Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Vuurwerkramp

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Bjorn
Member
Member
Contacteer:

vuurwerkramp (4 jaar geleden)

Bericht door Bjorn » di mei 11, 2004 12:05 am

beste mede forumleden
ik wou nog even onder de aandacht brengen dat het deze week 4 jaar geleden is dat er een woonwijk met de grond gelijk werd gemaakt dit koste 22 levens.

ik denk dat ook wij op het forum er best even bij stil mogen staan,
al word tegenwoordig een herdenking al heel 'gewoon'

de explosie heefd een schokgolf door enschede laten gaan,
voor mijn gevoel is het meer tot leven gekomen.

enschede heefd al veel op haar grond meegemaakt
te denk valt aan de stadsbranden.

toch is enschede blijven bestaan.
enschede straalt een gevoel uit wat moeilijk te beschrijven is.
zoals er al onder mijn naam staat 'meer dan wonen alleen'
ik hoop dat we dat gevoel en het karakter kunnen sparen in de stad
ook tijdens nieuwbouw.
al hoop ik dat we ook delen goed zullen bewaren omdat ze zo kenmerkend zijn voor het enschede gevoel.

respect voor enschede
*houd een moment stilte*

ik wil jullie vragen om hier nou iets te posten,
iets dat bij jullie dat typische enschede gevoel oproept:
kan zijn een voorwerp of een gebouw.

bij mij is het de deurningerstraat en het station , verder bijna de hele binnenstad ik hoop dat ze deze goed bewaren voor te masale nieuwbouw.
en er zijn nog veel meer dingen die ik gevoelsverwekkend vind.
ENSCHEDE   '' Veel meer dan wonen alleen!''

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » di mei 11, 2004 1:24 pm

Inderdaad goed om zo nu en dan stil te staan bij de ramp. Heb gisteren toevallig het gedenkboek van Tubantia weer eens doorgekeken.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » di mei 11, 2004 4:41 pm

Nou, voor mij Typisch Enschede... [leuk programma voor op TV-Oost, voor elke stad en dan gaan afwisselen] zijn:
1. kerk op de markt, met de zonnewijzer van Coenraad ter Kuile en het monument voor de stadsbrand 1862
2. Villa Schuttersveld [Winus, m'n verhaaltje komt er zsm aan]
3. Stadhuis
===

Stilstaan bij zo'n ramp is heel goed, maar als je het doet doe het dan ook goed. Ik was in Holten dit jaar bij de dodenherdenking op 't Canadees Kerkhof, daar was 20 man toeschouwers... Zoiets doet dan afbraak aan wat er echt gebeurd is.

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » di mei 11, 2004 5:13 pm

Vier jaar al weer, wat gaat de tijd toch snel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo meer bij stil sta, maar ik had dan ook geen directe relatie met die wijk of met een van de slachtoffers van de ramp. Desalniettemin kan een moment van herdenken geen kwaad.

----------------------------------------------------------------------------------

Typisch Enschede:
- De kracht om er altijd weer bovenop te komen na een crisis.
- Mopperen op van alles en nog wat en het stiekem toch wel mooi vinden.
- Bierzuipende lui in de Wattstraat.
de kloomp'maj anhoalen

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » di mei 11, 2004 5:23 pm

Winus schreef: - Bierzuipende lui in de Wattstraat.
Winus,
Twentenaren worden toch als nuchtere mensen ervaren? :lach:
=========
Ook ik had weinig met de ramp, ik ken niemand in die omgeving. Ik weet 't nog wel precies, bij ons thuis keek ik richting 't oosten en er kwam een grote zwarte wolk aanzetten... Heel apart. Later hoorde ik wat voor verschrikkelijks er gebeurd was.

