveel aan het feit dat er ook heel wat Oekrainers en Wit-Russen in dit land werken. Gezworen historische vrienden helpen elkaar nu eenmaal. Economische noodzaak opent dan ook een hoop deuren.rr1991 schreef:Wat een gigantische onzin! Ten eerste is 11,8 procent van de Polen in eigen land werkloos (ter vergelijking, spanje: 21,5%) Ten tweede werken er echt niet zo veel Wit-Russen en Oekraïners in Polen, te meer omdat Wit-Russen amper het eigen land uit mogen (ook wel het laatste communistische bolwerk van Europa genoemd), maar ook omdat Polen bij de EU zit, en mensen van buiten de EU niet zomaar (ook in Polen) morgen werken.Rene schreef:Vraagt Koomen zich ook af waarom Polen uberhaupt hier komen werken?
Zou het wellicht zijn omdat in eigen land 40% van de mensen werkloos is
o.a. vanwege het niet onbelangrijke feit dat Oekrainers en Wit Russen die in Polen
werken en nog weer goedkoper in salaris zijn dan de Polen zelf!?
Zomaar een artikel hierover: http://www.depers.nl/buitenland/571500/ ... Polen.html
Of Polen een economische grootmacht wordt staat nog te bezien. Voorlopig worden ze door multinationals, net als andere landen in Oost-Europa alleen maar gebruikt voor de lage lonen.Polen is een toekomstige grootmacht binnen Europa, het is het enige land waar de economie niet krimpte tijdens de financiële crisis. Tuurlijk komt Polen uit een diep dal en liggen de lonen er nog steeds lager, een goede reden om als student hier in Enschede tijdelijk wat bij te gaan beunen om de studie verder te kunnen betalen.
Daarnaast blijkt ook dat het niveau van afgeronde opleidingen onder Poolse jongeren sterk aan het dalen is. Dit in tegenstelling tot de opleidingen genoten door hun ouders tijden het SU-tijdperk (hier waren de Russen namelijk wel goed in). Als Polen niet oppassen zouden ze in de toekomst wel zomaar eens de werkslaven van Azie kunnen worden.
Dat de Poolse economie tijdens de laatste economische/financiele crisis niet kromp is op zich niet zo vreemd. Wat je niet hebt kun je nu eenmaal ook niet verliezen. Vanuit het startpunt (bijna) 0 kun je dan ook bijna alleen maar groeicijfers zien. Rusland laat over de afgelopen jaren ongeveer hetzelfde zien met groeicijfers van boven de 20% (en een jaarlijkse inflatie van 12%). Alleen zoals al gezegd: 20% van bijna niets blijft bijna niets.
Ik ken Polen nog uit de tijd dat je de advocaat, boekhouder en bankier kon betalen met koffie. sigaretten en jeans en da's nog niet zo lang geleden. Uiteraard is men economisch enigszins uit het dal geklommen en wordt de algemene leefsituatie wat beter. Maar bekering tot het kapitalisme brengt niet alleen voordelen. Ik hoor Polen en andere Oost-Europeanen regelmatig zeggen: "We hebben nu een TV en auto maar hebben ook nog nooit zoveel criminaliteit en zwervers in de straten gekend." Wat ik ook niet uit het oog verlies is dat Zuid Polen in 1986 door Chernobyl een flinke wolk radioactiviteit over zich heen heeft gehad. De gevolgen daarvan zijn nog lang niet uitgewerkt en dat is te merken aan de vele vormen van kanker die ik hier tegenkom.Ken je feiten aub, zeker nooit in Polen geweest? Ga er eens naartoe zou ik zeggen, echt een prachtland. Zie ook mijn fotoreportage over Wroclaw
Dat Polen een mooi land is, geen twijfel mogelijk. Echter zodra het economische aspecten betreft kijk ik toch liever met de realistische bril en niet vanuit de geromantiseerde toeristenbril.
Daarom kan ik mijn vraag dan ook gewoon herhalen:
Punt is dat wanneer je mensen uit armere landen hier naar toe haalt die daar worden verdreven door nog armere mensen uit andere omringende landen je de armoede in beide landen langer in stand houdt dan dat eigenlijk nodig zou zijn. Ondernemers en ook overheden profiteren hier van armoede. Daar kan ik geen voorstander van ziin.Vraagt Koomen zich ook af waarom Polen uberhaupt hier komen werken?