Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Busbaan Beltstraat

Nieuwsberichten uit de stad.
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 2803
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Busbaan Beltstraat toch verlegd

Bericht door Q. » ma jul 19, 2004 10:13 am

Busbaan Beltstraat toch verlegd, ruimte voor fietspad en winkelerf

ENSCHEDE - De busbaan over de Beltstraat wordt toch verlegd. Bewoners van de woonflat De Zuidmolen, aan de kop van de Korte Haaksbergerstraat, die hadden geprotesteerd tegen de verandering worden deels tegemoet gekomen. Ook komt er een nieuw fietspad over de Beltstraat ten behoeve van het doorgaand fietsverkeer.


In de nieuwe situatie die, als de gemeenteraad instemt, in februari 2005 gerealiseerd wordt, buigt het busverkeer ter hoogte van de bibliotheek af. De bussen komen te rijden aan beide zijden van de oprit naar de parkeergarage van winkelcentrum De Zuidmolen.

Dit betekent dat het deel Beltstraat tussen Pijpenstraat en Korte Haaksbergerstraat, waar nu nog bussen rijden, ingericht kan worden als stadserf. Er bevinden zich daar al enkele winkels maar door de busbaan hoort het niet tot het winkelgebied.

De bewoners aan deze zijde van de Zuidmolenflat raken het busverkeer langs hun woningen kwijt. De flats aan de zuidzijde zullen wel busverkeer moeten dulden. Al heeft de gemeente er voor gekozen om de bussen langs beide kanten van de parkeergarageoprit aan de Piet Heinstraat te leiden, zodat de helft van het busverkeer op enige afstand van de balkonnetjes passeert.

Ook wordt, zoals al eerder besloten, een fietspad aangelegd over de Beltstraat tussen Boulevard en politiebureau. Met de verhuizing van de bushaltes naar het plein naast de Bijenkorf ontstaat daarvoor ruimte.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.

Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 6427
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus » ma jul 19, 2004 5:00 pm

Ik zie het nut er niet zo van in. Nu heb je nog steeds fietsers en bussen tussen de Pijpenstraat en de Boulevard, en dat is volgens mij nu net het probleemstukje.
de kloomp'maj anhoalen

Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 2803
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. » ma jul 19, 2004 5:02 pm

Ik vind het ook redelijk nutteloos. Als er nu nog een mooi groot gebouw komt op die parkeerplaats daar en het winkelerf dan nog wat wordt vergroot wordt het al wat nuttiger. Nu heb je daar zo een eenzaam stukje stadserf.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.

Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 6427
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus » ma jul 19, 2004 5:25 pm

Ja, dan zit er wel wat in: de revival van de Drieborgh! :banaan:
de kloomp'maj anhoalen

Gebruikersavatar
Martin
Member
Member
Berichten: 6599
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 4:31 pm

Stadserf

Bericht door Martin » vr jul 01, 2005 3:11 pm

Waar is de topic gebleven over de Beltstraat? :?

Beltstraat bij stadserf: ‘Eerst zien, dan geloven’

ENSCHEDE - In september kunnen stratenmakers aan de slag om de busbaan over de Beltstraat te verleggen. Daarna kan het stuk tussen Pijpenstraat en Korte Haaksbergerstraat bij het stadserf gevoegd worden. En is de weg vrij voor de aanleg van een noord-zuid-fietspad over de Beltstraat. De winkeliers zijn blij én argwanend.

De kogel is door de kerk. Bijna unaniem stemde de gemeenteraad deze week in met een aangepast voorstel voor verlegging van de busbaan over de Beltstraat. Alleen de ChristenUnie stemde tegen. Die vindt het compromis onnodig ingewikkeld en duur. Bewoners van woonflat De Zuidmolen die zich eerder fel verzetten tegen verlegging van de busbaan, kunnen zich volgens de gemeente vinden in het besluit.

Dat komt erop neer dat tussen Boulevard en politiebureau de Beltstraat grotendeels ontlast wordt van busverkeer. In plaats daarvan komt er een volledig vrije busbaan over de Boulevard, pal langs de kantoren van SLO en ING, voor de bussen richting station. De route vanaf het station voert over de Nijverheidsstraat, zuidelijk langs de oprit van de Zuidmolengarage, en achter de Zuidmolen langs via de Beltstraat naar de Boulevard. Met een ingelaste uitleg werd de raad over de streep getrokken.

