Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

nieuwe winkels in de haverstraatpassage

Nieuwsberichten uit de stad.
eazy

Re: nieuwe winkels in de haverstraatpassage

Bericht door eazy »

sushy schreef: Als je het vergelijkt met de omliggende steden dan gaat het nog helemaal niet zo slecht met Enschede..er komen trouwens weer 2 winkels bij in de Haverstraatpassage :)
Dan moet het wel heel slecht gaan in omliggende steden. Loop eens door de Heurne, de Klomp en jouw H'straatpassage. Leegstand troef.
sushy

Re: nieuwe winkels in de haverstraatpassage

Bericht door sushy »

Haverstraatpassage in de etalage
De Haverstraatpassage, één van de oudste winkelstraten in Enschede, moet zorgen voor meer levendigheid in de straat.

Een grote publiekstrekker, die ook weer andere winkels zal aantrekken, én een betere uitstraling van de panden zullen voor een nieuwe toestroom van consumenten zorgen. Dat blijkt uit een rapport van vastgoedadviseur DTZ Zadelhoff, dat onderzoek liet verrichten naar de oorzaken van de grote leegstand in de Haverstraatpassage. De resultaten werden gistermiddag op een speciale bijeenkomst gepresenteerd. De bijeenkomst vond plaats op initiatief van de Vereniging van Eigenaren Commercieel Vastgoed Binnenstad Enschede, die zich zorgen maakt over de structurele leegstand van winkelpanden in de binnenstad. Bij de bijeenkomst waren ook vertegenwoordigers van de gemeente en de Federatie van Centrumondernemers Enschede aanwezig. Hoofdoorzaak van de leegstand is de hoge huurprijs; variërend van 250 tot 500 euro (exclusief BTW) per vierkante meter. Ter vergelijking, in winkelcentrum Twentec zijn de huurprijzen bijna de helft lager. En dát terwijl Twentec, aan het Van Heekplein, veel meer passanten heeft. De passantenstroom in de Haverstraatpassage is sinds 2004, toen De Klanderij opende, met bijna dertig procent afgenomen. In de Haverstraatpassage (vijftig winkels) zijn nu negen panden te huur en staan er zeven leeg. De A1-status is inmiddels verloren. De straat heeft nu status B1/B2.
TCT
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: nieuwe winkels in de haverstraatpassage

Bericht door Errik »

In die huurprijs ligt op de oplossing. Fiks verlagen, dan komen de leuke zaakjes vanzelf. Niks trekker dus.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Fir
Member
Member
Berichten: 495
Lid geworden op: do jul 01, 2004 9:52 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: nieuwe winkels in de haverstraatpassage

Bericht door Fir »

Denk dat Enschede heel goed moet nadenken over de routing, de leegstand zal geen tijdelijke zijn, niet alleen crisis maar ook internet zal een duit in het zakje doen.

Men kan beter nu een goed plan van aanpak maken en sommige winkelstraten veranderen in woonstraten op een moderne manier zoals het wijke bij het deventercentrumm het "bergkwartier". Maar van alle plints en panden een modern a la roombeek vrij teverbouwen panden, de haverstraatpassage als eerste voorbeeld.
It's Ok love
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: nieuwe winkels in de haverstraatpassage

Bericht door Errik »

Dat lijkt me echt een ontzettend slecht idee. Je moet juist goedkoop ruimte bieden aan initiatieven van mensen. Er zijn veel mensen die graag een zaak beginnen, maar geen goede ruimte kunnen huren tegen normaal tarief. Een straat als de Haverstraat kan mensen de kans geven zich te ontplooien, iets op te zetten. Maar dan moet die huur wel omlaag. Verbouwen tot woningen is het stomste dat je kan doen. Woonwijken hebben we in Enschede immers al genoeg. :sleep:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Martin

Re: nieuwe winkels in de haverstraatpassage

Bericht door Martin »

Zolang er maar niet meer van die outletwinkels erbij komen, die hebben ze daar nu wel genoeg in Enschede dacht ik zo?
sushy

Re: nieuwe winkels in de haverstraatpassage

Bericht door sushy »

Pleidooi voor compacte binnenstad
Er zijn hier niet te veel winkels, maar ze staan op de verkeerde plek.

