Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Otters 2007

Nieuwsberichten uit de stad.
Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » di mar 06, 2007 1:25 pm

Nu zullen er ineens wel veel bedrijven bereid zijn een (ex-)TBS'er in dienst te nemen. :roll:
de kloomp'maj anhoalen

mekanik
Member
Member

Bericht door mekanik » di mar 06, 2007 3:10 pm

Ik ben ook wel benieuwd wat ze ertoe hebben gebracht om zaterdagnacht om 05.00 in de stad te hebben rondgelopen (het was vast geen zondagochtend). Uitgaan met een bijna ex-TBS-er: OK. Ik denk dat zo'n kwetsbaar iemand bij radicaal te weinig slaap heel wat eerder kortsluiting in zijn hoofd kan krijgen.

Rik
Member
Member

Bericht door Rik » di mar 06, 2007 3:31 pm

Jup, dit is gewoon erg triest. Ook voor die jongen zelf.

Martin
Member
Member

Bericht door Martin » di mar 06, 2007 3:32 pm

'Edith heeft geen kleinkinderen kunnen meemaken'
door Frank Timmers

ENSCHEDE - Verslagen zakt Tom Arends (45) terug in de kussens. "Als iemand overlijdt na ziekte, kun je afscheid nemen", zegt hij. "Wij niet. Het is in één keer over en dat zonder reden.".

Afbeelding
Foto: Sjors Hoogerdijk
Het is een komen en gaan, vrienden en familie steunen Tom, zijn dochters Andrea (23), Alexis (22) en zijn zoon Andy (17). Alleen de uitvaartondernemer meldt zich in de Enschedese doorzonwoning met een krachtige stem.

Tom verwacht dat het lichaam van zijn vrouw Edith (44) vanmiddag wordt vrijgegeven. Het is momenteel voor sectie in Rijswijk. Ze zal worden gecremeerd en haar as wordt uitgestrooid op het veldje waar ook van oma afscheid werd genomen.

De schietpartij
Edith Arends werd zondagochtend rond kwart over vijf doodgeschoten door Paul R., een 29-jarige tbs'er die zelfstandig in Enschede mocht wonen. De schutter raakte ook kameraden van Tom, die met z'n allen op weg naar huis waren na een nachtje stappen.

Roman werd getroffen in een arm, Gerard in een been, een derde in de lies en een toevallige voorbijganger - een 16-jarige jongen op zoek naar z'n fiets - liep een schotwond op in z'n arm. Ze hadden allen dood kunnen zijn.

Tom heeft wc-papier bij de hand voor de tranen. Zijn mobieltje gaat voortdurend: mensen betuigen hun medeleven. Dit telefoontje bevat ook het 06-nummer van de dader, en na de schietpartij is er een bizar gesprek mee gevoerd.

Natuurlijk is er onmiddellijk landelijke aandacht voor de zaak. Weer een tbs'er. "Maar ik zou willen", zegt Tom, "dat je niet alleen daaraan aandacht besteedt, maar ook aan ons gezin, dat je laat zien wat er is aangericht. Edith heeft geen kleinkinderen kunnen meemaken."

Onbegrip
Tom snapt het niet. Waarom schoot Paul van achteren op hen zijn pistool leeg? Paul heeft juist zoveel aan hem en zijn vrouw Edith te danken gehad.

Ze kenden elkaar goed. Vanaf 2005 heeft de voor gewapende roofovervallen veroordeelde tbs'er anderhalf jaar bij Tom kunnen werken, om weer helemaal terug te keren in de maatschappij.

Tom is handelaar in en restaurateur van pallets en verkoopt als standwerker zo nu en dan partijen op markten in bijvoorbeeld Enschede en Deventer. Hij had een keer eerder een tbs'er in zijn éénmansbedrijf nadat de tbs-kliniek Oldenkotte hem had gevraagd of hij ervoor voelde. Oldenkotte was via een kennis bij hem terecht gekomen. Tom: "Dat liep goed. Ik kon wel iemand gebruiken en ik vond dat mensen een tweede kans verdienen. Vond! Nu niet meer."