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » di mei 11, 2004 5:57 pm

robertkemper schreef:
Winus schreef: - Bierzuipende lui in de Wattstraat.
Winus,
Twentenaren worden toch als nuchtere mensen ervaren? :lach:
Dat is dus schijn. :beer:
de kloomp'maj anhoalen

EFKA
Member
Member

Bericht door EFKA » di mei 11, 2004 8:17 pm

Ook voor voor een Almeloër een zeer ingrijpende gebeurtenis (en ik denk voor alle Twentenaren). Ik moet altijd gelijk terugdenken aan die snikhete middag, toen ik in Almelo in de stad was en er een verschrikkelijke stortbui aan leek te komen.

DBM
Member
Member
Contacteer:

Bericht door DBM » wo mei 12, 2004 10:20 am

13 mei zal ik zeker niet snel vergeten. Ik liep ter hoogte van de Langestraat/Haverstraatpassage toen de boel in de lucht vloog. Mensen raakten in paniek en vlogen alle kanten uit, etalage's en glazen winkeldeuren die braken, zelfs dakpannen die van de daken vlogen. Het leek zo dichtbij dat ik dacht dat we niet meer dan honderd meter van de haard verwijderd waren. Toen echter die megaknal volgde en ik zeg maar tuinhuisjes en puin hoog in de lucht zag vliegen realiseerde ik me dat het een vuurwerkbunker moest zijn want er was daarnaast een groot vuurpijlenspectakel waar te nemen.

Tja gelukkig viel het aantal dodelijke slachtoffers gezien de omvang van de ramp mee, wel waren er veel gewonden waar te weinig aandacht aan is besteed. Ook vond ik het verschrikkelijk dat een goede schoolvriend van me 4 of 5 familieleden kwijtraakte. Als ik met hem sprak kon ik eigenlijk niet goed bevatten wat er door hem heen moest gaan. De mensen zijn getekend voor het leven.

Met de wijk had ik niks, sterker het was ronduit een lelijke wijk. Die wederopbouw kan niet negatief uitpakken tov oude situatie.
Tja en dat stilstaan bij de dag vindt ik een prima aangelegenheid, voor mij is het iets dat nooit helemaal weg is. Je wordt nog zovaak geconfronteerd met schade die de ramp heeft veroorzaakt.

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » do mei 13, 2004 9:19 am

Enschede herdenkt vuurwerkramp met stille tocht
ENSCHEDE (ANP) - Enschede herdenkt donderdag de vuurwerkramp van 13 mei 2000. 's Middags om drie uur begint er een stille tocht door het voormalige rampgebied Roombeek. De tocht eindigt rond half vier bij het kinderkunstwerk aan de Stroinksbleekweg.

Alle kerkklokken van Enschede zullen vijf minuten luiden. Burgemeester J. Mans draagt het gedicht 'Enschede huilt' van Willem Wilmink voor. Tijdens de herdenking lezen kinderen van de basisschool zelf geschreven gedichten voor. De herdenking is om vier uur afgelopen.

In de Mariakerk wordt 's avonds om half acht een oecumenische vesperdienst gehouden. In het Muziekcentrum voeren drie oratoriumkoren het requiem van Dvorak uit, met begeleiding van het Orkest van het Oosten.

Bij de vuurwerkramp op 13 mei 2000 kwamen 22 mensen om het leven en raakten duizend mensen gewond. Vijfhonderd woningen in de wijk Roombeek werden verwoest.

=
Toch goed dat zoiets gedaan wordt, hopen dat er een aardige opkomst is.

imzadi
Member
Member
Contacteer:

Bericht door imzadi » do mei 13, 2004 3:39 pm

Een gebeurtenis die altijd in m'n geheugen zal blijven staan...
Ik kende zelf niemand in het rampgebied, dus was er zelf op die manier niet echt bij betrokken. Maar ik was wel buiten op het moment dat de ramp plaatsvond, zag de gigantische paddestoel-vormige wolken opstijgen, zag als ik vanaf het station de Deurningerstraat inkeek in de verte alleen maar vuur, hoorde ontelbare sirenes.... Een heel vreemde, lugubere ervaring... Je voelt dan even hoe het in een oorlogsgebied zou zijn. En dan, als je al die beelden op tv ziet, dan lijkt dat zo onwerkelijk, je kunt je bijna niet voorstellen dat zo'n ramp in je eigen stad plaats vind....
Onbeschrijfbaar...