Er zijn nog veel plekken in de Enschedese binnenstad geschikt voor een winkelfunctie. Die moeten kunnen worden benut om het binnenstedelijk winkelen een kwalitatieve impuls te geven. Die ruimte mag niet op de eerste plaats worden gebruikt om nieuwe zaken naar de binnenstad te trekken, maar om bijzondere winkels die nu veelal aan de toegangswegen zijn gevestigd, te verhuizen. De Vereniging Eigenaren Commercieel Vastgoed Binnenstad Enschede (CVB Enschede) meent dat de gemeente daarbij een stimulerende rol kan vervullen. "Enschede heeft niet te veel winkels, maar te veel winkels staan op de verkeerde plek", zegt Paul Stolker, bestuurslid van CVB Enschede. De 52-jarige eigenaar van Stolker Porselein en Kristal noemt als concrete voorbeelden Bever Sport aan de Haaksbergerstraat en muziekzaak Van Weersel aan de Oldenzaalsestraat. "Beide zaken zouden een aanwinst zijn voor de binnenstad. Het accent is de afgelopen jaren sterk op mode en schoenen komen te liggen. Diversiteit in het aanbod maakt het winkelgebied aantrekkelijker." Met leedwezen ziet Stolker dat de opmars van schoenenzaken onstuitbaar lijkt en dat steeds meer speciaalzaken verdwijnen. "We willen niet nog meer van hetzelfde. En het is ook erg belangrijk dat er zaken voor dagelijkse behoeften in het centrum zijn: een slager, bakker, groenteboer, een zuivelzaak. Dat zorgt voor meer loop in de straat, ook op dagen dat het slecht weer is. Op dat soort dagen blijven bezoekers nu weg uit de binnenstad." Belangrijk is volgens de vereniging dat het winkelgebied compact blijft en niet nog verder uitwaaiert. Het winkelgebied is vijf jaar geleden fors uitgebreid met de nieuwe Klanderij en de Twentec-plint. Hier zijn diverse winkels naar toe verhuisd die elders in de binnenstad waren gevestigd. Het accent van de binnenstad is daarmee verschoven. De bezoekersstromen liggen nu anders en dat is op andere plaatsen in het winkelgebied terug te zien aan leegstand of vestiging van tijdelijke dumpzaken. De Haverstraatpassage waar Stolker al sinds 1940 is gevestigd, is daar een goed voorbeeld van. De winkelstraat is tientallen jaren een absolute A1-locatie geweest, maar is nu veranderd in een B-locatie. De huren die beleggers en pensioenfondsen hanteren zijn daar echter niet op aangepast. Dat lijkt vreemd, maar is wel verklaarbaar. De waarde van de panden zoals die bij de beleggers in de boeken staan, is gebaseerd op de huurprijs per vierkante meter. Een lagere huur gaan berekenen betekent direct een lagere waarde voor de panden in de boeken. Daar hebben de beleggers en zeker de pensioenfondsen op dit moment helemaal geen behoefte aan. Leegstand of tijdelijke verhuur aan dumpzaken heeft de voorkeur. Leegstand van een paar winkels op een landelijk bezit van enkele honderden zaken wordt nauwelijks gevoeld. De pijn is voor de winkeliers in de bewuste straten die door leegstand minder bezoekers in hun straten zien. "Een nieuwe trekker of een andere bezoekersstroom kunnen dat beeld ineens doen veranderen", meent Stolker. "Jarenlang was mijn voordeur op een A1-locatie met aan de achterkant magazijn. Voor een zaak als deze heb ik vrij veel magazijnruimte nodig. Die is in de Klanderij bijvoorbeeld niet beschikbaar. Ik verwacht dat als het Wilminkplein over een paar jaar klaar is, de loop van het publiek vanaf het station weer anders wordt. De Haverstraatpassage en omliggende straten hebben voldoende potentie." De gemeente speelt daarbij wel een grote rol. Als die het binnenstedelijke winkelgebied steeds meer uitbreidt door in bestemmingsplannen buiten dit gebied meer winkels toe te staan, zullen gaten in de huidige winkelstraten niet opgevuld worden. De vereniging heeft zich dan ook verzet tegen het toestaan van winkels aan de Wenninkgaarde, tegenover het Nationaal Muziekkwartier. "Op die manier trek je het winkelgebied uit elkaar. Dat moet je niet willen. Indikken is een betere optie", meent Stolker. "Er zijn nog veel plekken in het huidige binnenstedelijke winkelgebied aan te wijzen die geschikt zijn voor een winkelfunctie. Zuiderhagen en Walstraat natuurlijk, maar er is geen natuurlijke drang van de randen naar de binnenstad te verhuizen. Klaarblijkelijk is dit voor deze ondernemer niet attractief genoeg." Het liefst ziet Stolker dat zaken die nu nog aan de toegangswegen naar de binnenstad zijn gevestigd, gestimuleerd worden hier naar te verhuizen. "In bijvoorbeeld de Haaksbergerstraat, Oldenzaalsestraat, De Klomp en Lipperkerkstraat zitten zaken die een echte aanwinst voor de binnenstad zouden zijn. Grote, bekende ketens willen het liefst bij elkaar zitten, dus rond het Van Heekplein. Maar de binnensteden worden meer ingekleurd door zelfstandige winkeliers dan door grootwinkelbedrijven. Je hebt als grote stad beide nodig om het winkelgebied aantrekkelijk te houden."
TCT
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: nieuwe winkels in de haverstraatpassage

