Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Windmolenpark

Nieuwsberichten uit de stad.
Hans van Dijk
Member
Member

Windmolenpark

Bericht door Hans van Dijk » di mar 11, 2008 10:56 am

Windmolens in zone bij A35
dinsdag 11 maart 2008 | 03:24 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 11 maart 2008 | 09:45

ENSCHEDE - Mocht de gemeenteraad akkoord gaan met de bouw van een (bescheiden) windmolenpark, dan komt het gebied 'Zone A35' daarvoor als enige locatie in aanmerking.[/b]

Het zoekgebied ten zuidwesten van de stad omvat de Grote Plooy, Usseleres en bedrijventerrein De Marssteden. Ergens in deze zone is ruimte voor vier windturbines met een hoogte van 80 tot 100 meter.

Die boodschap brachten de wethouder J. van der Zee (milieu) en R. Bleker (ruimtelijke ordening) gisteravond over aan de raadsleden. Zij kregen de resultaten gepresenteerd van een beleidsverkenning naar de mogelijkheden voor plaatsing van grotere windturbines op Enschedees grondgebied. Landschappelijk gesproken ligt een windmolenpark bij de A35, dicht bij de snelweg en bedrijventerreinen, het meest voor de hand. Wethouder Bleker gaf aan hoe het college tegen de materie aankijkt: "Laten we kijken of we het op die plek mogelijk kunnen maken."

------------------------------------------------------------------------------------------
De heren van de gemeenteraad zijn zeker de restricties van Defensie ff kwijt geraakt in de planning fase :no:
Laat ze nu eerst de aangekondigde rechtzaak tegen Defensie maar eens uitvoeren,
waarschijnlijk word hen dan pijnlijk duidelijk dat de ambitieuze plannen direct weer de koelkast in kunnen.
Windmolentjes van maximaal 45 meter is alles waar ze toestemming voor kunnen krijgen.

Waarom van de 45 meter hoge toren blazen, als je toch niet hoger mag :P
Laatst gewijzigd door Hans van Dijk op wo mar 12, 2008 10:37 am, 4 keer totaal gewijzigd.

Helmerhoeker
Member
Member

Re: Windmolenpark

Bericht door Helmerhoeker » di mar 11, 2008 1:37 pm

Het zou zo kunnen zijn dat er bij objecten die van maatschappelijk belang zijn van de hoogte-limieten afgeweken kan worden.
Of deze windmolens en windmolens in het algemeen hier ook onder vallen zou ik niet weten.
Als het bier uit de kraan kwam als water, hadden we elke dag een kater

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » di mar 11, 2008 5:10 pm

Helmerhoeker schreef:Het zou zo kunnen zijn dat er bij objecten die van maatschappelijk belang zijn van de hoogte-limieten afgeweken kan worden.
Of deze windmolens en windmolens in het algemeen hier ook onder vallen zou ik niet weten.
In eerdere hoogbouw gerelateerde topics zijn al voorbeelden de revue gepasseerd waarin defensie een windmolen park in Brabant bij Uden verbood,
ook hier vanwege de ligging binnen de 20 km restrictie grens van de radarpost.
(Volgens mij heb ik daar in het Dish toren topic over bericht.)

Dus geloof maar niet dat Enschede het dan wel voor elkaar gaat krijgen bij een soortgelijk project.

zie ook :

Laagvliegroute Defensie blokkeert windmolenpark

EIBERGEN - Het ministerie van Defensie zet een streep door een plan voor een windmolenpark in het Beltrumse Veld. De Achterhoekse gemeenten Berkelland en Oost-Gelre hebben samen met de provincie Gelderland het oog op deze locatie laten vallen voor de bouw van maximaal tien windmolens.
Defensie weigert medewerking, omdat het gebied precies onder een laagvliegroute ligt.

De provincie Gelderland is verbaasd, omdat het gebruik van de laagvliegroute sinds 2002 is opgeschort. „Met het oog op buitenlandse missies wil Defensie de mogelijkheid toch openhouden”, aldus wethouder Leo Scharenborg van de gemeente Berkelland woensdag in een reactie. De provincie Gelderland probeert in een brief Defensie alsnog op andere gedachten te brengen.

en zie ook :

http://nkpw.nl/index.php?option=com_con ... &Itemid=67

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » di mar 11, 2008 7:14 pm

Eerst een radar, nu een laagvliegroute. Hoe kan één ministerie het halve oppervlak van ons land claimen?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power

Helmerhoeker
Member
Member

Bericht door Helmerhoeker » di mar 11, 2008 8:21 pm

Dit verhaal hoort er ook nog bij.