...
...
...

Q.
Member
Member

Bericht door Q. » do mei 13, 2004 5:30 pm

Ik ben vandaag nog eventjes bij de herdenking geweest, ik had helaas niet veel tijd, normaal ben ik er altijd bij. Was wel indrukwekkend weer...
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » do mei 13, 2004 6:42 pm

Was het druk? Hier in 's lands hoofdstad krijg je er helemaal niets van mee. Wel vreemd om als enige hier over straat te lopen met die rookzuil in je achterhoofd, terwijl er tweehonderd kilometer verderop een hele stad is vol mensen die er wel aan denken...
Ich bin ein Enschedeer!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power

Q.
Member
Member

Bericht door Q. » do mei 13, 2004 6:56 pm

Een paar honderd man, ik heb er niet heel veel van gezien, alleen de stille tocht. 500 man volgens nieuwsbronnen. Dat zou goed kunnen.

Q.
Member
Member

Bericht door Q. » do mei 13, 2004 7:35 pm

Thema vierde herdenking vuurwerkramp 'thuiskomen' , maar

Geen eerherstel van 'echt knusse wijk'

ENSCHEDE (ANP) - Het thema van de vierde herdenking van de vuurwerkramp in Enschede was donderdagmiddag 'thuiskomen'. Maar voor vele oud-bewoners van Roombeek gold dat niet echt. Navraag onder deelnemers van de stille tocht leerde dat de wijk in aanbouw er totaal anders uitziet dan het Roombeek van voor de ramp.

Afbeelding

'Het was een echte knusse wijk, dat wordt het nooit meer', zeiden Gerbrand en Yvonne de Vos die met twee zonnebloemen in de hand stonden te wachten totdat de tocht langs nieuwbouw en stille getuigen van de ramp begon. Ze herkenden Roombeek niet in de wederopbouw. 'Zo'n appartementengebouw zoals dat nu aan de Roomweg wordt gebouwd, stond er vroeger niet. Nee, het is geen typische volkswijk meer.'

De zoon van Gerbrand en Yvonne de Vos woonde aan de Roombeek. Zijn gehele woning werd verwoest. Hij durfde nog steeds niet naar de herdenking te komen. 'Het was nog te moeilijk voor hem. Na de ramp is hij veranderd', aldus de ouders.

Ook John de Vries vond dat Roombeek niet in oude luister wordt hersteld. 'Juist aan de Tollensstraat had je die kleine knusse huisjes. Een stuk oud-Enschede is voorgoed weg.'

Een vrouw in een rolstoel wilde eerst het totale resultaat zien voordat ze een oordeel geeft. 'Maar veel van mijn kennissen vinden de nieuwbouw niet mooi', liet ze donderdag weten.

De wederopbouw werd steeds zichbaarder tijdens de stille tocht. De honderden deelnemers schuifelden langs nieuwe woningen, terwijl aan de overkant het fundament van de vuurwerkfabriek SE Fireworks er doods bij lag. Voor de eerste keer liepen alle deelnemers vlak langs de plek des onheils. De sfeer was gelaten. De bouwvakkers legden even hun werk neer om hun medeleven te betuigen.

Onderweg kwam de stoet een bord tegen waarachter een autowrak op een kraan was gezet. De tekst luidt: Mans, wanneer help je mij 2000-2004. Burgemeester J. Mans werd tijdens zijn toespraak onderbroken toen een geëmotioneerde vrouw hem allerlei verwensingen en scheldwoorden toeschreeuwde. 'Hoe durf je het woord te nemen!'. Mans liet zich niet uit het veld slaan en las het gedicht van Willem Wilmink 'Enschede huilt' voor. Zijn toespraak en de gedichten die kinderen voorlazen, waren bemoedigend: er zijn weer mensen die thuiskomen in Roombeek.

Q.
Member
Member

Bericht door Q. » do mei 13, 2004 7:35 pm

Ach ja, in de herinnering was alles beter. Ik heb toch hele andere geluiden gehoord....