Bericht door Highlander »

Ik ben het wel eens met dat artikel. Platvoet vind ik bijvoorbeeld zo'n winkel die mooi in de Haverstraat zou passen. Dat geldt ook voor al die nieuwe speciaalzaken aan de Korte Hengelosestraat. Zijn waarschijnlijk afgeschrikt door de te hoge huur en de wel erg grote ruimtes aan de Haverstraat. Moeten ze misschien eens opdelen. Ik vind het in het algemeen schandalig hoe die makelaars omgaan met hun panden in de binnenstad. Als je boven bij Smaak zit valt goed op hoe die gevels verwaarloosd zijn. Kan de gemeente ze hier niet op aanspreken?

Qua leegstand schijnt het in Enschede inderdaad nogal mee te vallen. De leegstand is alleen geconcentreerd op bepaalde plekken waardoor het meer opvalt. Aan het Van Heekplein en in de Kalanderij staat volgens mij niks leeg en daar zitten de meeste winkels.
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: nieuwe winkels in de haverstraatpassage

Bericht door TA »

Doos' vult het 'gat van Plegt-Vos'

ENSCHEDE - Woningcorporatie Ons Huis vult het zogenoemde 'gat van Plegt-Vos', tegenover de hoofdingang van de bibliotheek aan de Pijpenstraat.
Ons Huis koopt de grond van Plegt-Vos om er 18 tot 20 appartementen voor de Van den Bentstichting (bewoners die vraaggerichte zorg krijgen) in vier lagen te bouwen met daaronder twee winkels. Dat maakte Ons Huis gisteren aan het begin van de avond bekend tijdens een druk bezochte informatiebijeenkomst over de verdere ontwikkeling en invulling van de Zuiderhagen en Pijpen- en Walstraat (de zogenoemde Wallstreet Shuffle) in 'De Zon'. Dit gebied met kleine straatjes tussen de grote pleinen moet vooral een cultureel-culinaire invulling krijgen in combinatie met 'winkels in het snuffelmilieu'. Ondernemers en bewoners kregen te horen wat de corporaties Domijn, De Veste en Ons Huis verder nog van plan zijn. Duidelijk werd dat de verdere aankleding en invulling vooral een kwestie van geduld is. Concreet betekent dit dat op veel plekken wordt gerenoveerd of nieuw gebouwd. Veelal appartementen boven commerciële ruimtes. De corporaties kregen op het hart gedrukt dat meer aandacht nodig is voor historisch architectuur. Met name de ontwerpen voor plekken aan de Zuiderhagen (nummer 34) en ook het gat in de Pijpenstraat werden door aanwezigen als 'lelijk gestapelde schoenendozen' bestempeld.

Het pleintje aan de Walstraat achter de Jacobuskerk krijgt eventueel een terrasfunctie. De woontoren in het Schouwburgplan oogstte louter hoongelach. Met stadsarchitect Ton Schaap en Welstand wordt daar nog eens naar gekeken.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: nieuwe winkels in de haverstraatpassage

Bericht door Winus »

Ik ben benieuwd, ligt al zolang braak...
de kloomp'maj anhoalen
sushy

Re: nieuwe winkels in de haverstraatpassage

Bericht door sushy »