Ook de samenwerking met de tweede tbs'er - Paul - liep volgens Tom Arends lange tijd goed. Tom beschrijft zichzelf als iemand die zeer duidelijke regels heeft. Eerlijkheid boven alles en meteen luisteren. Iemand die vervelend blijft doen, kan op een draai om z'n oren rekenen. Zo'n figuur had Paul nodig. Hij accepteerde wat Tom zei. "We hebben hem altijd geholpen. Ik stak hem soms wat extra geld toe als hij hard had gewerkt en Edith hielp hem overal mee. Hij kreeg kleren van haar." Toms zoon Andy zegt dat hij Paul kent als een leuke vent, een gewone jongen. Over de tbs werd niet gesproken, Tom vroeg er niet naar.

Anderhalf jaar heeft Paul met pallets gesjouwd, Oldenkotte liet zich volgens Tom geen enkele keer zien. Hij trok daarover niet aan de bel, omdat het niet nodig was. "Ze zijn daar ook altijd erg druk met vergaderen", zegt Tom.

De werkrelatie eindigde abrupt. Tom was erachter gekomen dat Paul achter zijn rug om op zoek was naar ander werk. Paul raakte gepikeerd over de inlichtingen die Tom daarover vroeg bij Oldenkotte. Het leverde Paul een straf op.

Tom: "Paul belde daarna op dat hij niet meer zou komen. Oldenkotte zei dat hij nu oud en wijs genoeg was om dit soort stappen voor zichzelf te nemen." Een klein jaar zagen ze Paul niet meer. Hij belde nog wel eens. Tom: "We hadden geen ruzie. Er broeide niets."

De bewuste avond
En dan is het de nacht van zaterdag op zondag, 3 en 4 maart 2007. Tom en Edith gaan stappen, met vrienden, familie en vrienden van vrienden. "We kennen erg veel mensen en soms gaan we met z'n allen uit", vertelt Tom.

Ze maken plezier op een beachparty. Na twaalven gaan ze met een man of elf een kroket en bitterbal halen in de Enschedese binnenstad, bij De Muur. Tot drie uur drinken ze er nog één bij Santé. Tom zegt dat hij al die tijd geen alcohol heeft gedronken, maar bitter lemon. Hij zit helemaal vol van de frisdrank als ze kort daarna bij Peanuts binnenstappen. Daar loopt hij Paul tegen het lijf. "Paul is er met drie jongens, ze zitten aan een tafeltje en hij lijkt een beetje de stoere jongen te spelen", beschrijft Tom. Als Paul zijn vroegere werkgever herkent, bestelt hij een glas bier en houdt het hem voor. Tom wijst het af, ook als Paul het onder zijn neus houdt.

"Geen bier, ook niet iets anders, ik heb genoeg gehad", zegt Tom. Maar even later zet Paul een glas cola op tafel. Tom wijst het af, Paul pakt een bakje pinda's en strooit de nootjes uit over Toms hoofd. "Wat moet hij toch van mij", vraagt Tom aan Edith. "Negeer hem nu maar" , adviseert zij. Tom houdt z'n handen thuis.

Om vier uur gaan ze bij Peanuts weg. Een enkeling van hen merkt dat Paul en de drie jongens aan zijn tafel ook de jas aantrekken. Ze slaan er verder geen aandacht op.

Ze slenteren richting Brammelerstraat waar in de buurt Tom z'n auto heeft geparkeerd. Tom gaat op zijn krukken - hij is onlangs lelijk uitgegleden - niet zo snel. Dan klinken snel achter elkaar schoten in de schaars verlichte, opgebroken straat. Toms schoonzus Thea voelt iets langs haar broekspijp schieten en denkt aan vuurwerk. Dan roept Roman dat er een gat in z'n jas zit. Hij bloedt. Tom draait zich om en ziet op 25 meter afstand Paul. Hij staat te schieten, kijkt hem aan. Tom ziet het wapen vlammen. Hij hoort al met al zes knallen. Edith zakt in elkaar. "Tom, ze hebben me geraakt", zegt ze zwak. Thea voelt bij Edith geen pols meer. Ze heeft een diploma bedrijfshulpverlening en poogt Edith met hartreanimatie te redden. Tevergeefs.

Er volgen chaotische taferelen. De politie rukt massaal uit, zet het gebied af. Tom wil niet weg bij zijn vrouw. De politie sommeert hem daartoe. Hij luistert naar zijn dochter als die zegt: "We kunnen hier nu niets doen, pa."

Paul is op de vlucht geslagen, er zijn mensen die de jacht op hem willen openen. "Hij zou het er niet levend van hebben afgebracht", zegt Tom.