Daarvoor was het ook nodig dat het college de plannen voor een knip in de Zuidlus achter V&D voor enkele jaren in de ijskast zet, vindt een meerderheid van de raad. In een motie stelden PvdA, CDA en VVD prioriteit te leggen bij de doorstroming op de singels, met name bij de zeven kruisingen aan de west- en noordkant die als knelpunt te boek staan.


Al sinds de aanleg van het stadserf zo’n 25 jaar geleden staat de Beltstraat op de agenda, nog voor er de bus reed, zegt Pieter Kooi van kledingzaak Pico. Hij is blij met het raadsbesluit. ‘Het zou nog mooier zijn als nu ook de achteringang van De Zuidmolen weer open gaat. Dat bevordert pas echt de loop.’

Sommige winkeliers hebben het gevoel dat ze met hun straat in het verdomhoekje zitten bij de gemeente. Martha Velterop van wereldwinkel ’t Molletje en Toon Seesing van smartshop Kosmic Kitchen wijzen naar het werk aan kruispunt De Graaff dat maar traag vordert. De twee zijn zeker blij, maar ook afwachtend. ‘Eerst zien, dan geloven’, zegt Seesing. Hij heeft wel eens voorgesteld het straatje met groen knusser te maken. Maar heeft nooit respons gekregen.


Het stoort alle winkeliers dat de straat doodloopt. ‘Je moet hier de klanten zelf maken.’ Maar met een deel Beltstraat als stadserf rekent iedereen toch op meer passanten. Een goede basis, luidt het voorzichtig optimistisch. ‘Nu eindigt de straat in het niets, dat weerhoudt mensen.’

bron: TC Tubantia
Laatst gewijzigd door Martin op vr jul 01, 2005 5:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Enschede, het eindpunt van Twente.

Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 6427
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus » vr jul 01, 2005 3:13 pm

Ik kon 'm ook al niet vinden. :( Robert? Werk aan de winkel. :D
de kloomp'maj anhoalen

Gebruikersavatar
Martin
Member
Member
Berichten: 6599
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 4:31 pm

Bericht door Martin » vr jul 01, 2005 3:14 pm

Robert!  :x    ;)
Enschede, het eindpunt van Twente.

Gebruikersavatar
Waeske
Member
Member
Berichten: 767
Lid geworden op: wo okt 27, 2004 1:19 pm
Locatie: Dorp met stadspretenties.

Bericht door Waeske » vr jul 01, 2005 5:01 pm

Tijd voor een referendum: wilt u meer leuke winkeltjes in de beltstraat? ja - nee.

En dan alle uitzendburo's verstoppen in de van heek garage :)
Waeske has left the building.

Gebruikersavatar
Bjorn
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 10:30 am
Locatie: Enschede / Nunspeet
Contacteer:

Bericht door Bjorn » vr jul 01, 2005 5:08 pm

Ik heb liever dat de zuidmolen nu het goeie idee van de klanderij en Hofpassage opvolgen, vervolgens de achteringang open. en dan komt de beltstraat vanzelf wel los.
ENSCHEDE   '' Veel meer dan wonen alleen!''

Gebruikersavatar
Martin
Member
Member
Berichten: 6599
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 4:31 pm

Bericht door Martin » vr jul 01, 2005 5:39 pm

Waeske schreef:Tijd voor een referendum: wilt u meer leuke winkeltjes in de beltstraat? ja - nee.

En dan alle uitzendburo's verstoppen in de van heek garage :)

Nou bij deze.  :D  ;)
Enschede, het eindpunt van Twente.

Gebruikersavatar
Waeske
Member
Member
Berichten: 767
Lid geworden op: wo okt 27, 2004 1:19 pm
Locatie: Dorp met stadspretenties.

Bericht door Waeske » vr jul 01, 2005 6:22 pm

Afbeelding
Waeske has left the building.