Stroomverbruik met 10% te verminderen

Vier grote windturbines kunnen het stroomverbruik van de 65.000 Enschedese huishoudens met tien procent verminderen.

De investeringskosten worden op circa vijftien miljoen euro geschat. Kosten die in principe geheel voor rekening komen van marktpartijen. De gemeente beperkt zich vooralsnog tot een faciliterende rol. Bij de presentatie gisteravond werd duidelijk, dat de gemeente gesprekken voert met de Raedthuys Groep. Dit Enschedese bedrijf realiseert duurzame energieprojecten. Uit onderzoek van Saxion Hogeschool blijkt verder, dat windturbines technisch en economisch zeker haalbaar zijn in Enschede. Een obstakel vormt wel de norm van 45 meter die het ministerie van Defensie hanteert. Een bepaling die Enschede geen mogelijkheden biedt voor de realisering van hoogbouw boven de 45 meter. Volgens de gemeente is dit knelpunt echter onderwerp van gesprek tussen de ministeries van Defensie en VROM. In afwachting van een concreet voorstel heeft de gemeente al gesproken met directe belanghebbenden (o.a. bewoners, ondernemers en het Groen Beraad).

TCT

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » di mar 11, 2008 8:27 pm

Volgens de gemeente is dit knelpunt echter onderwerp van gesprek tussen de ministeries van Defensie en VROM.
Ja al een hele tijd inmiddels,
ik heb er persoonlijk weinig vertrouwen in dat Defensie toe gaat geven :(

In een reactie op TCT bij het eerste windmolen artikel (9:45) heb ik direct s'morgens om 11.06 gerefereerd naar de 45 meter norm, wel toevallig dat ze er nu direct over beginnen.
Waarschijnlijk heb ik TCT weer wakker gemaakt. :P
Laatst gewijzigd door Hans van Dijk op wo mar 12, 2008 10:42 am, 4 keer totaal gewijzigd.

Helmerhoeker
Member
Member

Bericht door Helmerhoeker » di mar 11, 2008 8:34 pm

Nee hoor, ligt niet aan jou reactie die ik ook had gezien. Dit artikel is namelijk ook al vanmorgen op de site verschenen, ongeveer gelijktijdig met het andere artikel.

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » di mar 11, 2008 8:37 pm

Helmerhoeker schreef:Nee hoor, ligt niet aan jou reactie die ik ook had gezien. Dit artikel is namelijk ook al vanmorgen op de site verschenen, ongeveer gelijktijdig met het andere artikel.
Ik zie nu trouwens dat het deel dat jij plaatste een vervolg is van het eerste deel op de voorpagina waar ik op reageerde.
mijn reactie op het eerste artikel :

Hoe dom zijn ze nu eigenlijk bij de gemeenteraad, recentelijk heeft Defensie duidelijk te kennen gegeven geen obstakels hoger dan 45 meter binnen een straal van 20 KM van de permanente Duth Mill Radarpost te dulden.
Deze radar welke op de voormalige vliegbasis Twente staat blijft ook na het vertrek van Defensie gewoon staan omdat ze deel uitmaakt van een landelijk verdediging systeem.
De HTS toren aan de boulevard 1945 staat er dan al wel, maar had er volgens Defensie eigenlijk ook nooit mogen komen, een tweede keer zal Enschede niet met dit trucje wegkomen, Defensie let nu wel op.
Ook de plannen van het Dish Hotel om een 120 meter hoge woontoren te bouwen zijn door Defensie recentelijk afgekeurt.

Overigens zou Tubantia er inmiddels wel eens een reporter op uit mogen sturen om de stand van zaken in de lopende strijd tussen Enschede en Defensie in kaart te brengen, het is al een tijdje aardig rustig aan het front, en menig Enschedeër zal ondertussen behoorlijk benieuwd zijn naar de aangekondigde rechtzaak waarmee de gemeenteraad heeft gezwaaid.

Of zijn ze ondertussen met de staart tussen de benen afgedropen, als dat het geval is dan zijn de plannen van de windmolens des te dommer.
Hans - 11-03-2008 | 11:06
Laatst gewijzigd door Hans van Dijk op wo mar 12, 2008 10:59 am, 3 keer totaal gewijzigd.

Niek
Member
Member

Bericht door Niek » wo mar 12, 2008 10:18 pm

Hmmm
15 miljoen investering
65000 huishoudens die elk een 10% lagere energie rekening krijgen.
Kijk ik naar mezelf dan zou me dat zo'n 125 euro kunnen besparen.

125 euro (gemiddeld?) x 650000 = 8.1 miljoen euro per jaar aan besparing. Dus eigenlijk na 2 jaar zijn die molens alweer terug verdiend!