Het mobieltje met het 06-nummer. Toms schoonzoon belt het. Er volgt een bizar gesprek van zeker twintig minuten. Ze spreken een ontmoeting af om het uit te praten. Volgens Tom zegt Paul dat de kogels voor hem waren bedoeld. Het gesprek eindigt als Paul wordt gearresteerd.

Tom en zijn kinderen gaan met de uitvaartondernemer mee naar de buren. Daar kunnen ze even overleggen, zonder telefoontjes, zonder bezoek.

TCT
Enschede, het eindpunt van Twente.

Femmefatale
Member
Member

Bericht door Femmefatale » di mar 06, 2007 3:38 pm

Scheepschroef schreef:Jup, dit is gewoon erg triest. Ook voor die jongen zelf.
Ik hoop dat je dat laatste niet meent :?

@ Mekanik: er heeft nergens gestaan dat zij met die jongen uit waren. Bovendien mag je toch lopen waar je wilt ook al is het 5 uur 's nachts of heeft Enschede een avondklok?
... en ik schud de hand waar hij straks mee slaat...

Rik
Member
Member

Bericht door Rik » di mar 06, 2007 3:44 pm

Femmefatale schreef:
Scheepschroef schreef:Jup, dit is gewoon erg triest. Ook voor die jongen zelf.
Ik hoop dat je dat laatste niet meent :?
Als je iemand neerschiet om zoiets dan ben je duidelijk "niet in orde" en op die manier heb ik medelijden met hem dat hij zo is.

Femmefatale
Member
Member

Bericht door Femmefatale » di mar 06, 2007 3:45 pm

Medelijden heb ik alleen met de slachtoffers en nabestaanden. Die jongen kan me niets schelen, geen greintje medelijden van mijn kant :(
... en ik schud de hand waar hij straks mee slaat...

Martin
Member
Member

Bericht door Martin » di mar 06, 2007 3:47 pm

^Mee eens.
Enschede, het eindpunt van Twente.

DBM
Member
Member
Contacteer:

Bericht door DBM » di mar 06, 2007 4:58 pm

Tja bij een drugsverslaafde kan ik nog denken, zielig dat ie zichzelf niet meer onder controle heeft. Vaak zijn het helemaal geen slechte mensen.

Vanaf het moment dat criminelen geweld gebruiken (of doden) voor het bereiken van hun doel of gewoon voor de lol of frustratie, gaat bij mij de knop om.
Vanaf dat moment mogen ze van mij de Saddam bungeejump doen.

Niek
Member
Member

Bericht door Niek » di mar 06, 2007 5:02 pm

Indrukwekkend verhaal zeg!
Dat raakt me toch wel diep zoiets.

Ook fijn dat die TBS kliniek helemaal niets meer van zich laat horen.
:no:

Vergaderen dat is inderdaad belangrijk, net zo als ze in den haag doen.
Gewoon over dingen lullen en vervolgens wordt de 1 na de andere persoon door een TBS-er omver geknalt..
Dan lullen we daar weer over..
Owja ff tijdelijk geen TBS-ers op proef verlof meer.. dan is het weer een tijdje stil. Tot de volgende onschuldige wordt neergeknald..
Dan praten we weer verder over dat onderwerp totdat er weer iets belangrijkers komt...
En Terecht!

Helmerhoeker
Member
Member

Bericht door Helmerhoeker » di mar 06, 2007 9:02 pm

Voor diegenen die meeleven en een steentje willen bijdragen

Stille tocht schietpartij Enschede

ENSCHEDE - Echtgenoot Tom Arends, zijn drie kinderen en de naasten van de doodgeschoten Edith (44), houden donderdagavond een stille tocht door de binnenstad van Enschede.

Afbeelding
Foto Sjors Hoogerdijk

De tocht voert door de Brammelerstraat, waar de verdachte tbs’er Paul R. (29) zondagmorgen vier mensen neerschoot en Edith doodde.

"Eigenlijk is het organiseren van een stille tocht te zwaar en te emotioneel voor de famlie”, zegt uitvaartleider Pedro Zwier. "Maar uit eerbied en respect voor Edith, kiezen ze hier toch voor. Om de boodschap uit te dragen dat dit nooit meer mag gebeuren. Dit moet de allerlaatste keer zijn, wil de familie nadrukkelijk uitdragen”, aldus Zwier.