Gebruikersavatar
Robert
Member
Member
Berichten: 6593
Lid geworden op: wo mar 24, 2004 8:21 pm

Bericht door Robert » vr jul 01, 2005 9:17 pm

Dit is 't enige topic over de Beltstraat dat ik kon vinden. Per ongeluk is de poll nu wel verdwenen...  :oops:
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Gebruikersavatar
Martin
Member
Member
Berichten: 6599
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 4:31 pm

Bericht door Martin » ma jul 25, 2005 3:23 pm

vanwege busbaan Bij Beltstraat
ING denkt aan claim


ENSCHEDE - De verlegging van de busbaan op de Beltstraat/Boulevard stuit op grote bezwaren bij de ING Bank. In een brief aan de gemeenteraad laat de bank weten, dat deze aanpassing leidt tot onveiliger situaties. Bovendien vermindert de minder fraaie inrichting van het gebied de waarde van het INGpand. Om die reden overweegt de bank een schadeclaim in te dienen bij de gemeente.

In het voorstel dat onlangs werd goedgekeurd door de gemeenteraad is uitgegaan van de aanleg van een geheel vrije busbaan tussen de Belt- en de Nijverheidsstraat. Deze baan is uitsluitend bestemd voor het busverkeer richting station. Ter hoogte van de ING-bank kruist het fietspad richting rotonde Haaksbergerstraat de busbaan zo haaks mogelijk. Een speciaal waarschuwingssysteem moet de fietsers waarschuwen voor naderende bussen. Tussen het nieuwe fietspad en de nieuwe busbaan komt een beschermstrook van circa een halve meter breed. Voor het SLO-pand blijft het trottoir vrijwel onaangetast. Maar voor de ING-bank wordt het huidige trottoir vijf meter versmald.

Het busverkeer dat vanaf het station richting Boulevard rijdt, moet in de nieuwe situatie linksaf slaan (na de oprit naar de parkeergarage Zuidmolen). Via de Beltstraat komt de bus dan uit op de Boulevard. Volgens de gemeente is er op de Nijverheidsstraat voldoende opstelruimte aanwezig voor zowel de bussen als het autoverkeer.

Het plan is begin deze maand voorgelegd aan de ING, SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling) en de werkgroep Verkeer van het Binnenstadsoverleg. De eerste twee kunnen leven met deze oplossing, maar de ING, zo meldt de gemeente, ‘is niet enthousiast over de nieuwe oplossing’. Zo wordt het voor de bezoekers van de bank straks een stuk lastiger om het parkeerterrein (tussen de ING en de SLO in) te verlaten. Minder gelukkig is de bank met het feit, dat de aansluiting van de busbaan samenvalt met de inrit voor de geldtransportauto. ‘Daarbij gaan conflictsituaties ontstaan, die de verkeersveiligheid ter plaatse niet zullen bevorderen.’ Grote moeite heeft de ING ook met de fikse versmalling van het trottoir.

Reagerend op de bezwaren stelt de gemeente dat de busbaan nog steeds op ruime afstand van de voorgevelgrens komt. Voor het geldtransport kunnen verlaagde trottoirbanden worden aangelegd. Daarmee wordt de routevoering van de bus niet beïnvloed.

bron: TC Tubantia
Enschede, het eindpunt van Twente.

Gebruikersavatar
Martin
Member
Member
Berichten: 6599
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 4:31 pm

Bericht door Martin » ma jul 25, 2005 3:25 pm

Bovendien vermindert de minder fraaie inrichting van het gebied de waarde van het INGpand.

:lol:
Enschede, het eindpunt van Twente.

Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 2803
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. » ma jul 25, 2005 4:07 pm

Krijgt ie dan een negatieve waarde?
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.

Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 6427
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus » ma jul 25, 2005 5:30 pm

:lol:
de kloomp'maj anhoalen

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 4447
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Vincent1971 » ma jul 25, 2005 11:43 pm

Zal de postbankleeuw nu ook gaan brullen ?
Een goed begin heeft geen einde

Gebruikersavatar
Perceptor
Member
Member
Berichten: 1145
Lid geworden op: do okt 07, 2004 1:09 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Perceptor » do aug 04, 2005 1:05 pm

ff off topic:
SLO zou toch een nieuw pand bouwen op het B&S park? Of zit dat ook in de diepvrieskist?

Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 5815
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik » do aug 04, 2005 3:51 pm

Ik hoop het!
Instituten als SLO horen in de binnenstad. Al die trek van kantoren naar de stadsrand staat me maar matig aan.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power

Gebruikersavatar
Martin
Member
Member
Berichten: 6599
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 4:31 pm

Bericht door Martin » ma mar 20, 2006 3:13 pm

Ze waren vandaag druk bezig! Slechts 1 rijbaan is beschikbaar op dit moment
Enschede, het eindpunt van Twente.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast