Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Muur Jannink weer in ere hersteld

Nieuwsberichten uit de stad.
Winus
Member
Member
Contacteer:

Muur Jannink weer in ere hersteld

Bericht door Winus » za jul 10, 2004 12:42 pm

Bron: TC Tubantia

Auto Fischer verhuist toch naar pand Loth
ENSCHEDE - Auto Fischer verhuist definitief van de Oldenzaalsestraat naar de Cromhoffsbleekweg. Het bedrijf krijgt aan de kant van de Haaksbergerstraat een opvallende entree, achter de monumentale muur van de voormalige fabriek van Jannink.

De Ford-dealer neemt zijn intrek in het voormalige pand van drukkerij Loth aan de Cromhoffsbleekweg, naast het Museum Jannink. Dat zal eerst nog ingrijpend verbouwd worden. Directeur A. Pongers verwacht medio volgend jaar te kunnen verhuizen.

Zoals bekend wil de gemeente de lokale autobedrijven graag concentreren op het toekomstige mobiliteitscentrum op het voormalige gasfabriekterrein aan de Zuiderval. Auto Fischer zou volgens de gemeente ook een goede kandidaat zijn voor vestiging in ‘Mobiland’.

Maar tot nu toe zit er weinig schot in die plannen. Pongers wil niet langer wachten. ‘Het duurt en duurt maar. Dus toen deze kans zich voordeed, hebben we het pand gekocht.’ Ligging en bereikbaarheid zijn goed. Bovendien zijn op het bedrijventerrein Het Getfert nog meer autodealers en aanverwante bedrijven gevestigd.

Zuilengalerij
Eind vorig jaar deed Pongers een dringend beroep op de plaatselijke politiek om zijn plannen niet te dwarsbomen. Daarop volgde een gespek met wethouder E. Helder (economische zaken). Dat heeft ertoe geleid dat de gemeente alsnog bereid is om mee te werken aan de verhuizing naar de Cromhoffsbleekweg.

Waarschijnlijk gaat nog deze week de bouwaanvraag de deur uit. Pongers verwacht dat in februari of maart 2005 met de verbouwing van drukkerij Loth kan worden begonnen. De stalen constructie blijft staan, maar vrijwel alle inpandige muren gaan eruit.

Het ‘gezicht’ van Auto Fischer komt aan de kant van de Haaksbergerstraat, met veel glas en een centrale ingang. Op het plein ervoor komen parkeerplaatsen voor de klanten. Nu staat aan die kant nog een blinde muur, een restant van de oude fabriek van Jannink. Die staat zelfs op de gemeentelijke monumentenlijst. Pongers wil er een soort open zuilengalerij van maken waardoor zijn bedrijf straks goed zichtbaar én bereikbaar is vanaf de Haaksbergerstraat. Volgens de directeur wordt de muur daarmee weer in originele staat hersteld. Want van oorsprong kon je er ook doorheen kijken. Pas veel later is de muur helemaal dichtgemetseld.

Met de hele verhuizing is een forse investering gemoeid, beaamt Pongers. ‘Dan praat je inderdaad over miljoenen, ja.’

Muur:
Afbeelding
Als ze het boompje op de muur maar laten staan. :)
de kloomp'maj anhoalen

Bjorn
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Bjorn » za jul 10, 2004 3:27 pm

Ik vind eigenlijk wel zonde van die muur hoor :(
ENSCHEDE   '' Veel meer dan wonen alleen!''

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » za jul 10, 2004 4:01 pm

Ahum ahum ahum, wat mij betreft moet 'ie mooi dicht blijven. Hij kan best open zijn geweest, maar wat krijg je als de muur weer open wordt: Het aanzicht op een garage met glas en reclame-uitingen, etc. dan heb je er ook niets meer aan :no:
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Bjorn
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Bjorn » za jul 10, 2004 4:04 pm

Inderdaad ik denk dat het aanzicht er niet mooier op word,
dus laat ze er maar lekker van afblijven met die garage. :x

Q.
Member
Member

Bericht door Q. » za jul 10, 2004 4:32 pm

Laat hem idd maar lekker zo blijven. Wat er achter ligt word je ook niet vrolijk van.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » zo jul 11, 2004 1:20 pm

Mmm ja, ik geloof dat ik het niet helemaal goed heb gelezen. Ik ging er vanuit dat de garage direct achter de muur zou komen te liggen. Dat lijkt me wel mooi, als de muur weer onderdeel van een gebouw zou worden. Misschien moet ik dan toch mijn plan voor een appartementencomplex maar weer uit de kast trekken. ;)
de kloomp'maj anhoalen

INVISIBLE
Member
Member
Contacteer:

Bericht door INVISIBLE » ma jul 19, 2004 8:04 pm

Vind het wel zeer goed plan de muur op zich had ik nooit willen zien verwdijnen .
Maar er een paar glasplaten inzetten op de punten waar de bakstenen toch al nie mooi er inzitten ( tussen de pilaren in ) en anders gemetselt dan de rest .
Dat zou er mooi en beter uit gaan zien en doet de muur alleen maar ten goede :) .
Enschede

EZ
Member
Member
Contacteer:

Bericht door EZ » wo jul 21, 2004 10:20 am

Achter die muur ligt wat zooi en beton, niet boeiends....