Bron: TCT
Als het bier uit de kraan kwam als water, hadden we elke dag een kater

Perceptor
Member
Member

Bericht door Perceptor » vr mei 11, 2007 4:44 pm

Leerlingen vernielen school tijdens stuntdag
Uitgegeven: 11 mei 2007 14:59

AMSTERDAM - Enkele tientallen leerlingen hebben donderdagnacht tijdens een zelf georganiseerde examenstuntdag alle schoolramen besmeurd met eieren en yoghurt en fietsenrekken op het dak gesmeten.

Daarnaast raakte de riolering van de school in het Overijsselse Haaksbergen verstopt door maandverband en lag het schoolplein bezaaid met lege drankflessen.

De leiding van de school ontdekte de vernielingen vrijdagochtend. Tegen de tijd dat de politie aankwam, had de schoolleiding de scholieren al aan het schoonmaken gezet, meldt de politie vrijdag.

Klachten
Na klachten van een buurtbewoner was de politie om 23.00 uur nog op de school aan de Van Brakelstraat geweest. De jongeren die toen op het schoolplein waren, gingen volgens de politie net weg.

Op dat moment was er nog geen schade aan de school. De schoolleiding heeft een lijst met vermoedelijke daders opgesteld en heeft aangifte gedaan bij de politie.
nu.nl

Dit is niet de eerste keer dat ze op die school er tijdens een stuntdag een potje van maken. De stunt is daar wel vaker afgelast omdat ze met eieren de school en de buurt hadden bekogeld. Jammer dat zo'n groep het voor de rest verpest. :x

Helmerhoeker
Member
Member

Bericht door Helmerhoeker » vr mei 11, 2007 6:27 pm

Wind spelbreker ontvoering per heli

ENSCHEDE - Vanaf 3 vwo zit hun ultieme examenstunt in de pen: de kidnap van een leraar van scholengemeenschap Zuid in Enschede. Per helicopter. Maar een kwartier voor de vlucht belt de pilooot. Hij vliegt niet. Te harde windvlagen.

Bron: Tubantia

Dit zou ook mooi zijn geweest ;)
Als het bier uit de kraan kwam als water, hadden we elke dag een kater

TA
Member
Member

Bericht door TA » za mei 12, 2007 9:13 am

Die achterlijke examenstunts ook altijd. Snap nooit waar het nodig voor is geweest. Ik ging dan altijd ook maar gelijk naar huis als het weer eens zo ver was.

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » di okt 23, 2007 7:33 pm

Wietkwekerij met 385 planten op zolder

ENSCHEDE - De politie heeft maandag op een zolder in een huis aan de Janninksweg een wietkwekerij met 385 planten ontmanteld.

De benodigde stroom voor de plantage werd illegaal afgetapt. Tegen de bewoners, een 50-jarige vrouw en een 55-jarige man, wordt proces-verbaal opgemaakt.
TCT

Mooi dat zoiets wordt geteld. :)
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » di okt 23, 2007 7:58 pm

Ja dan weten ze hoeveel de agenten mee naar huis kunnen nemen. ;)
de kloomp'maj anhoalen

Arie
Member
Member

Re: Otters 2014

Bericht door Arie » ma okt 23, 2017 5:28 pm

Vandalist heeft het gemunt op Enschedese plantenbakken

Gepubliceerd op: 23/10/2017

Vandalist heeft het gemunt op Enschedese plantenbakken
Aan de Museumlaan in Enschede zijn maandagochtend een aantal vernielde plantenbakken aangetroffen. Dat meldt de afdeling Handhaving van de gemeente Enschede.

Het is onduidelijk wanneer de bloembakken zijn vernield. Twee bakken werden ondersteboven teruggevonden, uit een derde was de beplanting gehaald. Van de vandalist ontbreekt tot nu toe ieder spoor.

Een woordvoerder van handhaving meldt dat de gemeente in overleg gaat om dit soort gebeurtenissen in de toekomst te voorkomen. "Een realistische optie is het verzwaren van de bloembakken."

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM. - Foto: Newsroom Enschede
bron: http://www.tvenschedefm.nl/vandalist-he ... tem?995973
Bijlagen
Vandalist heeft het gemunt op Enschedese plantenbakken.jpg
Vandalist heeft het gemunt op Enschedese plantenbakken.jpg (117.48 KiB) 82 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Plaats reactie