Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Enschede krijgt buitenbad

Nieuwsberichten uit de stad.
Gebruikersavatar
Tony S.
Member
Member
Berichten: 432
Lid geworden op: wo jun 07, 2006 8:23 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Enschede krijgt buitenbad

Bericht door Tony S. »

Enschede krijgt buitenbad

ENSCHEDE - Enschede krijgt zijn buitenbad terug. Het college van B en W is gisteren akkoord gegaan met de realisatie van zo'n voorziening nabij het Aquadrome. Totale investeringskosten: circa 4,2 miljoen euro. Sportwethouder E. Wallinga geeft aan, dat het nieuwe bad bij aanvang van het zomerseizoen 2009 zijn eerste bezoekers moet kunnen ontvangen. Met de sluiting van het toenmalige Diekmanbad raakte de stad ruim vijftien jaar geleden zijn buitenbad kwijt. Omdat dit steeds meer als een gemis werd ervaren, werd in het collegeprogramma vastgelegd dat de haalbaarheid van een nieuw buitenbad bij het Aquadrome zou worden onderzocht. Uit een haalbaarheidsstudie kwamen drie opties naar voren, waarvan scenario 2 gisteren dus het fiat kreeg van B en W. In deze variant heeft het buitenbad een 'optimale verhouding' en wordt een voetbalveld van buurman Sportclub Enschede gebruikt voor de uitbreiding van het zwembadterrein. Sportclub wordt hiervoor gecompenseerd bij de aanleg van een kunstgrasveld. Wallinga is zeer content met het collegebesluit. Ook omdat hij erin geslaagd is de extra kosten keurig in zijn eigen sportbegroting op te vangen: "De afspraak was dat er structureel 325.000 euro extra beschikbaar zou komen voor de exploitatie van de zwembaden. Voor dat geld kun je echter alleen een klein buitenbad realiseren. Wij wilden graag een vernieuwend en spectaculair bad, dat concurrerend kan zijn voor de regio." Over een periode van twintig jaar bezien komen de exploitatielasten gemiddeld veertig mille per jaar hoger uit. Een uitgave die onder meer gedekt wordt uit een meevaller in de aanbesteding van het leerlingenvervoer voor het schoolzwemmen. Het nieuwe buitenbad moet per jaar circa 50.000 bezoekers extra trekken. Behalve een grote ligweide (tot 2000 bezoekers) is er sprake van een doelgroepenbad, recreatiebassin en peuterspeelbassin. >>Circa 4,2 miljoen euro investeert de gemeente Enschede in het nieuwe buitenbad nabij het Aquadrome, dat in de zomer van 2009 zijn deuren moet openen.
Een lang wief is een ladder in huus!
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Bericht door rr1991 »

Eindelijk kogel door de kerk. Mooi nieuws :)
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Super!
Rik

Bericht door Rik »

Een 50 meter bad??????? Als triathleet lijkt me dat ultiem voor wedstrijden, kan er nog eens een echte E'de triathlon gehouden worden!

:D

Hoopt... :cheer:

(Niet dat het UT-buitenbad niet heel okee is, en dat gaat ooit nog eens voorzien worden van een mobiele overkapping voor in de winter...)
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Ze hadden het oude diekman bad nooit moeten slopen,
dat heb ik altijd een slecht besluit gevonden.
Zal ook deels een stukje jeugd sentiment in dat gevoel zitten. :)

Hoe dan ook, mooi om te horen dat er nu dan eindelijk weer een fatsoenlijk buitenbad gaat komen. :banaan:
Hoeven mijn kids tenminste niet meer naar Gronau,
want dat vond ik helemaal niets. :no:
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

Hoeven mijn kids tenminste niet meer naar Gronau,
want dat vond ik helemaal niets.
Dat ze naar Gronau gingen? Of vind je het zwembad daar niets?
Is toch lekker dichtbij de Glanerbronx! :D
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

beide vind ik niets Kubus, alhoewel het zwembad op zich niet verkeerd is daar in Gronau,
helaas komt er een boel (aso) volk op af,
en zijn er geregeld incidenten met handtastelijke buitenlanders.

Ik heb een ontzettende hekel aan schijnheilige Moslim mannetjes,
die met hun poten aan de blonde meisjes zitten.
Helaas gebeurd dat daar dus regelmatig in Gronau.

Ook mijn blonde dochters hebben daar al vaker last van gehad.
Het communiceren met de duitse badmeesters gaat dan toch moeizaam,
en er word te laks mee omgegaan en tegen opgetreden.

Als er in Enschede een buitenbad komt hoop ik dat dit beter gecontroleerd word,
in ieder geval kunnen ze dan de badmeesters in hun eigen taal aanspreken.

Nee, ik ben geen racist, ik som alleen de werkelijke feiten uit Gronau op.
Het bad heeft hierdoor een slechte reputatie gekregen. :no:
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Bericht door rr1991 »

Wij zijn daar ook buitenlanders hoor ;)
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

Wat dat soort zaken betreft ben ik blij geen dochter te hebben...., maar deel je ergernis Hans.
Gebruikersavatar
Tony S.
Member
Member
Berichten: 432
Lid geworden op: wo jun 07, 2006 8:23 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Tony S. »

Zwembad in Gronau is inderdaad niet ideaal.Had je dochters even iets verder weggebracht,naar Ahaus bijvoorbeeld,prachtig bad,inclusief golfslagbad,goedkope entree en weinig kroeskoppen ;)
Een lang wief is een ladder in huus!
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Tja...ze willen niet door Pa weggebracht worden (niet meer),
ze gaan met vrienden en vriendinnen op stap tegenwoordig.
Mijn jongste is alweer 13 en dan gaan ze pubberen,
en is Pa ineens niet cool meer he :cry:

Ach ja voordeel van ouder wordende kids is dat wij het op
sommige vlakken weer wat rustiger krijgen. :P

Afijn Back on het zwembad Topic ;)
ESG

Bericht door ESG »

en is Pa ineens niet cool meer
Zulke dingen zijn niet ineens. Je bent cool of je bent het niet :lol:
Nee, ik ben geen racist, ik som alleen de werkelijke feiten uit Gronau op.
Het bad heeft hierdoor een slechte reputatie gekregen.
Het is jammer maar waar: sommige zwembaden hebben inderdaad een behoorlijk slechte reputatie wat dat betreft.
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Daar ligt dus een preventieve taak voor het toekomstige zwembad bestuur, want ongetwijfeld gaan zonder toezicht dit soort misstanden ook hier plaatsvinden.

En natuurlijk niet alleen eerder beschreven situaties, maar elke soort orde verstoring moet de kop ingedrukt worden.
Diefstal, lawaai overlast, ruzie/ vechtpartijen enz. enz.
Je moet je kids met een gerust hart naar een openbare voorziening kunnen laten gaan.
Je betaald niet alleen voor het bad, maar ook voor de garantie dat er ordelijke omstandigheden zijn.
Helaas schieten zwembaden daar inderdaad vaak te kort.
Badmeesters letten hoofdzakelijk op wat er in het water gebeurt, en op de ligweiden kunnen ondertussen de gekste dingen gebeuren.

Dus er zou eigenlijk een aparte orde bewaking dienst rond moeten lopen.
Rik

Bericht door Rik »

Ja ik verbaas me ook vaak over "normale" zwembaden. En dan heb ik het niet over bepaalde bevolkingsgroepen maar meer het totale zwemende publiek. Je zou maar gewoon je baantjes willen crawlen, ongehinderd door vlotten, bejaarden die 2m in de breedte nodig hebben, mensen die graag 90 graden op de baanrichting zwemmen, etc. :P

Nu heb ik de mazzel dat op de UT groepjes bejaarden/kinderen en vlotten in het algemeen grote delen van de dag verbannen zijn. Maar als ik bij m'n ouders ben is het altijd weer even schrikken.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Het werd inderdaad tijd dat er weer een buitenbad kwam. Vooral met de voortreffelijke Hollandse zomers. :D
de kloomp'maj anhoalen
Tom

Bericht door Tom »

Ik ben blij dat er meer zwemmogelijkheden in Enschede komen. Ik vond dat er relatief maar weinig van is in Enschede terwijl zwemmen erg ontspannend is voor relatief weinig geld toch.
Hans van Dijk schreef:Ik heb een ontzettende hekel aan schijnheilige Moslim mannetjes,
die met hun poten aan de blonde meisjes zitten.
Helaas gebeurd dat daar dus regelmatig in Gronau.

Ook mijn blonde dochters hebben daar al vaker last van gehad.
Het communiceren met de duitse badmeesters gaat dan toch moeizaam,
en er word te laks mee omgegaan en tegen opgetreden.
Ik denk dat je niet uit kan sluiten dat er altijd wel raar volk op af komt. Dat was vroeger al zo en zal wel niet zomaar veranderen. Heb ik het niet alleen over buitenlanders maar ook asociale of zelfs pedosexuelen. Niet dat je er niet meer heen moet gaan als je kinderen hebt bij je, maar zelf opletten lijkt me verstandig.
Ze lopen in duitsland nog wat achter op Nederland denk ik. Volgens mij zijn sommige duitsers nog steeds beetje overdreven aardig tegen buitenlanders door hun gescheidenis itt tot de rest van de westerse wereld Amerika voorop die moslims ed keihard stigmatiseerd.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Ik geloof dat we in NL ook niet vies zijn van een lekkere pot stigmatisering. Ja Wilders heeft Portugal ook bereikt.
de kloomp'maj anhoalen
Roy

Bericht door Roy »

Wauw, Enschede krijgt een buitenbad..... Er zijn steden in Twente die er al jaren 3 hebben.... :lol:
twenteland

Bericht door twenteland »

Ja, maar, Enschede krijgt dus een mooi buitenbad.

Geen verpauperde zwembaden ;)
dardow

Bericht door dardow »

Ik wist niet dat Hengeloers hun legionella kweekvijvers als buitenbaden zagen.
Zo zie je maar een Hengelose hand is snel gevuld.
Plaats reactie