INVISIBLE
Member
Member
Contacteer:

Bericht door INVISIBLE » do jul 22, 2004 7:01 pm

Die stijl vind je veel in Berlijn terug ......veel glas maar het oude aangezicht laten staan ...zo doet het wel degelijk mee met de hedendaagse opvallende architectuur en worden mensen die van oudheden houden niet teleurgesteld ........tenminste dat vind ik .
Maar goed wat ik al zei dan moeten ze wel echt de Muur voor een groot deel zo laten staan als dat die er nu ook staat .
Enschede

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » do jul 22, 2004 7:20 pm

INVISIBLE schreef:Die stijl vind je veel in Berlijn terug ......veel glas maar het oude aangezicht laten staan
Waar dan :? 't bier was niet in die mate aanwezig, toen ik daar was, dat ik alles vergeten ben (dacht ik).

Hooguit bij de Kaiser Wilhelm Gedachteniskirche bij de Tiergarten, die gebombardeerd was, al valt 't daar ook tegen.

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » vr jul 30, 2004 11:04 am

Hier nog een mooi oudje van Jannink
Afbeelding
de kloomp'maj anhoalen

EZ
Member
Member
Contacteer:

Bericht door EZ » vr jul 30, 2004 12:01 pm

Nostalgie *snik* :cry:

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » ma sep 13, 2004 7:57 pm

Voorzover ik hoorde afgelopen zaterdag, van de man die mij rondleidde door de watertoren, ligt de verhuizing een beetje stil. De muur zou in ieder geval niet 'losgebroken' mogen worden. Goed nieuws voor ons dus. :)

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » ma sep 13, 2004 9:05 pm

De oude muur mag van mij hersteld worden hoor. Het is nu zo doods.
de kloomp'maj anhoalen

Bjorn
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Bjorn » ma sep 13, 2004 9:53 pm

De muur zou in ieder geval niet 'losgebroken' mogen worden.
Dat vind ik helemaal niet erg 8)

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » ma sep 13, 2004 9:54 pm

Robert schreef:Ahum ahum ahum, wat mij betreft moet 'ie mooi dicht blijven. Hij kan best open zijn geweest, maar wat krijg je als de muur weer open wordt: Het aanzicht op een garage met glas en reclame-uitingen, etc. dan heb je er ook niets meer aan :no:
Herhalen is de kracht van overtuigen :D

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » ma sep 13, 2004 10:01 pm

Robert schreef:
Robert schreef:Ahum ahum ahum, wat mij betreft moet 'ie mooi dicht blijven. Hij kan best open zijn geweest, maar wat krijg je als de muur weer open wordt: Het aanzicht op een garage met glas en reclame-uitingen, etc. dan heb je er ook niets meer aan :no:
Herhalen is de kracht van overtuigen :D
Gewoon net zo als op de foto die ik gepost heb. Da's toch mooi. Ik heb trouwens ergens nog een briljante (ahum ;)) schets liggen hoe je de muur kunt herstellen en er ook nog wat nuttigs achter kan zetten.
de kloomp'maj anhoalen

Bjorn
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Bjorn » ma sep 13, 2004 10:10 pm

Ik heb trouwens ergens nog een briljante (ahum ) schets liggen hoe je de muur kunt herstellen en er ook nog wat nuttigs achter kan zetten.
Wat zijn je plannen? geen rare dingen in die muur he :P
Winus leeft zich uit op de muur :head:

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » ma sep 13, 2004 10:16 pm

Het idee is heel simpel: breek de ramen weer open en bouw er een mooie hoge ruimte achter die bijna net zo hoog is als de muur (showroom, maar ook woningen zou best kunnen). Hierboven komt over een diepte van 10 meter en de gehele lengte van de muur een groot dakterras, met daarachter nog 2 lagen appartementen. Financieel moet dat best haalbaar zijn.
de kloomp'maj anhoalen

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » ma sep 13, 2004 10:32 pm

En ziehier mijn 'briljante' creatie. Ik geef toe: er zitten nog wat haken en ogen aan het plan, maar het verkeerd ook nog in de beginfase. En het mannetje op het dak is er al heel blij mee. :)

Afbeelding
de kloomp'maj anhoalen

Plaats reactie