Herstel Haverstraatpassage??
Na alle leegstand en outletstores in de Haverstraatpassage begint de straat eindelijk weer een beetje te herstellen. Er komen 3 winkels bij waarvan 2 in panden waar nu outlets zitten. Aan de kant van de oude markt komt een exclusieve dameszaak in het pand waar vroeger ruthless was gevestigd, en aan het begin waar eerder camel active en daarna een outlet in zat komt het italiaanse merk rifle jeans met hun eerste winkel in nederland. Verder komt in de outlet toffashion de sportzaak sportin. Ook heeft kapper Bibob het pand tegenover de Mix in gebruik genomen, dit is echt een toevoeging aan de straat.
Perceptor

Re: nieuwe winkels in de haverstraatpassage

Bericht door Perceptor »

Mooi voor die straat. Ik neem aan dat Sport Inn in de Raadhuisstraat dan gaat verdwijnen.
sushy

Re: nieuwe winkels in de haverstraatpassage

Bericht door sushy »

Ja de Sportin gaat weg uit de raadhuisstraat, waarschijnlijk is het pand alweer verhuurd. Er komen ook 2 nieuwe winkels bij in de raadhuisstraat, de schoenwinkel gabor en kinderkledingzaak lief!
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: nieuwe winkels in de haverstraatpassage

Bericht door Highlander »

Ondertussen begint inderdaad de Haverstraat voller te raken. Eigenlijk is alleen het middenstuk nog een probleem.

Nieuw en geloof ik nog niet genoemd: Zilch. Redelijk bijzonder omdat die eigenlijk alleen vestigingen hebben in prestigieuze winkelgebieden (zie http://www.zilch.nl) Het wordt wel weer wat met de in potentie mooiste winkelstraat van Enschede!
smallpriceshop

Re: nieuwe winkels in de haverstraatpassage

Bericht door smallpriceshop »

De nine-t-nine cent shop is veranderd van naam.

De nieuwe naam is Small Price Shop. De reden voor de naamsveranderings is dat het contact met de italiaanse leveranciers erg slecht was. Ook de inkoopsprijzen waren te hoog.

We merkten dat onze klanten soms iets groter/duurder zochten. Met de 99 cent grens waren we te beperkt in ons aanbod.
Al met al dus een reden voor een naamsverandering.

We hopen iedereen te verwelkomen in de haverstraat passage!
sushy

Re: nieuwe winkels in de haverstraatpassage

Bericht door sushy »

Leuk om te horen...misschien toch maar eens een kijkje nemen.
sushy

Re: nieuwe winkels in de haverstraatpassage

Bericht door sushy »

Studenten vullen lege winkels in de Haverstraatpassage

Om de leegstand in winkelstraten tegen te gaan, wil de gemeente studenten die een bedrijfje willen beginnen tijdelijk een plekje in leegstaande zaken aanbieden. Dat gebeurt in samenwerking met Saxion, het ROC en de Scholingsboulevard.

De Haverstraatpassage biedt op diverse plekken een desolate aanblik door de leegstand van winkels. Om twee vliegen in één klap te slaan wil het college, in samenspraak met de centrumondernemers, vastgoedeigenaren, Saxion Hogeschool, het ROC en de Scholingsboulevard studenten een kans bieden om in de lege zaken een eigen onderneming te beginnen. „We zijn”, verklaart Richard Kokhuis van de gemeente, „drie weken geleden begonnen met de eerste gesprekken. De reacties tot dusverre zijn positief. Maar we zijn nog niet zo ver dat er al een naam bekend is van een student die in de Haverstraatpassage of een andere straat met zijn of haar bedrijfje gaat beginnen. Het is allemaal nog prematuur. Het grote voordeel van dit project is dat de winkelstraten waar leegstand is, een betere uitstraling krijgen. Gelet op de huidige crisis kun je er van uitgaan dat een aantal winkelpanden voor de kerst niet meer door commerciële huurders worden ingevuld.”

Kokhuis voegt eraan toe dat het niet de bedoeling is dat studenten die zich als beginnende ondernemer aanmelden, huursubsidie van de gemeente krijgen. „We hopen dat de eigenaren van de panden een gebaar maken, dat de nieuwe huurders wat minder huurpenningen moeten betalen. Wat we als gemeente wel willen doen is de studenten begeleiden en ondersteunen. Wellicht dat de ondernemers die er al zitten wat dat betreft ook een steentje kunnen bijdragen.” Overigens is het project ‘van leegstand naar leerstand’ ook bedoeld voor aankomende kunstenaars. Onder de zaken die nog moeten worden geregeld is de duur van de studenten. „Ik ga ervan uit dat er contracten worden opgesteld met een minimale en een maximale huurperiode.”