Als er geen investeringsmaatschappij zou zijn zou je samen met 65000 mensen dit kunnen overwegen.
Dat zou een investering van 230 euro per persoon die je na 2 jaar al terug hebt verdiend!

Nou waar wachten we op!?
En Terecht!

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » do mar 13, 2008 8:00 am

Ik denk dat je het verhaal fout interpreteert, of ik snap je relaas niet dat zou ook kunnen.

Het enige wat die windmolens kunnen reduceren is het reguliere stroomverbruik,
een dergelijk windmolenpark zou 10% van de te leveren stroom voor haar rekening kunnen nemen.

De consument gaat daar echter helemaal geen drol van merken,
wij betalen het zelfde als voorheen,
en misschien verwachten ze zelfs dat we meer gaan betalen voor deze groene stroom.

Nou deze jongen dus mooi niet, groene stroom is een farce.
laten ze die windmolens maar in dat gat steken waar de zon niet schijnt.
De energie maatschappij verdient al zat aan ons,
ik geef ze geen cent meer dan nu al het geval is, fuck die groene stroom .

Als zij zo nodig Windmolens willen, prima,
maar niet verwachten dat de consument die krengen gaat betalen.
:(

Niek
Member
Member

Bericht door Niek » do mar 13, 2008 10:48 am

Je kunt die titel inderdaad ook anders interpreteren Hans,

Ik snap wat jij bedoelt. De consument blijft in principe evenveel stroom verbruiken maa 10% daarvan komt dus van die windmolens.
Echter om die stroom op te wekken heb je enkel wind voor nodig en dat is GRATIS!. De enige investering voor zo'n molen is dus de bouw en exploitatie.
Wat ik dus uit had gerekend is dat die kosten van de bouw na 2 a 3 jaar al weer zijn terugverdiend.
Daarna heb je dus wel degelijk 10% van je energie gratis!
Tuurlijk moeten wij als consument gewoon doorbetalen. Maar wat nou als WIJ als consument 4 van die molens aanschaffen. Dan betalen we met 65000 man 230 euro per persoon. Die je dus na 3 jaar heb terugverdient. Vanaf dat moment hebben die 65000 man dus 10% lagere energie rekening want voor wind hoef je niet te betalen!
En Terecht!

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » do mar 13, 2008 2:54 pm

Juist ja, nu snap ik je...goed plan, :okay:
nu alleen nog ff 65.000 geïnteresseerden bij elkaar zien te krijgen. :D

regel jij dat ik, ik doe mee, das alvast 1, nog slechts 64.999 te gaan :lol:

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » do mar 13, 2008 3:08 pm

Ik denk dat jullie het iets te zonnig inzien. :D
de kloomp'maj anhoalen

Niek
Member
Member

Bericht door Niek » do mar 13, 2008 11:36 pm

Hoe zo Winus?
Ik zuig dit niet uit mn duim hoor !?
Pure feiten , het staat toch allemaal in dat kranten artikel??

"Vier grote windturbines kunnen het stroomverbruik van de 65.000 Enschedese huishoudens met tien procent verminderen.

De investeringskosten worden op circa vijftien miljoen euro geschat"....
15 miljoen/65000 inw/=230 euro per persoon.

Een gemiddeld huishouden verbruikte in 2006 3500Kwh aan stroom. Tien procent daarvan is 350Kwh.
prijs kilowatt is 19cent. (inclusief belastingen) Dus een besparing van 66 euro per jaar.
Ok dus na iets meer dan 3,5 jaar kun je 66 euro per jaar gaan besparen..
Bovendien geen last meer van prijstijgingen! :) :) :) (over die 10% dan he...)

Nou ben ik het met je eens dat deze cijfers uit dit artikel wel heel erg optimistisch overkomen... maar ik ben van hun cijfers uitgegaan...
En Terecht!

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » vr mar 14, 2008 6:26 am

Doe mij toch maar een stuk of wat zonnepanelen op mijn dak.
Als iedereen dat zou doen, reduceer je het reguliere stroomverbruik nog veel meer,
en weet je tenminste zeker dat jouw stroom groen is.

Nu kan de energie maatschappij je zeer eenvoudig bedonderen,
wat dus ook grootschalig gebeurt bij de huidige zogenaamde groene stroom.
Immers jij kunt in je stopcontact niet zien of je stroom groen of grijs is opgewekt.

Nee, ik heb al de nodige telefonische aanbiedingen voor groene stroom gehad,
en telkens zaten die gasten met hun bek vol tanden wanneer ik lastige vragen stelde.