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » za mei 15, 2004 6:30 pm

Minister Dekker naar Roombeek

ENSCHEDE - Minister Sybilla Dekker van VROM komt woensdag 23 juni naar Enschede. Op uitnodiging van woningcorporatie Domijn woont ze de afronding van de wederopbouw van Roombeek bij. Domijn is als eerste corporatie in de stad klaar met het herstel en herbouw van haar bezit in het voormalig rampgebied.

Vrij snel na de ramp in mei 2000 renoveerde Domijn de zogenoemde Amsterdamse Schoolwoningen langs de Lasondersingel. Die waren zo zwaar beschadigd dat nagenoeg alleen de voorgevel overeind bleef. Behalve deze achttien huizen langs de singel bouwde de corporatie 96 woningen in Het Talma. De meeste daarvan zijn bewoond. De laatste worden op de dag van het bezoek van de minister opgeleverd.

De 23e moet een feestelijke dag worden voor corporatie en bewoners. Als thema is gekozen voor kunst. ‘Omdat’, aldus woordvoerster M. Nijhuis van Domijn, ‘in het rampgebied veel kunstenaars wonen en er ook weer veel terugkeren.’ Minister Dekker onthult een kunstwerk in Het Talma. Verder reikt ze prijzen uit aan de prijswinnaars van een kunstwedstrijd voor kinderen.

Het kunstwerk dat wordt onthuld is van de Enschedese kunstenares Moniek Rutten. Zij maakt in opdracht van Domijn twee stalen onderarmen die een stalen profiel vasthouden. In dat profiel wordt een granieten plaat geschoven. ‘Die plaat symboliseert de laatste bouwsteen. Waarschijnlijk gaat het kunstwerk De Laatste Steen heten. Als dat het wordt, komt die tekst ook op de granieten plaat te staan’, aldus Rutten.

De kunstenares maakte eerder al de veeertien meter lange glaswandschildering in het Stadskantoor..

======

Wat mij betreft hoeft Dekker niet te komen, ik heb alleen wat hoge heren (nu een dame) uit De Haag gezien tijdens de ramp en volgens mij ook tijdens enkele herdenkingen. Als ze zich echt betrokken voelt, had ze eens onverwacht een bezoek moeten brengen. Dan weet ze pas wat er gebeurd.. :no:

Gast

Bericht door Gast » za mei 15, 2004 9:50 pm

Helemaal mee eens Robert. Ik vindt de betrokkenheid vanuit het land richting Enschede echt minimaal. Alhoewel ik wel het gevoel heb dat dit de laatste jaren iets beter is geworden. :)

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » za mei 15, 2004 9:54 pm

Anonymous schreef:Helemaal mee eens Robert. Ik vindt de betrokkenheid vanuit het land richting Enschede echt minimaal. Alhoewel ik wel het gevoel heb dat dit de laatste jaren iets beter is geworden. :)
Welke 'Gast' mag dit zijn?

EZ
Member
Member
Contacteer:

Bericht door EZ » di mei 18, 2004 10:24 am

4 jaar geleden alweer. man wat gata de tijd snel.....

Waeske
Member
Member

Enschede komt met website vuurwerkramp

Bericht door Waeske » di feb 22, 2005 10:11 pm

ENSCHEDE - De gemeente Enschede wil op 1 mei een website op internet zetten over de vuurwerkramp in mei 2000. De website wordt bij die van de gemeente aangehaakt. De site moet een totaalbeeld geven over de ramp en de jaren daarna.

De gemeente komt nu pas met het initiatief, omdat Enschede vindt dat de losse archieven op de gemeentelijke site over de vuurwerkramp overzichtelijker kunnen worden gemaakt. De site toont veel beeldmateriaal van tijdens en na de ramp, gelardeerd met veel achtergrondinformatie. De gemeente zal met nabestaanden overleggen welke informatie wel en niet op de website kan.

nu.nl
Waeske has left the building.

Plaats reactie