Het project maakt deel uit van de zogeheten versnellingsagenda waarin staat aangegeven welke thema’s in de jaren 2010 en 2011 extra aandacht krijgen. Zo is het de bedoeling dat er 250 zogeheten participatiebanen in het leven worden geroepen. De eerste 50 worden nog voor het eind van dit jaar inge­vuld. Het gaat om mensen die moeilijk aan een nieuwe baan kunnen worden geholpen. Bijvoorbeeld Enschedeërs die al langere tijd werkloos zijn. Ze worden vooral ingezet in de wijken. Onder het motto ‘schoon, veilig en heel’ zullen zij in overleg met het stadsdeelbeheer onder meer verkeersborden schoonmaken, rommel op straat en in de perken opruimen en andere onderhoudswerkzaamheden verrichten. Werk dat niet tot het reguliere takenpakket van de gemeente behoort. De mensen die een dergelijke baan krijgen, worden extra beloond.

TCT
sushy

Re: nieuwe winkels in de haverstraatpassage

Bericht door sushy »

Jonge onderneemster trekt stoute schoenen aan

Als dochter uit een ondernemersgezin en naar eigen zeggen gek van schoenen, was de stap voor Saskia de Boer al snel gemaakt. De pas 24-jarige onderneemster opent zaterdag schoenenwinkel Voetsie in de Haverstraatpassage.
Een gewaagde keuze, zeker voor iemand van haar leeftijd. De winkelstraat heeft de laatste jaren te kampen met veel leegstand. De leegstand in de Haverstraatpassage vormt voor Saskia geen struikelblok. "Ik zit in het goede deel. Bovendien heeft deze straat de weg omhoog weer ingeslagen. Schuin tegenover mijn zaak opent een nieuwe kledingwinkel de deuren en zo zijn er nog wat voorbeelden. Ik heb goede hoop dat dit stukje winkelgebied zich weer gaat herstellen."

Terwijl de laatste hand gelegd wordt aan het interieur van haar nieuwe zaak, legt Saskia in de nu nog lege kantoorruimte in het karakteristieke pand aan de Haverstraatpassage 35 vastbesloten haar plannen uit. "Veel mensen denken tegenwoordig tien keer na voordat ze een grotere uitgave doen. Winkelketens als H&M en Ikea voldoen perfect aan die gedachte en spelen daar op in. Goedkope artikelen, maar toch leuk en modern. De schoenenbranche in Enschede biedt op dat gebied nog te weinig. Ik heb meer dan honderd paar schoenen, dus je kunt inderdaad stellen dat ik een 'schoenenfreak' ben. In combinatie met frisse ondernemerszin was de stap al snel gemaakt. Een frisse blik is ook wat ik uit wil stralen in mijn winkel, de knalgroene aankleding moet daaraan bijdragen."

Zowel bij de bank als de leveranciers werd Saskia naar eigen zeggen met open armen ontvangen. "Ik wil geen gezeur, maar gewoon leuke schoenen voor een redelijke prijs. Eerlijk, direct en een gezonde uitstraling. Bij Voetsie kan je voor 50-60 euro mooie en kwalitatief goede schoenen kopen. Bij Scapino of Schoenenreus is het alleen maar bulkwerk en veel van hetzelfde. Die richting wil ik niet op en dat wilde ik direct uitstralen. In het begin keken ze raar op bij zo'n jong iemand, maar toen mijn plannen duidelijk werden, was iedereen enthousiast. Voetsie gaat zich richten op jonge mensen, ik ben dus mijn eigen doelgroep."

Schoenenwinkel Voetsie opent officieel haar deuren op zaterdag 31 oktober aan de Haverstraatpassage 35.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: nieuwe winkels in de haverstraatpassage

Bericht door Vincent1971 »

Hoelang zou het duren voordat Voetsie voetsie is?
Een goed begin heeft geen einde
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: nieuwe winkels in de haverstraatpassage

Bericht door Highlander »

Ik vermoed dat ze de huurprijzen drastisch hebben verlaagd aan de Haverstraat en ook aan de Heurne, de leegstaande panden daar worden wel heel snel opgevuld nu.
Plaats reactie