Maar ja Den Haag vond de subsidie op zonne panelen niet langer nodig, en schafde het af.
en een windmolen in mijn achtertuin staat ook een beetje raar :P

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » vr mar 14, 2008 10:04 pm

Niek schreef:Hoe zo Winus?
Ik zuig dit niet uit mn duim hoor !?
Pure feiten , het staat toch allemaal in dat kranten artikel??

"Vier grote windturbines kunnen het stroomverbruik van de 65.000 Enschedese huishoudens met tien procent verminderen.

De investeringskosten worden op circa vijftien miljoen euro geschat"....
15 miljoen/65000 inw/=230 euro per persoon.

Een gemiddeld huishouden verbruikte in 2006 3500Kwh aan stroom. Tien procent daarvan is 350Kwh.
prijs kilowatt is 19cent. (inclusief belastingen) Dus een besparing van 66 euro per jaar.
Ok dus na iets meer dan 3,5 jaar kun je 66 euro per jaar gaan besparen..
Bovendien geen last meer van prijstijgingen! :) :) :) (over die 10% dan he...)

Nou ben ik het met je eens dat deze cijfers uit dit artikel wel heel erg optimistisch overkomen... maar ik ben van hun cijfers uitgegaan...
Je vergeet dat de prijs van stroom niet alleen uit de opwekkosten bestaat. Je hebt ook nog transportkosten, administratiekosten, onderhoudskosten, rentekosten en belastingen. En nu ben ik vast nog wel wat vergeten waardoor zo'n windmolen zich niet in 3,5 jaar terugbetaald. Ook belangrijk is dat een windmolen geen stabiele leverancier is. Bij harde wind krijg je veel energie, bij geen wind of storm niets en moet je dus alsnog een andere energiebron inschakelen. Bij die 10% is vast weer uitgegaan van het maximale rendement, iets wat een windmolen nooit haalt. Jammer, anders had ik nu ook wel een windmolen op m'n balkon staan.
de kloomp'maj anhoalen

DBM
Member
Member
Contacteer:

Bericht door DBM » vr mar 14, 2008 10:40 pm

Toch denk ik wel dat het uiteindelijk goed rendeert. Eigenlijk stom dat de de gemeente dit zelf niet bedenkt (dat het heel rendabel is), al zou je alleen al de echte minima voorzien van gratis energie. :)

Helmerhoeker
Member
Member

Bericht door Helmerhoeker » vr mar 14, 2008 11:54 pm

Al zou het niet goed renderen, ben persoonlijk best bereid wat meer te betalen voor groene energie om zo het broeikas-effect tegen te gaan. Dus kom maar op met die windmolens. Er zijn er in Nederlands nog veel te weinig van als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Duitsland en Denemarken. Zolang de zonnepanelen nog niet goed ontwikkeld zijn kunnen we best gebruik maken van windenergie vind ik zelf. Nog altijd 100 maal beter dan kernenergie.

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » za mar 15, 2008 12:27 am

Zag laatst in een blaadje dat er een nieuwe eenvoudige techniek is om 50% rendement uit zonnecellen te halen (nu is dat max 16% geloof ik). Als ze dat op grote schaal en goedkoop kunnen produceren zijn we een stuk verder.
de kloomp'maj anhoalen

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » do apr 17, 2008 6:58 pm

Boekelo tegen windmolens langs A35
BOEKELO - Het eerste verzet tegen windmolens langs de rijksweg A35 is er. De Dorpsraad Boekelo voelt niets voor de bouw van vier misschien wel honderd meter hoge windturbines in het gebied ten zuidwesten van de stad.

Hier liggen de bedrijfsterreinen Grote Plooy en De Marssteden, maar ook de Usseleres.

"We denken ook aan de bewoners langs de Boekelosestraat. Die kunnen ernstig hinder ondervinden van de windmolens", aldus W. Lawerman van de Dorpsraad. Zij is met name bevreesd voor horizonvervuiling en geluidsoverlast.

De Dorpsraad vroeg zich deze week ook af of vier molens wel een substantiële bijdrage kunnen leveren aan energiebesparing. Milieuwethouder J. van der Zee denkt van wel. "Vier of vijf windmolens leveren duurzame energie op, die goed is voor circa tien procent van het gebruik van de huishoudens in de stad. Dan praat je over een substantieel belang. Dat is goed voor de stad", stelde de wethouder eerder in deze krant.
----------------------------------------------------------------------------------------

Ze hoeven zich in Boekelo helemaal niet druk te maken,
dit plan krijgt Enschede nooit draaiende met Defensie als tegenwind
(om maar even in molentaal te blijven)

Plaats reactie